اجرا و نمایندگی وال مش در بوشهر

اجرا و نمایندگی وال مش در بوشهر

وال پست یکی از عناصر مهم در استحکام ساختمان‌ها به‌حساب می‌آید. آن‌ها به صورت کلاف ساخته می‌شوند و به عنوان نگهدارنده دیوارها عمل می‌کنند. به کمک وال پست، مقاومت دیوار در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله افزایش می‌یابد. رئیس سازمان نظام مهندسی در هنگام وقوع زلزله کرمانشاه اذعان کرد که ضعف سازه‌ای و عدم استفاده از وال پست‌ها باعث تخریب بیشتر ساختمان‌ها شد. استفاده از سیستم وال مش علاوه بر کارایی بهتر، باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود. با اجرای وال مش در بوشهر و دیگر نقاط کشور می‌توان به افزایش سرعت اجرای کار کمک کرد. این سیستم، آسیب‌های ناشی از زلزله را نیز کاهش می‌دهد و باعث حفظ جان افراد در زمان وقوع بلایای طبیعی می‌شود.

روزبه‌روز فناوری‌های جدیدتری در زمینه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از زلزله عرضه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین این موارد، سیستم وال مش است که به عنوان جایگزینی مناسب برای وال پست‌های فولادی و بتنی شناخته می‌شود. این راهکار می‌تواند با هزینه کمتر و کارایی بیشتر، دیوارهای غیر سازه‌ای را مهار کند. با شناخت بیشتر این سیستم، اجرای وال مش در بوشهر نیز افزایش پیدا می‌کند.

اهمیت اجرای وال پست ساختمان در شهر بوشهر چیست؟

وال پست یکی از عناصر مهم در استحکام ساختمان‌ها به‌حساب می‌آید. آن‌ها به صورت کلاف ساخته می‌شوند و به عنوان نگهدارنده دیوارها عمل می‌کنند. به کمک وال پست، مقاومت دیوار در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله افزایش می‌یابد. رئیس سازمان نظام مهندسی در هنگام وقوع زلزله کرمانشاه اذعان کرد که ضعف سازه‌ای و عدم استفاده از وال پست‌ها باعث تخریب بیشتر ساختمان‌ها شد. با در نظر این گرفتن این مسئله و با توجه به گسترش ساخت‌وساز و لزوم ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله اجرای وال پست در بوشهر نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. شدت تخریب بر اثر زلزله در ساختمان‌هایی که این تمهید را به کار می‌برند، بسیار کمتر از دیگر سازه‌ها است.

آیا سیستم وال مش مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان بوشهر است؟

در پیوست ششم استاندارد 2800 از آیین‌ نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله، روش‌های متعددی برای مهار دیوارهای غیر سازه‌ای پیشنهاد شده‌اند. در این آیین نامه، علاوه بر روش‌های سنتی مثل وال پست و میلگرد بستر، به‌کارگیری روش‌های مدرن نیز تایید شده است. یکی از روش‌های تایید شده در این زمینه، استفاده از الیاف FRCM است. وال مش، یک راهکار برای مهار دیوارها به کمک تکنولوژی FRCM است.

شرکت‌های تولیدکننده وال مش تلاش می‌کنند با انجام آزمایش‌های دوره‌ای، بهترین محصول را روانه بازار کنند. با توجه به این موارد، می‌توان با قطعیت گفت وال مش به عنوان نسل نوین وال پست‌ها مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان بوشهر قرار دارد. به این ترتیب، سازندگان پروژه‌های ساختمانی می‌توانند با اجرای وال مش در بوشهر ساختمان‌های مقاوم‌تر بسازند و از هزینه‌های ساخت و ساز بکاهند.

مهار دیوار با وال مش بهترین جایگزین وال پست‌های مرسوم در شهر بوشهر

وال مش راهکاری خلاقانه و مدرن برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای است که از فناوری کامپوزیت سیمانی مسلح شده با الیاف شیشه بهره می‌برد. به دلیل مزایای وال مش نسبت به روش وال ‌پست‌های مرسوم، در بیشتر ساختمان‌ها از این راهکار استفاده می‌شود.

  • دیوارهای مهارشده به کمک سیستم وال مش، یکپارچگی و انسجام بهتری در برابر بارهای جانبی ناشی از زلزله نشان می‌دهند.
  • در سیستم وال مش برعکس روش وال‌پست‌های مرسوم در بوشهر، به وادارهای قائم و تیرک‌های افقی نیازی نیست و تمام عملیات و کارهای مربوط به آن‌ها حذف می‌شوند.
  • برخلاف وال پست‌های مرسوم، در سیستم وال مش نیازی به استفاده از میلگرد بستر برای مهار دیوارها نیست.
  • سرعت اجرای وال مش در مقایسه با وال‌پست‌های رایج، بیشتر است.
  • استفاده از وال مش در مقایسه با وال پست باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.
  • اجرای سیستم وال مش راحت است و یک اکیپ نیمه ماهر می‌تواند آن را اجرا کند.
  • در سیستم وال‌پست‌های مرسوم، با گذشت زمان، در نازک‌کاری ترک‌هایی دیده می‌شوند. در وال مش به خاطر سازگاری پلاستر سیمانی یا گچی با روسازی، نازک‌کاری آسیبی نخواهد دید.
  • در سیستم وال مش در تقاطع دیوارها به ادوات اضافی مانند وادار یا بست‌های U شکل نیازی نیست و می‌توان به سادگی دیوارها را در محل تقاطع چید.

مهم‌ترین مزایای اجرای وال مش در انواع ساختمان فولادی و بتنی در بوشهر کدام است؟

اجرای وال مش در بوشهر نسبت به وال پست‌های بتنی و فولادی که مسئولیت مهار دیوارهای سازه‌ای را به عهده دارند، ارزان‌تر و کارآمدتر است. در ادامه، با مهم‌ترین مزایای اجرای وال مش در پروژه‌های ساختمانی آشنا می‌شویم.

  • حذف میلگرد بستر به هنگام تیغه چینی

میلگردهای بستر برای مهار دیوارهای ساختمان به کار گرفته می‌شوند. این میلگردها که عموما به شکل آج‌دار ساخته می‌شوند، به افزایش مقاومت بلوک‌های سیمانی دیوارها کمک می‌کنند. استفاده از میلگردهای بستر باعث افزایش هزینه‌های ساخت و ساز می‌شود. به همین دلیل، کارشناسان راهکاری را ابداع کردند که با حفظ مهار دیوار، نیازی به میلگردهای بستر وجود نداشته باشد. این ایده، وال مش نام دارد. وال مش یک راهکار مبتکرانه برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای و مقاومت آن‌ها است. در این روش، پس از قرار گرفتن نوارهای مش فایبرگلاس روی دیوار، یک پلاستر سیمانی یا گچی اجرا می‌شود. با این کار، دیوار در برابر لنگرهای حاصل از زلزله مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. وال مش بدون نیاز به میلگردهای بستر، می‌تواند دیوارهای غیرسازه‌ای را مهار کند. به این ترتیب، هم هزینه‌ها کاهش می‌یابند و هم سرعت ساخت و ساز بیشتر می‌شود.

  • تیغه چینی بدون نیاز به وادار قائم و افقی فلزی

با اجرای وال مش در بوشهر رفتار دیوار به دال یک طرفه تغییر می‌کند و تمامی لنگرهای خمشی در راستای قائم توزیع می‌شوند. از آنجایی که این لنگرهای خمشی توسط کامپوزیت وال مش مهار می‌شوند، فشاری به دیوار وارد نمی‌شود. به این ترتیب، دیگر نیازی به تقویت دیوار در راستای افقی وجود ندارد. زیرا نیرویی در این راستا توزیع نمی‌شود. با اجرای وال مش، وادارهای قائم و افقی حذف می‌شوند.

  • کاهش هزینه مهار دیوار به روش وال پست مش

با استفاده از روش وال پست مش می‌توان در هزینه‌های ساخت صرفه‌جویی کرد. به همین دلیل، امروزه در اغلب پروژه‌های عمرانی بزرگ و کوچک از این روش بهره گرفته می‌شود. با به‌کارگیری وال پست مش می‌توان حدود 30 تا 50 درصد از هزینه‌ اجرای وال پست را کاهش داد.

  • افزایش سرعت تیغه چینی

از آنجایی که برای اجرای وال مش در بوشهر نیازی به میلگردهای بستر، تیرک‌ها، صفحه‌های فلزی، وادارهای قائم و افقی و … نیست، سرعت و سهولت تیغه چینی افزایش پیدا می‌کند. مزیت دیگر وال مش که به سرعت تیغه چینی کمک می‌کند، این است که می‌توان با گروه کارگران نیمه ماهر نیز وال مش را اجرا کرد.

  • امکان مهار دیوار در ساختمان‌های بدون وال پست

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، وال مش می‌تواند تاثیر زیادی در مهار دیوارهای یک سازه داشته باشد. در ساختمان‌هایی که از وال پست استفاده نشده است، می‌توان با اجرای وال مش، دیوار را مهار کرد. کامپوزیت وال مش لنگرهای خمشی را مهار و به تقویت دیوار کمک می‌کند.

قیمت و هزینه اجرای وال مش در بوشهر به کدام عوامل بستگی دارد؟

قیمت وال مش نسبت به وال پست‌های بتنی و فلزی، بسیار مقرون‌به‌صرفه تر و مناسب‌تر است. دلیل این امر، نوع مصالح و همچنین دستمزدهای پایین برای اجرای آن است. با این حال، قیمت و هزینه اجرای وال مش به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

  • دستمزد نیروی کار وال مش

اجرای وال مش نسبت به وال پست، ساده‌تر است و می‌توان این کار را به کمک نیروی کار نیمه ماهر انجام داد. با این حال، همچنان دستمزد نیروی کار در هزینه اجرای وال مش تاثیر زیادی دارد. هرقدر دستمزد کارگران اجرای وال مش بیشتر باشد، قیمت نهایی کار نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • متراژ ساختمان

متراژ ساختمان مهم‌ترین عامل برای تعیین هزینه اجرای سیستم وال مش در یک پروژه ساخت و ساز است. در واقع، متراژ بیشتر ساختمان به معنای نیاز بیشتر به وال مش و در نتیجه، افزایش هزینه اجرای آن است. قیمت توری‌های فایبرگلاس برای وال مش به صورت مترمربع محاسبه می‌شود. هراندازه متراژ ساختمان بیشتر باشد، اجرای وال مش نیز بیشتر طول خواهد کشید.

  • وزن نوار وال مش

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت اجرای وال مش در بوشهر وزن آن است. هر اندازه وزن نوار وال مش سنگین‌تر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • قیمت مصالح ساختمانی

برای وال مش فایبرگلاس برای اجرای وال مش فایبرگلاس نیاز به مصالح مختلفی مانند چسب رزینی، توری فایبرگلاس و موارد دیگر است. هر اندازه قیمت این مصالح افزایش پیدا کند، قیمت وال مش و اجرای آن نیز بیشتر می‌شود. توری فایبرگلاس بخش مهمی از وال مش را تشکیل می‌دهد و دارای انواع مختلفی است.

  • قیمت پلاستر گچی و سیمانی

برای اجرای وال مش در بوشهر پلاسترهای گچی و سیمانی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. از این پلاسترها در دو مرحله استفاده می‌شود. اولین مرحله مربوط به زمان نازک‌کاری و در زیر سطح کار است و مرحله بعدی پس از نصب توری فایبرگلاس انجام می‌گیرد. بالا رفتن قیمت پلاسترهای سیمانی و گچی باعث می‌شود قیمت وال مش نیز افزایش پیدا کند.

مراحل نصب و اجرای سیستم وال مش در بوشهر

نصب و اجرای وال مش در بوشهر در پروژه‌های ساختمانی نیازمند طی مراحل مختلفی است. اجرای درست و اصولی این مراحل که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم، اهمیت زیادی در نتیجه نهایی کار دارد.

  • اجرای تیغه چینی و دیوارچینی

تیغه چینی به منظور جداسازی و فضاسازی داخلی انجام می‌گیرد. دیوارهای داخلی نسبت به دیوارهای خارجی باید از ضخامت کمتری برخوردار باشند و علاوه بر جداسازی باید عایق مناسبی در برابر حرارت و صدا باشند. اما دیوارچینی یا دیوارکشی به فرآیند ساخت دیوار با استفاده از بلوک‌های بتنی و سفالی یا آجر می‌گویند. در فرآیند دیوار چینی از ملاط یا چسب استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین موارد در ساخت یک سازه، مرحله دیوارچینی به‌حساب می‌آید. اهمیت دیوارچینی هنگام زلزله در جلوگیری از ریزش آوار نمود پیدا می‌کند. دیوارچینی و تیغه چینی اصولی می‌تواند ایمنی سازه را تامین کند. کیفیت این فرآیند به عوامل متعددی از جمله سیستم سازه، کیفیت متریال و مصالح، نحوه انجام کار و … بستگی دارد. چنانچه دیوارچینی اصولی انجام پذیرد، هزینه نگهداری و تعمیر سازه بسیار کمتر و عمر مفید ساختمان بیشتر خواهد بود.

  • اجرای لایه اول پلاستر وال مش بر روی دیوار

بعد از اینکه فرآیند دیوارچینی کامل شد، به منظور اجرای وال مش باید یک لایه از پلاستر روی دیوار قرار داد. انتخاب نوع مناسب پلاستر در این مرحله بسیار حائز اهمیت است. دو نوع پلاستر در بازار وجود دارد که شامل پلاستر سیمانی و گچی می‌شود. چنانچه مش فایبرگلاس (نوار وال مش) مقاوم به قلیا باشد، باید از پلاسترهای سیمانی استفاده کنید. اما اگر مش فایبرگلاس از جنس E-glass باشد، پلاستر گچی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مرحله دوم برای اجرای وال مش، لازم است یک لایه پلاستر روی دیوار کار شود. این مرحله پس از اینکه دیوارچینی به صورت کامل انجام شد، صورت می‌گیرد. برای انجام این کار باید اول نوع پلاستر مورد نیاز انتخاب شود. امکان اجرای وال مش، هم با پلاستر گچی هم با پلاستر سیمانی وجود دارد. در صورتی که مش فایبرگلاس از نوع مقاوم به قلیا باشد، باید از پلاستر سیمانی استفاده کرد. بهتر است در روند فرآیند از یک نوع پلاستر استفاده شود.

  • اجرای نوار وال مش بر روی دیوار

نوار وال مش از عوامل مهم در اجرای فرآیند وال به‌حساب می‌آید. این نوار که توری یا مش فایبرگلاس نام دارد، به صورت نواری بر دیوار نصب می‌شود. نقش نوار وال مش برای مهار لرزه‌ها و منع تخریب سازه بسیار حائز اهمیت است. در بسیاری از سازه‌های ضد زلزله و مقاوم، از این نوار استفاده می‌شود. این نوار از نظر ظاهری مثل یک توری با اشکال هندسی و قطر چشمه‌های متفاوت است. تفاوت کلی این نوارها به گرماژ یا وزن آن‌ها و قطر چشمه‌های آن بازمی‌گردد. برای هر سازه با کاربری متفاوت باید از قطر و وزن مخصوص به خود استفاده شود.

  • اجرای لایه دوم پلاستر وال مش بر روی دیوار

بعد از نصب اصولی نوارهای وال مش در سازه‌ها، مرحله دیگری وجود دارد که به آن تعبیه اندود زیرین می‌گویند. اندود زیرین همان اجرای لایه دوم پلاستری است که روی نوار فایبرگلاس نصب می‌شود. بعد از نصب لایه دوم، دیگر امکان تغییر جایگاه مش را نخواهید داشت. بنابراین بهتر است قبل نصب آن، از نصب اصولی و درست لایه اول به خوبی اطمینان حاصل کنید. برای لایه دوم پلاستر نیز چنانچه مقاوم به قلیا باشد، باید از نوار گچی و چنانچه از جنس E-glass باشد، باید از نوع سیمانی استفاده شود. اجرای اصولی این لایه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا این مرحله باعث ثبات توری نوار فایبرگلاس روی دیوار می‌شود.

  • نصب پروفیل نبشی و یا ناودانی

با استفاده از چسب اپوکسی در نهایت، در فرآیند وال مش باید بتوان لبه‌های دیوار را مهار کرد. ناودانی‌ها یا نبشی‌ها باید در قسمت بالایی و پایینی دیوار تعبیه شوند تا مقاومت دیوار دو چندان شود. برای مهارسازی این ناودانی‌ها و نبشی‌ها باید دقت بالایی به خرج داد و آن‌ها را طبق نقشه روی دیوار نصب کرد. تنها در صورت نصب اصولی این مرحله با استفاده از چسب اپوکسی است که می‌توان عملکرد درست سازه را تضمین کرد.

دریافت نمایندگی اجرای وال مش در بوشهر

تا اینجا دریافتیم که سیستم وال مش برتری‌های زیادی نسبت به وال پست‌های مرسوم دارد. با توجه به مزایای زیاد این سیستم، پیمانکاران و مجریان انواع وال پست ساختمان برای دریافت نمایندگی اجرای وال مش می‌توانند با شرکت وال مش تماس حاصل کنند. علاوه بر این، برای اخذ نمایندگی می‌توانید به صفحه راهنمای دریافت نمایندگی وال مش مراجعه کنید.

جمع‌بندی

استفاده از سیستم وال مش علاوه بر کارایی بهتر، باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود. با اجرای وال مش در بوشهر و دیگر نقاط کشور می‌توان به افزایش سرعت اجرای کار کمک کرد. این سیستم، آسیب‌های ناشی از زلزله را نیز کاهش می‌دهد و باعث حفظ جان افراد در زمان وقوع بلایای طبیعی می‌شود.

5/5 - (6 امتیاز)

سئوالات متداول برای "اجرا و نمایندگی وال مش در بوشهر"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *