فروش و اجرای وال مش در البرز

فروش و اجرای وال مش در البرز

شهر البرز، با جمعیت رو به رشد و توسعه صنعتی، یکی از مناطق مهم و پر رفت وآمد ایران محسوب می‌شود. در این محیط پویا و پیشرفته، نیاز به راهکارهای نوین در زمینه ساختمان‌سازی و مقاوم‌سازی برای حفظ سلامت سازه‌ها و ایمنی شهروندان بیش از پیش اهمیت دارد. وال مش، به عنوان یک روش نوین و موثر در مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای، جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد. اکنون فرصتی فرا رسیده تا با اخذ نمایندگی در شهر البرز نمایندگی وال مش را راه‌اندازی کنید. این نمایندگی، فرصتی مناسب برای کسب و کار و ارتقاء تخصص در زمینه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها است. با دریافت نمایندگی وال مش در شهر البرز، شما قادر به ارائه خدمات حرفه‌ای در زمینه مقاوم‌سازی دیوارها و افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر زلزله‌ها خواهید بود. وال مش به عنوان یک روش اقتصادی، سریع و مؤثر برای مقاوم‌سازی دیوارها شناخته می‌شود. با استفاده از توری‌های فایبرگلاس و پلاستر معدنی، دیوارهای غیرسازه‌ای تقویت می‌شوند و مقاومت آنها در برابر زلزله‌ها و نیروهای خارجی افزایش می‌یابد. نمایندگی وال مش در شهر البرز می‌تواند به مهندسان، پیمانکاران ساختمانی، و افرادی که به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند، فرصتی مناسب برای ارتقاء کسب و کار و ارائه خدمات بهتر به مشتریان باشد. با ایجاد نمایندگی وال مش در شهر البرز، شما به توسعه اقتصاد منطقه و بهبود ایمنی ساختمان‌ها و اجتماع کمک خواهید کرد. این فرصت می‌تواند برای شما به عنوان یک کارآفرین یا کسب‌وکار فعال در صنعت ساختمان، بازارگشایی جذابی باشد. از این رو به تدبیر و انگیزه خود اعتماد کنید و نمایندگی وال مش را در شهر البرز ایجاد کنید تا به بهبود ایمنی ساختمان‌ها و پیشرفت منطقه کمک کنید.

دیوار­های غیرسازه ای در طی زلزله ­های اخیر (مثل زلزله ­ای که در کرمانشاه رخ داد) ضعف زیادی از خود نشان دادند و این ضعف اثبات نمود که قادر نیستند به طور مطلوب بنا را در برابر آسیب­ های ناشی از زلزله مصون نگه دارند. وال مش اما برای جایگزینی وال پست فلزی که نوع سنتی آن است، یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود؛ زیرا به افزایش استحکام سازه کمک می‌کند و همچنین از نظر هزینه نیز اقتصادی‌تر است. این­گونه بود که وال مش توانست به عنوان یک محصول نوین جای نوع قبلی خود را بگیرد. در این مطلب به فروش و اجرای وال مش در البرز و مورد تایید بودن آن از نظر سازمان نظام مهندسی استان البرز خواهیم پرداخت.

وال مش: نسل نوین اجرای وال پست در ساختمان ­های استان البرز

در گذشته­ ای نه چندان دور، تاکید آیین ­نامه­ های ساختمانی بیش­تر روی استحکام سازه اصلی ساختمان بود؛ چرا که در آن زمان این طور به نظر می­رسید که اگر سازه اصلی از مقاومت کافی و مطلوب برخوردار باشد، بنا قادر خواهد بود به طور صحیح در برابر هر گونه شرایطی مثل زمین­ لرزه، سیل، طوفان و … پایدار بماند و دچار آسیب آنچنانی نگردد. در واقع، اعتقاد بر این بود که یک ساختمان در صورت بهره ­مندی از سازه مستحکم به خوبی در برابر حوادث ناگهانی مصون می­ماند و خسارات مالی و جانی به حداقل می­رسد. از این رو، چیزی در حدود دو دهه پیش، تمرکز اکثر پیمانکاران ساختمانی روی ساخت سازه­ای بود که محکم باشد. در چنین رویکردی به سایر اجزا که غیر سازه­ای بودند توجه زیادی نمی­شد و کلیه هزینه­ ها صرفا به سازه اصلی اختصاص پیدا می­کرد.

اجرای نوار وال مش در بازشو‌ ها در نمای ساختمان

زمین­ لرزه ­های متعدد، یکی پس از دیگری رخ دادند و کشورمان را با تبعات این رویکرد مواجه ساختند. به این صورت بود که وجود اشکال در نگرش پیشین مشخص شد. در این زلزله ­ها بخش قابل توجهی از خسارات وارده، ناشی از عدم توجه به همین اجزای غیر سازه­ای بود. متمرکز ساختن تمام هزینه­ ها روی رسیدگی به سازه اصلی و عدم توجه کافی به عناصری که جزو سازه نبودند، غفلت بزرگی بود.

پس از این بود که کارشناسان صنعت ساخت و نیز مسئولین تالیف آیین ­نامه ­های این حیطه تصمیم گرفتند کلیه قوانین و ضوابط مربوطه را اصلاح نمایند. بدین شکل پیمانکاران ملزم شدند نکات مورد نظر را پیگیری کنند. نتیجه امر، مقاوم شدن اجزای غیر سازه­ ای بود که امروزه نیز از امور مهم ساختمان ­سازی به شمار می­رود. بر این اساس، جزییات اجرایی جهت مستحکم ­سازی عناصر غیر سازه ­ای در برخی موارد تغییر پیدا کرد و برخی عناصر به این منظور معرفی شدند. یکی از این عناصر، وال مش بود.

خصوصیات مکانیکی

پوشش پلاستر معدنی کنار نوارهای شبکه‌ای فایبرگلاس، دیوارهای غیرسازه‌ای را تقویت می‌کند و از فرو ریختن آنها جلوگیری می‌کند. این محصول از دید آیین ­نامه طراحی ساختمان کاملا مورد قبول است و این خود نشان­ دهنده عملکرد مطلوب آن در نقش مورد نظر است. با در نظر گرفتن این مسئله، امکان استفاده از سیستم وال مش به منظور افزایش استحکام ساختمان‌های بلند مرتبه نیز وجود دارد. از سوی دیگر، وال مش سیستم سبک­ وزن­ تری نسبت به وال پست فلزی دارد و این از فشار وارده به سازه بنا می­کاهد. پایداری وال مش نیز نسبت به وال پست بیش­تر است.

وال مش یک نوع وال پست است که جهت افزایش مقاومت و استحکام بخش­ های غیر سازه­ای در ساختمان به کار می­رود. قسمت اصلی وال مش از مش تشکیل شده است که در واقع همان توری فایبرگلاس است. این مش­ ها خصوصیات متفاوتی دارند و با اجرای عمودی روی سطح دیوار متصل می‌شوند با کمک آن می­توان به سادگی استحکام دیوار را بالا برد.ویژگی‌های مکانیکی منحصر به فرد وال مش، انتخاب اصولی مهندسان و توصیه‌ای برای ساختمان‌های استان البرز می‌شود. نصب وال مش دارای پیچیدگی خاصی نیست و همین امر سبب بالا رفتن سرعت اجرای آن می­‌گردد.

محصولات وال مش

وال مش دارای محصولات زیر است:

انتشار ضابطه 819 توسط نظام مهندسی استان البرز

پیش­تر گفته شد که شبکه یا مش الیاف جهت مسلح­ سازی دیوار از نظر لرزه­ای قابل استفاده است. نام دیگر این سیستم مهارسازی، وال مش است. به منظور اطمینان از تأیید وال مش توسط سازمان نظام مهندسی استان البرز، این محصول باید مورد تصویب قرار گیرد. سیستم وال مش از این نظر کاملا تاییدیه لازم را دارد.

وال مش در دیوار‌های داخلی

وال مش دارای تاییدیه در نشریه 819 مقررات ملی ساختمان، چهار بخش را در بر می­گیرد:

  • الیاف شیشه یا توری فایبرگلاس
  • پلاستر (سیمانی یا گچی)
  • چسب اپوکسی
  • نبشی

این نکات که در نشریه مذکور ذکر شده­ اند، به شرح زیر هستند:

  • دیوار غیر سازه ­ای نهایتا باید 40 برابر ضخامت خود یا 6 متر طول داشته باشد. اگر طول از این بیش­تر منظور گردد، باید برای تامین استحکام آن از وال مش کمک گرفت.
  • بیش­ترین میزان ارتفاعی که می­توان برای این دیوارها در نظر گرفت (نسبت به کف)، 3.5 متر است. در صورتی که ارتفاع بیش­تری مد نظر باشد، وال مش برای مهارسازی توصیه می­‌شود.
  • کلیه تیغه­ های داخلی ساختمان در صورت داشتن ارتفاعی بیش از 1.8 متر نیاز به تقویت استحکام با کمک وال مش یا وال پست دارند.
  • برای اجرای صحیح وال مش باید توری­ های فایبرگلاس را در هر دو سمت تیغه قرار داد. این توری­ ها همچنین باید دقیقا روبروی هم باشند.
  • دیوارهای نما نیز مانند دیوارهای دیگر باید مطابق با آیین­ نامه مهار شوند.
  • برای دیوارهای وال پست بایستی از دو سمت بازو در نظر گرفت.
  • لبه عمودی در دیوارهای وال پست نیاز به بسته شدن دارد و هیچ یک از لبه ­های عمودی نباید به صورت آزاد رها شوند.

با توجه به نشریه 819، عوامل تعیین‌کننده مقاطع مناسب وال پست عبارتند از:

  • بلندی و ضخامت دیوار
  • تعداد طبقه ­های ساختمان
  • مصالح استفاده شده
  • سرعت باد غالب
  • ریسک رخداد زلزله

روش وال مش مورد تایید پیوست شش استاندارد 2800

آیین ­نامه ­های طراحی و سازمان نظام مهندسی ساختمان شامل قوانین بسیاری هستند. یکی از این قوانین که از اهمیت ویژه برخوردار بوده، قوانین مربوط به تقویت و استحکام ساختمان در مواجهه با زمین ­لرزه است. این قانون، خود شامل طرح ­ها و تبصره­ های گوناگونی است؛ مثلا استفاده از وال پست برای مهار ساختمان از نظر لرزه­‌ای. اما نکته قابل توجه این است که وال پست­ های فلزی در رابطه با اجرا چالش ­های زیادی را پیش رو می­گذارند و وجود همین چالش ­هاست که به ­کارگیری وال مش را به جای وال پست از طرف نظام مهندسی عاقلانه ­تر معرفی می­کند. روش وال مش با توجه به پیوست شش استاندارد 2800 دارای تاییدیه و در مقایسه با وال پست دارای برتری است. حال که مسلح کردن با کمک شبکه الیاف به عنوان روشی مورد تایید و مناسب برای مهار لرزه­ای دیوار معرفی شد، به ارایه اطلاعات بیش­تر می‌­پردازیم:

نکات مهم مطابق استاندارد 2800

در این روش، خمش تیغه یا دیوار یک طرفه است و در راستای عمود. این باعث عدم نیاز به در نظر گرفتن هر گونه وادار در سیستم می­‌شود. از سوی دیگر، دیوار در این سیستم دارای محدودیت از نظر طولی نخواهد بود. نکته مهم این است که بایستی در مجاورت پنجره و نیز در لبه دیوار از نوار شبکه الیاف بهره برد. نوار شبکه الیاف ذکر شده دارای جنس شیشه ­ای و محل قرارگیری آن سطح دیوار است. این نوار در محل مذکور، به طور کامل از رو و زیر با پلاستر محصور می‌شوند. سپس نبشی مهار خارج صفحه دیوار را باید نصب نمود که هم در بالا و هم در پایین جای می­گیرد. در نهایت نیز لایه آخر نازک کاری روی سطح جای خواهد گرفت.

اتصال مش فایبرگلاس به همراه پلاستر مخصوص

اگر فضای مورد نظر دست کم از 50 میلی­متر کف­ سازی برخوردار باشد و بخش پایینی تیغه را شامل شود، دیگر نیازی نیست نبشی پایینی نصب گردد. اگر سطوح دیوار نیاز به نازک‌کاری دارند و از سیمان برای این منظور استفاده می‌شود، الیاف شیشه AR-Glass با مقاومت تسلیم بیش از 1000Mpa مناسب هستند. در صورت استفاده از گچ برای نازک‌کاری، باید از الیاف شیشه نوع E-Glass با مقاومت تسلیم مشابه استفاده شوند.

باید در نظر داشت که در هر دو مورد فوق، مقدار الیافی که مورد استفاده قرار می­گیرد به مشخصات آن­ها بستگی دارد. مقدار این الیاف اگر به شکل نواری باشند، دست کم معادل 100 گرم بر متر مربع و اگر به طور سراسری منظور شوند، 50 گرم بر متر مربع (به ازای هر سمت) خواهد بود. مش با مقاومت تسلیم بالاتر از 3000MPa نیز قابلیت این را دارد که به جای الیاف شیشه مورد استفاده قرار گیرد. از آن جایی که در سیستم مش از رادارها خبری نیست، این روش مهارسازی در مقایسه با روش‌های موجود دیگر ارزان‌تر خواهد بود. حتی در مورد ساختمان‌های بدون وال پست نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

ساختار مش‌های فایبرگلاس

مش یا شبکه الیاف، همان­طور که از نامش بر می‌­آید، دارای ساختار شبکه ­ای است. این ساختار نخ­ های بسیار زیادی را در بر می­‌گیرد و یک یا دوجهته است.

  • در نوع یک جهته آن نخ ­های ساختار شبکه فقط در یک راستا دارای مقاومت کششی مطلوبند و این امر در مورد راستای دیگرشان صدق نمی­کند. در واقع، نقش نخ­ های ضعیف فقط این است که نخ ­های قوی را متصل سازند. در هنگام طراحی و اجرا نیز باید این موضوع را در نظر داشت و راستای قوی را شناخت.
  • در نوع دوجهته، هر دو جهت نخ­ها مقاومت کششی لازم را به طور مطلوب دارد.

فاصله ­ای که بین یک نخ تا نخ مجاور آن وجود دارد؛ وابسته به طراحی است؛ اما به طور کلی نباید از 5 میلی­متر کم­تر باشد. بیش­ترین اندازه مجاز برای سنگدانه ­ای که در ساختار ملات به کار می­رود نیز باید کوچک­تر از نصف فاصله باز بین نخ تا نخ باشد.

الیاف شیشه‌ای که در معرض مواد خورنده در محیط سیمان قرار می‌گیرند، تحت تأثیر قرار گرفته و ممکن است منجر به کاهش مقاومت آنها شود. به عبارت دیگر، خوردگی تدریجی توسط مواد بازی باعث تخریب کامل شبکه الیاف شیشه‌ای می‌شود. این امر به کاهش طول عمر الیاف می­‌انجامد. از این روست که کلیه الیاف مورد استفاده باید دارای مقاومت مناسب در برابر مواد بازی باشند. شاید بتوان به عنوان راه حل؛ میزان بازی بودن سیمان را کاهش داد و نیز از یک لایه در نقش محافظ روی سطح الیاف کمک گرفت تا مقدار تاثیرات مخرب کم­تر شود؛ اما باز هم بهتر است الیاف شیشه از نوع مقاوم در برابر مواد بازی انتخاب شوند تا اطمینان مورد نیاز حاصل گردد. استفاده از ژئوگریدهای پلیمری و بدون الیاف برای ایجاد شبکه ذکر شده صحیح نیست. پارچه­ های الیافی نیز که معمولا در کامپوزیت FRP وجود دارند، برای این منظور مناسب نیستند.

اجرای وال مش در البرز با تاییدیه نظام مهندسی

تشخیص چالش‌های اساسی موجود در اجرای وال پست فلزی و توصیه به استفاده از وال مش به جای وال پست. امروزه مسلح کردن دیوار با شبکه یا مش الیاف جهت مهار لرزه‌ای معمولاً انجام می‌شود و این سیستم به نام وال مش شناخته می‌شود. این سیستم تایید سازمان نظام مهندسی استان البرز را دریافت کرده است. در این سیستم، با توجه به جنس نازک­ کاری روی سطح دیوار (سیمانی یا گچی) خصوصیت الیاف مصرفی تعیین می­‌شود. با توجه به تأیید ضوابط مشمول در نشریه 819 و استاندارد 2800، سیستم وال مش به عنوان یک انتخاب مناسب و قابل قبول برای اجرای عملیات ساختمانی تلقی می‌شود.

اجرای وال مش در استان البرز بدون نیاز به میلگرد بستر

میلگرد بستر چه کاربردی دارد؟ کافی است به نام این میلگرد توجه کنید تا متوجه شوید برای تقویت بستر دیوار به کار می­رود. میلگردها جنس فلزی دارند و از مفتول‌های طولی و عرضی تشکیل شده‌اند. این میلگردها معمولا به صورت خرپایی یا نردبانی به هم متصل می‌شوند. آنها در لایه‌های میانی دیوار قرار می‌گیرند و از نظر مقاومت به تقویت دیوار کمک می‌کنند. این روش از تخریب دیوارها جلوگیری می‌کند. مشکلی که در این رابطه وجود دارد، افزایش مدت زمان پروژه و نیز هزینه آن است. در روش جدید که با استفاده از سیستم مش اجرا می­‌شود، این میلگردها حذف می‌­شوند و نتیجه مشخص است: پروژه زودتر و با هزینه پایین­تر به اتمام می­رسد.

حذف وادارا قائم و افقی و اجرای وال مش در استان البرز

قبلاً برای مهار دیوارهای غیرسازه‌ای از وال پست فلزی بهره‌می‌بردیم که مزایای خاصی داشتند، اما با چالش‌های خود نیز روبه‌رو بودند. وادارها مسئول افزایش هر چه بیش­تر استحکام سازه بودند و چالش­ های زیادی را ایجاد می­‌کردند. با ورود گزینه جدیدتری به اسم وال مش، این چالش­‌ها کنار رفتند؛ چرا که دیگر نیازی به اجرای وادار نیست و در عین حال محدودیتی نیز طول دیوار را متوجه نخواهد کرد. مسلما حذف وادارها از هزینه پروژه کاسته و سرعت به اتمام رسیدن آن را نیز بیش­تر خواهد کرد.

اجرای وال مش در البرز و در ساختمان ­های بدون وال پست

در صورتی که یک ساختمان از قبل اجرا شده و بدون وال پست باشد، چه اقداماتی لازم است؟ اگر بنا به استفاده از وال پست سنتی باشد، علاوه بر نیروی متخصص باید تخریب زیادی را نیز متحمل شد؛ اما راه دیگری پیش رو وجود دارد که استفاده از سیستم مش است. این راه نیازی به تخریب چندان شدید دیوار ندارد؛ چرا که اجرایش پس از ساخت دیوار نیز قابل انجام است. اجرای وال مش در ساختمان‌های بدون وال پست به این شکل است که پس از برداشتن لایه رویی دیوار، مش بر روی آن قرار می‌گیرد و با استفاده از مهار در جای خود قفل می‌شود.

قیمت اجرا و فروش وال مش در البرز چقدر است؟

پیش از اشاره به هر چیز باید بدانید که هزینه وال مش در مقایسه با وال پست سنتی کم­تر است. چرا؟ نوع متریالی که در این سیستم به کار می‌­رود از یک سو و دستمزد کم­تری که به خاطر عدم نیاز به استفاده از نیروی متخصص است، از سوی دیگر هزینه را کاهش می­دهند. همچنین باید در نظر داشت که هزینه خرید و اجرای سیستم وال مش به عوامل متعدد و متنوع وابسته است. بررسی قیمت وال مش از نظر اجرا چندان ساده نیست. برای این کار باید از نظر کارشناسان کمک گرفت؛ زیرا پارامترهای مختلفی وجود دارند که در زمینه میزان مصالح مصرفی حاکمند و هر یک به نوعی روی هزینه نهایی اجرا تاثیر دارند. مسلما کسی که مقدار مورد نیاز این مصالح را تعیین می­کند، یک کارشناس خواهد بود.

تفهیم عوامل تأثیرگذار در این زمینه به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری منطقی‌تری در خصوص خرید محصولات با رعایت بودجه معین انجام دهید. این عوامل به شرح زیر هستند:

  • گرماژ توری وال مش (گرماژ مش و توری فایبرگلاس)
  • ابعاد چشمه توری وال مش (گرماژ مش و توری فایبرگلاس)
  • نوع و مقدار پلاستر وال مش
  • وزن و جنس نوار وال مش
  • تعداد و ابعاد پروفیل نبشی
  • مقدار چسب اپوکسی
  • دستمزد اکیپ اجرایی

دریافت نمایندگی فروش و اجرای وال مش در البرز

در صورتی که از پیمانکاران و مجریان انواع وال پست ساختمان هستید، جهت دریافت نمایندگی اجرای وال مش به صفحه راهنمای دریافت نمایندگی مراجعه و یا با شرکت وال مش تماس بگیرید.

5/5 - (4 امتیاز)

سئوالات متداول برای "فروش و اجرای وال مش در البرز"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *