وال مش از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

وال مش از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

وال مش را می توان نوعی وال پست محسوب نمود که از لحاظ ساختار و جنس، با آن وال پست فلزی متفاوت است. وال مش از  فایبرگلاس ساخته شده و به شکل نوارهایی از همین جنس، ظاهر گردیده است. در انتها از یک پلاستر معدنی جهت اجرای وال مش بهره می گیرند. نتیجه این کار، تشکیل کامپوزیت گچی یا سیمانی خواهد بود که به مقابله با لنگر ناشی از نیروی بیرونی زلزله می پردازد. در حقیقت آنچه باعث اثربخشی وال مش در مقابله با نیروی حاصل از زلزله خواهد شد، اجزای مربوط به آن است. مهمترین مصالح تشکیل دهنده وال مش عبارتند از: نوار وال مش، پلاستر وال مش، نبشی و چسب اپوکسی.

وال مش را می توان نوعی وال پست محسوب نمود که از لحاظ ساختار و جنس، با آن وال پست فلزی متفاوت است. وال مش از  فایبرگلاس ساخته شده و به شکل نوارهایی از همین جنس، ظاهر گردیده است. در انتها از یک پلاستر معدنی جهت اجرای وال مش بهره می گیرند. نتیجه این کار، تشکیل کامپوزیت گچی یا سیمانی خواهد بود که به مقابله با لنگر ناشی از نیروی بیرونی زلزله می پردازد.

در حقیقت آنچه باعث اثربخشی وال مش در مقابله با نیروی حاصل از زلزله خواهد شد، اجزای مربوط به آن است. با بررسی اجزای وال مش در می یابیم که این اجزا از گستردگی بسیاری برخوردار بوده و منجر به پیشگیری از عواقب منفی همچون به بار آوردن خسارات مالی و جانی سنگین پس از وقوع زلزله خواهند شد.

مصالح مورد استفاده در سیستم وال مش کدام است؟

یکی از عمده تفاوت های وال مش با انواع وال پست های مرسوم  اجزای تشکیل دهنده وال مش می باشد. مصالح مورد استفاده در سیستم وال مش عبارتند از:

اجرای نوار وال مش در سازه فولادی

  • نوار وال مش (مش فایبرگلاس AR)

در سیستم وال مش، اجزای مختلفی را شاهد هستیم. اجزایی که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، تاثیرات این سیستم را به مراتب افزایش داده اند. یکی از اجزای وال مش که نقش سازنده ای را در این سیستم بر عهده دارد، نوار وال مش است. نوار وال مش از جنس های مشخصی برخوردار می باشد. مش فایبرگلاس AR، یکی از آنهاست. اجرای وال مش با تکیه بر این نوار، نتایج بی نظیری را به دنبال خواهد داشت. برای مثال حضور این نوار در سیستم وال مش سبب شده تا نیروهای صدمه زننده از دیوار دور گردند. در واقع این نوار، قاب اصلی دیوار را به نحوی جابجا می کند که این اتفاق مثبت رخ دهد.

نوار مش فایبرگلاس را می توان یکی از اصلی ترین و مهمترین اجزای وال مش به شمار آورد. عضوی که اگر در این سیستم حضور نداشته باشد، عملا کارکرد آن را مختل خواهد کرد. نوار مش فایبرگلاس که اغلب نوارهای طویل و عریض را در برمی گیرد، شبکه ای توری شکل است که چشمه های گوناگون با الیاف شیشه ای در آن حضور یافته اند. مش به کار رفته در این سیستم، همان مش فایبرگلاس AR است که به آن مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا نیز گفته می شود.

فرآیند یکپارچه سازی دیوار به کمک این مش اتفاق افتاده و رویدادهای مثبت دیگر نیز یکی پس از دیگری رخ خواهند داد. مقاومت کششی بالا یکی از ویژگی های برجسته نوار مش به شمار می آید که سبب به کارگیری آن در بسیاری از پروژه های ساختمانی از جمله پروژه های بازسازی گردیده است. همچنین این مش، قابلیت چسبندگی فوق العاده ای داشته و با انواع ملات مثل ملات سیمانی یا ملات پلاستر، چسبندگی لازم را ایجاد می کند.

یکی از نتایجی که در اثر استفاده از این نوار به وجود می آید، جلوگیری از ایجاد ترک در دیوار و ممانعت از انتشار آن می باشد. ملاتی که جهت چسبندگی نوار مورد استفاده قرار می گیرند (چسب اپوکسی و رزین)، باعث افزایش گیرایی ملات شده و مانع از شُره کردن آنها نیز خواهند گشت. به طور کلی توری فایبرگلاس را می توان یک ماده مناسب از دیدگاه مهندسی صنعت ساختمان دانست. این محصول در رنگ های متنوع همچون سبز، زرد و سفید موجود بوده و این مشخصات برجسته را در خود جای داده است: انعطاف پذیری فوق العاده، مقاوم در برابر خوردگی، مقاومت الکتریکی عالی و استحکام کششی بی نظیر.

  • نوار وال مش (توری فایبرگلاس E-Glass)

نوار وال مش از نمونه های متعددی تشکیل یافته است. نوار وال مش متشکل از توری فایبرگلاس E-glass را می توان یکی از نمونه های رایج این محصول دانست. نوارهایی که از این جنس برخوردار می باشند، نه تنها در دیوارهای غیر سازه ای کاربرد یافته و عملکرد آن را بهبود بخشیده اند، بلکه در بخش های دیگر همچون مسلح نمودن سنگ اسلب، ممانعت از پیشرفت ترک ها، ترمیم ساختمان و مقاوم سازی بنا به روش FRCM نیز کاربرد یافته اند.

اجرا وال مش در کنار درب در دیوار متقاطع ا

ین توری با برخورداری از امتیازات گوناگون توانسته توجه صنایع مختلف از جمله صنایع ساختمان سازی را برانگیزد. آن دسته از نوارهای وال مش که از این توری تشکیل یافته اند، با ظاهر شدن در محیط های مرطوب، هیچ نوع واکنش منفی را از خود بروز نخواهند داد. این نوارها مقاومت بالایی نسبت به رطوبت داشته و به همین دلیل چنین واکنشی نشان نخواهند داد.

نوارهای فوق در محیط های دیگر نیز سازگاری مناسبی از خود نشان داده و ماندگاری بالایی نیز دارند. این نوارها علاوه بر موارد یاد شده، نیروهای کششی و خمشی را نیز به خوبی مهار نموده و در برابر آنها استحکام بالایی دارند. همین ویژگی سبب شده تا عملیات مقاوم سازی با تکیه بر آنها صورت گرفته و این نوارها تبدیل به اجزای وال مش گردند. سازگاری این نوارها با مصالح ساختمانی، نصب و اجرای فوری، تنوع در وزن و ابعاد چشمه و سبک وزن بودن را نیز می توان به ویژگی آنها افزود.

  • پلاستر ویژه وال مش (پلاستر سیمانی)

پلاستر سُیمانی نیز یکی دیگر از اجزای وال مش به شمار می آید. این نوع پلاستر را می توان از محبوبیت بالایی برخوردار دانست. علت این محبوبیت را می توان در اجرای سریع این پلاستر و قیمت مقرون به صرفه آن دانست. پلاستر سیمانی نه تنها اجرای سیستم وال مش را سهولت می بخشد، بلکه برای تحقق سایر اهداف ساختمانی همچون بهینه سازی فضای ساختمان اعم از فضای خارجی نیز موثر می باشد. البته با تکیه بر آن می توان فضای داخلی ساختمان را نیز بهبود بخشید. به طور کلی پلاسترهای سیمانی، مقاومت بسیاری در مقابل رطوبت از خود نشان داده و نسبت به حرارت و صوت نیز همین گونه اند. در حقیقت این پلاستر را می توان یک عایق مناسب در برابر صوت و حرارت دانست.

پلاستر سیمانی را می توان نوعی محصول تک جزئی معرفی کرد که ترکیبات دقیقی را در خود جای داده است. ترکیباتی که بر پایه علم مهندسی حاصل گردیده اند. این ماده در اثر ترکیب با آب، تبدیل به یک محصول خمیری گردیده و سختی و مقاومت بالایی خواهد یافت. یکی از دلایلی که باعث شده تا این پلاستر تبدیل به مهمترین اجزای وال مش شده و در اجرای آن مورد توجه قرار گیرد، این است که این ماده از ثبات فرم بالایی برخوردار می باشد.

وال مش در دیوار متقاطع

علاوه براین، پلاستر فوق با برخورداری از قابلیت نصب و اجرای سریع توانسته در انواع سقف های ساختمانی اعم از سقف های داخلی و خارجی، ساخت دیوارها و سیستم FRCM حضور یابد. این محصول، به شکل ماده خشکی و پودری ظاهر گردیده و از بیشترین میزان چسبندگی برخوردار می باشد. در نهایت این ماده سبب تقویت دیوار شده و در مقابل بارهای عمودی و نیروهای لرزه ای، مقاومت شدیدی از خود نشان می دهد. از دیگر ویژگی های آن می توان به این موارد اشاره نمود: چسبندگی عالی، گیرش در کوتاه ترین زمان ممکن، عمر طولانی، سختی زیاد، مهار نیروهای فشاری، کششی و خمشی، ضربه ناپذیری، خاصیت انقباضی کم، منعطف و مقاوم در مقابل خوردگی و مقرون به صرفه.

  • پلاستر ویژه وال مش (پلاستر گچی)

پلاستر گچی را می توان یکی دیگر از انواع پلاسترهای ساختمانی تلقی نمود. این ماده نیز تبدیل به اجزای وال مش جهت تسریع در اجرای این سیستم گردیده است. این محصول در انواع پروژه های تجاری و مسکونی حضور یافته و در طراحی داخلی نیز رواج پیدا کرده است. پلاستر گچی مانند یک عایق قوی عمل نموده و حرارت ناشی از آتش را مهار می سازد. همچنین این ماده در برابر ضربه، مقاومت چشمگیری از خود نشان می دهد. پلاستر گچی علاوه بر اینکه از جوانب ظاهری دارای اهمیت بوده و زیبایی را به ارمغان می آورد، بلکه از جوانب کیفی نیز پر اهمیت می باشد.

حضور پلاستر سیمانی باعث شده تا علاوه بر سهولت بخشی در اجرای وال مش، عملیات دیگری همچون محافظت از سطوح در مقابل پوشش های گیاهی و عوامل جوی نیز به خوبی صورت گیرد. پلاستر گچی را می توان نوعی ماده خمیری دانست که با رعایت تناسب میان آب و پودر گچ به دست می آید. آنچه در این پلاستر اهمیت دارد، میزان ضخامت است. اغلب پلاسترهای متشکل از ضخامت 6 میلیمتر، ایده آل بوده و جهت پوشش داخلی دیوارها، عایق سازی ستون ها و تیرهای فلزی و چوبی و دیوارهای جدا کننده استفاده می گردند.

سایر ویژگی های این محصول عبارتند از: ممانعت از رشد و تکثیر قارچ ها روی سطوح، سازگار با محیط زیست، کم هزینه، همراه با ضایعات اندک، دارای ظاهر سفید رنگ و جذاب، قابلیت رنگ پذیری و زمان لازم برای گیرش اولیه 50 دقیقه.

  • نبشی منقطع جهت اتصال سیستم وال مش بر روی سقف، تیر و ستون

یکی دیگر از اجزای وال مش، نبشی منقطع است که در اتصال این سیستم بر روی ستون و تیر، نقش مهمی را بازی می کند. این نبشی به عنوان نوعی ابزار کنترل گر به میدان آمده و حرکات خارج از صفحه دیوار را قطع می سازد. این نبشی ها به صورت کاملا مهندسی شده، طراحی و تولید گشته و توسط نرم افزارهای تخصصی، مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند. تمامی این طراحی های دقیق و مهندسی شده به اضافه تحلیل های جامع و همه جانبه باعث شده تا نبشی منقطع تبدیل به یک ابزار کاربردی و موثر در هنگام وقوع زلزله گردد. در حقیقت نبشی منقطع، نیروهای حاصل از زلزله را مهار نموده و مجددا به حالت نخستین باز می گردد. بدون اینکه آسیب و تغییری در آن به وجود آید.

نبشی منقطع را می توان از عملکردی بهتر نسبت به ناودانی ها برخوردار دانست. حتی ناودانی هایی که حاوی ضخامت 3 میلیمتر می باشند، قدرت تحملی به اندازه تحمل نبشی را ندارند. نبشی های منقطع، بدون اینکه صدمه و ضربه ای به قاب سازه وارد نمایند، لغزش و یا جابجایی دیوار را امکان پذیر می سازند. دیوارهایی که حاوی نبشی می باشند، نیروهای ناشی از زلزله را به خوبی جابجا نموده و در عین حال، قاب سازه را حفظ خواهند کرد.

در خصوص ویژگی های کلی نبشی منقطع می توان گفت این نبشی ها اغلب از جنس گالوانیزه و یا فولادی بوده و ضخامت های گوناگون از جمله ضخامت 2 میلیمتر را در بر گرفته اند. تمام دیوارها امکان استفاده از این نبشی ها را داشته و توسط آن به اعضای عمودی سازه اتصال می یابند. این اتصال به کمک پیچ و رول پلاک صورت می گیرد.

  • چسب اپوکسی جهت اتصال نبشی بر روی دیوار

قطعا چسب اپوکسی نیز از مهمترین اجزای وال مش است که بدون حضور آن، اتصال نبشی بر روی دیوار، تبدیل به یک امر محال خواهد گردید. پیش از استفاده از این چسب، سطوح به طور کامل آماده شده و سپس عملیات چسباندن آغاز می گردد. ابتدا سطوح در معرض پاکسازی قرار گرفته و پس از آن نبشی ها این فرآیند را طی خواهند کرد. وجود هرگونه رطوبت، مانع از عملکرد مطلوب چسب اپوکسی گردیده و اختلالات جدی به وجود می آورد.

این چسب که اجرای وال مش را تحقق بخشیده، از ویژگی هایی بدین شرح برخوردار می باشد: این محصول، چسبی است بر پایه رزین اپوکسی. در واقع چسب فوق، نوع بهبود یافته این رزین محسوب می شود. نه تنها چسب اپوکسی از استقامت مکانیکی عالی برخوردار بوده و به بهترین نحو، عملیات اتصال نبشی را محقق می سازد، بلکه از طول عمر و دوام بسیار نیز بهره مند می باشد. این محصول در حین خشک شدن، هیچ نوع گازی منتشر نکرده و پس از خشک شدن نیز دچار افزایش حجم نمی گردد.

افزون براین چسب اپوکسی با انواع مواد و ابزار، چسبندگی مناسبی ایجاد نموده و مقاومت شیمیایی بسزایی در برابر خوردگی دارد. مقاومت آن در برابر فرسایش نیز بالاست. قابلیت جذب شوک و ارتعاشات، عملکرد سریع تر نسبت به بست های مکانیکی و قابلیت تراشکاری، سوراخکاری و سمباده زنی را نیز می توان به جمع ویژگی های آن افزود. در آخر به لطف حضور این ماده چسبنده، اتصالاتی محکم و انفصال ناپذیر، صورت می پذیرند.

 

5/5 - (6 امتیاز)

سئوالات متداول برای "وال مش از چه بخش هایی تشکیل شده است؟"

پلاستر گچی ویژه وال مش چه خصوصیاتی دارد؟

ممانعت از رشد و تکثیر قارچ ها روی سطوح، سازگار با محیط زیست، کم هزینه، همراه با ضایعات اندک، دارای ظاهر سفید رنگ و جذاب، قابلیت رنگ پذیری

کاربردهای توری فایبرگلاس از نوع E-Glass چیست؟

به منظور ترمیم و مقاوم سازی دیوار آسیب دیده، به عنوان توری پشت سنگ و استفاده به عنوان وال مش.

مشخصات برجسته نوار وال مش چیست؟

انعطاف پذیری فوق العاده، مقاوم در برابر خوردگی، مقاومت الکتریکی عالی و استحکام کششی بی نظیر.

روش ساخت نوار وال مش چیست؟

نوار وال مش از طریق فرآیند پالتروژن تولید می‌شود.

ویژگی مکانیکی برجسته الیاف وال مش چیست؟

مقاومت کششی بالا

آیا استفاده از نبشی منقطع برای اتصال وال پست تایید قانونی دارد؟

بله در نشریه 2800 طراحی لرزه‌ای ساختمان

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *