قیمت وال پست چقدر است؟

قیمت وال پست چقدر است؟

وال پست را می توان نوعی کلاف به شمار آورد که باعث یکپارچه سازی دیوار ساختمان شده و اسکلت را با آن درگیر می سازد. این درگیری سبب افزایش استحکام دیوار می گردد. به عبارت دیگر می توان وال پست را نگهدارنده دیوار محسوب نمود. وال پست صرفا برای ساختمان های مسکونی نیست بلکه در اجرای سوله های صنعتی نیز از وال پست استفاده می شود. یکی از نقش های موثر وال پست در دیوارهای ساختمانی، جلوگیری از تخریب آن در برابر زلزله است. وال پست مانند یک محافظ، نیروهای ناشی از زلزله و باد را منتقل نموده و از این طریق، مانع از تخریب های ضعیف تا شدید خواهد شد. اکنون اهمیت روزافزون وال پست در فرآیند ساخت و ساز، سبب افزایش تقاضا برای خرید آن شده است. یکی از دغدغه هایی که در هنگام خرید این ابزار به سراغ خریداران می آید، قیمت وال پست است. در ادامه راجع به آن، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

وال پست را می توان نوعی کلاف به شمار آورد که باعث یکپارچه سازی دیوار ساختمان شده و اسکلت را با آن درگیر می سازد. این درگیری سبب افزایش استحکام دیوار می گردد. به عبارت دیگر می توان وال پست را نگهدارنده دیوار محسوب نمود. وال پست صرفا برای ساختمان های مسکونی نیست بلکه در اجرای سوله های صنعتی نیز از وال پست استفاده می شود.

یکی از نقش های موثر وال پست در دیوارهای ساختمانی، جلوگیری از تخریب آن در برابر زلزله است. وال پست مانند یک محافظ، نیروهای ناشی از زلزله و باد را منتقل نموده و از این طریق، مانع از تخریب های ضعیف تا شدید خواهد شد. اهمیت وال پست در ساخت و ساز رو به افزایش است و تقاضا برای آن افزایش یافته است. یکی از دغدغه هایی که در هنگام خرید این ابزار به سراغ خریداران می آید، قیمت وال پست است. در ادامه راجع به آن، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

هدف از اجرای وال پست در ساختمان چیست؟

هدف از اجرای وال پست، سفت کاری ساختمان است. ساختمانی که مراحل سفت‌کاری را به درستی طی نکرده باشد، از نظر استحکام دچار مشکلات می‌شود و در آینده، ممکن است در اثر حوادث و طبیعت‌سرشار، خطر ریزش وجود داشته باشد. اما اجرای وال پست در دیوارهای ساختمانی می‌تواند این اتفاق را به یکی از محالات تبدیل کند. در واقع هدف از اجرای وال پست در ساختمان، مهار نمودن دیوار است. این عنصر غیرسازه‌ای، نقش مهمی در همبستگی دیوار ساختمان ایفا کرده و از جدا شدن آن جلوگیری می‌کند. فریم ها، محل اصلی اتصال وال پست بوده و باعث اثربخشی آن خواهند شد.

این ابزار مهم در سازه ها و ساختمان هایی که از جنس فولادی یا بتنی می باشند، نصب و اجرا می گردند. در مراحل اجرا روی وال پست، رابیتس یا توری مرغی نصب گردیده و هدف از این کار، پیشگیری از ترک های ساختمانی است. این ترک ها ممکن است در اثر حرکات جانبی ساختمان به وجود آیند. این امور در مراحل نازک کاری ساختمان صورت گرفته و در آخر برای محکم کاری، از سیم گالوانیزه، استفاده می گردد.

تاریخچه وال پست

پیش از وقوع زلزله های اخیر، مهندسان ایرانی تصور می کردند وال پست و اجرای غیر سازه ای آن می تواند خسارات سنگینی را به بار بیاورد. آنها اینگونه فکر می کردند که اجزای اصلی سازه نظیر سقف، تیر و ستون، در مقابل نیروهای جانبی همچون زلزله حفظ گردند. در حالی که بعدها ثابت شد حتی در صورت پایدار باقی ماندن سازه پس از زلزله، شاید اجزای اصلی سازه آسیب نبینند، اما این موضوع دلیل بر این نیست که اجزای غیر سازه ای نیز دقیقا دچار چنین حالتی گردند. اجزای اصلی ممکن است سالم باقی بمانند، اما وال پست‌ها، نما و تیغه‌های ساختمانی از آسیب، غیر مستحکم خواهند شد. استحکام بالای ارتباط بین قاب‌های وال پست، اهمیت ویژه‌ای دارد. از اینرو امروزه وظایف مهندس ناظر در کنترل وال پست نقش پررنگ تری به خود گرفته است.

وال پست
وال پست

دستمزد نصب و قیمت وال پست به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از مباحثی که در خصوص اجرای وال پست مطرح می باشد، دستمزد نصب و قیمت وال پست است. آنچه مشخص است، این است که در کنار دستمزد پیمانکار اجرای وال پست، تعدادی از عوامل، بر روی دستمزد نصب و قیمت وال پست تاثیر می گذارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • نوع وال پست

بسته به اینکه وال پست از چه نوعی باشد، قیمت وال پست، متفاوت خواهد بود. برای مثال می توان به وال پست فولادی اشاره کرد که از ورق های فولادی حاصل می گردد. قیمت ورق فولادی در بازار تأثیری بر هزینه وال پست دارد، این قیمت بر حسب وزن هر کیلوگرم ورق فولادی محاسبه می‌شود.

  • متراژ ساختمان

بی تردید هر اندازه بر متراژ ساختمان افزوده گردد، به همان نسبت دستمزد بالاتر خواهد بود. در ساختمان هایی با متراژ کمتر نیز عکس این قضیه اتفاق می افتد.

  • انواع وال پست

وال پست، به دلایل متعددی انواع مختلفی دارد و این تنوع بر قیمت آن تأثیر گذاشته و تغییراتی را در آن ایجاد کرده است. برای مثال قیمت وال مش در مقایسه با وال پست فلزی بسیار کمتر می باشد.

  • فرآیند اجرای وال پست

فرآیند اجرای وال پست یکی از عوامل مهمی است که دستمزد را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است فرآیند اجرای وال پست در برخی از ساختمان ها، ساده تر و در بعضی از مواقع، کمی دشوارتر باشد، در هر حال این آسانی یا دشواری روی دستمزد تاثیر می گذارند. برای مثال سهولت اجرای وال مش در مقایسه با دیگر انواع وال پست از علل کاهش قیمت وال مش می باشد.

عملکرد وال پست در زلزله‌های اخیر چگونه بوده است؟

در بررسی عملکرد وال پست در زلزله های اخیر در می یابیم که این عملکرد دچار ضعف هایی بوده است. این ضعف به اشتباهات و قصور پیمانکار مربوط می گردد. برخی از پیمانکاران برای اینکه هزینه های ساخت و ساز را کاهش دهند، به هر عمل غیر انسانی و خطرناکی دست زده اند. یکی از این اقدامات، اجرای غیر اصولی وال پست در ساختمان است. این گروه از پیمانکاران طبق صلاحدید شخصی اقدام به اجرای وال پست نموده اند. غافل از اینکه این اقدام اشتباه ممکن است به قیمت جان صدها و یا شاید هزاران نفر تمام شود. یکی دیگر از اقدامات غیر انسانی آنها استفاده از وال پست های نامرغوب است، شاید دلیل آنها برای این کار، قیمت وال پست باشد. یقینا محصولاتی که مرغوبیت و اطمینان بیشتری دارند، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. وال پست هم مانند سایر متریال ساختمانی، از این قاعده، مستثنی نیست.

در بحث اشتباهات پیمانکاران در اجرای وال پست، یکی از عمل‌های آنها، نادیده گرفتن نبشی و عدم بهره‌وری از آن است. در واقع آنها میلگرد را جایگزین نبشی نموده و در فرآیند اجرای کلاف افقی، از این ابزار مدد می جویند. اشتباه بعدی آنها اجرای پشت سر هم گوشه های عمودی و افقی است. روش صحیح این است که دیوار می بایست از یک طرف و داخل گوشه ها اجرا گردد.

یکی از وظایفی که در این زمان بر عهده سازمان ها و شرکت های مقاوم سازی می باشد، پیگیری بابت افزایش مقاومت ساختمان است. این پیگیری منجر به توقف اشتباهات می‌شود و دقت و برنامه‌ریزی در اجرا را به همراه خواهد داشت. این مقاوم‌سازی‌ها همچنین باعث عملکرد بهتر وال‌پست‌ها در زمان زلزله می‌شود و ساختمان‌هایی با دوام بیشتر و کمترین آسیب را شکل می‌دهند. آزمایشات مکرر و مهندسی های پیشرفته، در حصول این نتایج، موثر بوده اند.

انواع وال پست کدام است؟

همانطور که اشاره شده یکی از عوامل تاثیر گزار بر قیمت وال پست (وال پست ساختمان یا وال پست سوله)، نوع وال پست می باشد. در ادامه انواع رایج وال پست ها معرفی می گردد.

  • وال پست ارتجاعی

آن دسته از وال پست هایی که دارای اتصالات ارتجاعی می باشند، قابلیت اجرا توسط بست های فلزی انعطاف پذیر را دارند. یکی از مزیت های قابل توجه وال پست ارتجاعی، به حداقل رساندن هزینه اجرا می باشد. همچنین وال پست فوق، تاثیر مهمی در بهبود عملکرد دیوار و قاب داشته و در زمان زلزله، موثر واقع خواهد شد. اجرای این وال پست به صورت کاملا ساده و به کمک پیچ و مهره انجام می گیرد. برای این کار، نیازی به جوش نبوده و از این رو فرآیند نصب و اجرای آسانی دارد. اغلب از وال پست ارتجاعی در دیوارهایی با بلوک AAC استفاده می گردد.

  • وال پست کشویی

ناودانی یا نبشی، نقش مهمی را در اجرای وال پست کشویی، ایفا می کنند. بدون حضور این قطعات، فرآیند نصب و اجرای این نوع وال پست، امکان پذیر نخواهد بود. وال پست کشویی به عنوان یک تکیه گاه مهم برای دیوار عمل می کند. حرکاتی که در خارج از صفحه دیوار رخ می دهند، توسط این وال پست، قابل کنترل بوده و مهار می گردند. در زمان اتصال وال پست کشویی، تماس مستقیم دیوار به سقف نباید صورت گیرد، بلکه اتصالات لغزشی باید این اتصال را صورت دهند.

  • وال مش

وال مش را می توان نسل نوین وال پست ها به شمار آورد. وال مش ها از ابعاد چشمه، فواصل مختلف و وزن های متفاوت برخوردار می باشند. این عناصر ساختمانی دارای مش فایبرگلاس بوده و نوعی توری به حساب می آیند. نوارهای وال مش دارای مجموعه ای از ویژگی های منحصر به فرد همچون انعطاف پذیری فوق العاده، سطح مقاومت کششی بسیار و چسبندگی عالی هستند. این نوارها به دلیل برخورداری از مقاومت زیاد، امکان استفاده در محیط های بازی و قلیایی را نیز دارند.نحوه نصب وال مش، ساده بوده و بدون نیاز به مهارت و تخصص انجام می‌شود. این امر یکی از دلایل مهمی است که وال مش جایگزین انواع دیگر وال پست می‌شود. در مقاله “وال مش چیست؟” به طور کامل این نوع وال پست مورد بررسی قرار گرفته است.

عوامل تاثیر گذار در قیمت وال پست ارتجاعی کدام است؟

به طور کلی تعدادی از عوامل سبب اثرگذاری بر روی قیمت وال پست می گردند. قیمت وال پست ارتجاعی نیز تحت تاثیر این عوامل قرار دارد. ضخامت ورق یکی از عوامل مورد نظر می باشد. اغلب وال پست های فلزی را از ورق های 1.5 الی 2 میلیمتری می سازند. با افزایش ضخامت ورق بر قیمت وال پست اضافه می گردد. عامل بعدی که روی قیمت وال پست ارتجاعی موثر می باشد، طول وال پست است. وال پست را با طول های 10، 15 و 40 سانتیمتر تولید می نمایند. طبعا با افزایش طول وال پست ارتجاعی، قیمت آن نیز تغییر خواهد یافت.

عامل سوم ارتفاع لبه می باشد. وال پست ها اغلب دارای ارتفاع های 5 یا 7 سانتیمتر می باشند. جنس وال پست، آخرین عاملی است که بر روی قیمت وال پست، تاثیر می گذارد. وال پست منقطع رنگ شده و وال پست گالوانیزه، از نمونه های رایج به شمار می آیند. همچنین از میان نوین وال پست ها می توان وال مش (حاوی مش فیبر کربن و مش فایبرگلاس) را نام برد که آن نیز با قیمت مشخصی به فروش می رسد.

عوامل تاثیر گذار در قیمت وال پست کشویی کدام است؟

علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا، می توان نوسانات را نیز در قیمت وال پست موثر دانست. قیمت وال پست کشویی همانند سایر وال پست ها به عواملی همچون، جنس و نوع وال پست، میزان ضخامت و قیمت متریال بستگی دارد. منظور از نوسانات، تغییر لحظه ای قیمت محصولات است که در بازار ایران به وفور رخ می دهد. هنگام استعلام قیمت وال پست کشویی، تغییرات لحظه‌ای را در نظر بگیرید و سپس به خرید اقدام کنید.

وال پست در بازشو ها
وال پست در بازشو ها

عوامل تاثیر گذار در قیمت وال مش کدام است؟

اگر بخواهیم قیمت وال مش را مورد ارزیابی قرار دهیم، باید بگوییم عوامل متعددی بر روی این قیمت، تاثیرگذار می باشند. مانند:

  • ابعاد چشمه: قطعا با افزایش ابعاد چشمه وال مش، بر قیمت آن افزوده خواهد شد.
  • میزان الیاف به کار رفته در هر متر مربع: افزایش قیمت وال مش به دلیل تغییر در عوامل تأثیرگذار رخ می‌دهد. به عنوان مثال، با افزایش میزان الیاف در هر متر مربع، قیمت به صورت صعودی تغییر می‌کند.
  • سطح کیفیت وال مش: کیفیت یکی از مهمترین پارامترهایی است که قیمت هر محصول را تعیین و مشخص می سازد. وال مش هایی که حاوی بیشترین سطح کیفیت هستند، با قیمت بالاتری نیز همراه می باشند.
  • شرکت تولید کننده: شرکت های تولید کننده نیز مهمترین نقش را در تعیین قیمت والش مش ایفا می کنند. شرکت‌هایی که سابقه بهتری در تولید وال مش دارند و محصولات با کیفیت‌تری تولید می‌کنند، قیمت بیشتری را برای محصولات خود در نظر گرفته‌اند.

نکات مهم در هنگام خرید وال پست که باید توجه داشته باشید

جهت حصول نتایج مطلوب در هنگام خرید وال پست، باید به یک سری نکات مهم توجه فرمایید. نکاتی که راهنمای خرید شما بوده و منجر به تحقق نتایج رضایت بخش خواهند شد. یکی از نکاتی که می بایست در هنگام خرید وال پست به آن دقت فرمایید، بررسی کیفیت محصول است. بدون شک محصولاتی که کیفیت بهتری دارند، در بهبود عملکرد دیوارهای ساختمانی نیز موثرتر می باشند. ضمنا این وال پست ها باعث استحکام هر چه بیشتر دیوار شده و ضررهای مالی و جانی را به صفر می رسانند. بنابراین نباید از بحث کیفیت در هنگام خرید وال پست غافل شد.

نکته مهم بعدی که در هنگام خرید وال پست باید لحاظ فرمایید، توجه به ابعاد وال پست است. این ابعاد باید با نیاز شما مطابقت داشته و خارج از محدوده مورد نیاز را شامل نگردند. همچنین لازم است تا در حین خرید به نوع ستون نیز توجه کافی را مبذول فرمایید. ستون های فولادی نیازمند استفاده از وال پست های منقطع می باشند. دقت کنید وال پست مورد نیاز خود را انتخاب کنید. انتخاب محصولات از ورق فولادی گالوانیزه یا سیاه خم شده برای بهترین نتیجه.

توجه به قیمت وال پست نیز مهم است. لزوما قیمت بالا به معنای کیفیت تضمینی محصول نیست، چه بسا که محصولاتی با بیشترین قیمت همراه هستند، اما از کیفیت، بهره نبرده اند. پس قیمت را ملاک اصلی برای تشخیص کیفیت قرار ندهید. اگر به مشاوره های خرید توجه کرده و مراکز معتبری برای خرید وال پست انتخاب کنید، مطمئن باشید که به نتایج مورد انتظار خود خواهید رسید.

قیمت وال پست

قیمت وال پست یکی از دغدغه های اصلی خریداران در هنگام خرید این محصول به شمار می آید. این قیمت با در نظر گرفتن موارد مهم تعیین و اعلام می‌شود. در صورتی که در هنگام خرید وال پست تغییر و اختلاف قیمتی مشاهده کردید، نباید شگفت‌زده شوید. به دلیل دلایل متعدد، این اختلاف ممکن است اتفاق بیافتد. جنس وال پست که یکی از مهمترین پارامترها در تعیین قیمت وال پست محسوب می شود. وال پست‌های مستحکم و قابل اطمینان نشان داده‌اند که از لحاظ عملکرد، در سطح بالاتری قرار دارند. این ویژگی باعث ایجاد ساختمان‌های مقاوم‌تر می‌شود. در هر حال اگر خواستار خرید محصول با قیمت واقعی هستید، راهی جز مراجعه به مراکز فروش معتبر نخواهید داشت.

جمع بندی

در آخر و طی یک جمع بندی کلی باید بگوییم وال پست، امروزه نقش مثبتی را در جهت افزایش استحکام ساختمان بازی می کند. وال پست مسئولیت مهار دیوارهای غیرسازه‌ای را بر عهده دارد. همچنین، جداسازی دیوارها از تیر و ستون‌ها را فراهم می‌کند و از ورود نیروهای ناشی از دیوار به این عناصر جلوگیری می‌کند. همچنین این ابزار با حضور موثر خود، مانع از ترک خوردگی، واژگونی و تخریب دیوار در اثر نیروهای جانبی گردیده و امنیت را برای ساکنین ساختمانی به ارمغان می آورد.

با توجه به اینکه کشور ما ایران از کشورهای زلزله خیز به شمار می آید، لذا اهمیت نصب و اجرای وال پست در هر یک از دیوارهای ساختمانی، روز به روز بیشتر می شود. البته به همان اندازه که استفاده از وال پست، اهمیت دارد، نحوه اجرای وال پست نیز مهم خواهد بود. اجرای اصول به‌درستی، ساختمان را مستحکم و ایمن می‌کند. در شرایطی مانند زلزله، کمک به کاهش خسارات وارده به ساختمان می‌کند. در مقابل، یک اجرای غیر اصولی و غلط نه تنها تمام هزینه ها را بر باد می دهد، بلکه خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را نیز به بار می آورد.

5/5 - (9 امتیاز)

سئوالات متداول برای "قیمت وال پست چقدر است؟"

انواع اتصالات در وال پست چگونه است؟

اتصالات کشویی، اتصالات گیردار و اتصالات تلسکوپی

هدف از نصب وال پست‌ها در دیوار چیست؟

وال پست‌ها نقش اسلت دیوار را ایفا می‌کنند و از ریزش دیوار در هنگام زلزله جلوگیری به عمل می‌آورند.

تفاوت وال پست‌های قدیمی و جدید در چیست؟

در نحوه اتصال آنها به دیوار.

جنس وال پست‌های مدرن از چیست؟

از جنس الیاف کربن و الیاف فایبرگلاس است.

مزیت وال پست‌های الیافی نسبت به وال پست فلزی در چیست؟

وزن سبک، نصب آسان و اتصالات آسان تر

چرا نصب وال پست در کشور ایران از اهمیت خاصی برخوردار است

به دلیل وقوع زلزله‌های متعدد در ایران و آسیب پذیری اعضای غیرسازه‌ای مانند دیوارهای غیرسازه‌ای باعث شده تا در مقررات و استاندارهای ملی ساختمان ضوابط سختگیرانه‌ای برای اجرای وال پست اعمال شود.

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *