وال پست چیست؟

وال پست چیست؟

ساختمان‌ها و خصوصاً خانه‌ها، در سراسر دنیا به عنوان محلی امن برای زندگی و کار به حساب می‌آیند. با این حساب نباید از رعایت اصول ایمنی در ساخت این مکان‌ها غافل شد. اگر بدانید وال پست چیست، این تأکید روی ایمنی را به آسانی درک خواهید کرد. یکی از اصولی‌ترین روش‌ها برای مهار دیوارها در برابر حوادث مخربی همچون زلزله یا طوفان، اجرای وال پست است. اجرای وال پست در ساختمان کمک می‌کند نیروی حاصل از این ضربه‌ها، به فریم اصلی منتقل شود و دیوار انسجام و یکپارچگی خود را تا حد ممکن حفظ نماید. در نتیجه، آسیب کمتری به ساختمان و ساکنین آن وارد خواهد شد. امروزه انواع مختلفی از وال پست در ساختمان وجود دارد که وال مش را می توان مهمترین و جدیدترین آن ها نامید.

ساختمان‌ها و خصوصاً خانه‌ها، در سراسر دنیا به عنوان محلی امن برای زندگی و کار به حساب می‌آیند. با این حساب نباید از رعایت اصول ایمنی در ساخت این مکان‌ها غافل شد. اگر بدانید وال پست چیست، این تأکید روی ایمنی را به آسانی درک خواهید کرد. یکی از اصولی‌ترین روش‌ها برای مقاوم‌سازی بنا و بخصوص دیوارها در برابر حوادث مانند زلزله یا طوفان، اجرای وال پست است. در ادامه، به طور مفصل به این موضوع پرداخته خواهد شد.

وال پست چیست؟

پیش از این که به معرفی انواع مختلف نگهدارنده‌های دیوار و بیان مزایای آن بپردازیم باید بدانیم دقیقاً درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم. امروزه حفظ ایمنی و ارتقاء آن در صنعت ساخت و ساز اهمیت بسیاری پیدا کرده است. نتیجه این اهمیت گذاری، ابداع سیستمی با عنوان وال پست یا وادار است که جایگاهی مهم در مقاوم سازی یا حتی ترمیم سازه‌های جدید و قدیمی دارد.

وادارها ابزاری هستند برای تقویت دیوارها یا میان‌قاب‌ها (سازه‌ای و غیرسازه‌ای). در واقع اجرای این سیستم باعث می‌شود بار کمتری روی دیوارها باشد. حتی اتصال پنجره‌ها به دیوارها به کمک وادارها، آسان‌تر و مطمئن‌تر است. تأثیر استفاده از وال پست‌های مختلف در ساخت ساختمان، انتقال نیرو از دیوار به اسکلت را افزایش می‌دهد و در نتیجه، احتمال بروز خسارت و آسیب کمتر می‌شود. وادارها با اهداف مختلف و در اشکال و انواع گوناگون تولید می‌شوند. در بخش‌های بعد، هر یک از این انواع به طور مفصل توضیح داده خواهند شد.

هدف از اجرای وال پست در ساختمان چیست؟

همان‌طور که در ابتدای متن به آن اشاره شد، هدف اصلی اجرای وادار، مهار دیوارهای ساختمان است. هنگام بروز حوادثی مانند زلزله (که در کشور ما بسیار اتفاق می‌افتد) و حتی هنگام وزش بادهای شدید و طوفان‌ها، نیرویی بزرگ و ناگهانی به قسمت‌های مختلف ساختمان از جمله دیوارها وارد می‌شود. اگر سازه مقاوم سازی نشده باشد، با وارد آمدن اولین ضربه، دیوار دچار ترک‌های جدی و به دنبال آن ریزش خواهد شد. نتیجه این اتفاق نه فقط خسارت‌های مالی بسیار، بلکه حتی خسارت‌های جانی جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

اجرای وال پست در ساختمان کمک می‌کند نیروی حاصل از این ضربه‌ها، به فریم اصلی منتقل شود و دیوار انسجام و یکپارچگی خود را تا حد ممکن حفظ نماید. در نتیجه، آسیب کمتری به ساختمان و ساکنین آن وارد خواهد شد.

وال پست
وال پست

انواع وال پست بر اساس راستای ستون کدام است؟

وادارهای مورد استفاده در ساختمان سازی را می‌توان بر اساس معیارهای مختلف، به اشکال گوناگون دسته بندی کرد. اگر در نظر داشته باشیم وال پست‌ها را بر این اساس دسته بندی کنیم، می‌توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

  • وال پست قائم یا وادار قائم

این نوع از وادارها به دلیل موقعیت قرارگیری خاصی که دارند به عنوان وادار قائم شناخته می‌شوند و از پروفیل H شکل تشکیل می‌گردند. در واقع نصب وال پست‌های قائم به صورتی است که در جهت موازی با ستون واقع می‌شوند و دو نوع کناری و میانی دارند. این نوع وادار اغلب زمانی بکار می‌رود که دهانه بزرگ در نظر گرفته شده باشد.

  • وال پست افقی یا وادار افقی (تیرک)

وادارهای افقی معمولاً در دیوارهایی که بیش از 3 و نیم متر ارتفاع دارند به کار برده می‌شوند. وظیفه اصلی این نوع وادارها، جدا کردن قاب ساختمان از دیوارها است، اما با اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال یک هدف رایج استفاده از وادارهای افقی، نگهداری تیرک‌هایی است که با ستون فاصله‌ای حداقل یک متری دارند.

وال پست در کدام بخش از ساختمان اجرا می شود؟

وادارها، در بخش‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  • اجرای وال پست در میان‌قاب

می‌توان گفت رایج‌ترین نحوه استفاده از وال پست‌ها، اجرا در میان‌قاب است. در بسیاری از سازه‌ها، ابتدا قاب طراحی می‌شود و سپس پانل‌ها یا دیوارها در فاصله میان قاب‌ها قرار می‌گیرند. وادارها مسئول مهار میان‌قاب هستند تا نیروهای وارد شده به قاب را تحت تأثیر قرار ندهند. این اقدام باعث می‌شود قاب بتواند در صفحه خود به آزادی حرکت کند.

  • اجرای وال پست در تقاطع دیوارهای غیر سازه ای

کاربرد دیگر وادار، جدا کردن دو دیواری است که به صورت متقاطع با یکدیگر قرار گرفته‌اند. این اقدام کاهش اندرکشش بین دو دیوار و جلوگیری از آسیب به آنها را فراهم می‌کند. وال پست‌ها دقیقاً در نقطه تلاقی دو دیوار نصب می‌شوند.

  • اجرای وال پست در کنار بازشو

در اینجا منظور از بازشو، پنجره یا درب‌هایی است که میان دیوار جای‌گذاری می‌شوند. به طور خاص اگر این بازشوها ابعادی بیش از 2 و نیم متر داشته باشند، نیاز به اجرای وال پست خواهند داشت. نصب وادار در دو سمت بازشو، کاهش قابل‌توجهی در احتمال افتادن و آسیب در زمان حوادث مانند زلزله به همراه دارد. در بازشوهای کوچک‌تر، نیاز به بررسی دقیق ابعاد و موقعیت بازشو و استفاده از وادار برای نگه‌داشتن آن بر اساس نیاز حائز اهمیت است.

  • اجرای وال پست در جان‌پناه

استفاده از وادار، یک روش مطمئن برای مقاوم سازی جان پناه در برابر زلزله است. طبق اصول ایمنی، جان پناه باید ارتفاعی حداقل معادل با 1.2 متر داشته و ستون‌های اطراف آن نیز دارای ارتفاعی حداقل معادل با 1.35 متر باشند. در این حالت اگر ستون‌ها از یکدیگر فاصله زیادی داشته باشند، از وادار برای مقاوم سازی جان پناه کمک گرفته می‌شود. به عبارتی دیگر وادارها در فاصله میان ستون‌ها نصب می‌گردند و از آسیب دیدن جان پناه حین زلزله یا دیگر حوادث جلوگیری به عمل می‌آورند.

انواع اتصال وال پست کدام است؟

بر حسب نیاز و شرایط وادارها را می‌توان در محل اتصال دیوار به ستون، تیر یا سقف اجرا کرد و از این طریق، امکان حرکت آزادانه اجزاء میان‌قاب را مهیا ساخت. در ادامه این سه نوع اتصال را با همراهی یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

اتصال دیوار به ستون در وال پست

یکی از موارد اجرای وال پست در محل اتصال دیوارهای غیرپانلی به اجزاء قائم مانند ستون‌ها است که به کمک اتصالات زیر انجام می‌شود:

  • اتصال کشویی وال پست به ستون

در این روش، از اتصال کشویی یعنی ناودانی منقطع، ناودانی پیوسته و یا نبشی، برای اتصال دیوار به ستون استفاده می‌شود. به این ترتیب، یک قطعه فلزی، دیوار و ستون را به شکلی به یکدیگر متصل می‌کند که هر کدام بتوانند حرکتی آزادانه داشته باشند، بدون این که به دیگری نیرویی اضافی وارد کنند.

  • اتصال وال پست به ستون توسط بست انعطاف پذیر U شکل

در این روش اتصال به ستون، از بست U شکل استفاده می‌کنه که یک پارچه فلزی به شکل U از یک سمت به ستون و از سمت دیگر به دیوار متصل می‌شه.

  • اتصال وال پست به ستون توسط شاخک انتهایی

در این نوع اتصال، از شاخک‌های انتهایی میلگرد بستر که در ستون بکار برده شده است، کمک گرفته می‌شود. به این ترتیب نیازی به دیگر قطعات فلزی از جمله نبشی‌ها یا ناودانی‌ها نیست. در این حالت شاخک‌های انتهایی امکان اتصال ستون به دیوار را فراهم می‌کنند.

  • اتصال دیوار به تیر در وال پست

یکی از بهترین روش‌ها برای اجرای وال پست دیوار به تیر، استفاده از اتصالات کشویی است. در این حالت از دو نبشی یا یک ناودانی منقطع یا پیوسته، به صورت همراستا با دیوار و در دو سمت وادار، کمک گرفته می‌شود. این نبشی‌ها (یا ناودانی) از سمت سقف، به یک صفحه فلزی اتصال پیدا می‌کنند. به این ترتیب وال پست به کمک اتصال کشویی به تیر متصل می‌گردد، بدون این که به اتصال جوشی نیاز باشد. در این موقعیت، جوش دادن نبشی به وال پست مناسب نیست؛ زیرا دیوار باید فرصت کافی برای حرکت در صفحه خود داشته باشد.

  • اتصال دیوار به سقف

هنگامی که لازم است دیوار و سقف به هم متصل گردند، باید از یک وادار مناسب استفاده شود تا این دو بخش به صورت غیرمستقیم به هم اتصال یابند. به این ترتیب اتصال لغزشی بهترین انتخاب به نظر می‌رسد. در این اتصال نیز ناودانی یا نبشی، وظیفه اصلی را بر عهده دارد و در فاصله میان وادار و سقف و همچنین وادار و دیوار قرار می‌گیرد.

یک روش دیگر برای اجرای وال پست بین دیوار و سقف، استفاده از اتصال تلسکوپی است. در این حالت، از چهار نبشی در چهار جهت استفاده می‌شود. همه آن‌ها به یک صفحه فلزی متصل شده به سقف اتصال دارند. در قسمت میانی نبشی‌ها نیز، وادار قرار می‌گیرد و به این ترتیب بدون نیاز به جوشکاری، وادار به سقف متصل می‌گردد.

اجرای وادار قائم در وال پست
اجرای وادار قائم در وال پست

انواع وال پست بر اساس جنس وال پست کدام است؟

در بخش‌های قبل، انواع وادارها بر اساس موقعیت قرارگیری و نحوه اتصال، مورد بررسی قرار گرفتند، اما در این بخش به بررسی وادارها با توجه به جنس آن‌ها خواهیم پرداخت.

وال پست فلزی

می‌توان گفت وادارهای فلزی، قدیمی‌ترین نوع وال پست‌ها هستند که هنوز هم کاربرد فراوانی دارند، هر چند در بسیاری از موارد انواع دیگر جایگزین آن‌ها شده‌اند. این نوع وادار از قطعات فلزی (عمدتاً نبشی‌ها و ناودانی‌ها) تشکیل شده است و هنوز هم برای مقاوم سازی سازه‌های فلزی بهترین گزینه به حساب می‌آید. البته هزینه بالای تهیه و اجرا، فرآیند اجرای تخصصی، بالا بردن وزن مرده ساختمان و… از محدودیت‌های استفاده از وادارهای فلزی به شمار می‌روند.

وال پست بتن آرمه

نوع دیگری از وادارها که شاید کمتر شناخته شده باشند، از جنس بتن آرمه (بتن مسلح) هستند. در ساختمان‌های بتنی و سازه‌هایی با مصالح بنایی، وال پست‌های بتن آرمه گزینه‌ی مناسبی برای مقاوم‌سازی هستند. این وادارها از بتن ساخته می‌شوند و ممکن است مزایایی داشته باشند که وادارهای فلزی از آن‌ها بهره‌مند نیستند. برای مثال هنگام حریق، وادارهای بتنی مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به وادارهای فلزی دارند.

وال مش

وال مش (wallmesh)، نوعی وال پست جدید است که خصوصاً در سال‌های اخیر، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این نوع وال پست خبری از قطعات سنگین فلزی نیست و فرآیند اجرای بسیار ساده و سریعی دارد، به طوری که نیاز به نیروی ماهر و متخصص نخواهد بود.

بخش اصلی این نوع وال پست را مش فایبرگلاس تشکیل می‌دهد. این مش یا توری متشکل است از یک شبکه به هم بافته شده از الیاف بسیار نازک شیشه که توسط رزین‌های خاص مقاوم سازی شده‌اند. اجرای سریع و آسان، هزینه پایین تهیه و اجرا، ماندگاری بسیار بالا، سازگاری با محیط زیست و همین‌طور دیگر متریال‌های مورد استفاده در ساخت، سبک وزن بودن و… از مزایای مهم این سیستم به شمار می‌رود که آن را به یکی از پرطرفدارترین انواع وال پست‌ها تبدیل ساخته است. در این سیستم مقاوم سازی دیوار، از پلاستر کشی (پلاستر سیمانی یا پلاستر گچی) برای فیکس کردن مش روی سطح دیوار استفاده می‌شود تا یکپارچگی و انسجام دیوار حفظ گردد. در مقاله “وال مش چیست؟“، سیستم وال مش کاملا معرفی شده است.

مراحل اجرای وال پست فلزی در ساختمان کدام است؟

وادارهای فلزی عمدتاً از نوع پروفیل و نبشی هستند که به کمک اتصال جوشی یا با پیچ و مهره به ستون و تیرها متصل می‌گردند. وادارها باید در دو سمت داخلی و خارجی دیوارها نصب شوند و همچنین در اطراف پنجره‌ها قرار گیرند. پیش از هر چیز لازم است مطابق با اصول، نوع و محل قرارگیری وال پست‌ها مشخص گردد، به طوری که در انتها، دیوار دقیقاً بین دو وادار قرار گیرد.

در سازه‌هایی که اسکلت بتنی دارند، در مراحل ابتدایی کار، یعنی هنگام قالب گیری جهت بتن ریزی، محاسبات و اقدامات لازم برای نصب وال پست‌ها آغاز می‌شود. ابتدا یک صفحه فلزی برای اتصال نبشی‌ها، در قالب‌ها جاسازی می‌شود. گاهی نیز این صفحه‌ها بعد از بتن ریزی، به کمک رول بولت یا انکر بولت به تیغه‌ها و ستون‌های بتنی متصل می‌شوند. سپس، وال پست‌های فلزی یا نبشی‌ها به فواصل یک تا یک و نیم متری در مکان‌های مشخص قرار می‌گیرند و به صفحات فلزی جوش داده می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، محل قرارگیری و نصب وادارها باید به حدی دقیق باشد که در زمان دیوارچینی همه چیز در جای مناسب خود قرار گیرد و همچنین پنجره‌ها و درب‌ها دقیقاً میان دو وادار واقع شوند. در مورد سازه‌هایی با اسکلت فلزی، نیازی به نصب صفحه فلزی نیست و وادارها مستقیماً به ستون‌ها و تیرها متصل می‌گردند.

بازشو در وال پست
بازشو در وال پست

الزامات اجرایی وال پست کدام هستند؟

برخی از مهم‌ترین الزامات اجرایی وال پست‌ها به قرار زیر است:

  • دیوارهای پانلی به خودی خود نیازی به نصب وال پست ندارند، مگر این که ارتفاع زیادی داشته باشند. در این صورت برای مقاوم سازی آن‌ها از ترکیبی از وادار انتهایی و تیرک میانی استفاده می‌شود.
  • دیوارهای بلوکی، اگر ارتفاعی کمتر از 3 و نیم متر داشته باشند، نیازی به اجرای وادار انتهایی نخواهند داشت.
  • در دیوارهای بلوکی با ارتفاع بیشتر از 3 و نیم متر، به هر دو نوع وادار انتهایی و میانی نیاز است. در این مواقع، برای مهار دیوار، از نبشی‌های U شکل استفاده می‌شود.
  • جهت اتصال وال پست‌های دیوار نباید از پیچ کاشت به صورت ضربه‌ای استفاده شود. در عوض پیچ‌های شماره 8 و 10 که به صورت چرخشی کاشت می‌شوند، جایگزین‌های مناسبی به نظر می‌آیند.
  • فاصله بیشترین میلگرد بستر در ارتفاع دیوار باید یک متر باشد.

نظارت بر اجرای وال پست و نبشی کشی، وظیفه ناظر کدام رشته است؟

ناظر معمار و ناظر سازه افرادی هستند که در اجرای وادارها وظیفه نظارت را بر عهده دارند. به طور دقیق‌تر، نظارت بر اجرای صحیح و اصولی وال پست‌ها از نظر لرزه‌ای و سازه‌ای، بر عهده ناظر سازه است. در مقابل، نظارت بر اجرای دیوارهای داخلی متصل به وادارها بر عهده ناظر معمار خواهد بود.

عدم اجرای وال پست، چه پیامدهای حقوقی می‌تواند داشته باشد؟

از آنجایی که وادارها به منظور مهار نیروهای حاصل از زلزله و دیگر حوادث این چنینی اجرا می‌شوند، وجود هر گونه مشکل در نحوه اجرای آن‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد. اگر هنگام بروز حادثه، به دلیل اجرای غیراصولی، خسارت جانی یا مالی به بار آید، ناظر باید از نظر حقوقی پاسخگو باشد.

هزینه اجرای وال پست به چه عواملی بستگی دارد؟

اجرای انواع مختلف وادار، مشمول هزینه‌های مختلفی است. در واقع هزینه تمام شده اجرای وال پست به عوامل گوناگونی بستگی دارد که عبارتند از:

  • جنس وادار 
    جنس وادار اولین عامل تعیین کننده قیمت است. انواع مختلف وال پست ممکن است از جنس فلز، بتن مسلح و مش فایبرگلاس باشند که هر کدام قیمت‌های متفاوتی دارند. در این میان قیمت مش فایبرگلاس از همه پایین‌تر است.
  • هزینه مصالح و اجرا
    مصالحی که برای اجرای وال پست مورد نیاز است، بخش دیگری از هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد که در مورد انواع مختلف وادار متفاوت است. همچنین فرآیند اجرا و دستمزد نیروها را نیز باید در نظر گرفت.
  • حجم پروژه و نوع ساختمان
    اجرای یک کارخانه با اجرای یک منزل مسکونی متفاوت است و به انواع مختلف وال پست در ابعاد و طراحی‌های مختلف نیاز دارد. به این ترتیب در محاسبه هزینه‌ها باید به نوع و حجم پروژه نیز توجه داشت.

بین انواع گوناگون واداری که این روزها استفاده می‌شوند، مشخص است که وال مش‌ها به عنوان جدیدترین انواع وال پست شناخته می‌شوند و به نظر می‌رسند مقرون به صرفه‌ترین باشند. در اجرای وال مش‌ها، از مصالح با قیمت بسیار مناسب مانند پلاستر گچی یا سیمانی و توری فایبرگلاس استفاده می‌شود. همچنین به دلیل آسان و سریع بودن روند کار، دستمزد کارگر نصب کننده نیز کمتر از دستمزد نیروی ماهر است.

مدت زمان اجرای وال پست در ساختمان چقدر است؟

مدت زمان مورد نیاز برای اجرای وال پست به عوامل مختلفی وابسته است که به قرار زیر هستند:

  • نوع و حجم پروژه 
    در این مورد نیز نوع پروژه و حجم کار بر مدت زمان مورد نیاز برای اجرای وال پست تأثیر مستقیم دارد. محل قرارگیری ساختمان نیز اهمیت دارد؛ زیرا در برخی موارد، انتقال مصالح به پروژه ممکن است کار دشوار و زمان‌بری باشد.
  • طراحی پروژه
    نوع طراحی پروژه، برای مثال ارتفاع دیوارها، محل قرارگیری بازشوها و… همگی در تعیین تعداد و نوع وال پست‌های مورد نیاز نقش دارند و در نهایت روی مدت زمان لازم برای انجام کار نیز اثر می‌گذارند.
  • نوع وال پست
    به عنوان یک عامل مهم و تعیین کننده در تخمین زمان اجرا، باید به نوع وادار اشاره داشت. وادارهای فلزی، بتنی و وال مش‌ها هر کدام فرآیند اجرای متفاوتی دارند که این امر بر سرعت انجام کار تأثیر مستقیم دارد. سرعت بالای اجرای وال مش‌ها یکی از دلایلی است که آن‌ها را به شدت مورد توجه قرار داده است. این باعث می‌شود در مدت زمان کوتاه و با روندی آسان و بدون دردسر به پایان برسند. به همین دلیل به طور قابل توجهی موجب صرفه جویی در زمان انجام پروژه خواهند شد.

آئین نامه وال پست کدام است؟

برای اجرای صحیح و اصولی وال پست‌ها باید ضوابطی را در نظر گرفت که در ادامه عنوان خواهند شد.

  • ضابطه 819 دفتر مقررات ملی و ساختمان

    نشریه 819 با عنوان کامل “راهنمای طراحی سازه‌ای و جزئیات اجرایی دیوارهای غیرسازه‌ای” شناخته می‌شود و یکی از منابع مهمی است که باید در اجرای وال پست‌ها مورد توجه قرار گیرد. هدف اصلی طراحی این راهنما، مهار اصولی و صحیح دیوارها در برابر زلزله و به طور کلی جلوگیری از آسیب ساختمان‌ها حین حوادثی مانند زمین لرزه است.

  • استاندارد ۲۸۰۰ ایران : ویرایش چهارم، بند 7-5-3 (دیوار غیر سازه‌ای)

    در این بند از استاندارد 2800، تمام شرایطی که باید در اجرای دیوار غیرسازه‌ای لحاظ شود، آورده شده است. نحوه مهار شدن دیوار غیرسازه‌ای به کمک وال پست‌های فلزی و بتنی، نحوه بکارگیری هشت‌گیر، حداکثر طول مجاز دیوار غیرسازه‌ای، حداقل ضخامت و حداکثر ارتفاع، از مواردی هستند که در این بند به تفصیل بیان شده‌اند.

  • پیوست ششم استاندارد ۲۸۰۰ ایران: ویرایش چهارم، بند پ6-1-4-2-1 (وادارها)

    طبق این بند، در دیوارهایی با طول بیش از 4 متر باید از وادار قائم بتنی یا فلزی استفاده شود تا حرکت خارج از صفحه دیوار مهار گردد. قسمت پایینی وال پست باید با اتصال مفصلی به کف سازه متصل شود و به صورت کشویی به قسمت زیرین سقف نیز (در راستای داخل صفحه) اتصال یابد. در مورد دیوارهای خارجی، روی سطح وادار یک لایه پشم سنگ عایق رطوبت و سپس یک لایه مش الیافی یا رابیتس قرار می‌گیرد تا لایه نازک کاری دچار ترک خوردگی نشود.

  • مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان : بند 4-9-1 (دیوارها)

    بند 4-9 به “الزامات عمومی عناصر و جزئیات مهم ساختمان” اشاره دارد. اولین قسمت از این بند به دیوارها اختصاص داده شده است. لزوم مقاوم بودن دیوارهای خارجی نسبت به ضربه و حریق، عایق بودن نسبت به صدا و حرارت، یکپارچگی لایه‌های مختلف دیوار، مقاومت نمای خارجی دیوار نسبت به زمین لرزه و… از مواردی هستند که در این بخش عنوان می‌شوند و باید در اجرای وال پست‌ها مورد توجه قرار گیرند.

  • مبحث ششم مقررات ملی ساختمان بند 6-5-2-2 (ضوابط مربوط به جداکننده‌ها)

    زمانی که صحبت از اجرای وال پست می‌شود، بار وارده بر ساختمان اهمیت زیادی در طراحی‌ها پیدا می‌کند. در این بخش از مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، محاسبه وزن جداکننده‌ها و تأثیر آن‌ها بر بار زنده و مرده ساختمان مورد بررسی قرار گرفته است. این محاسبات برای تعیین نیروی زلزله بسیار حائز اهمیت هستند.

  • مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان بند 8-5-5-7، بخش پ (دیوارهای جداگر)

    این بخش از مقررات ملی ساختمان، تمام جزئیات لازم را در خصوص طراحی و اجرای جداکننده‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. حداقل ضخامت دیوار جداکننده، حداکثر ارتفاع مجاز، حداکثر طول آزاد، نحوه مهار به کمک ملات، ستونک و…، همگی از مواردی هستند که به تفصیل و به طور کامل در این بند بیان شده‌اند. آشنایی کامل با وال پست‌ها، انواع مختلف آن‌ها، نحوه اجرا، ضوابط اجرایی و… کمک می‌کند تمام فرآیند ساخت به شکلی اصولی و ایمن پیش برود. این همان هدفی است که هر سازنده باید در پیش بگیرد.

5/5 - (40 امتیاز)

سئوالات متداول برای "وال پست چیست؟"

از چه سالی اجرای وال پست در ساختمان به شکل ضرورت درآمد؟

وال پست سالها در ساختمان به عنوان عضو نگهدارنده اجزای دیوار استفاده میشد، ولی پس از زلزله‌های متعدد در کشور و بررسی آسیب‌ها اجرای وال پست به شکل اصولی تر در آمد و ضوابط مشخصی برای اتصال صحیح وال پست به قاب سازه ارائه شد.

تفاوت وادار و وال پست در چیست؟

درپیوست ششم نشریه 2800 وادار به عنوان نام دیگر وال پست قائم بیان شده و تفاوتی با وال پست ندارد.

انواع متریال وال پست کدام است؟

وال پست بر اساس نوع و نیاز سازنده به صورت وال پست فلزی و وال مش و وال پست الیافی در بازار ارائه می‌شود.

تفاوت وال پست فلزی و وال مش در چیست؟

وال مش نسل جدیدی از وال پست‌ها هستند که مزایای بسیار فراوانی از جمله نصب و اجرای آسان و وزن سبک دارند.

اهمیت اجرای وال پست در ساختمان در چیست؟

اجرای وال پست در ساختمان کمک می‌کند نیروی حاصل از این ضربه‌ها، به فریم اصلی منتقل شود و دیوار انسجام و یکپارچگی خود را تا حد ممکن حفظ نماید. در نتیجه، آسیب کمتری به ساختمان و ساکنین آن وارد خواهد شد.

هزینه اجرای وال پست به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه اجرای وال پست به جنس وال پست، متراژ دیوار و میزان دسترسی و نحوه قجانمایی دیوار بستگی دارد.

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


4 نظر

    1. سلام روزتون بخیر
      در دیوارهای با ارتفاع بیشتر از 3.5 متر می بایست از تیرک استفاده کنید. در این حالت برای نگه داشتن تیرک از وادار انتهایی استفاده می گردد. فاصله وادارانتهایی از بر ستون حداقل یک متر می باشد.

    1. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      وادارهای کناری در سیستم وال پست باید از ستون، 1 متر فاصله داشته باشد در نتیجه به ستون ها هیچگونه اتصالی ندارند و تنها با کف اتصالی مفصلی و در تیر نیز اتصالی کشویی دارند.

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *