پلاستر وال مش چیست؟

پلاستر وال مش چیست؟

در طول تاریخ ساختمان سازی همیشه با چالش‌ها و نگرانی‌های خاص خود مواجه بوده است. در ابتدا ممکن است تصور کنیم که احداث یک ساختمان محدود به یک سری از کارهای اولیه مانند چیدن چند آجر روی یکدیگر و نصب تیر و ستون محدود شود. اما باید به این نکته توجه کنیم که اجرای هر جز از ساختمان نیازمند توجه به استانداردهای مربوطه می‌باشد که رعایت و اجرای هر کدام از موارد طبق آیین نامه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ساختمان‌ها در طول عمر خود با نیروهای مختلفی از جمله وزن المان‌های سازه، بار زنده و نیروهای جانبی نظیر زلزله و باد با شدت‌های مختلف رو به رو هستند. این نیروها سبب ایجاد ارتعاش در سازه می‌شود.
سازه با تغییر شکل، ارتعاشات وارده را تحمل می‌کند ولی زمانی‌که شدت ارتعاشات از تحمل سازه خارج شود، خسارت وارد می‌شود. در دیوارهای غیر سازه‌ای شرایط متفاوت است و با وارد شدن کمترین ارتعاش می‌توانند آسیب ببینند. به همین دلیل مهار دیوارهای غیر سازه ای از اهمیت بالایی برخوردار است. اجرای وال پست مش از جمله قوانین و الزاماتی است که جهت مهار دیوارهای ساختمان در برابر نیروی جانبی مانند زلزله و بادهای شدید باید رعایت شود. وال پست مش با جدایی از قاب سازه مانع از وارد شدن ضربه و ارتعاش به المان‌های سازه می‌شود. پلاستر وال مش یک جز اصلی از سیستم وال مش می‌باشد که باعث تثبیت مش فایبرگلاس شده و یک پوشش با دوام ارائه می‌دهد که باعث افزایش طول عمر سازه شده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان را کاهش می‌دهد.

وال مش (Wall Mesh) که از دسته نوین وال پست‌ها محسوب می‌شوند در واقع جایگزین وال پست‌های سنتی فلزی و بتنی می‌باشند. وال پست فلزی نوعی کلاف و نگهدارنده غیر سازه‌ای دیوار می‌باشد که از وادارهای قائم و افقی تشکیل شده است. وال مش نوعی وال پست نوین می‌باشد که از پلاستر وال مش، مش توری فایبرگلاس AR و یا توری فیبر کربن در ساختار آن استفاده می‌شود. ترکیب این عناصر باعث ایجاد یک کامپوزیت قدرتمند می‌شود که برای مهار دیوارهای پیرامونی در برابر نیروهای جانبی کارآمد است. در طی چندین سال اخیر به علت داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و نداشتن پیچیدگی‌های اجرای وال پست فلزی در ساختمان سازی از آن بهره می‌برند.

پلاستر وال مش چیست؟

پلاستر وال مش در کنار نوار وال مش یکی از اجزای اصلی سیستم وال مش می باشد. پلاستر وال مش نمونه اصلاح شده ملات سیمانی یا گچی است که خصوصیاتی هم‌چون مقاومت بالا، کارایی آسان و سرعت اجرای بالا و دوام عالی در صنعت ساختمان سازی دارد. پلاستر وال مش به عنوان ماده‌ تثبیت‌کننده و پوشش‌دهنده استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد آن در نصب وال مش و سیستم FRCM می‌باشد که با ایجاد پوششی باکیفیت و مقاوم منجر به دوام و افزایش طول عمر ساختمان و هم‌چنین کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن خواهد شد.

نمای خارجی دیوار وال مش
نمای خارجی دیوار وال مش

چرا استفاده از سیستم مش و پلاستر وال مش در ساختمان‌ها پیشنهاد می‌شود؟

اجرای وال مش باعث می‌شود که دیوارها در برابر ارتعاشات کم و زیاد مقاومت کند. در واقع باعث جابه‌جایی همگام دیوارها بدون حرکت خارج از صفحه می‌شود و از بروز آسیب جلوگیری می‌کند. علت دیگر استفاده از سیستم مش و پلاستر وال مش قیمت مناسب و اجرای آسان می‌باشد که همیشه قیمت اجرای وال پست دغدغه کارفرمایان و مجریان صنعت ساخت و ساز بوده است.

عوامل زیر سبب شده که استفاده از وال مش رواج یابد:

اجرای وال مش در ساختمان‌های قدیمی و بدون وال پست:

برخلاف وال پست فلزی و بتنی، اجرای وال مش نیازمند نصب میلگردهای بستر و وادارهای قائم و افقی ندارد و به راحتی قابل اجرا می‌باشد.

استفاده از پلاستر وال مش سیمانی یا گچی:

ماتریس پایه سیمانی یا گچی باعث تثبیت و یکپارچه سازی دیوار در سطح مورد نظر شده و ماتریس ایجاد شده باعث انتقال نیرو به طور موثر می‌شود.

عدم استفاده از میلگرد بستر:

حذف میلگرد بستر در سیستم وال مش باعث شده که هزینه اجرایی و متریال بکار رفته کمتر شود.

کاهش هزینه اجرایی افزایش سرعت انجام کار در مدت زمان کمتر:

به طور کلی با حذف وادارها، نبشی کشی، میلگرد بستر و جوش کاری قطعات هزینه های اجرایی به مراتب کمتر می‌شود و بالطبع سرعت اجرا و انجام کار بالا می‌رود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم وال مش

به طور کلی سیستم وال مش بر اساس سیستم FRCM که در آیین نامه ACI819 آمده است می‌باشد که در آن از کامپوزیت مسلح شده برای مهار کردن دیوارها استفاده می‌شود. از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده آن می‌توان به مش FRP، نبشی‌های کنترل کننده حرکت خارج ازصفحه دیوار، مصالح جداکننده دیوار از قاب ساختمان مثل یونولیت و پلاستر گچی یا سیمانی که به پلاستر ویژه والش معروف است اشاره نمود. به طور دقیق‌تر این سیستم از دو لایه مش فایبرگلاس در دو طرف دیوارکه با پلاستر گچی یا سیمانی پوشانده می‌شود، تشکیل می‌شود. برای آگاهی بیشتر در مورد اجزای تشکیل دهنده سیستم وال مش مطالعه مقاله “وال مش از چه بخش هایی تشکیل شده است؟” را پیشنهاد می کنیم.

انواع پلاستر وال مش کدام است؟

پلاستر وال مش انواع مختلفی دارد که متداول ترین آن‌ها برای استفاده در وال مش پلاستر سیمانی و پلاستر گچی می‌باشد. پلاستر وال مش سیمانی یا گچی به صورت پودر خشک بسته بندی شده می‌باشد که پیش از استفاده با آب ترکیب شده و یک ملات خمیری با کارایی بالا ایجاد می‌شود.

  • پلاستر سیمانی

پلاستر پایه سیمانی تک جزئی از ترکیبات سیمان پرتلند، ماسه، سنگدانه‌ای ریز و پلیمرها با نسبت معین تشکیل می‌شود. استفاده از پلاستر سیمانی به کاهش ترک ‌خوردگی و افزایش مقاومت دیوار کمک می‌کند. پلاستر سیمانی نوعی لایه پوششی چسبنده می‌باشد که گزینه مناسبی برای نصب نوارهای مش فایبرگلاس در سیستم وال مش و سیستم FRCM می‌باشد که در نهایت یک ماتریس سیمانی قوی را ایجاد می‌کند. برای پوشش سطوح بتنی و دیوارهای آجری و بلوک استفاده می‌شود و مانع از نفوذ رطوبت، حرارت و سایر عوامل محیطی به دیوار می‌شود. از دیگر خصوصیات آن می‌توان به انقباض و انبساط ناچیز آن اشاره نمود که باعث می‌شود پس از خشک شدن و عمل آوری دچار ترک نشود.

نحوه اجرای پلاستر سیمانی

از آنجایی که پلاستر سیمانی یک محصول تک جزئی و پودری می‌باشد کافیست بر اساس طرح اختلاط با میزان مشخص آب ترکیب شود. با ایجاد یک لایه نازک بر روی مش‌های FRP به گونه ای که سطح آن را پوشش دهد، می‌تواند بستری منحصر به فرد و یکپارچه با اتصال قوی به سطح را ایجاد کند.
پلاستر سیمانی به روش پاششی و یا بوسیله ماله بر روی سطح و لایه‌های مش استفاده می‌شود.

الزامات آیین نامه‌ای پلاستر سیمانی

  • طبق پیوست ششم آیین نامه 2800 در صورتی‌که نازک کاری و پلاستر سیمانی بر روی دیوار انجام شود باید از الیاف مش شیشه مقاوم به قلیا (AR-Glass) با مقاومت تسلیم بیش از 1000 مگاپاسکال (MPa) استفاده کنیم.
  • برای پلاستر سیمانی، استفاده از الیاف شیشه مقاوم به قلیا توصیه می‌شود؛ زیرا محیط سیمانی معمولاً دارای PH بالایی (بیشتر از 5/12) است و الیاف شیشه در معرض محیط قلیایی قرار می‌گیرند و ممکن است مقاومت آن‌ها کاهش یابد. در نتیجه، فرآیند خوردگی در محلول قلیایی با گذر زمان می‌تواند شبکه الیاف را کاملاً تخریب کند و طول عمر الیاف تقویتی را کاهش دهد. به‌نظر می‌رسد کاهش مقدار قلیای سیمان و ایجاد یک لایه سد محافظتی بر روی الیاف، راهکارهای مؤثری در بهبود خوردگی الیاف شیشه باشند، اما برای اطمینان کامل، حتماً از الیاف شیشه مقاوم به قلیا باید استفاده شود که دارای حداقل 16 درصد زیرکونیا (ZrO2) باشند.
  • بر طبق آیین نامه 714 استفاده از الیاف شیشه مقاوم به قلیا در لایه پلاستر سیمانی باعث کاهش ترک‌خوردگی، افزایش مقاومت خمشی و مقاومت در برابر ضربه نمای سیمانی می‌شود. با این روش، نیاز به استفاده از رابیتس فولادی نیز نمی‌باشد.
  • مانع از نفوذ رطوبت و سایر عوامل محیطی به سطح زیرین دیوار و سطوح می‌شود
  • استفاده از پلاستر سیمانی برای سطوح داخلی و سطوح خارجی پیشنهاد می‌شود.
  • پلاستر گچی

پلاستر گچی از ترکیب پودر گچ و افزودنی و مواد معدنی تشکیل می‌شود که با ترکیبات و فرمول‌های اصلاح شده مهندسی چسبندگی زیادی به سطح مورد نظر ایجاد می‌کند. هم‌چنین به عنوان اندود بر روی سطوح مختلف سازه‌ای و غیر سازه‌ای اجرا می‌گردد و علاوه بر زیبایی سطوح باعث حفاظت در برابر آسیب‌ها و عوامل مخرب محیطی می‌گردد. پلاستر سیمانی با اکثر مصالح ساختمانی سازگار است و سطحی یکپارچه و صیقلی ایجاد می‌کند. یکی از کاربرد‌های ویژه پلاستر گچی بهبود یافته به عنوان یکی اجزای اصلی وال مش برای پایدارسازی و مهار دیوار‌های غیر سازه‌ای بکار می‌رود. کار آن پوشش انواع مش FRP مانند مش فایبرگلاس و الیاف فیبرکربن می‌باشد که با ایجاد یک لایه بر روی آن‌ها به طور کامل سطح را پوشش می‌دهد و باعث تثبیت مش‌ها بر روی سطح می‌شود.

نمای داخلی دیوار وال مش
نمای داخلی دیوار وال مش

از ویژگی‌های پلاستر وال مش گچی می‌توان به قدرت چسبندگی حداکثری، عایق صوت و حرارت به‌گونه‌ای که در حین آتش سوزی دود نمی‌کند و شعله را نمی‌افزاید، مقاومت عالی در برابر ترک‌‌ خوردگی به علت انبساط و انقباض کم، گیرش سریع و ایجاد سطح یک پارچه برای پوشش و تثبیت کامل مش‌های فایبرگلاس به‌گونه‌ای که عملکرد سیستم وال مش با استفاده از این ماتریس گچی مهندسی و اصطلاح شده افزایش می‌یابد.

نحوه اجرای پلاستر گچی

از آنجایی که پلاستر گچی یک مخلوط خشک از پیش آماده شده می‌باشد کافیست که طبق طرح اختلاط با میزان آب مورد نیاز ترکیب گردد و مخلوط همگن ایجاد شده آماده اعمال بر روی سطوح و مش‌های FRP می‌باشد. پلاستر گچی به سرعت و در زمان کوتاه به گیرش نهایی می‌رسد که می‌توان رنگ آمیزی روی سطح را اجرا کرد.

الزامات آیین نامه‌ای پلاستر گچی

  • پلاستر گچی یکی از انواع پلاسترهای استفاده شده در وال مش‌ها است که به عنوان پوشش محافظتی علیه رشد قارچ و باکتری در سطوح عمل می‌کند. امروزه، برای اندود کردن وال مش‌ها، از پلاسترهای گچی استفاده می‌شود.
  • برای پلاستر و نازک‌کاری گچی، استفاده از الیاف شیشه E-Glass با مقاومت تسلیم حدود ۱۰۰۰ مگاپاسکال مجاز است.
  • یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پلاستر گچی این است که دیوارهای پلاستر شده در برابر عوامل محیطی، مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. هم‌چنین، تعمیر آن‌ها نسبت به سایر دیوارها آسان‌تر است.
  • ضخامت لایه پلاستر وال مش گچی باید به اندازه‌ای باشد که سطح مش‌های فایبرگلاس کاملا پوشانده شود.
  • استفاده از پلاستر گچ فقط برای سطوح داخلی پیشنهاد می‌شود.

اندود داخلی و اندود خارجی

اندود سیمان پرتلند می‌تواند هم برای سطوح داخلی و هم برای سطوح خارجی مورد استفاده قرار گیرد. اندود سیمان پرتلند غالباً به عنوان آستر نهایی دیوارهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن نمای آستر سیمانی نیز گفته می‌شود.
برای دیوارهای داخلی ساختمان، معمولاً از پلاستر گچی و برای دیوارهای خارجی از پلاستر سیمانی استفاده می‌شود

ویژگی های پلاستر وال مش کدام است؟

یکی از مهمترین مزایای استفاده از پلاستر وال مش این است که دیوارهای پوشیده شده با پلاستر، در مقابل عوامل محیطی مانند حرارت، رطوبت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. هم‌چنین، تعمیر و نگهداری این نوع دیوارها نسبت به دیوارهای دیگر آسان‌تر است.
از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به:

  • قدرت چسبندگی بالا
  • مقاومت در برابر ترک‌
  • سازگار با مصالح ساختمانی
  • سازگار با انواع مش‌های FRP
  • ماندگاری و عمر مفید طولانی
  • عایق صوتی و حرارتی
  • اجرای آسان
اجرای نواری سیستم وال مش
اجرای نواری سیستم وال مش

نحوه اجرای سیستم مش و پلاستر

آماده‌سازی سطح:

قبل از اجرای پلاستر وال مش، سطح مورد نظر باید از هرگونه گرد و غبار، روغن و سنگدانه‌های سست پکسازی شود. هم‌چنین، تمامی حفره‌ها و شکاف‌های موجود در سطح باید با استفاده از ملات مناسب پر شوند.

نصب شبکه الیافی:

شبکه‌های الیافیFRP مانند توری فایبرگلاس در ابعاد خواسته شده برش داده می‌شوند و بر روی سطح دیوار قبل از اعمال پلاستر وال مش نصب می‌شود.

آماده‌سازی پلاستر:

برای آماده‌سازی پلاستر، ابتدا پودر پلاستر گچی یا سیمانی را با آب ترکیب کنید. سپس با میکسر به مدت 5-3 دقیقه بادور آرام ترکیب کنید تا به خمیری همگن تبدیل شود.

اجرای پلاستر وال مش:

پس از آماده‌شدن و آماده به کار بودن پلاستر با استفاده از ابزار ساده‌ای همچون ماله، پلاستر مورد نظر را بر روی سطح اعمال کنید. برای اجرای وال مش یا مقاوم سازی با استفاده از سیستم FRCM، پلاستر مورد نظر باید به صورت یکنواخت و به ضخامت کافی برای مدفون کردن شبکه‌های الیافی پخش شود. توجه داشته باشید که تا زمان مدفون شدن مش FRP در ماتریس سیمانی یا گچی، اجرای لایه مورد نظر ادامه می‌یابد.

در محیط های قلیایی از کدام پلاستر استفاده شود؟

سیستم وال مش، یک روش نوین‌ برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای است. این سیستم با استفاده از مش فایبرگلاس درون پلاستر سیمانی یا پلاستر گچی اجرا می‌شود که باعث افزایش مقاومت و ثبات دیوارها در برابر نیروهای لرزه‌ای می‌شود.
در محیط سیمانی و برای کار با پلاستر سیمانی به علت اینکه PH محیط بالا می‌باشد باید از الیاف شیشه AR که مقاوم به قلیا هستند استفاده نمود. علت این موضوع این می‌باشد که الیاف شیشه تحت تاثیر محیط قلیایی خورده می‌شود و دچار کاهش مقاومت می‌گردد. به همین دلیل طول عمر الیاف فایبرگلاس کاهش می‌یابد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای کار با پلاستر سیمانی از الیاف شیشه حاوی حداقل 16 درصد زیرکونیا (ZrO2) استفاده شود.
این کار باعث افزایش پایداری و کارایی ساختمان‌ها در برابر عوامل محیطی مختلف می‌شود و به عنوان یک راهکار مؤثر در بهبود و تقویت ساختمان‌ها به خصوص در اجرای سیستم وال مش در نظر گرفته می‌شود.

هزینه اجرای پلاستر وال مش چقدر است؟

پلاستر وال مش به عنوان یکی از اجزای وال مش، جزو مهم‌ترین مراحل به حساب می‌آید. دلیل این محبوبیت، اجرای سریع و قیمت مقرون به صرفه آن است. پلاستر وال مش علاوه بر سهولت اجرای سیستم وال مش باعث بهبود و بهینه سازی فضای داخلی و خارجی ساختمان می‌شود.
این محصول به واسطه‌ی ترکیبات دقیق مهندسی‌شده‌اش، تبدیل به یک محصول با مقاومت بالا می‌شود و با بیشترین میزان چسبندگی، قابلیت تقویت دیوارها و مقاومت در برابر بارهای عمودی و نیروهای لرزه‌ای را به ارمغان می‌آورد.
ویژگی‌های این پلاستر از جمله چسبندگی عالی، گیرش سریع وعمر طولانی، ضربه‌پذیری، کاهش انقباض، مقاومت در برابر خوردگی و همچنین مقرون به صرفه بودن باعث شده که به یکی از مهم‌ترین متریال‌های مصرفی تبدیل شود.
در نهایت می‌توان گفت که هزینه اجرای پلاستر وال مش به میزان و حجم پلاستر سیمانی و یا پلاستر گچی مورد نیاز برای سطح و کیفیت محصول انتخابی بستگی دارد.

جمع بندی نهایی

پلاستر سیمانی و گچی از جمله عناصر حیاتی در ساختمان‌های مدرن است که برای اهداف گوناگونی مانند عایق‌کاری، زیبایی‌بخشی، تزیین، تثبیت مش‌های FRP در سیستم وال مش و موارد دیگر به کار می‌رود. امروزه به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم وال مش عمل می‌کند. پلاسترهای وال مش با ترکیبات و فرمول‌های اصلاح شده مهندسی چسبندگی زیادی به سطح مورد نظر ایجاد می‌کنند و برای کاربردهای مهم با حساسیت اجرایی بالا طراحی شده‌اند. با اجرای این پلاستر و استفاده از شبکه‌های مش FRP مانند مش فایبرگلاس، سیستم وال مش می‌تواند به طور مؤثر در مهار دیوارهای غیرسازه‌ایی داخلی ساختمان استفاده شود و عملکرد بهبود یافته‌ای داشته باشد.

5/5 - (9 امتیاز)

سئوالات متداول برای "پلاستر وال مش چیست؟"

آیین نامه مربوط به اجرای وال مش کدام است؟

ضوابط اجرایی وال مش در پیوست ششم نشریه ۲۸۰۰ و ضابطه ۸۱۹‌سازمان‌نظام مهندسی آمده است

چند نوع وال پست وجود دارد؟

وال پست فلزی، وال پست بتنی و وال پست نوین مانند وال مش

هزینه ارسال کالا به شهرستان چگونه است؟

برای کسب آگاهی مورد نیاز درباره هزینه مرسولات پستی با بخش کارشناسی شرکت وال مش تماس حاصل نمایید.

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *