نشریه 714 (دستورالعمل طراحی سازه ای نمای ساختمان ها)

نشریه 714 (دستورالعمل طراحی سازه ای نمای ساختمان ها)

ضابطه 714 یکی از مهمترین استانداردهایی است که برای طراحی و اجرای نماهای خارجی و سازه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استاندارد به دلیل اهمیت بی‌نظیری که در تضمین کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها دارد، از ابتدا به صورت جامع و دقیقی تدوین شده است. متشکیل از 12 فصل، هر قسمت به توضیحاتی دقیق از طراحی و اجرای نماها و سازه‌های ساختمانی می‌پردازد. اجرای دیوارها و نماها، همچنین مهار لرزه‌ای در ساختمان‌ها، به عنوان عناصر حیاتی تلقی می‌شوند. این استاندارد به عنوان راهنمای اساسی برای مهندسین ساختمان بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، آگاهی و استفاده صحیح از این استاندارد برای همه کارشناسان و فعالان در عرصه ساخت و ساز ضروری است.

دریافت فایل آیین‌نامه

نماهای ساختمانی در شکل دهی به شهر نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. هر نوع نمایی با هر مصالح و مقدار هزینه ای که ساخته می‌شود، علاوه بر اینکه دارای زیبایی ظاهری و آرامش بصری است باید بتواند آسایش و ایمنی را برای ساکنین فراهم کند. ضرورت دارد که قطعات و اجزای نما، علاوه بر توانایی تحمل بارهای وارده، قادر باشند جابجایی‌های نسبی وارده را نیز تحمل نمایند. دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوط به طراحی و اجرای انواع نماها که بایستی در برابر بارهای لرزه‌ای، باد، ضربه، و سایر عوامل محیطی، مقاومت مناسبی از خود نشان دهند، در ضابطه 714 ذکر شده‌اند. به عبارت دیگر، همه راهکارهایی که از تخریب ساختمان‌ها و نماهای ساختمانی جلوگیری می‌کنند، به طور جامع شرح داده شده‌اند.

ویرایش اول ضابطه 714 در سال 1395 با همکاری سازمان ها، مجری ساختمان ها، تاسیسات دولتی و عمومی تهیه شد. پس از گذشت 5 سال، مجددا این دستورالعمل تحت آزمایشات و مطالعات مختلف قرار گرفت و روش های طراحی و الزامات عملکردی جدیدی برای طراحی این نمای ساختمان ها در نظر گرفته شد. براساس این ضابطه، انواع روش های نوین اجرای نما در ساختمان ها بروزرسانی، و دستورالعمل طراحی سازه ای آنها الزامی شد.

معرفی ضابطه 714 و انواع فصل های آن

با توجه به لزوم طراحی نماهای ساختمانی به صورت ایمن و مطابق با دستورالعمل های موجود، لازم است که حتما به ضابطه 714 و قوانینی که در آن توضیح داده شده اند، توجه داشته باشید. فصل های مختلفی در ضابطه 714 در نظر گرفته شده اند که هر کدام مفاهیم و مضامین مختلفی را در پوشش خود قرار داده اند. برای درک بهتر و مطالعه سریع تر ضابطه 714 ابتدا انواع فصل های آن را به شما معرفی کرده و سپس مطابق با این فصل ها می توانید به جزئیات مد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

فصل اول؛ کلیات

فصل اول یکی از فصل های مهم در ضابطه 714 ساختمان سازی است که از چندین بخش مختلف تشکیل شده است. در این بخش ابتدا هدف ارائه این ضابطه و جزئیات آن توضیح داده شده و محدوده کاربرد نیز به طور کامل شرح داده می شود. در فصل اول به نقش نما در ساختمان اشاره شده است که باید مهندسین و پیمانکاران حتما به این مورد توجه داشته باشند. علاوه بر این، انواع نما به طور کامل توضیح داده شده اند.

از آنجا که در فصل‌های بعدی اجرای نماهای ساختمانی به صورت اصولی نیازمند شناخت انواع نما است، به طور روشن تمامی انواع نماهای ساختمانی بر اساس نحوه اجرا و اتصال دسته‌بندی شده‌اند. این دسته‌بندی شامل نماهای پرده‌ای، دیوار نما، نماهای مهار شده به میانقاب، نماهای سنگی، آجری، سیمانی، سرامیکی، کامپوزیت فلزی، سیستم نمای دارای عایق حرارتی و خارجی، نماهای شیشه‌ای، چوبی و سبز می‌شود.

فصل دوم؛ الزامات اجزای نما

فصل دوم یک فصل مهمتر و البته تکمیل کننده است. در این فصل به طور کامل اجزای نماهای ساختمانی مختلف معرفی شده‌اند. الزامات اجزای نما باید به طور دقیق از سوی مهندسین و پیمانکاران مورد بررسی قرار گیرند. در غیر این صورت ممکن است اجرای اجزای نماهای ساختمانی دچار مشکل شده و مصالحی که باید مطابق با ضابطه استفاده شوند، مورد استفاده قرار نگیرند. از این رو الزامات اجزای نماهای ساختمانی به طور کامل در این فصل مورد بررسی قرار گیرند.

تمامی نماهای معرفی شده در فصل اول مانند نمای پانلی، نمای سرامیکی، نمای آجری، نمای دارای عایق حرارتی و خارجی، نمای چوبی و سبز با اجزای مورد نیاز برای اجرا به طور کامل توضیح داده شده اند که باید حتما آن ها مورد بررسی قرار گیرند. این اجزا حاصل چندین سال تحقیق و توسعه در حوزه نماهای ساختمانی هستند که باید به آن ها توجه ویژه ای داشت.

فصل سوم؛ بارهای وارده به اجزای نما و معیارهای پذیرش

در فصل سوم ضابطه 714، انواع بارهایی که بر نمای ساختمان ها وارد می شوند که شامل بارهای ثقلی، بارهای ناشی از باد، اثرات ضربه ای و زلزله هستند مورد بررسی قرار می گیرند. نحوه ترکیب و معیارهای ارزیابی و پذیرش کامل این بارها به طور کامل در این فصل از ضابطه 714 توضیح داده شده اند. در این فصل هر یک از ساختمان ها بر اساس سطوح اهمیت به 4 درجه مختلف که شامل بسیار زیاد، زیاد، متوسط و کم هستند، طبقه بندی می شوند. ساختمان هایی که اهمیت کم دارند، ساختمان هایی اند که خرابی آن ها خطر کمی برای جان انسان ها ایجاد می کند. اما ساختمان های با اهمیت بالا، ساختمان هایی اند که تخریب آن ها باعث خسارات به جان انسان ها خواهد شد.

نمای سنگی
الزامات طراحی و اجرای نماهای سنگی

این فصل حاوی فرمول ها و روش های محاسباتی مختلف برای تعیین میزان بار وارده به ساختمان و سازه ها می باشد. در واقع می توان با توجه به فرمول های موجود بار ثقلی، تغییر مکان، بارهای لرزه ای وارده و بسیاری از این موارد را محاسبه کرد و مطابق با این موارد مصالح و نحوه اجرای نماهای ساختمانی را تعیین نمود. این بخش از ضابطه 714 برای مهندسین محاسبی که نماهای ساختمانی را طراحی می کنند، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در بخش مهمی از این ضابطه معیارهای پذیرش نماهای مختلف ساختمانی در برابر نیروهای وارده نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.

فصل چهارم؛ الزامات طراحی و اجرای نماهای سنگی

سنگ یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی طبیعی است که می تواند برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرد. سنگ های ساختمانی طبیعی به دلیل زیبایی ظاهری و هزینه نگهداری پایینی که دارند در گروه نماهای ساختمانی متداول قرار می گیرند. این سنگ ها باید از نظر کیفی سالم و با طول عمر بالا باشند و ظاهر آن ها نیز زیبا در نظر گرفته شود. پایداری این نما در برابر عوامل جوی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اجرای صحیح و اصولی نماهای سنگی باید به گونه ای انجام شود که بتوان از دوام بالای آن بهره‌مند شد. برای اطمینان از مقاومت کامل در برابر همه نیروهای وارده، لازم است که در طراحی و نصب سنگ‌نما، اصول و ویژگی‌های سنگ و سیستم‌های نگهدارنده‌اش رعایت شود و با رویکردهای مفاد فصل سوم ضوابط هماهنگی یافته و اجرا گردد. این موضوع شامل استفاده از قطعات و پانل‌های سنگی به عنوان پوشش نما، بخش‌های مهارکننده، قاب‌های فرعی، و رسیدگی به درزهای بین قطعات یا پانل‌های سنگی و دیوارهای پشتیبان است.

نمای آجر
الزامات طراحی و اجرای نماهای آجری

در این فصل به طور کامل انواع سنگ هایی که می توانند برای اجرای نماهای سنگی استفاده شوند، توضیح داده شده و معرفی شده اند. علاوه بر این حداقل ضخامت سنگ ها، نوع مهار استفاده شده و بسیاری از این موارد که برای اجرای نماهای سنگی باید مورد بررسی قرار گیرند در فصل چهارم توضیح داده شده اند.

فصل پنجم؛ الزامات طراحی و اجرای نماهای آجری

فصل پنجم یکی از فصل‌های مهم برای طراحی و اجرای نماهای آجری است که حتما باید به توضیحات داخل این فصل توجه داشت. در فصل پنجم ابتدا انواع نماهای آجری توضیح داده شده اند. سپس بر اساس آن انواع آجر نما و الزامات کلی طراحی شرح داده شده‌اند که باید حتما به آن ها توجه داشت. نماهای مهار شده و جزئیات آن ها که شامل واحد بنایی، تکیه گاه ثقلی، تکیه گاه جانبی نماهای بنایی مهار شده، نماهای آجری مهار شده به دیوار خشک و … توضیح داده شده اند.

با توجه به اینکه اجرای نماهای آجری هنوز هم بسیار متداول است، باید حتما به دستورالعمل اجرای این ضابطه توجه شود. ضابطه 714، به طور کامل در مورد نحوه اجرا، اتصالاتی که می توانند برای تحمل بارهای جانبی، ثقلی، در بالای بازشوها، فاصله هوایی و … مورد استفاده قرار گیرند توضیح داده است. حتی باید برای ساخت و فاصله حفره های زهکشی در این ضابطه به جزئیات مختلف توجه داشت.

فصل ششم؛ الزامات طراحی و اجراي نمای سیمانی

نماهای اندود سیمانی در گروه مصالح ترد برای اجرا در نما قرار می گیرند. این نماها در صورت تغییر مکان‌های کمی، ممکن است ترک بخورند و با افزایش تغییر مکان، خرابی بیشتری را تجربه کنند و حتی از سطح زیرین خود جدا شوند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که تعمیر اندودهای سیمانی پس از زلزله به نسبت ارزان است و می‌تواند خسارات مالی را کاهش دهد. با این حال، زلزله ممکن است باعث خرابی قسمت‌های اساسی این نماها شود و خسارات جانی جدی‌تری را نیز به همراه داشته باشد.

نمای سیمانی
الزامات طراحی و اجراي نمای سیمانی

نمای سیمانی در رنگ های مختلفی موجود است که این موضوع عامل بسیار مهمی در بحث زیبایی شناختی ساختمان ها محسوب می شود. فارغ از مسئله زیبایی، طراحی و اجرای نمای سیمانی باید به گونه ای انجام شود که در مقابل نفوذ آب و هوا مقاومت بالایی داشته باشند. همچنین برای جلوگیری از رفتار ترد و ترک خوردگی نماهای سیمانی می توان از الیاف استفاده کرد. بهترین زمان برای اجرای نمای سیمانی زمانی است که دمای هوا 5 درجه سانتی گراد باشد. علاوه بر این مسائل، طرح اختلاط لایه های نمای سیمانی، نحوه اجرای نمای سیمانی روی دیوارهای خشک و همچنین مسائلی که باید در هنگام اجرای این نما مورد بررسی قرار گیرند؛ باید مورد بررسی قرار گیرند.

فصل هفتم؛ الزامات طراحی و اجراي نماي سرامیکی

دو روش کلی برای نصب سرامیک در نماهای داخلی و خارجی در ساختمان ها وجود دارد که شامل روش نصب تر و روش خشک هستند. اجرای نمای سرامیکی با روش تر در نمای خارجی ساختمان ها ممنوع است و فقط باید از روش خشک استفاده کرد. در روش خشک برای اجرای نمای سرامیکی باید حتما اتصالات، بارهای تقلی ناشی از سرامیک و اجزای آن ها را علاوه بر بارهای وارده جانبی مورد بررسی قرار داد. همچنین این نماها باید بتوانند در برخورد با قطعات مختلف مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

نمای کامپوزیت
الزامات طراحی و اجراي نماي کامپوزیت

توجه به جزئیات اجرایی نماهای سرامیکی مهار شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این نماها باید توانایی مقاومت در برابر بارهای وارده با رویکرد مطابق با ضوابط 714 را از خود نشان دهند. این موضوع زمانی ممکن است واقع شود که تمامی مواد مورد استفاده، از جمله زیرسازی، اتصالات، نحوه نصب سرامیک، مشخصات ریل برای نصب در روش‌های مختلف، نصب خشک و تر سرامیک، و سایر موارد مرتبط، به طور کامل با ضوابط 714 همخوانی داشته باشند. این موارد باید به دقت بررسی شوند.

فصل هشتم؛ الزامات طراحی و اجراي نماي کامپوزیت

پانل های کامپوزیت شامل دو ورقه نازک هستند که به یک مغزه سبک متصل شده اند. فاصله دو ورق تعیین کننده میزان صلبیت کامپوزیت نهایی است که هر چه فاصله بیشتر باشد، مقاومت و کارایی محصول نیز بالاتر خواهد رفت. بررسی پانل‌های کامپوزیت با توجه به ضخامت و نوع آلیاژ آلومینیوم، همچنین لایه‌های مختلف، از اهمیت چشمگیری برخوردار است. هر یک از این پوشش‌ها و لایه‌ها باید با توجه به ضخامت و جزئیات متنوعی اجرا شوند که در فصل هشتم، ضابطه 714 به طور کامل به توضیح آن‌ها پرداخته شده است.

در این فصل تقسیم بندی انواع نمای کامپوزیت مورد بررسی قرار گرفته است. چسب ها، رواداری ها و مشخصات، ابعاد و کیفیت ظاهری سطح و … همگی بررسی شده اند تا بتوان بهترین نما را در ساختمان ها اجرا کرد. در نهایت خواص فیزیکی و مکانیکی این نوع نما همگی در ضابطه 714 مورد بررسی قرار می گیرند.

فصل نهم؛ الزامات طراحی و اجراي نماي شیشه ای

طراحی و اجرای نمای شیشه ای باید با توجه به قوانین خاصی انجام شود. در غیر این صورت این نما مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف نداشته و به راحتی آسیب می بیند. شیشه یا پلاستیک به دلیل ماهیت شفاف و نیمه شفاف خودشان می توانند در مقابل عبور نور در نمای خارجی ساختمان ها مقاومت بالایی نشان دهند. عواملی که منجر به شکست و فروپاشی سیستم‌های نمای شیشه‌ای می‌شوند، شامل موارد گوناگونی است. این عوامل شامل تغییر شکل درون صفحه، عدم رعایت فاصله کافی بین شیشه و قاب، شل شدن درزگیرها و خارج شدن آن‌ها از قاب شیشه‌ای می‌باشد.

در فصل نهم ضابطه 714 به طور کامل در مورد نحوه اجرای نماهای شیشه ای توضیح داده شده است. توضیحاتی درباره انواع سیستم‌های نمای شیشه‌ای، روش‌های مهار بارها توسط این نوع نما، و تمام جزئیاتی که برای اجرای صحیح یک نمای شیشه‌ای لازم است، ارائه شده است. ارزیابی این موارد برای استفاده از این نوع نما در ساختمان‌ها بسیار حیاتی است.

فصل دهم؛ الزامات طراحی و اجراي نماي بتنی پیش ساخته

پانل های بتنی پیش ساخته می توانند در برابر تمامی شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرند. این پانل ها به دلیل اینکه بدون نیاز به نصب داربست اجرا می شوند، باعث افزایش امنیت کارگران نیز خواهند شد. همچنین با توجه به اینکه این پانل ها در فضاهای سربسته و در یک شرایط خاص تولید می شوند، دارای کیفیت بسیار بالایی نیز هستند. از نظر کیفیت و نحوه اجرا، پانل های پیش ساخته بتنی یکی از بهترین محصولات در ساختمان سازی محسوب می شوند. با این حال در نظر گرفتن ضوابط و قوانین مربوط به اجرای این نوع نما در ساختمان ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مقاومت بتن، ضخامت پانل و نحوه اتصال پانل های بتنی پیش ساخته به سازه از جمله مواردی اند که باید در ضابطه 714 به طور کامل بررسی شوند. این نوع نما اجرای ساده تر و البته خاص تری دارد. با وجود برتری های نمای پیش ساخته، اجرای آن ها در ساختمان ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

فصل یازدهم؛ الزامات طراحی و اجراي نماهاي خاص

فصل یازدهم یکی از بخش های مهم ضابطه 714 است. در این فصل نحوه اجرای تمامی نماهای خاص ساختمانی مورد بررسی قرار گرفته اند که شامل نمای سنگی مصنوعی، نمای اتیکس، نمای GFRC پیش ساخته، نمای تخته سیمان الیافی، نمای بتنی مسلح شده با شبکه الیاف و … اشاره کرد. این نماها باید با ویژگی های خاص خودشان و اصول اجرایی خاصی در ساختمان اجرا شوند. از این رو توجه به الزامات طراحی و اجرای نماهای خاص با توجه به ضابطه 714 از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نمای ایتکس
الزامات طراحی و اجراي نماهاي خاص

جزئیات اجرای نماهای خاص در ضابطه 714 قابل بررسی است. مهندسین برای اجرای روش‌های خاص برای نماسازی، باید به دقت مفاهیم فصل مربوطه را مطالعه کرده و بر آن عمل کنند. دو بخش اساسی در این زمینه وجود دارند: مسلح کردن دیوار با الیاف مش و استفاده از نمای اتیکس.

مهار دیوار به روش وال مش و حذف میلگرد بستر

یکی از مهم ترین مواردی که در ضابطه 714 یعنی دستور العمل طراحی سازه ای و الزامات عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان ها وجود دارد، مهار دیوار به روش وال مش و حذف میلگرد بستر است. یکی از روش های مهار لرزه ای دیوارها، مسلح کردن آن با شبکه الیاف است. در این روش خمش دیوار به صورت یک طرفه و در راستای قائم در نظر گرفته می شود. از این رو با مهار دیوار به روش وال مش (مسلح کردن دیوار با الیاف مش) در طول دیوار هیچ محدودیتی وجود نداشته و به همین دلیل وادار نیز حذف خواهد شد.

در این روش مطابق با ضابطه 714 می توان از نوارهای شبکه ای ساخته شده با الیاف شیشه یا فیبر کربن و نازک کاری به صورت پاششی با دستگاه یا دست استفاده کرد. بعد از انجام لایه اول پاشش، نبشی های مهار خارج از صفحه دیوار باید در بالا و پایین دیوار اجرا شوند. سپس می توان لایه نهایی نازک کاری را روی نبشی های اجرا شده روی دیوار اجرا نمود. اگر از نازک کاری (پلاستر) سیمانی برای دیوار استفاده شود، الیاف شیشه مقاوم به قلیا باید مورد استفاده قرار گیرند. مقاومت تسلیم این الیاف شیشه نیز باید 1000 مگاپاسکال در نظر گرفته شود. اما در صورتی که از فایبرگلاس E-glass استفاده شود، می توان از پلاستر گچ استفاده کرد و مقاومت تسلیم مجاز نیز مشابه با همان موارد است.

نکات مهم اجرایی سیستم وال مش

ضابطه 714 و فصل 5 به طور دقیق روش محاسباتی برای تعیین مقدار الیاف مورد نیاز را توضیح داده‌اند. این توضیحات به مهندسین اجازه می‌دهند تا با استفاده از آن، واداردها را حذف کرده و میزان وال مش مورد نیاز را محاسبه نمایند. نکات مهمی که در ضابطه 714 برای اجرای وال مش در ساختمان ها در نظر گرفته شده اند، شامل موارد زیر می باشند:

  • شبکه الیاف استفاده شده برای اجرا در ساختمان ها از یک ساختار شبکه ای مانند متشکل از نخ های ممتد است که به یکدیگر متصل شده اند.
  • شبکه الیاف استفاده شده ساختار دو جهته دارد و مقاومت کششی آن بسیار بالا است.
  • فاصله بین چشمه های شبکه الیاف استفاده شده در وال مش می تواند متفاوت در نظر گرفته شود، اما نباید از 5 میلی متر کمتر باشد.
  • اندازه سنگدانه هایی که در ملات برای اتصال شبکه الیافی استفاده می شوند، نباید از نصف فاصله بین چشمه ها بیشتر باشد.

طراحی و اجرای نمای اتیکس عایق حرارتی ساختمان

در فصل 12 از ضابطه 714، یکی از موارد حیاتی که به طور جامع مورد بحث قرار گرفته است، نمای ایزولاسیون حرارتی ساختمان یا همان EIFS (سیستم عایق حرارتی خارجی) است. نمای ایزولاسیون حرارتی بیرونی و نازک کاری EIFS شامل یک لایه فوم پلی استایرن به عنوان عایق است که شبکه‌ای از الیاف شیشه‌ای مقاوم در برابر قلیاییت به آن افزوده شده است. یک لایه پوشش پایه و یک لایه پوشش نهایی نیز برای متصل کردن این شبکه الیاف روی نمای ساختمان استفاده می گردد.

ظاهر نمای اتیکس به عنوان عایق حرارتی ساختمان به شکل نمای سیمانی است، ولی می توان جزئیات دیگری را به این نما اضافه کرد. نمای اتیکس با نام نمای سیمانی مرکب نیز شناخته می شود که عملکرد خوب و جذابیت بالایی دارد. مطابق با ضابطه 714، نمای اتیکس به دو دسته پایه پلیمری و پایه پلیمری اصلاح شده تقسیم بندی می شود. نمای اتیکس پایه پلیمری با پوشش نرم نیز شناخته می شود.

نحوه اتصالات نمای اتیکس

نمای پوشش نرم با کمک یک لایه عایق شامل ورقه های پلی استایرن منبسط شده ساخته شده است که به لایه زیرین چسبانده شده است. ضخامت لایه نهایی که شامل شبکه الیاف، پوشش نهایی و پوشش پایه هستند حدود 3 میلی متر در نظر گرفته می شود. نمای اتیکس پوشش سخت با کمک پلی استایرن اکسترود شده استفاده می شود. پیچ های فولادی با کلاهک های پلاستیکی در لایه زیرین استفاده می شوند.

پوششی که به عنوان پوشش پایه در این سیستم استفاده می شود شامل سیمان پرتلند اصلاح شده با پلیمر است که حداقل باید 6 میلی متر ضخامت داشته باشد. این نما دارای تنوع زیادی است و می توان آن را روی دیوارهای خشک، مصالح بنایی و دیوارهای بتنی به صورت اصولی اجرا کرد. فوم های عایقی که برای نمای اتیکس استفاده می شوند، می توانند باعث کاهش مصرف انرژی گردند و اینکه امکان اجرای انواع جزئیات اجرایی و رنگ ها مختلف روی این نما با سهولت زیاد وجود دارد. از نظر ویژگی ها، می توان دو نمونه خاص نمای اتیکس را معرفی کرد.

  • نماي اتیکس مقاوم در برابر ضربه

یکی از انواع نماهای ساختمانی که می توانند برای ساختمان های حساس به ضربه استفاده شوند، نمای اتیکس مقاوم در برابر ضربه هستند. ضخامت شبکه الیاف لایه اول بیشتر از ضخامت شبکه الیاف در نمای اتیکس استاندارد و بدون ویژگی مقاوم در برابر ضربه است. لایه بعدی این نما مطابق با استانداردها اجرا شده و یک شبکه الیاف نیز روی آن قرار می گیرد. از این رو مقاومت نما در برابر ضربه چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

  • نماي اتیکس EIFS داراي زهکش

یکی دیگر از انواع نماهایی که می توانند تحت عنوان نمای اتیکس دارای زهکش استفاده شوند، نماهایی اند که دارای شیارهای کوچک عمودی در پشت صفحه عایق هستند. این نوع نما دارای صفحات عایق با مهار مکانیکی بوده که به لایه زیرین خود متصل می شود. سپس یک لایه بالشتکی و پوشش برای جلوگیری از نفوذ هوا در پشت صفحه عایق قرار می گیرد. لایه زهکش استفاده شده در این نوع نما معمولا از جنس پلاستیک است که باید حتما از نبشی های پلاستیکی سوراخ دار نیز استفاده شود.

فصل دوازدهم؛ ضوابط طرح و اجراي دیوارهاي ساختمان (دیوارهاي نگهدارنده نما)

در فصل آخر ضابطه 714، نحوه اجرای دیوارهای نگهدارنده نما توضیح داده شده است. در آن فصل می توان با توجه به اصول و قوانین اقدام به اجرای دیوارهای خارجی کرد. هر یک از این دیوارها باید با طراحی مختلفی در ساختمان اجرا شوند. از این رو توجه به دیوارهای پانلی و دیوارهای بلوکی و طراحی میلگرد بستر یا بست برای مهار خمشی خارج از صفحه دیوار بنایی در راستای افقی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کلیه توضیحات مربوط به اجرای وال پست، اجرای دیوارهای خاص در ساختمان های خاص مانند بیمارستان ها و … در فصل دوازدهم توضیح داده شده اند که بررسی آن ها حائز اهمیت است. توصیه می شود که مهندسینی که قصد اجرای نما در ساختمان های مختلف را دارند، حتما با دقت حداکثری فصل دوازدهم این ضابطه را مورد مطالعه قرار دهند.

سخن پایانی

ضابطه 714 یکی از ضابطه هایی است که برای طراحی و اجرای نماهای ساختمانی مورد بررسی قرار می گیرد. طبق توضیحات داده شده این ضابطه شامل 12 فصل بوده که هر کدام جزئیات متفاوتی دارند و اجرای آن ها نیاز به دقت و بررسی خواهد داشت. از این رو مهندسین باید حتما با توجه به هر یک از فصل های این ضابطه در مورد نحوه اجرای نماهای مختلف تحقیق کنند.

5/5 - (15 امتیاز)
نشریه شماره 714

نشریه 714 (دستورالعمل طراحی سازه ای نمای ساختمان ها)

  • نام فایل: نشریه شماره 714 – دستورالعمل طراحی سازه‌ای و الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان‌ها
  • نویسنده: معاونت فنی و توسعه امور زیربنایی – مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
  • تعداد صفحات: 285
  • فرمت: PDF
  • حجم: 18 مگابایت
  • منبع: وبسایت رسمی شرکت وال مش

سئوالات متداول برای "نشریه 714 (دستورالعمل طراحی سازه ای نمای ساختمان ها)"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *