استفاده از وال مش در پروژه های بازسازی ساختمان

استفاده از وال مش در پروژه های بازسازی ساختمان

بازسازی ساختمان در بسیاری از موارد، انتخابی به مراتب به صرفه‌تر و هوشمندانه‌تر نسبت به ساخت یک بنا از صفر، است. خصوصاً با وجود امکان استفاده از وال مش در بازسازی ساختمان، می‌توان بناهای قدیم را نه فقط در ظاهر و دکوراسیون، بلکه در استحکام و مقاومت نیز ارتقاء بخشید. اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، یکی از مراحل مهم پروژه به حساب می‌آید، اما اهمیت این سیستم در پروژه‌های بازسازی دقیقاً به چه علت است؟ هنگامی که صحبت از بازسازی ساختمان‌هایی باشد که قبلاً مجهز به وال پست نشده‌اند، کار مقاوم سازی با پیچیدگی‌هایی روبرو می‌شود. ر چنین شرایطی باید راه حلی جایگزین برای تقویت دیوارها، بعد از چینش کامل، پیدا کرد و اجرای وال مش دیوار، همان راه حل مورد نظر است. در واقع بهترین جایگزین وال پست‌های فلزی، خصوصاً در شرایطی که ساختمان بدون وال پست ساخته شده است، وال پست مش است که این روزها طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است.

بازسازی ساختمان در بسیاری از موارد، انتخابی به مراتب به صرفه‌تر و هوشمندانه‌تر نسبت به ساخت یک بنا از صفر، است. خصوصاً با وجود امکان استفاده از وال مش در بازسازی ساختمان، می‌توان بناهای قدیم را نه فقط در ظاهر و دکوراسیون، بلکه در استحکام و مقاومت نیز ارتقاء بخشید. به این ترتیب با صرف هزینه‌ای مناسب ساختمانی آماده می‌شود که از نظر کاربری، ایمنی و زیبایی دست کمی از ساختمان‌های نوساز نخواهد داشت. استفاده از سیستم وال مش که یکی از جدیدترین روش‌های مقاوم سازی به شمار می‌رود، این امکان را فراهم می‌کند که حتی بناهای قدیمی و تاریخی را بتوان با هزینه و زحمت کمتر، تقویت و بازسازی کرد. به همین دلیل است که وال مش در بازسازی ساختمان‌ها جایگاهی ویژه دارد و روز به روز به تعداد طرفداران آن افزوده می‌شود. در ادامه درباره این سیستم جدید و کاربردی به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

مهم‌ترین هدف استفاده از وال پست در ساختمان

اگر نگاهی به روند ساخت بناهای جدید بیندازید، متوجه می‌شوید امروزه هیچ ساختمانی بدون وال پست ساخته نمی‌شود. به طور خاص، زلزله خیز بودن کشور ایران و احتمال وقوع حوادث طبیعی آسیب زننده مانند زمین لرزه و طوفان، باعث شده است ایمنی و استحکام ساختمان‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در واقع هدف اصلی استفاده از وال پست در ساختمان نیز همین است. تفاوتی ندارد اجرای وال مش در بازسازی ساختمان مد نظر باشد یا اجرای وال پست‌های فلزی در ساختمان‌های نوساز، مسئله مهم این است که هیچ ساختمانی نباید بدون وال پست یا نگهدارنده، مورد کاربری قرار بگیرد. در غیر این صورت تجربه‌های دردناکی مانند زلزله کرمانشاه و خسارت‌های بزرگ جانی و مالی آن تکرار خواهند شد.

بکارگیری سیستم وال پست در فرآیند ساختمان سازی موجب تقویت هر چه بیشتر دیوارها می‌شود. به این ترتیب هنگام وقوع حوادث و وارد شدن نیروهای جانبی بزرگ به سازه، دیوارها به سادگی دچار ریزش و ترک خوردگی‌های عمیق نمی‌شوند. در واقع نگهدارنده‌ها باعث می‌شوند این نیروها به فریم اصلی ساختمان منتقل شوند و به این ترتیب آسیب کمتری به سازه وارد گردد. سیستم وال مش به عنوان یک روش جدید در تقویت سازه، این روزها بیشتر از وال پست‌های قدیمی مورد توجه است. وجود وال مش در بازسازی ساختمان خود نشان دهنده اهمیت و نقش مهم این سیستم است. با این حال از تأثیر وال پست‌های فلزی در ایجاد ایمنی بناها نیز نباید غافل شد. هر چند اجرای وال پست‌های قدیمی با پیچیدگی‌های بسیاری روبرو است و از این جهت، به اندازه کافی ایمنی را تضمین نمی‌کند.

بازسازی ساختمان چیست؟

همه ما ساختمان‌هایی را دیده‌ایم که با وجود قدمت طولانی، هنوز محکم و پا بر جا هستند. گاهی تنها با یک بازسازی ساده می‌توان این ساختمان‌ها را به بنایی بدون نقص تبدیل کرد. همچنین بکارگیری وال مش در بازسازی ساختمان، مشکلات مربوط به ایمنی و استحکام بنا را نیز مرتفع می‌سازد. در نتیجه با یک مرمت اصولی و حرفه‌ای، عمر ساختمان افزایش می‌یابد و می‌توان از آن با کیفیت بهتری استفاده کرد. به عبارتی دیگر، مرمت و ترمیم بناهای قدیمی به شکلی که عمر طولانی‌تر و کیفیت بیشتری پیدا کنند، تعریفی ساده و آشنا از بازسازی ساختمان است.

یک بازسازی اصولی مراحل متعددی دارد که در نهایت رسیدگی به تمام بخش‌های بنا را در بر می‌گیرند. اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، یکی از این مراحل است که با هدف تقویت دیوارها و ترمیم ترک خوردگی‌ها انجام می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که نوسازی با بازسازی تفاوت‌های عمده‌ای دارد. از جمله این که در بازسازی نیازی به تخریب و ساخت بنا از اول نیست و تنها بخش‌هایی که دچار خرابی شده‌اند یا نیاز به نو شدن دارند، تحت تعمیر قرار می‌گیرند. به عبارتی دیگر، ترکیب اصلی ساختمان تغییر نخواهد کرد. از این جهت می‌توان گفت هزینه بازسازی به مراتب از نوسازی کمتر است.

پیشنهاد می شود چهت آشنایی با بازسازی و مرمت بناهای تاریخی، مقاله “وال مش ساختمان تاریخی و بنایی” را مطالعه کنید.

ساختمان های بدون وال پست مهم‌ترین مشکل هنگام بازسازی ساختمان

دیوار بدون وال پست مهم‌ترین مشکل هنگام بازسازی ساختمان می باشد. همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شد، افزایش طول عمر و ایمنی ساختمان، یکی از هدف‌های اصلی بازسازی است که اجرای وال مش در بازسازی ساختمان را به خوبی توجیه می‌کند. در واقع این بخش از کار، یعنی افزایش ایمنی، را می‌توان یکی از چالش برانگیزترین مراحل بازسازی دانست، زیرا در بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل قدمت بالا، وال پست‌های فلزی یا همان نگهدارنده‌ها، اجرا نشده‌اند. به این ترتیب تقویت بنا در چنین مواردی اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

پیدا کردن یک راهکار مناسب برای تقویت سازه به شکلی که ترکیب اولیه آن به هم نخورد و نیازی به تخریب‌های جدی نباشد، گاهی می‌تواند دردسرآفرین باشد. در واقع هنگامی که بنا به طور کامل ساخته شده است و سال‌های زیادی نیز از ساخت آن می‌گذرد، محدودیت‌های زیادی برای ایمن سازی آن وجود دارد که استفاده از سیستم وال مش در بازسازی ساختمان این محدودیت‌ها را رفع می‌کند. در بخش‌های بعد درباره این سیستم و علت مناسب بودن آن برای تقویت سازه‌های قدیمی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آیا می توان از وال پست های فلزی در بازسازی ساختمان استفاده کرد؟

وال پست‌های فلزی قدمت نسبتاً زیادی دارند و سال‌ها است که به عنوان نگهدارنده برای مهار دیوارها داخلی و خارجی به کار می‌روند. با این حساب سؤال اینجاست که آیا می‌توان در بازسازی ساختمان از این نوع وال پست‌ها استفاده کرد؟ متأسفانه پاسخ به این سؤال منفی است. وادارهای فلزی را تنها می‌توان حین ساخت ساختمان و در واقع پیش از دیوارچینی کامل مورد استفاده قرار داد (محدودیتی که در مورد اجرای وال مش در بازسازی ساختمان وجود ندارد). به عبارتی دیگر، چون در بازسازی سر و کار ما با سازه‌هایی است که دیوارچینی آن‌ها سال‌ها قبل انجام شده است، امکان اجرا و نصب وال پست‌های فلزی که شامل نبشی‌ها، ناودانی‌ها و تیرک‌ها هستند، وجود ندارد.

در سیستم وال پست سنتی، تیرک‌ها و ستون‌های افقی و عمودی باید به اسکلت اصلی و پلیت‌ها جوش داده شوند یا به کمک اتصالات کشویی به فریم ساختمان متصل گردند. این در حالی است که بعد از ساخته شدن بنا، امکان ایجاد این اتصالات و دسترسی به فریم اصلی وجود ندارد. در این حالت باید از سیستمی استفاده کرد که حتی بعد از دیوارچینی و ساخت کامل بنا نیز قابل اجرا باشد.

سیستم وال مش بهترین گزینه در هنگام بازسازی ساختمان

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، یکی از مراحل مهم پروژه به حساب می‌آید، اما اهمیت این سیستم در پروژه‌های بازسازی دقیقاً به چه علت است؟ هنگامی که صحبت از بازسازی ساختمان‌هایی باشد که قبلاً مجهز به وال پست نشده‌اند، کار مقاوم سازی با پیچیدگی‌هایی روبرو می‌شود. این همان چیزی است که در بخش قبل مفصلاً درباره آن توضیح داده شد. در چنین شرایطی باید راه حلی جایگزین برای تقویت دیوارها، بعد از چینش کامل، پیدا کرد و اجرای وال مش دیوار، همان راه حل مورد نظر است. در واقع بهترین جایگزین وال پست‌های فلزی، خصوصاً در شرایطی که ساختمان بدون وال پست ساخته شده است، وال پست مش است که این روزها طرفداران زیادی نیز پیدا کرده است.

اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، امکانی را فراهم آورده تا بتوان بناهای قدیمی را نیز در زمانی کوتاه و به آسانی، مقاوم سازی کرد. این سیستم از اجزاء کاملاً در دسترس و کم هزینه تشکیل شده است که مش فایبرگلاس و پلاستر گچی یا سیمانی را شامل می‌گردد. با نصب توری‌های فایبرگلاس روی سطح دیوارها و فیکس کردن آن‌ها با لایه‌هایی از پلاستر، دیوارهای سازه به خوبی در برابر بارهای جانبی ایمن و مقاوم می‌گردند. به این ترتیب با اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، بدون این که نیاز باشد ساختار اصلی بنا دستخوش تغییر شود، فرآیند مقاوم سازی به صورت اصولی و مؤثر انجام می‌گردد. این مزیتی است که تنها در مورد وال مش‌ها وجود دارد و به خصوص وال پست‌های فلزی از آن بی‌بهره هستند. از دیگر مزیت‌های این سیستم جدید وال پست می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کم هزینه بودن متریال اولیه و فرآیند اجرا
  • نصب سریع و آسان
  • عدم نیاز به افراد متخصص برای اجرا
  • سازگاری مواد اولیه با مصالح گوناگون و با طبیعت
  • سبک وزن بودن متریال وال پست مش

سیستم وال مش از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

یکی از دلایلی که باعث شده استفاده از وال مش در بازسازی ساختمان رواج بیشتری پیدا کند، متریال در دسترس و ارزان و همچنین فرآیند اجرای بی‌دردسر آن است. در واقع سیستم وال مش دیوار، یک سیستم ساده و بدون پیچیدگی است که حتی توسط کارگران معمولی ساختمان نیز قابل اجرا خواهد بود. این در حالی است که نتیجه نهایی آن، کاملاً بی‌نقص و مؤثر است. همین امر باعث می‌شود این نوع وال پست به عنوان اولین گزینه برای تقویت دیوارهایی که قبلاً ساخته شده‌اند، مورد استفاده قرار بگیرد. برای اجرای وال مش در بازسازی ساختمان ابتدا باید با مواد اولیه و مراحل اجرای آن آشنا شد که در ادامه توضیح داده می‌شوند.

متریال مورد استفاده در سیستم وال پست مش

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره شده است، سیستم وال پست از دو متریال اصلی تشکیل می‌گردد: توری فایبرگلاس با ابعاد و وزن مناسب، پلاستر سیمانی یا گچی. توری فایبرگلاس به کار رفته در این سیستم، در ابعاد چشمه و گرماژ گوناگون در دسترس است و با توجه به نوع کاربرد و هدف مد نظر، انتخاب می‌گردد. همچنین این نوع توری‌ها اغلب در دو نوع E-Glass و AR در بازار دیده می‌شوند. در مورد اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، زمانی که در محیط نصب توری، مواد قلیایی مانند سیمان یا بتن وجود داشته باشد، توری فایبرگلاس مقاوم به قلیا که با عنوان مش فایبرگلاس AR شناخته می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سایر موقعیت‌ها می‌توان از توری E-Glass که هزینه پایین‌تری نسبت به توری مقاوم به قلیا دارد، استفاده کرد.

مراحل اجرای سیستم وال مش در پروژه های بازسازی ساختمان چگونه است؟

فرآیند اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، از چند بخش ساده تشکیل شده است. در بخش اول لازم است سطح دیوار مورد نظر از آلودگی‌ها پاک شده و کاملاً یکدست گردد. سپس ابعاد مناسبی از مش، تهیه شده و با گیره یا به کمک میخ به طور موقت در دو طرف دیوار نصب می‌گردد. در مرحله سوم، از پلاستر گچی یا سیمانی برای پوشاندن مش فایبرگلاس دیوار و فیکس کردن آن روی دیوار استفاده می‌شود. مرحله پلاسترکشی معمولاً شامل دو لایه است و باید به شکلی انجام شود که تمام سطح دیوار و مش، به جز نبشی‌ها، با توری فایبرگلاس پوشانده شوند. با همین فرآیند ساده می‌توان دیوارهای ساختمان را به سیستم وال پست مش مجهز کرد.

پیشنهاد می‌شود جهت آشنایی بیشتر با روش و نکات اجرای وال مش، مقاله ی “ویدئو نکات آموزشی اجرای وال مش” را مطالعه کنید.

کاهش هزینه و افزایش سرعت بازسازی ساختمان با سیستم وال مش

نه فقط در مورد اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، بلکه در تمام مراحل ساخت یا بازسازی یک بنا، هزینه حرف اول را می‌زند. پایین آوردن هزینه‌ها، با شرط حفظ یا بهبود کیفیت، یکی از اهداف اصلی پیمانکاران و صاحبان ساختمان است. همان‌طور که قبلاً نیز در این باره صحبت کردیم، تهیه و اجرای وال مش هزینه چندانی ندارد. به عبارتی دیگر اگر بخواهیم این سیستم را از نظر هزینه با وال پست‌های فلزی قدیمی مقایسه کنیم، بدون شک وال پست مش با اختلاف زیاد رتبه اول را به دست می‌آورد. در وال پست‌های سنتی، متریال عمده مورد استفاده، قطعات و تیرک‌های فولادی هستند که هزینه بسیار زیادی دارند.

این در حالی است که در اجرای وال مش در بازسازی ساختمان، خبری از این قطعات نیست و در ازای آن از شبکه‌های توری فایبرگلاس استفاده می‌شود که قیمتی به مراتب پایین‌تر از فولاد دارند. علاوه بر این در فرآیند نصب وال پست‌های فلزی باید از اتصالات کشویی، جوشکاری‌های تخصصی و… استفاده کرد که در مورد اجرای وال مش به چشم نمی‌خورند. عدم نیاز به نیروی متخصص و ماهر، سرعت اجرای بالا، عدم نیاز به تجهیزات خاص، آسان بودن حمل و نقل و انبارداری وال مش‌ها و… از دیگر عواملی هستند که به کاهش هزینه‌های سیستم وال مش دیوار می‌انجامند. به همین دلیل است که وال مش در بازسازی ساختمان و ایمن سازی آن، حرف اول را می‌زند. پیشنهاد می کنیم مقاله “قیمت وال مش چقدر است؟” را مطالعه کنید.

جمع بندی

در تمام کسب و کارها، ایجاد شرایطی ایمن برای دست اندرکاران و کاربران، در اولویت قرار دارد. در این بین زمانی که صحبت از بازسازی یک ساختمان باشد، این ایمنی اهمیتی چند برابر پیدا می‌کند، زیرا با جان و سلامتی افراد در ارتباط است. زمانی که قرار است یک ساختمان قدیمی و فرسوده به بنایی قابل سکونت و مقاوم تبدیل شود، استفاده از دانش روز دنیا و بهره گرفتن از مؤثرترین روش‌ها برای ایجاد استحکام بیشتر، ارزش بالایی پیدا می‌کند. به همین دلیل است که هر روزه افراد زیادی به دنبال اجرای وال مش در بازسازی ساختمان هستند. به کمک این روش می‌توان بدون دردسر و پیچیدگی، دیوارهای سازه را به بهترین شکل و با کمترین هزینه تقویت کرد. این همان هدف نهایی برای بازسازی و مرمت یک بنای قدیمی یا حتی تاریخی است.

5/5 - (13 امتیاز)

سئوالات متداول برای "استفاده از وال مش در پروژه های بازسازی ساختمان"

شرکت وال مش در اجرای پروژه‌های بازسازی هم فعالیت می‌کند؟

بله، شرکت وال مش با در اختیار داشتن تیم حرفه‌ای در انجام پروژه‌های بازسازی نیز مشارکت دارد.

بازسازی ساختمان معمولا برای چه بناهایی مناسب تر است؟

بناهای قدیمی و ساختمان‌هایی که دچار آسیب دیدگی شده‌اند و با معیارهای روز فاصله دارند.

مهم‌ترین هدف در فرآیند بازسازی ساختمان چیست؟

به روز نمودن ساختمان بر اساس معیارهای استاندارد روز، اضافه نمودن جلوه‌ی بصری زیبا به ساختمان و اصلاح آسیب دیدگی‌های رخ داده در ساختمان.

اصلاح ترک خوردگی در دیوار به چه روشی صورت می‌گیرد؟

یکی از روشهای مقرون به صرفه برای بازسازی دیوار آسیب دیده استفاده از وال مش است.

استفاده از وال مش در بازسازی چه مزایایی دارد؟

بازیابی مقاومت دیوار، جایگزینی با وال پست فلزی و صرفه جویی در هزینه‌ها

آیا وال مش تایید آیین نامه‌ای دارد؟

بله، استفاده از وال مش به منظور مقاوم سازی دیوار در پیوست ششم نشریه 2800 ساختمان مربوط به طراحی لرزه‌ای تایید شده است.

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


2 نظر

  1. باسلام و خسته نباشید برای استفاده از وال مش در هنگام بازسازی ساختمان ایا نیاز به تخریب کامل دیوارهای قبلی هست؟

    1. با سلام و درود، خیر برای نصب وال مش بر روی دیوار کافیست نازک کاری و گچ کاری دیوار برداشته شود و بر روی اسکلت دیوار وال مش اجرا گردد برای اطلاعات بیشتر به مقاله وال مش چیست مراجعه نمایید.

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *