پیمانکار اجرای وال پست (ویژگی ها و دستمزد)

پیمانکار اجرای وال پست (ویژگی ها و دستمزد)

زلزله کرمانشاه در کشور ایران، این موضوع را به ما یادآوری کرد که روش ساختمان سازی قدیمی دیگر جایگاهی ندارد و حتما باید از اصول مهار دیوارها در برابر زلزله استفاده شود. در حال حاضر، اجرای وال پست در ساختمان ها به یک الزام تبدیل شده است. به طوری که اگر ساختمانی بدون وال پست طراحی شده باشد، عملا مجوز به آن داده نمی شود و باید مجددا مراحل مهار دیوارهای پیرامونی انجام شود. روش های مختلفی برای اجرای وال پست وجود دارند که هزینه اجرای هر کدام از آن ها وابسته به عوامل بسیار متنوعی است. پیمانکار اجرای وال پست، وظیفه اجرای این روش مهار دیوارها در مقابل زلزله را دارد.

اجرای وال پست در ساختمان های فولادی و بتنی تاثیر زیادی روی مقاومت ساختمان ها دارد. به طوری که می توان به طور قطعی بیان کرد که اگر وال پست ها در ساختمان اجرا نشوند، ساختمان به راحتی در هنگام زلزله فرو می ریزد و می تواند خسارات جبران ناپذیری را به وجود آورد. پیمانکار اجرای وال پست، وظیفه اجرای این روش مهار دیوارها در مقابل زلزله را دارد. روش های مختلفی برای اجرای وال پست وجود دارند که هزینه اجرای هر کدام از آن ها وابسته به عوامل بسیار متنوعی است. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد انواع وال پست رایج در صنعت ساختمان سازی و ویژگی های پیمانکار اجرای وال پست صحبت کنیم.

نقش وال پست در دیوار چیست؟

وال پست ها، یکی از قوانین اجرای دیوارهای پیرامونی و غیر سازه ای هستند که می توانند باعث افزایش مقاومت آن ها شوند. نقش وال پست در دیوار، زمانی مشخص می شود که یک زلزله ای مانند زلزله کرمانشاه رخ بدهد و تمامی اسکلت سازه ها به صورت سالم باقی بمانند، اما دیوارهای غیر سازه ای در همان مرحله اول تخریب شوند.

بنابراین، هدف اصلی اجرای وال پست در دیوارها، افزایش مقاومت آن ها در برابر زلزله است. به طوری که اگر دیوارها با کمک وال پست ها مهار نشوند، نمی توانند در برابر زلزله و زمین لرزه مقاومت خوبی از خود نشان دهند. حتی احتمال ریزش آن ها در برابر زلزله های خفیف نیز وجود دارد.

ضرورت حضور یک پیمانکار اجرای وال پست ذی الصلاح در پروژه های ساختمانی

متاسفانه در زلزله کرمانشاه به غیر از ریزش دیوارهای قدیمی، شاهد ریزش دیوارهای ساختمان های نوساز نیز بودیم. دلیل اصلی ریزش دیوارهای غیر سازه ای در ساختمان های نوساز، عدم اجرای وال پست توسط یک پیمانکار ذی الصلاح بوده است. بنابراین، اگر پیمانکاران متخصص و حرفه ای برای اجرای وال پست استخدام نشده باشند، احتمال اینکه وال پست ها به درستی در پروژه های ساختمانی اجرا نشوند، وجود دارد.

پیمانکار اجرای وال پست باید با همکاری مهندس ناظر، به دنبال اجرای وال پست به بهترین شکل ممکن باشد. در این صورت مقاوم ساختمان ها در برابر زلزله چندین برابر می شود و می تواند با حداکثر راندمان، دیوارهای غیر سازه ای را مقاوم سازی نمود.

انواع وال پست رایج در صنعت ساختمان سازی کدام است؟

وال پست، یک روش مهار دیوارهای غیر سازه ای است که می تواند تاثیر زیادی روی کاهش خسارات ناشی از زلزله داشته باشد. در حال حاضر، اجرای وال پست در ساختمان ها به یک الزام تبدیل شده است. به طوری که اگر ساختمانی بدون وال پست طراحی شده باشد، عملا مجوز به آن داده نمی شود و باید مجددا مراحل مهار دیوارهای پیرامونی انجام شود.

وال پست با روش های مختلفی در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود که هر کدام مزایا و ویژگی های خاص خودشان را دارند. بنابراین، از جمله روش های اجرای وال پست های فلزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وال پست فلزی با مقطع نبشی

وال پست فلزی، یکی از انواع روش های رایج برای اجرای پست است که به دو صورت نبشی و ناودانی اجرا می شود. در صورتی که از مقطع نبشی برای اجرای وال پست فلزی استفاده شود، می گوییم وال پست فلزی با مقطع نبشی اجرا شده است. این روش اجرای وال پست فلزی، کم هزینه تر از روش دیگر می باشد؛ چرا که نحوه اجرای آن ساده تر است. برای اجرای این نوع وال پست، لازم است که مقطع نبشی به عنوان یک وادار میانی یا کناری جهت مهار حرکت در خارج از صفحه دیوار استفاده شود. این نوع وادارها با کمک اتصالات پیچی و جوشی روی دیوار متصل می شوند و می توانند مقاومت دیوارها را افزایش دهند. وال پست های که با مقطع نبشی اجرا می شوند، می توانند به عنوان وادار قائم نیز مورد استفاده قرار گیرند.

  • وال پست فلزی با مقطع ناودانی

دومین روش برای اجرای وال پست فلزی، استفاده از مقطع ناودانی است. وال پست هایی که با پروفیل ناودانی اجرا می شوند، می توانند مقاومت بالایی در دیوارها اجرا کنند. به طوری که با کمک آن ها اتصالات کشویی بین دیوار، تیر و ستون های اطراف به وجود می آید. این اتصالات کشویی می توانند باعث بهبود عملکرد قاب و دیوار شوند و حتی در هنگام زلزله، این اتصالات کشویی هستند که اجازه حرکت دیوار را می دهند. با توجه به اینکه برای اجرای وال پست فلزی با مقطع ناودانی، می توان از مقطع ناودانی جهت مقاوم سازی دیوارها استفاده کرد؛ اجرای این کار تاثیر زیادی روی مقاومت دیوار در هنگام زلزله دارد.

  • وال پست بتنی

در روش وال پست بتنی می توان از بتن برای مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی غیر سازه ای استفاده کرد. اجرای این روش اگرچه می تواند باعث افزایش مقاومت دیوارهای غیر سازه ای شود؛ اما بار مرده زیادی را به این دیوارها متحمل خواهد کرد.

  • وال مش

وال مش، یکی از روش اجرای وال پست است که در سال های اخیر در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته است. وال مش با کمک توری فایبرگلاس و بدون نیاز به وادارهای قائم و افقی در محل پروژه، اجرا می شود. مقاومتی که در دیوارها در اثر اجرای وال مش به وجود می آید، بسیار بالاست. به همین خاطر، توصیه می شود که برای اجرای وال مش به یک پیمانکار وال پست متخصص مراجعه کنید تا این کار بدون هیچ کم و کاستی در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

پیمانکار اجرای وال پست چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

زمانی که صحبت از پیمانکار اجرای وال پست می شود، برای بسیاری از افراد این سوال مطرح می گردد که پیمانکار باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ واقعیت این است که وال پست های فلزی، بتنی و وال مش با مراحل متفاوتی اجرا می شوند. بنابراین، زمانی که قصد استخدام پیمانکار اجرای وال پست برای پروژه را دارید، باید اطمینان حاصل کنید که پیمانکار به صورت تخصصی روی روش وال پست انتخابی شما کار کرده است. دلسوز و متخصص بودن پیمانکار اجرای وال پست به شما این امکان را می دهد تا با حداکثر راندمان این وال پست ها را در ساختمان ها اجرا کنید. پیمانکارها ضمن اینکه باید به صورت تخصصی روی اجرای وال پست کار کرده باشند، باید دلسوزانه روی مقاومت دیوارها کار کنند. در این صورت یک سازه مقاوم و بدون نقص به وجود می آید که می تواند در برابر زلزله های سنگین نیز از خود مقاومت بالایی نشان دهد.

قیمت و دستمزد پیمانکاری اجرای وال پست فلزی به چه عواملی بستگی دارد؟

پیمانکار اجرای وال پست فلزی، بر اساس روشی که شما برای اجرا انتخاب می کنید دستمزد متفاوتی را دریافت می کند. در حالی که برای بسیاری از کارفرماها دستمزد پیمانکاری اجرای وال پست فلزی مهم است، باید توجه داشت که عوامل زیادی می توانند روی این هزینه تاثیر بگذارند. بنابراین، با ما همراه باشید تا عوامل موثر بر روی قیمت و دستمزد پیمانکاری اجرای وال پست فلزی را بیان کنیم.

  • دستمزد نصب وادار قائم

یکی از مواردی که می تواند روی قیمت دستمزد پیمانکار اجرای وال پست تاثیر بگذارد، دستمزد نصب وادار قائم است. وادارهای قائم باید با جوشکاری در محل مورد نظر نصب شوند. بنابراین، هزینه اجرای آن ها از یک طرف به تعداد و نوع وادارهای قائم بستگی دارد و از طرف دیگر به نوع جوشکاری انجام شده برای نصب و تثبیت آن

  • دستمزد نصب وادار افقی

پیمانکار اجرای وال پست، ضمن نصب وادارها در راستای قائم، باید وادارهایی را در راستای افقی نیز نصب کند. برای نصب این وادارها نیز نیاز به جوشکاری بوده و دستمزد نصب وادار افقی به همراه جوشکاری انجام شده تعیین می شود. بدیهی است که هر چقدر تعداد وادارهای افقی بیشتر باشد، قیمت اجرای وال پست نیز افزایش پیدا می کند.

  • دستمزد نصب وال پست منقطع

پیمانکار اجرای وال پست، وظیفه نصب وال پست منقطع روی دیوارهای غیر سازه ای را دارد. وال پست منقطع حضوری از وال پست فلزی است که به منظور ایجاد اتصال بین میانقاب های سازه ای و غیر سازه ای مورد استفاده می شود. این عضو می تواند تیغه ها را به اسکلت ساختمان نیز متصل کند. اجرای وال پست منقطع تاثیر زیادی روی مقاوم سازی دیوارها در برابر نیروهای جانبی مانند باد و زلزله دارد.

  • دستمزد نصب میلگرد بستر

میلگردهای بستر، المان های فولادی هستند که می توانند نقش بسیار مهمی را در تقویت دیوارهای غیر سازه ای داشته باشند. میلگردهای بستر به صورت خرپایی و یا نردبانی در محل پروژه قابل اجرا هستند. همچنین می توان آن ها را به صورت قائم و یا افقی در ساختمان اجرا نمود. دستمزد نصب میلگرد بستر که به پیمانکار اجرای وال پست پرداخت می شود، به نحوه اجرای میلگرد بستر بستگی دارد. به طوری که در صورت اجرای خرپایی این میلگردها، هزینه اجرا افزایش پیدا می کند.

  • دستمزد دیوارچینی

پیمانکار اجرای وال پست، می بایست تمامی مراحل دیوارچینی را بر اساس دیتیل های اجرایی انجام شود. دستمزد اجرای بلوک و دیوارچینی بر اساس نوع دیوارهای انتخاب شده، متراژ و سختی کار محاسبه می شود. به طوری که هر چقدر متراژ دیوارها بیشتر باشد، دستمزد دیوارچینی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

قیمت و دستمزد پیمانکاری اجرای وال پست بتنی به چه عواملی بستگی دارد؟

استخدام پیمانکار اجرای وال پست بتنی، به معنای سپردن کار اجرای وال پست به صورت صفر تا صد به پیمانکار است. بنابراین، هر چقدر پروسه اجرای وال پست بتنی پیچیده تر و زمان برتر باشد، دستمزد پیمانکاری اجرای وال پست بتنی نیز افزایش پیدا می کند. درک اینکه چه عواملی می توانند روی قیمت اجرا وال پست بتنی موثر باشند، بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر در ادامه در مورد عوامل موثر روی قیمت اجرای وال پست بتنی صحبت می کنیم.

  • دستمزد نصب ورق های اتصال در کف و سقف و بست بین بلوک ها

به منظور اجرای وال پست بتنی، لازم است که از ورق های اتصال در کف استفاده شود. این ورق ها می توانند به سقف و کف ساختمان متصل شوند تا مکان نصب میلگردها به آن ها وجود دارد. همچنین بین ردیف بلوک ها، از بست استفاده می شود که تاثیر زیادی روی مقاومت بلوک ها به همراه خواهد داشت. دستمزد نصب ورق های اتصال در کف و سقف و بست بین بلوک ها بسته به نوع بلوک های انتخابی، متراژ پروژه و … به پیمانکار اجرای وال پست بتنی پرداخت خواهد شد.

  • دستمزد قالب بندی وال پست بتنی

دستمزد قالب بندی وال پست بتنی که از سوی پیمانکار اجرای وال پست دریافت می شود، می تواند بر اساس عوامل بسیار متنوعی محاسبه شود. قالب بندی وال پست بتنی، جزء مراحل آخر اجرای این نوع وال پست است. به طوری که می بایست پس از آرماتوربندی، بتن ریزی در داخل قالب ها انجام شود. در نهایت بر اساس ضخامت دیوارها، وال پست هایی با مقاومت بسیار بالا خواهیم داشت.

  • دستمزد آرماتور بندی وال پست بتنی

پیمانکار اجرای وال پست، پس از اینکه مراحل نصب میلگردها را به ورق های سقف و کف انجام داد، لازم است که از سیم آرماتور استفاده کرد. دستمزد آرماتوربندی وال پست بتنی بر اساس حجم پروژه و تعداد میلگردها، متفاوت است. همین موضوع باعث شده تا در هر یک از پروژه های ساختمانی، دستمزد پیمانکار اجرای وال پست متفاوت باشد.

  • دستمزد بتن ریزی وال پست

بتن ریزی وال پست در قالب بتنی انجام می شود. دستمزد بتن ریزی وال پست که از سوی پیمانکار اجرای وال پست تعیین می شود، می تواند تاثیر زیادی روی قیمت اجرای وال پست های فلزی داشته باشد. به طوری که برای اجرای وال پست های بتنی باید حتما مرحله بتن ریزی را به صورت تخصصی انجام داد. بدیهی است که هر چقدر متراژ کار بیشتر باشد، باید قالب های بیشتری بتن ریزی شوند. این موضوع روی هزینه بتن ریزی که از سوی پیمانکار اجرای وال پست دریافت می شود، موثر می باشد.

  • دستمزد دیوارچینی

دستمزد دیوارچینی نیز از سوی پیمانکار اجرای وال پست از کارفرما گرفته می شود. بسته به اینکه متراژ دیوار مورد نیاز در ساختمان چقدر است، دستمزد دیوارچینی نیز متغیر خواهد بود. به طوری که هر چقدر متراژ کار بیشتر باشد، دستمزد دریافت شده از سوی پیمانکار افزایش پیدا می کند.

قیمت و دستمزد پیمانکاری اجرای وال مش به چه عواملی بستگی دارد؟

وال مش به عنوان جدیدترین روش مهار دیوارهای غیر سازه ای شناخته می شود. برای اجرای وال مش، نیاز به استخدام پیمانکار اجرای وال پست است. پیمانکار به صورت تخصصی روی اجرای وال پست فعالیت می کند و می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن مراحل اجرا را با کمترین هزینه انجام دهد. به طوری که در حال حاضر دستمزد پیمانکاری اجرای وال مش نسبت به روش های دیگر وال پست، پایین تر است. وجود حداقل هزینه برای استخدام پیمانکار اجرای وال پست مش، به دلیل پروسه ساده اجرای وال مش است. البته این موضوع تنها دلیل کاهش هزینه ها برای اجرای وال مش نیست. کاهش هزینه های مصالح ساختمانی برای اجرای وال مش، یکی دیگر از دلایل کاهش هزینه ها در هنگام اجرای وال مش می باشد. همچنین می توان عوامل موثر بر روی قیمت و دستمزد پیمانکاری اجرای وال مش را به صورت زیر بیان کرد.

  • دستمزد پلاستر کشی

پلاسترکشی که در دو مرحله اولیه و نهایی انجام می شود، نیاز به اجرای دقیق و در عین حال ساده دارد. پیمانکار اجرای وال پست می تواند از کارگرهای باتجربه در این زمینه استفاده کند تا یک لایه از پلاستر وال مش در زیر توری فایبرگلاس و یک لایه پلاستر روی توری فایبرگلاس کشیده شود. دستمزد پلاستر کشی بر اساس متراژ پلاستر و محل های اجرای آن محاسبه می شود. بنابراین، در شرایطی که نیاز به پلاسترکشی به صورت سراسری باشد، دستمزد این کار بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. اما در مواقعی که نیاز به نصب توری های فایبرگلاس به صورت نواری باشد، پلاسترها نیز در بخش های خاصی نصب می شوند و دستمزد پلاستر کشی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

  • دستمزد نصب نوار وال مش

نصب نوار وال مش باید توسط پیمانکار اجرای وال پست انجام شود. وال مش ها می توانند به صورت سراسری در کل دیوار و یا به صورت نواری در بخش هایی از دیوار اجرا شوند. به طور کلی پیمانکار هزینه و دستمزد نصب وال مش را بر اساس متر مربع محاسبه می کند. یعنی هر چقدر متراژ پروژه بزرگ تر باشد، دستمزد نصب نوار وال مش نیز افزایش پیدا خواهد کرد. از این رو، در صورتی که نیاز به نصب توری فایبرگلاس به صورت سراسری باشد، قیمت اجرای پروژه بیشتر از زمانی خواهد بود که توری های فایبرگلاس به صورت نواری در محل نصب شده باشند.

  • دستمزد نصب نبشی با چسب اپوکسی

نصب نبشی با چسب اپوکسی انجام می شود. نبشی ها برای مهار دیوارها و گوشه های آن ها ضروری هستند و می توانند به خوبی با چسب اپوکسی تثبیت شوند. دستمزد نصب نبشی با چسب اپوکسی بر اساس عوامل بسیار متنوعی محاسبه می شود که از جمله آن ها می توان به متراژ پروژه اشاره کرد. بدیهی است که هر چقدر متراژ پروژه بیشتر باشد، دستمزد دریافت شده برای نصب نبشی توسط پیمانکار اجرای وال پست افزایش پیدا می کند.

4.7/5 - (21 امتیاز)

سئوالات متداول برای "پیمانکار اجرای وال پست (ویژگی ها و دستمزد)"

انواع وال پست‌های رایج برای مقاوم سازی دیوار کدام است؟

وال پست فلزی،وال پست بتنی و وال پست‌های نوین مثل وال مش

دوام و ماندگاری وال مش چقدر است؟

وال مش از متریال مقاوم و بادوامی ساخته شده است و در شرایط جوی مختلف و تحت تاثیر نیروهای مکانیکی مختلف دوام بسیار بالایی دارد

هزینه و دستمزد اجرای وال پست فلزی شامل چه بخشهایی است؟

 

  • دستمزد نصب وادار قائم
  • دستمزد نصب وادار افقی
  • دستمزد نصب وال پست منقطع
  • دستمزد نصب میلگرد بستر
  • دستمزد دیوارچینی

 

استفاده از چسب اپوکسی برای کدام وال پست کاربرد دارد؟

برای نصب ناودانی و نبشی منقطع برای وال مش‌ها

وال مش از چه چیزی ساخته شده؟

از الیاف شیشه یا کربن

وال مش در کدام بخش از سازه کاربرد دارد؟

برای دیوارهای غیرسازه‌ای پیرامونی و داخلی

 

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


2 نظر

  1. بادرود فراوان ایا پیمانکارانی که مجری وا پست های بتنی وفلزی هستند توانایی اجرای وال مش راهم دارند یا پیمانکاران خاصی انجام پروژه های وال مش رابعهده دارند ودرصورت نیاز به اموزشهای تخصصی برای پیمانکاران وکارگران هزینه های جداگانه ای باید درنظر گرفت

    1. سلام روز بخیر. اجرای وال مش به مراتب ساده تر از اجرای وال پست های فلزی و بتنی می باشد. در صورت اشراف بر بندهای آیین نامه می توان به راحتی وال مش را اجرا کرد. همچنین آموزش تخصصی اجرای وال مش هزینه آنچنانی ندارد.

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *