نوار وال مش چیست؟ | انواع، کاربردها و قیمت هر متر مربع

نوار وال مش چیست؟ | انواع، کاربردها و قیمت هر متر مربع

استفاده از نوار وال مش فایبرگلاس در مهار دیوارهای غیر سازه ای ساختمان‌ها، به روشی کارآمد برای افزایش مقاومت در برابر زلزله تبدیل شده است. قیمت نوار وال مش به ویژگی‌های محصول مانند نوع و کیفیت، گرماژ و وزن آن بستگی دارد. همچنین، نوع مقاوم به قلیا بر خصوصیات شیمیایی آن تأثیر می‌گذارد. تشخیص نوار وال مش با کیفیت نیازمند تجربه و تخصص است و معیارهایی مانند عدم اشتعال در حرارت و جدا نشدن از چسب، می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.

مهار دیوارهای غیر سازه ای با وال پست می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. همین موضوع باعث شده تا سیستمی تحت عنوان وال مش روی کار بیاید که می تواند نقش مهمی را در عملکرد ساختمان ها در بابر زلزله و بادهای شدیدی داشته باشد. نوار وال مش، مهم ترین محصولی است که می تواند برای اجرای وال مش در دیوارها مورد استفاده قرار گیرد. این نوار نقش بسیار مهمی در مهار دیوارهای غیرسازه ای در ساختمان و در برابر زلزله و باد دارد. به همین خاطر انتخاب بهترین نوار وال مش و اجرای صحیح آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

نوار وال مش چیست؟

نوار وال مش یکی از اجزای مربوط به اجرای وال مش می باشد. این نوار که با نام توری فایبرگلاس و یا مش فایبرگلاس شناخته می شود، می توانند به شکل نواری روی دیوار نصب شده و مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از نوار وال مش برای مهار لرزه ای دیوارها و جلوگیری از تخریب آن ها توصیه می شود. به همین خاطر در حال حاضر، در مجموعه های مختلفی برای اجرای وال پست به روش وال مش در ساختمان ها از این محصول استفاده می شود.

اتصال نوار وال مش به همراه پلاستر مخصوص
اتصال نوار وال مش به همراه پلاستر مخصوص

نوار وال مش از نظر ظاهری مانند یک توری با شکل هندسی مربعی است که می تواند قطر چشمه های متفاوتی داشته باشد. این نوارها از لحاظ گرماژ (وزن) و قطر چشمه به دلیل تنوع بالایی که دارند، می توانند برای مهار دیوارها گزینه خوبی محسوب شوند. اما این تنوع نوارهای وال مش ایجاد می کند که به صورت تخصصی خریداری شوند.

مزایای نوار وال مش چیست؟

نوارهای وال مش به واسطه داشتن کیفیت بالا و مقاومت بسیار خوب در برابر مواد شیمیایی و پارگی می توانند مزایای زیادی را برای اجرا در پروژه های ساختمانی داشته باشد. این محصولات که با تنوع بالایی قابل خریداری اند، امکان استفاده در انواع پروژه های ساختمانی را بدون محدودیت می دهند. بنابراین، با کمک این نوارها می توان پروژه های ساختمانی ایمن تری را اجرا کرد. از جمله مزایای نوارهای وال مش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پوسیده نشدن نوارهای وال مش
  • مقاوم بودن این نوارها در برابر رطوبت
  • طول عمر بالای نوارهای وال مش
  • امکان اجرای توری وال مش با قیمت مناسب
  • دارای وزن سبک و قابلیت جابجایی با کمترین هزینه
  • دارای خاصیت انعطاف پذیری برای نصب راحت تر
  • امکان نصب راحت روی دیوار بدون نیاز به نیروهای متخصص
  • امکان خرید نوارهای وال مش در ابعاد و عرض های مختلف
  • حذف وادارهای قائم با کمک اجرای توری فایبرگلاس روی دیوار
  • محافظت از ساختمان های بزرگ و کوچک در برابر زلزله
  • امکان خرید توری وال مش در ابعاد چشمه های متفاوت

انواع نوار وال مش کدام است؟

نوارهای وال مش موجود در بازار از جنبه های مختلفی می توانند انواع متفاوتی داشته باشند. از این رو توصیه می شود که حتما در هنگام خرید به جزئیات این نوارها و تفاوت هر کدام از آن ها با هم توجه داشته باشید.

انواع توری وال مش بر اساس ابعاد چشمه

ابعاد چشمه، یکی از انواع دسته بندی ها برای این محصولات است. هر یک از تولید کنندگان این نوارها، آن ها را با ابعاد چشمه متفاوتی وارد بازار می کنند. اما از جمله متداول ترین ابعادها می توان به سایز 2.5 در 2.5، 3 در 3، 4 در 4 و 5 در 5 میلی متر اشاره کرد.

انواع توری وال مش بر اساس گرماژ

گرماژ نیز عامل دیگری است که باعث ایجاد تفاوت در این نوارهای وال مش شده است. هر چقدر قطر چشمه ها کاهش پیدا کند، گرماژ محصول نیز بالا می رود. بسته به کیفیت محصول تولید شده نیز وزن می تواند تغییر کند. از نظر گرماژ می توانیم این توری ها را به چندین دسته مختلف تقسیم بندی کنیم. البته امکان تولید توری های فایبرگلاس به غیر از این گرماژهای متفاوت وجود دارد. فقط لازم است که افراد بدانند بر اساس کاربرد خودشان، به چه محصولی نیاز دارند. نوارهای گرماژ 75 گرم، 110 گرم، 125 گرم، 145 گرم و 200 گرم از جمله نوارهای فایبرگلاس برای اجرای وال پست مش شناخته می شوند.

انواع توری وال مش بر اساس جنس

در نهایت از نظر جنس نیز می توان این توری ها را به دو دسته مش فایبرگلاس AR-glass و توری فایبرگلاس E-glass تقسیم بندی کرد. توری های فایبرگلاس مقاوم به قلیا که با نام مش فایبرگلاس AR-glass شناخته می شوند، جزء باکیفیت ترین توری های فایبرگلاسی هستند که می توانند برای اجرای وال پست استفاده شوند. این توری ها مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارند. در مقابل توری های معمولی یا E-glass به صورت معمولی تولید شده اند و مقاومتی در برابر مواد شیمیایی ندارند.

مهار دیوار در ساختمان با نوار وال مش فایبرگلاس

مهار انواع دیوار داخلی و پیرامونی غیر سازه ای، مهمترین کاربرد نوار وال مش فایبرگلاس می باشد. متاسفانه یکی از دلایلی که باعث شده در هنگام زلزله شاهد خسارات زیادی باشیم، مهار نشدن دیوارهای غیر سازه ای است. به لطف روش های اجرای وال پست، می توان مراحل مهار دیوارها را انجام داد. مهار دیوارهای ساختمانی با سیستم نوار وال مش فایبرگلاس، می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد که مهم ترین آن صرفه جویی در زمان و هزینه اجرای پروژه است.

مهار خارجی دیوار با استفاده از نبشی
مهار خارجی دیوار با استفاده از نبشی

به منظور مهار دیوارهای غیر سازه ای با توری وال مش فایبرگلاس، نیازی به میلگرد بستر و انواع وادار قائم و افقی که در دیوارها نصب می شدند، نیست. فقط کافیست که نوارهای توری فایبرگلاس به صورت اصولی در محل دیوار نصب شوند. در چنین شرایطی مقاومت دیوار در برابر تخریب در هنگام زلزله چندین برابر می شود. در حال حاضر، بسیاری از مهندسین ساختمان سازی با توجه به مورد تایید بودن سیستم وال مش در نظام مهندسی ساختمان، از این سیستم بعنوان جایگزین وال پست فلزی و برای مهار دیوارهای غیر سازه ای استفاده می کنند.

اجرای نوار وال مش در سیستم وال پست مش چگونه است؟

نوار وال مش یکی از انواع محصولاتی است که در سیستم وال پست مش مورد استفاده قرار گیرد. برای اجرای سیستم وال پست مش نیز فقط یک مرحله خاص انجام نمی شود و باید مجموعه ای از مراحل به صورت دقیق انجام شوند تا بتوانیم این نوارها را به عنوان بخش از وال پست ساختمان بشناسیم. در ادامه مراحل اجرای را در سیستم وال پست مش توضیح می دهیم.

اجرای دیوار ساختمان

در اولین مرحله برای اجرای نوار وال مش در سیستم وال پست مش، نیاز است که دیوارچینی ساختمان به طور کامل انجام شود. یکی از مهمترین مزایای مهار دیوار با نوار وال مش این است که امکان اجرای نوار وال مش بر روی انواع بلوک دیوارچینی و تیغه چینی نظیر بلوک های سیمانی، بلوک های آجری، بلوک هبلکس و …. وجود دارد.

استفاده از پلاستر به عنوان اندود زیرین

پلاستر وال مش به عنوان اندود زیرین روی دیوار کشیده می شود. پلاسترهایی که برای اجرای سیستم وال پست مش مورد استفاده قرار می گیرند به دو دسته پلاستر گچی و پلاستر سیمانی تقسیم بندی می شوند که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند. هدف از اجرای پلاستر به عنوان اندود زیرین، ایجاد چسبندگی روی دیوار برای نصب نوارهای وال مش است.

استفاده از نوار وال مش بر روی دیوار

حال نوبت به اجرای نوار وال مش روی دیوار می رسد. این نوارها باید با دقت حداکثر روی دیوار نصب شوند و کیفیت بالایی را ارائه کنند. نصب دقیق نوارهای وال مش بر روی دیوار، باعث مهار دیوارها در برابر زلزله می شود. بنابراین، باید نوارهای وال مش به صورت طولی و به طور دقیق روی دیوار قرار گیرند.

نصب نبشی های منقطع

در این مرحله لازم است که نبشی های منقطع روی دیوار نصب گردند. این نبشی ها می توانند با جوش و یا اتصالات دیگر روی دیوار نصب شوند. اما معمولا برای کاهش هزینه ها و افزایش سرعت اجرای پروژه از چسب اپوکسی برای نصب این نبشی ها استفاده می شود.

استفاده از پلاستر به عنوان اندود رویین

در آخرین مرحله لازم است و پس از نصب نبشی منقطع بر روی دیوار ساختمان، نوبت به اجرای اندود رویین می رسد. باز هم امکان استفاده از پلاستر گچی و پلاستر سیمانی برای این کار وجود دارد. ترکیب پلاستر و نوارهای وال مش و نبشی منقطع، باعث مهار دیوارهای غیر سازه ای و مقاوم سازی آن ها می شود.

قیمت هر متر مربع نوار وال مش به چه عواملی بستگی دارد؟

با توجه به اینکه برای مهار دیوارهای غیر سازه ای، باید از نوار وال مش استفاده شود؛ قیمت هر متر مربع از این توری ها می تواند تاثیر زیادی روی هزینه های پروژه داشته باشد. بنابراین، به افراد این حق را می دهیم که به دنبال خرید این محصولات با قیمت ارزان تر باشند.

سیستم وال مش
سیستم وال مش

عامل مهمی که می تواند روی قیمت هر متر مربع از این نوارها تاثیر بگذارد، نوع نوار وال مش است است. به طوری که هر چقدر کیفیت این نوارها بالاتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارند. این موضوع دلیلی برای بالا بودن قیمت نوار وال مش مقاوم به قلیا نسبت به نوارهای وال مش معمولی است. گرماژ نوار وال مش نیز می تواند روی قیمت هر متر مربع از نوارهای وال مش تاثیرگذار باشد. هر چقدر وزن نوارها وال مش افزایش پیدا کند، مقاومت آن ها در برابر شرایط مختلف نیز بیشتر می شود. وزن با گرماژ در ارتباط بوده و باعث افزایش قیمت می شود. معمولا توری هایی که دارای گرماژ بیشتری هستند، قطر چشمه کوچک تری نیز دارند.

تفاوت نوار وال مش مقاوم به قلیا و نوار وال مش معمولی (E-glass) چیست؟

یکی از سوالات رایجی که در مورد نوار وال مش وجود دارد این است که تفاوت نوار وال مش مقاوم به قلیا با معمولی چیست؟ به طور کلی، نوارهای وال مش بسته به متریالی که در آن ها کار رفته است، به این دو دسته تقسیم بندی می شوند. پس مهم ترین و اولین تفاوتی در مقاومت به قلیا یا AR و معمولی یا E-glass شاهد هستیم، متریال های به کار رفته در این محصولات است.

نوار وال مش معمولی با الیاف شیشه ای تولید شده است. این نوارهای وال مش مقاومتی در برابر مواد شیمیایی از خود نشان نمی دهند. به همین خاطر معمولا کاربردهای اصلی نوارهای وال مش معمولی در محیط های غیر قلیایی است. در مقابل نوارهای وال مش معمولی، نوارهای مقاوم به قلیا قرار می گیرند. نوار وال مش مقاوم به قلیا علاوه بر اینکه دارای الیاف شیشه ای است، حاوی مقداری زیرکونیوم نیز می باشد. این ماده خاصیت ضد قلیایی به این نوار داده است. به همین خاطر برخلاف نوارهای وال مش معمولی که نمی توانند مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی داشته باشند، نوارهای وال مش مقاوم به قلیا در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارند. دلیل این موضوع هم به کار رفتن زیرکونیوم به عنوان یک ماده مقاوم کننده در این توری ها است.

چگونه نوار وال مش با کیفیت را شناسایی کنیم؟

انتخاب نوار وال مش باکیفیت، می تواند تاثیر زیادی روی اجرای وال مش و مهار دیوارها داشته باشد. به همین خاطر توصیه می شود که حتما به کیفیت این نوارهای وال مش توجه داشته باشید و بر اساس نیاز خود، بهترین محصولات را خریداری نمایید. واقعیت این است که شناسایی نوارهای وال مش باکیفیت، کار ساده ای نیست و نیاز به تخصص و تجربه دارد.

برخی از افراد بر این عقیده هستند که هر چقدر نوار وال مش سنگین تر باشد، کیفیت بالاتری دارد. این موضوع به هیچ هنوان صحت ندارد و وزن نوار وال مش متناسب با کاربرد آن انتخاب می گردد. تست این توری های فایبرگلاس با کمک راهکارهای زیر می تواند باعث شود که این محصولات باکیفیت را تشخیص دهید.

  • عدم اشتعال توری های فایبرگلاس در مقابل حرارت
  • جدا نشدن توری های فایبرگلاس از چسب
  • جمع نشدن نوار وال مش با کاردک
  • جدا نشدن تار و پود نوار وال پست مش
  • منعطف بودن تار و پود نوارهای وال مش در حد معقول (نه نرم نرم، نه خشک خشک)

اگر تخصصی در زمینه شناسایی نوارهای وال مش باکیفیت ندارید، توصیه می کنیم که از کارشناسان فروش شرکت وال مش راهنمایی لازم را دریافت کنید. شرکت وال مش به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در طراحی و اجرای وال پست مش در سرتاسر کشور و همچنین مقاوم سازی سازه با روش کامپوزیت FRCM در خدمت جامعه مهندسی عمران می باشد.

 

4.9/5 - (10 امتیاز)

سئوالات متداول برای "نوار وال مش چیست؟ | انواع، کاربردها و قیمت هر متر مربع"

انعطاف و خاصیت برگشت پذیری وال مش چگونه مورد بررسی قرار می‌گیرد؟

با استفاده از یک آزمایش ساده که در آن یک ورق با ابعاد مربعی کوچک از توری فایبرگلاس را مچاله می‌کنیم و رها می‌نماییم، پس از رها کردن ورق توریفایبرگلاس باید کاملا وضعیت اولیه خود را بدست آورد

ابعاد نوار مش چگونه است؟

ابعاد نوار وال مش به دیتیل‌های اجرایی در نقشه بستگی دارد که توسط محاسب برآورد و ارائه می‌گردد.

ابعاد چشمه وال مش چه قدر است؟

ابعاد چشمه‌ی وال مش از محدوده 2/5 سانتی متر تا 5 سانتی متر متغیر است.

وزن نوار وال مش چقدر است؟

وزن نوار وال مش از 70 گرم تا 200 گرم متغیر است.

وال مش از دید متریال چند نوع دارد؟

وال مش از دید متریال به دو نوع وال مش مقاوم به قلیا یا AR و وال مش E-Glass دسته بندی می‌شود.

آیا امکان ارسال محصول به شهرستان نیز وجود دارد؟

بله، مشتریان گرامی می‌توانند با سفارش از طریق تماس با بخش فروش محصول خود را در شهرستان دریافت نمایند

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


2 نظر

  1. وقت بخیر پلاستر مناسب برای هر نوع از وال مش کدام است ؟ و ایا درصورت استفاده از هر نوع پلاستر بافت والیاف وال مش دچار اسیب میشود یا خیر

    1. با سلام ، وال مش به خاطر دارا بودن خاصیت ضد قلیایی با تمام پلاسترها سازگاری داشته و در تماس با پلاستر دچار هیچ آسیبی نمی شود برای مطالعه بیشتر به مقاله پلاستر وال مش مراجعه نمایید.

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *