حذف وال پست فلزی در ساختمان و جایگزینی آن با وال مش

حذف وال پست فلزی در ساختمان و جایگزینی آن با وال مش

حذف وال پست های فلزی و قدیمی امروزه در صنعت ساختمان به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. سیستم وال مش جایگزین وال پست های سنتی شده است زیرا استفاده از این نوع سیستم دارای مزایای زیادی می باشد. وال پست مش در واقع از انواع وال پست های جدید به شمار می رود. از این محصول برای کنترل و مهار دیوارهای غیر سازه ای استفاده زیادی می شود. وال پست مش به دلیل مزایای زیادی که دارد جایگزین بسیار مناسبی برای وال پست های سنتی و قدیمی می باشد. اجرای وال مش نسبت به وال پست های قدیمی بسیار مقرون به صرفه تر است. از مهم ترین دلایل حذف وال پست هزینه های ناشی از وال پست های قدیمی است.

حذف وال پست های فلزی و قدیمی امروزه در صنعت ساختمان به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. سیستم وال مش جایگزین وال پست های سنتی شده است زیرا استفاده از این نوع سیستم دارای مزایای زیادی می باشد. در ادامه به بررسی سیستم وال پست مش و دلایل حذف وال پست های سنتی خواهیم پرداخت.

وال پست ساختمان چیست؟

وال پست ساختمان جزو کاربردی ترین نگهدارنده ها برای دیوار به شمار می رود. استفاده از وال پست برای مهار و یکپارچه‌سازی دیوارها در کارگاه‌های تولید انجام می‌شود، با استفاده از طول‌های خاص. این وال‌پست‌ها دارای حالت غیرسازه‌ای هستند و در دیوارها برای مهار نیروها استفاده می‌شوند. این نوع سیستم، مقاومت دیوارها را افزایش می‌دهد و به آن‌ها امکان می‌دهد تا نیروها را به سمت چارچوب یا فریم ساختمان انتقال دهند.

وال مش دیوار چیست؟

وال مش به عنوان یک نوع کلاف، در مدل‌های مختلف تولید می‌شود و جزء وال‌پست‌های جدید محسوب می‌شود. از این محصول برای کنترل و مهار دیوارهای غیر سازه ای استفاده زیادی می شود. وال پست مش به دلیل مزایای زیادی که دارد جایگزین بسیار مناسبی برای وال پست های سنتی و قدیمی می باشد. این محصول کاربردی دارای ویژگی هایی می باشد که این نوع ویژگی ها هرگز در وال پست های سنتی دیده نمی شوند. به همین دلیل امروزه حذف وال پست در ساختمان سازی رواج پیدا کرده است. وال مش ها به صورت نواری اجراء می گردند و هزینه ناشی از آن ها مقرون به صرفه می باشد. این نوع سیستم جدید از دیوارهای داخلی سازه به خوبی محافظت می کند و باعث افزایش مقاومت دیوارها می شود.

برای اجرای وال مش باید به نقشه‌های اجرایی در سیستم وال مش و قوانین مقررات ملی ساختمان توجه داشته باشید. علاوه بر این وال پست مش باید به درستی اجراء گردد و در مکان مناسب قرار داده شود. در این سیستم نوارهای توری فایبرگلاس به کمک پلاسترهای گچی یا سیمان روی سطح دیوار نصب می شوند.

نمای خارجی دیوار وال مش
نمای خارجی دیوار وال مش

مزایای وال مش چیست؟

اصلی ترین مزایای استفاده از وال مش عبارتند از:

  • وال پست مش را می توان به راحتی و بدون نیاز به نیروی متخصص با سرعت زیادی اجراء کرد.
  • این محصول دارای وزن بسیار سبکی می باشد به همین دلیل حمل و نقل آن به راحتی امکان پذیر می باشد.
  • برای اجرا و نصب سیستم وال مش وادارهای فلزی، مهارها، میلگردهای بستر و… حذف شده اند.
  • این محصول از دیوار در مقابل ارتعاشات، ترک و… محافظت می کند.
  • وال پست مش در مقابل رطوبت، حرارت و… دارای مقاومت زیادی است.
  • طول عمر این محصول بسیار زیاد است و در ظاهر آن هیچگونه تغییری ایجاد نمی شود.
  • با اجرای وال مش حدود 50 درصد در هزینه ها صرفه جویی می شود. در صورتی که برای اجرای وال پست های قدیمی باید هزینه بیشتری را صرف کنید. از مهم ترین دلایل حذف وال پست هزینه های بالای ناشی از اجرا و نصب این محصول می باشد.

اجزای تشکیل دهنده وال مش کدام است؟

از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده وال مش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مش فایبرگلاس یا توری فایبرگلاس
  • پلاستر سیمانی و پلاستر گچی
  • نبشی یا ناودانی
  • چسب اپوکسی

جهت آشنایی بیستر با محصولات وال مش پیشنهاد می کنیم مقاله “وال مش از چه بخش هایی تشکیل شده است؟” را مطالعه کنید.

مهار دیوار در روش وال مش
مهار دیوار در روش وال مش

مهم ترین انواع وال پست ساختمان کدام است؟

از کاربردی ترین و مهم ترین انواع وال پست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وال پست فلزی یا سنتی

وال پست فلزی از انواع سازه افقی یا عمودی می باشد که شبیه به ستون یا تیر است. از این نوع سازه برای افزایش مقاومت دیوار، تیر و… ساختمان استفاده می شود. وال پست های فلزی در انواع مختلف وال پست افقی، وال پست عمودی و وال پست ترکیبی موجود می باشند.

از مهم ترین مشخصات وال پست فلزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. از وال پست قدیمی به عنوان قوطی، نبشی، ناودانی و… استفاده می شود.
  2. در زمان اجرای این نوع وال پست باید به این نکته توجه داشته باشید که وال پست ها را با فاصله هایی کاملا مشخص از یکدیگر قرار دهید.
  3. از مهم ترین دلایل استفاده از وال پست های قدیمی می توان به یکپارچه سازی دیوار در برابر عواملی نظیر زلزله اشاره نمود.
  4. یک طرف وال پست ها باید به دیوار متصل شود و قسمت انتهایی آن نیز باید به فریم متصل گردد.
  • سیستم وال مش

وال مش از انواع وال پست های مدرن به شمار می رود. برای طراحی این نوع وال پست از مش فایبرگلاس استفاده شده است. نحوه اجرای وال پست مش به راحتی امکان پذیر است به همین دلیل امروزه این سیستم باعث حذف وال پست های قدیمی شده است. از سیستم وال مش برای مهار دیوارهای غیر سازه ای استفاده زیادی می شود. این محصول همچنین دارای ویژگی های خاصی است به همین دلیل استفاده از آن امروزه مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است.

معایب وال پست فلزی چیست؟

معایب وال پست فلزی باعث حذف وال پست های فلزی شده است. از مهم ترین معایب این نوع وال پست ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وال پست وزن سازه را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.
  2. برای ساخت این محصول از فولاد استفاده می شود.
  3. نصب وال پست های فلزی دشوار است و برای نصب آن ها باید زمان زیادی را صرف کنید.
  4. هزینه نصب وال پست های فلزی بیشتر از هزینه نصب وال مش های جدید می باشد.
  5. نصب و اجرای وال پست فلزی باید توسط افراد متخصص انجام شود.

اجرای دیوارهای ساختمان با استفاده از سیستم وال مش و حذف وال پست

وال مش جزو جدیدترین راهکارهایی است که از آن برای مهار لرزه ای دیوارهایی که به صورت غیر سازه ای هستند استفاده شود. برای اجرای سیستم وال مش ابتدا باید مش فایبرگلاس در اندازه های مناسب برش زده شود. برش های نوار مش فایبرگلاس روی سطح دیوار قرار می گیرند و یک لایه پلاستر معدنی روی آن ها اجراء می شود. کامپوزیت سیمانی ترکیب حاصل از مش و پلاستر می باشد. کامپوزیت سیمانی می تواند از دیوار در مقابل لنگر ناشی از نیروهای برون صفحه ای زلزله محافظت کند.

چرا سیستم وال مش بهترین گزینه برای حذف وال پست ساختمان می باشد؟

از مهم ترین دلایلی که باعث استفاده از وال پست مش و حذف وال پست ساختمان شده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این نوع سیستم از حرکت نمودن خارج از صفحه دیوار پیشگیری می کند.
  • سیستم وال مش از سازه و ساختمان در مقابل عوامل محیطی که مخرب هستند می تواند محافظت نماید.
  • برای اجرای سیستم وال مش نیاز به صرف هزینه زیادی نیست.
  • بهترین و مناسب ترین جایگزین برای وال پست های فلزی می باشد.
  • برای اجرای وال مش نیازی به استفاده از وادارهای قائم نمی باشد.
  • سیستم وال پست مش از ایجاد ترک روی دیوار جلوگیری می کند.
  • این نوع سیستم از جمع شدن ملات ها روی سطح دیوار پیشگیری می کند.
  • وال پست مش دارای مقاومت زیادی در برابر حرارت و آتش سوزی می باشد.
  • توری فایبرگلاسی که در سیستم وال پست مش مورد استفاده قرار می گیرد دارای مقاومت زیادی است. از این نوع توری می توان در محیط های قلیایی نظیر محیط های سیمانی استفاده کرد.
  • کلیه تست های لرزه ای روی وال پست مش انجام شده اند. با توجه به نتایجی که از این تست ها بدست آمده می توان گفت که عملکرد این نوع محصول نسبت به وال پست های فلزی بهتر می باشد.
اجرا دیوار های متقاطع با وال مش
اجرا دیوار های متقاطع با وال مش

مقایسه هزینه اجرای وال مش با وال پست مرسوم‏

اجرای وال مش نسبت به وال پست های قدیمی بسیار مقرون به صرفه تر است. از مهم ترین دلایل حذف وال پست هزینه های ناشی از وال پست های قدیمی است. مهم ترین نکته ای که باید در زمان اجرای وال پست مش به آن توجه شود اجرای صحیح این محصول می باشد. شایان ذکر است که وال پست مش از سازه در برابر آسیب های ناشی از زلزله و… محافظت می کند در نتیجه هر هزینه ای که برای اجرای آن باید بپردازید باز هم مقرون به صرفه خواهد بود.
از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت و  هزینه اجرای وال مش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستمزد نیروی کار از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی تعیین هزینه نهایی وال پست می باشد. شایان ذکر است که دستمزد تیم اجرایی به صورت متر مربع تعیین می شود.
  • قیمت موادی که برای اجرای وال مش مورد استفاده قرار گرفته اند.
  • ‏بزرگی پروژه تاثیر زیادی روی افزایش یا کاهش هزینه دارد.
  • انتخاب روش اجرای وال پست مش نیز روی محاسبه قیمت ها تاثیرگذار است.
  • در ابتدا باید دیوار چینی انجام شود. برای انجام دیوار چینی می توان از مصالحی که جدا کننده هستند نظیر پلی استایرن یا پشم سنگ استفاده کنید. در این صورت دیوار چینی به نحوه ای صحیح انجام خواهد شد.
  • مقایسه وال پست و وال مش

    از وال پست فلزی و وال مش (wallmesh) برای اتصال تیغه ها و دیوارهای ساختمان به اسکلت استفاده می شود. این دو محصول باعث افزایش مقاومت سازه در مقابل نیروهایی نظیر باد و زلزله می شوند. بین وال پست مش و وال پست فلزی تفاوت هایی وجود دارد که این تفاوت ها باعث حذف وال پست فلزی شده است.

    از مهم ترین تفاوت های بین وال پست مش و وال پست فلزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کمک وال پست مش برخلاف وال پست های قدیمی می توان هر یک از دیوارهای غیر سازه ای را بدون ایجاد افزایش وزن سازه به راحتی مهار نمود.
  • وال مش نسبت به وال پست فلزی دارای انعطاف پذیری بیشتری می باشد.
  • وال پست مش هرگز فرسوده نمی شود و دارای مقاومت بسیار زیادی است. در حالی که وال پست های فلزی به مرور زمان دچار فرسودگی می شوند.
  • هزینه مربوط به تقویت دیوارها به کمک سیستم وال پست مش مقرون به صرفه تر است.
  • اجرای وال مش به راحتی امکان پذیر است در صورتی که برای اجرای وال پست فلزی نیاز به نیروی متخصص است.
  • برای اجرای وال مش کلیه وادارهای فلزی، میلگردها و… به صورت کامل حذف می شوند. در نتیجه با استفاده از این محصول می توان ساختاری ساده و با مقاومت بالا را ایجاد کرد.

مراحل طراحی وال مش چگونه است؟

طراحی وال مش نسبت به طراحی وال پست فلزی راحت تر است. نحوه طراحی وال پست مش به صورت زیر است:

دریافت نقشه سازه

اولین مرحله برای طراحی وال پست مش دریافت نقشه سازه می باشد. بعد از دریافت نقشه باید با دقت زیادی جزئیات ستون ها، تیرها، دیوارها و… را مورد بررسی قرار دهید. در مرحله اول باید برای استفاده از سیستم وال پست مش در قسمت های مختلف سازه نظیر دیوارها، نمای بیرونی، بازشوها، راه پله ها و… تصمیم گیری کرد.

تهیه دفترچه محاسبات

در مرحله دوم افراد کارشناس باید مواردی نظیر بار مرده و زنده ساختمان را مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر این بررسی تعداد طبقات، مصالح مورد استفاده برای طراحی دیوارها، میزان ریسک زلزله و… از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. با محاسبه موارد ذکر شده می توان برای اجرای وال پست مش طراحی اصولی را انجام داد. هر یک از اطلاعات مذکور بهتر است در یک دفترچه محاسباتی یادداشت شود تا بتوان در زمان اجرای وال پست مش به اطلاعاتی که مورد نیاز است به راحتی دسترسی پیدا کرد.

ارائه نقشه مربوط به اجرای وال پست مش

حال نقشه اجرایی وال مش مطابق با جزئیات اجرایی به کارفرمایان ارائه می‌شود. در این مرحله مکان دقیق استفاده از وال مش و سایر قطعات باید به درستی مشخص شده و علاوه بر این جزئیاتی در مورد نحوه نصب وال پست مش و … باید به صورت کامل مشخص گردند.

محاسبه مقدار متریال های مورد نیاز برای اجرای وال مش

در این مرحله باید مقدار متریال های مورد نیاز برای اجرای وال مش به صورت دقیق بررسی شود. از مهم ترین متریال هایی که در این مرحله باید بررسی شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع مش فایبرگلاس ( در این مرحله باید نوع مش فایبرگلاس به صورت دقیق تعیین شود. از مش فایبرگلاس AR و مش فایبرگلاس E-GLASS می توان برای اجرای وال پست مش استفاده کرد.)
  • نوع پلاستر ( برای اجرای وال پست مش می توان از پلاستر گچی یا پلاستر سیمانی استفاده کرد.)
  • میزان پلاستر مورد نیاز
  • قطعات مورد استفاده برای انجام نبشی کشی و…

برآورد هزینه های مربوط به اجرای سیستم وال پست مش

در این مرحله باید هزینه های مربوط به اجرای وال مش به صورت دقیق بررسی شود. هزینه های اجرای وال پست مش مربوط به دستمزد تیم اجرایی، هزینه تهیه مصالح مورد نیاز و… می شوند.

مراحل طراحی وال پست مش به کمک محاسبه گر آنلاین

محاسبه گر آنلاین وال مش از انواع ابزارهای کاربردی برای محاسبه دقیق مقدار پلاستر، مقدار مش و مقدار رزین مورد نیاز می باشد. به کمک این محاسبه گر می توان به راحتی میزان متریالی که برای اجرای وال پست مش نیاز است را به صورت کامل بررسی کرد. با استفاده از محاسبه گر آنلاین وال پست مش می توان هزینه های ناشی از اجرای وال پست مش را به صورت دقیق محاسبه کرد.
برای استفاده از این نوع محاسبه گر باید اطلاعات زیر را وارد کنید:

  • نوع اجرای وال مش را باید به صورت دقیق تعیین کنید. اجرای وال پست مش را می توان به صورت سراسری یا نواری انجام داد.
  • جزئیات مربوط به پروژه که شامل اطلاعاتی نظیر طول دیوار، مش، نوع پلاستر و… است را باید وارد کنید.
  • بعد از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز می توانید روی گزینه محاسبه کلیک کنید.
  • در مرحله آخر خروجی محاسبه گر برای شما قابل دریافت خواهد بود.

مراحل اجرای وال مش چگونه است؟

برای اجرای وال مش و جایگزین نمودن آن با وال پست فلزی طبق مراحل زیر پیش برویددر این مرحله اولین لایه پلاستر وال مش (پلاستر سیمانی یا گچی) را روی سطح دیوار اجراء کنید. نوع پلاستر را باید با توجه به جنس توری انتخاب کنید.

  • در این مرحله باید نوار وال مش یا مش وال پست دیوار روی سطح دیوار اجراء شود. ابتدا باید مش فایبرگلاس را به کمک ابزار مخصوص برش زده شوند. نوارهای وال مش را باید به صورت عمودی اجراء نمایید. برای نصب نوارها می توانید از میخ استفاده کنید.
  • در مرحله بعدی نیز باید یک لایه از پلاسترهای گچی یا سیمانی را روی سطح توری فایبرگلاس اعمال کنید.
  • در مرحله آخر نبشی منقطع یا ناودانی باید در مکانی که چیدمان دیوار انجام شده است نصب گردد. توجه داشته باشید که ساق های نبشی نباید با دیوار اتصال داشته باشند. برای نصب نبشی یا ناودانی می توانید از چسب اپوکسی استفاده کنید.

نکاتی برای اجرای وال پست مش

اگر تصمیم به حذف وال پست فلزی گرفته اید و تمایل دارید وال مش را جایگزین آن کنید بهتر است در زمان نصب و اجرای وال پست مش نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • ابتدا باید دیوار را از قاب آن جدا کنید. برای اتصال دیوار و قاب می توانید از نبشی استفاده کنید.
  • فضایی که بین قاب و دیوار قرار دارد را به کمک مصالحی که قابل تراکم هستند پر کنید.
  • برای تثبیت نهایی الیاف در سیستم وال مش می توانید از تکنیک نازک کاری استفاده کنید.
  • برای مهار الیاف ها در قسمت پایینی دیوار نیز می توانید از تسمه های فلزی استفاده کنید. توجه داشته باشید که تسمه ها را می توانید روی الیاف قرار دهید.
5/5 - (6 امتیاز)

سئوالات متداول برای "حذف وال پست فلزی در ساختمان و جایگزینی آن با وال مش"

برای مهار وال مش در کف چه راهی پیشنهاد می‌شود؟

برای مهار وال مش در کف می‌توانید از تسمه‌های فلزی استفاده نمایید.

روش اجرای وال مش روی دیوار چگونه است؟

نصب و اجرای توری وال مش روی دیوار به راحت ترین شکل انجام می‌گیرد، ابتدا روی اسکلت دیوار ورق وال مش با استفاده از گیره و نگهدارنده نصب شده و سپس روی آن پلاستر سیمانی یا گچی اجرا می‌شود.

برتری وال مش نسبت به وال پست‌های فلزی چیست؟

نصب راحت و وزن پایین.

قیمت اجرا و نصب وال مش چقدر است؟

توری وال مش به راحتی روی سطوح اجرا می‌شود و از این روی قیمت و اجرت نصب آن نیز پایین بوده. برای کسب اطلاعات دقیق تر با کارشناسان فروش وال مش از طریق شماره 86124543 تماس حاصل نمایید.

اتصالات وال مش از چه نوعی است؟

وال مش از طریق نبشی ‌ها و ناودانی‌ها به قاب سازه‌ای متصل می‌شود،این نوع اتصالات از نوع کشویی است.

نام دیگر وال پست افقی چیست؟

وادار

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *