توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری (توری زیرگچی) چیست؟

توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری (توری زیرگچی) چیست؟

سیمانکاری و گچ کاری جزو مهم ترین فعالیت های صنعت ساختمان سازی می باشند که به منظور پوشاندن سطوح داخلی و خارجی ساختمان اجرا می گردند. با استفاده از توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری یا توری زیرگچی می توان استقامت ملات را افزایش داد و از ریزش آن ها جلوگیری کرد. به طور کلی امروزه این توری ها منجر به سهولت در گچ کاری و سیمانکاری شده اند. توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری از ویژگی‌های فوق العاده ای برخوردار است که موجب شده تا بهترین انتخاب برای استفاده در سیمانکاری و گچ کاری باشد. عوامل مختلفی وجود دارند که در تعیین قیمت توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری موثر هستند. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت توری های فایبرگلاس می توان به جنس توری، وزن توری و ابعاد توری فایگلاس سیمانکاری و گچکاری اشاره نمود.

توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری از جمله محصولات نوین در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود. توری‌های مورد استفاده در سیمانکاری و گچ کاری انواع مختلفی دارند که توری فایبرگلاس از محبوب ترین آن ها می باشد. این توری ها در وزن های مختلفی تولید می شوند که هر کدام از آن ها به منظور کاربرد مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال توری هایی که وزن بالای 490 گرم بر مترمربع دارند، برای مقاوم سازی سازه ساختمان (روش کامپوزیت FRCM) استفاده می شوند.

سیمانکاری و گچ کاری جزو مهم ترین فعالیت های صنعت ساختمان سازی می باشند که به منظور پوشاندن سطوح داخلی و خارجی ساختمان اجرا می گردند. استفاده از این توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری یا توری زیرگچی می توان استقامت ملات را افزایش داد و از ریزش آن ها جلوگیری کرد. به طور کلی امروزه این توری ها منجر به سهولت در گچ کاری و سیمانکاری شده اند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری و کاربرد آن در ساخت و ساز به طور کامل آشنا کنیم.

مش و توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری چیست؟

توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری یا توری زیرگچی توری مناسبی می باشد که به منظور ثبات سیمان و یا گچ مورد استفاده قرار می گیرد. این توری که از نوع توری فایبرگلاس می باشد موجب می شود تا سیمان و گچ روی سطح مورد نظر کاملا صاف و یکدست اجرا شوند. از طرفی توری زیر گچی از ریزش ملات از روی سقف و یا دیوارهای بلند نیز پیشگیری می نماید. این توری ها ساختاری مشبک دارند و از رشته های فایبرگلاس تهیه شده اند. رشته های فایبرگلاس بسیار نازک و انعطاف پذیر هستند و از مقاومت بالایی نیز برخوردار می باشند. به همین دلیل است که توری فایبرگلاس نسبت به سایر توری های زیرگچی کیفیت بالاتری دارد.

نکته قابل توجه در رابطه با توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری این است که بسیاری از افراد فکر می کنند توری های سیمانکاری و گچ کاری با یکدیگر متفاوت هستند. در صورتی که این توری با ساختار و طراحی یکسان در هر دو فعالیت سیمانکاری و گچ کاری مورد استفاده قرار می گیرد. توری های فایبرگلاس نقش بسیار موثری در حفظ کیفیت و مقاومت سازه دارند و به همین دلیل جزو مصالح پرکاربرد در ساخت و ساز شناخته می شوند.

جهت سیمانکاری و عایقکاری توری مرغی بهتر است یا مش و توری فایبرگلاس

توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری می تواند نقش بسیار موثری در سهولت اجرای سیمانکاری و گچ کاری داشته باشد. از طرفی این توری ها به عنوان عایق نیز مورد استفاده قرار می گیرند. نکته قابل توجه این است که توری های فایبرگلاس ضخامت سقف و یا دیوار را افزایش نمی دهند. همچنین می توانند علاوه بر ثبات ملات به عنوان عایق رطوبت، صوت و حرارت نیز کاربرد داشته باشند.

توری مرغی نیز نوعی از توری زیرگچی می باشد که در گچ کاری و سیمانکاری مورد استفاده قرار می گیرد. این طوری نیز به یکدست شدن سطح گچ کاری یا سیمانکاری کمک می کند. از طرفی توری مرغی می تواند به عنوان عایق مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود میزان عایق بودن توری های فایبرگلاس نسبت به توری های مرغی بیشتر است. همچنین جنس توری های مرغی آهن گالوانیزه می باشد که می تواند پس از مدتی به دلیل قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا دچار پوسیدگی شود. در صورتی که امکان پوسیدگی توری های فایبرگلاس تقریبا صفر است. همچنین این توری ها از قیمت مناسب تری نسبت به توری های مرغی برخوردار می باشند و عمر آن ها نیز طولانی تر است. به همین دلیل انتخاب توری های فایبرگلاس در برابر توری های مرغی می تواند انتخاب عاقلانه تر و مناسب تری باشد.

چرا توری فایبرگلاس بهترین انتخاب برای استفاده در سیمانکاری و گچکاری ساختمان می باشد؟

توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری از ویژگی‌های فوق العاده ای برخوردار است که موجب شده تا بهترین انتخاب برای استفاده در سیمانکاری و گچ کاری باشد. مهم ترین دلایل انتخاب این توری عبارتند از:

  • توری های فایبرگلاس برای اجرای سیمانکاری و گچ کاری روی انواع سطوح مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا چسبندگی فوق العاده ای بین سطوح و ملات ایجاد می کنند.
  • توری زیرگچی فایبرگلاس از طول عمر بسیار بالایی برخوردار است.
  • این توری ها از نظر چشمه در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند. به همین دلیل است که توری زیرگچی فایبرگلاس جزو پرکاربردترین توری ها محسوب می شود.
  • از طرفی توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری از ساختار بسیار مستحکم و قدرتمندی برخوردار است. به همین دلیل اجرای سیمانکاری و گچ کاری را روی تمام سطوح امکان پذیر می کند.
  • قدرت جذب بالای توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری از دیگر دلایل انتخاب آن است. هنگام استفاده از این توری علاوه بر اینکه امکان ریزش ملات به صفر می رسد، مقاومت ملات نیز در برابر شرایط جوی افزایش می یابد.
  • جذب بالای رطوبت از دیگر ویژگی های شگفت انگیز توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری است. این توری رطوبت ملات را جذب نموده و اجازه ورم کردن و خرابی دیوار یا سقف را نمی دهد. به همین دلیل است که این توری ها در سازه های آبی نیز قابل استفاده می باشند.
  • مقاومت کششی بالای توری زیرگچی فایبرگلاس از دیگر مزایای آن محسوب می شود.
  • همچنین این توری ها در برابر حرارت نیز از مقاومت بالایی برخوردار هستند. بنابراین در قسمت هایی که در معرض حرارت می باشند نیز به راحتی مقاومت کرده و تغییر شکل نمی دهند.
  • توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری عایق بسیار قوی بوده و در برابر جریان برق نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • مقاومت شیمیایی بالای این توری نیز نسبت به سایر مصالح ساختمانی بسیار زیاد می باشد.
  • توری زیرگچی فایبرگلاس از انبساط حرارتی بسیار کمی برخوردار است. بنابراین باعث می شود تا هنگام بالا رفتن دما سطح سیمان و یا گچ دچار ترک خوردگی و شکستگی نشود.

روش اجرای توری فایبرگلاس در زمان سیمانکاری و گچ کاری

برای اجرای توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری در ابتدا باید سطح مورد نظر را به خوبی تمیز کرد. فراموش نکنید که عدم تمیزی سطح زیر کار می تواند منجر به انحنای توری شده و کیفیت نهایی کار را کاهش دهد. بنابراین در ابتدا باید سطح کار را با استفاده از سمباده کاملا صاف و یکدست نمود. این کار به حذف هرگونه آلودگی از سطح دیوار یا سقف نیز کمک می کند. در مرحله بعدی باید توری فایبرگلاس را به طور کامل و دقیق روی سطح مورد نظر چسباند.

در ادامه ملات، پلاستر سیمانی و یا پلاستر گچی را آماده کنید و ملات را روی توری زیرگچی بزنید. فراموش نکنید که باید ملات را به صورت یک لایه یکسان روی تمامی سطح بکشید. بهتر است لایه ملات نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم باشد، همین که ملات سطح کار را به خوبی پوشش دهد کافیست. رعایت اصول اجرای توری فایبرگلاس در سطوح صاف بسیار راحت است، اما در قسمت های زاویه دار مانند کنج دیوارها می تواند کمی سخت باشد. به همین دلیل بهتر است که این کار توسط فرد متخصص و مجرب در زمینه اجرای سیمانکاری و گچ کاری انجام شود.

بهترین توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری (توری زیر گچی) چه چشمه و گرماژی دارد؟

توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری طراحی مشابه پارچه دارد و به صورت تار و پود می باشد. این توری‌ها در سطح بزرگ تولید شده و با استفاده از مش بندی می توان آن ها را روی سطوح مختلف چسباند. توری ها و مش فایبرگلاس در دسته بندی کامپوزیت الیاف شیشه ای قرار می گیرند و بسیار انعطاف پذیر هستند. این توری ها از ابعاد و گرماژهای متفاوتی برخوردار می باشند که با توجه به نوع سیمانکاری و گچ کاری می توان مناسب ترین آن ها را انتخاب نمود.

به طور کلی دو نوع مش و توری فایبرگلاس در بازار به فروش می رسد. توری فایبرگلاس E-glass و یا مش فایبرگلاس AR (مقاوم به قلیا)از چسب های مختلفی نیز برای تثبیت تار و پود توری ها استفاده می گردد که رایج ترین آن ها رزین اپوکسی، رزین پلی استر و رزین وینیل استر است. البته در تولید توری های فایبرگلاس از رزین اپوکسی استفاده بیشتری می شود. ابعاد چشمه توری فایبرگلاس نیز کاملا وابسته به محل استفاده از آن است. معمولا در قسمت هایی که نیاز به ظرافت بیشتری می باشد (کنج دیوارها، هلال ستون و … )، از توری هایی استفاده می شود که ابعاد چشمه ریزتری دارند.

قیمت هر متر مربع توری فایبرگلاس گچکاری به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی وجود دارند که در تعیین قیمت توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری موثر هستند. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت توری های فایبرگلاس می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • جنس توری: از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت توری زیرگچی جنس آن است. معمولا توری های فایبرگلاس E-glass از قیمت کمتری نسبت به مش فایبرگلاس AR هستند.
  • برند تولید کننده: برندهای مختلفی وجود دارند که توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری تولید می نمایند. این برندها با توجه به عوامل متعددی روی محصولات خود قیمت گذاری می کنند. معمولا برندهای معتبر قیمت بالاتری را برای محصولات خود ارائه می دهند
  • متراژ توری: توری‌های زیرگچی با ابعاد و اندازه های مختلفی عرضه می شوند. طبیعتاً هر چقدر متراژ توری ها بیشتر باشد، قیمت آن ها نیز بیشتر خواهد شد.
  • وزن توری: توری زیرگچی با توجه به محل استفاده از آن با وزن های متفاوتی تولید می گردد. هرچه وزن توری ها بیشتر شود، مقاومت و استحکام آن ها نیز افزایش می یابد. به همین دلیل با افزایش وزن قیمت توری ها نیز افزایش پیدا می کند.
  • ابعاد چشمه: ابعاد چشمه نیز در تعیین قیمت توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری موثر است. معمولا چشمه های ریزتر استحکام و قیمت بیشتری دارند. ریزترین چشمه ها 1 میلیمتر بوده و از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

مهم ترین نکاتی که هنگام انتخاب و خرید مش و توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری باید رعایت کنید

هنگام انتخاب و خرید توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری بهتر است توری های باکیفیت و مرغوب تهیه نمایید. قطعا توری های باکیفیت از استحکام، طول عمر و کاربرد موثرتری برخوردار هستند. بنابراین هنگام انتخاب توری فایبرگلاس به ویژگی های زیر توجه داشته باشید.

  • توری زیرگچی فایبرگلاس باید در برابر محیط های قلیایی از مقاومت بالایی برخوردار باشد. به همین دلیل بهتر است هنگام انتخاب توری بخش کوچکی از آن را در شرایط قلیایی قرار داده و مقاومت آن را ارزیابی کنید.
  • توجه داشته باشید که بافت توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری به گونه ای می باشد که “پود” آن قوی تر از “تار” است. بنابراین در جهت “تارها” باید حداقل 30 نیوتن مقاومت کششی داشته باشند که این میزان حداقلی در جهت “پودها” 40 نیوتن می باشد.
  • توری زیرگچی استاندارد و با کیفیت به راحتی دچار تغییر شکل نمی شود. به همین دلیل هنگام خرید یک تکه کوچک از توری را برش زده و به شکل گلوله در بیاورید. اگر پس از رها کردن توری به شکل اول خود بازگشت، نشان از کیفیت بالای آن است.
  • ظاهر توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری نیز از کیفیت فوق العاده ای برخوردار است. به همین دلیل هنگام انتخاب توری توجه داشته باشید که هیچ گونه شکستگی، خم شدگی، ناهمواری و یا پوسیدگی در ظاهر آن دیده نشود.
  • فراموش نکنید که توری زیرگچی فایبرگلاس با توجه به کاربرد آن در انواع مختلفی تولید می شود. به همین دلیل در ابتدا مشخص کنید که دقیقا به چه منظور می خواهید از توری های فایبرگلاس استفاده نمایید. به طور مثال برای مستحکم نمودن سازه هایی که در برابر زلزله دچار آسیب دیدگی شده اند، بهتر است از توری هایی با وزن 345 گرم در متر مربع استفاده شود که دارای روکش ضد قلیایی نیز می باشند.
  • با توجه به کیفیت بسیار بالای توری های فایبرگلاس بهتر است آن ها را از فروشگاه های معتبر و مطمئن خریداری نمایید.

مهمترین کاربردهای توری فایبرگلاس در پروژه های ساخت و ساز کدام است؟

مهمترین کاربردهای توری فایبرگلاس در پروژه های ساخت و ساز عبارتند از:

  • حذف وال پست در ساختمان با وال مش

صنعت ساختمان همسو با صنایع دیگر به دنبال استفاده از روش و تکنیک های نوین جهت اجرای ساختمان می باشد. با توجه به ضعف های وال پست های فلزی، امروزه استفده از وال مش به عنوان جایگزین وال پست در ساختمان ها رشد چشمگیری داشته است. وال مش را می توان نسل نوینی از وال پست ها دانست که با استفاده از ترکیب مش و توری فایبرگلاس، پلاستر وال مش دیوار ها را در برابر بارهای وارده همچون زلزله پایدار می سازد. از جمله دلایل حذف وال پست فلزی و جایگزینی آن با وال مش می توان به هزینه پایین اجرای وال مش، سرعت بالای اجرای وال مش، امکان اجرای وال مش در ساختمان های بدون وال پست، حذف وادارهای قایم و افقی و …. اشاره نمود. جهت آشنایی بیشتر با سیتم وال مش پیشنهاد می کنیم مقاله “وال مش چیست؟” را مطالعه کنید.

  • مش و توری فایبرگلاس عایق کاری و آب بندی استخر و مخزن

همانطور که در مقاله “توری فایبرگلاس عایق کاری و آب بندی چیست؟” اشاره شد، از توری فایبرگلاس برای آب بندی و عایق کاری استخر و مخزن نیز استفاده می شود. آب بندی دیواره ها در سازه های آبی بسیار حائز اهمیت می باشند. بنابراین در ساخت سازه ها باید از مصالح مقاوم در برابر آب و رطوبت استفاده نمود. توری فایبرگلاس به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارد، می تواند آب بندی سازه را با کیفیت بسیار بالایی انجام داده و از آسیب دیدگی آن پیشگیری نماید. عدم نشتی آب در کنار هزینه مقرون به صرفه این توری از مهم ترین دلایل استفاده از آن برای عایق کاری استخر و مخازن آب است.

  • توری پشت سنگ اسلب و تایل

توری فایبرگلاس را می توان در پشت اسلب و تایل نیز مورد استفاده قرار داد. این توری به بالا رفتن مقاومت سنگ ها کمک کرده و از افتادن آن ها پیشگیری می نماید. معمولا توری مورد نظر برای پشت هر سنگ را به اندازه همان سنگ برش زده و به پشت آن می چسبانند. توری اتصال میان سنگ و ملات پشت آن را بسیار قوی کرده و موجب پایداری بیشتر سنگ ها می شود. این توری موجب می شود تا اسلب و تایل ها در ساختمان سازی از مقاومت و طول عمر بالاتری برخوردار باشند. برای آشنایی بیشتر با توری پشت سنگ اسلب و تایل مقاله “توری فایبرگلاس پشت سنگ چیست؟” را مطالعه کنید.

  • ترمیم ترک ساختمان با توری فایبرگلاس ترک گیر 

توری فایبرگلاس ترک گیر از بافت بسیار انعطاف پذیری برخوردار است که موجب به تقویت سطوح و افزایش خاصیت ارتجاعی ملات می شود. این توری ها از مقاومت بالایی در برابر محیط های قلیایی برخوردار هستند و به همین دلیل می توانند به پایداری بافت سیمانی و یا گچی نیز کمک کنند. از طرفی توری زیرگچی فایبرگلاس می تواند در پایداری بیشتر سازه ها و پیشگیری از ترک خوردن دیوارها در ارتعاشات زلزله نیز موثر واقع شود.

جمع بندی

توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری به دلیل کیفیت و استحکام بسیار بالایی که دارد امروزه جایگزین مناسبی برای توری مرغی می باشد. از طرفی این توری ها از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردارند که در کنار ماندگاری بلند مدت آن ها موجب محبوبیت بیشتر توری های فایبرگلاس شده است. به طور کلی توری های فایبرگلاس به دلیل ویژگی های فوق العاده ای که دارند در سطوح مختلف و به منظور افزایش استحکام سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. از مهم ترین دلایل استفاده از توری های فایبرگلاس در سیمانکاری و گچ کاری می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • ایجاد سطوح صاف و یکدست پس از اجرای سیمانکاری و گچ کاری
  • عدم ایجاد ترک و ریزش سطوح گچی و یا سیمانی
  • مقاوم سازی سقف و دیوارها با استفاده از روش FRCM
  • بالا بردن استحکام سطوح سیمانکاری و یا گچ کاری شده
5/5 - (4 امتیاز)

سئوالات متداول برای "توری فایبرگلاس سیمانکاری و گچ کاری (توری زیرگچی) چیست؟"

تفاوت توری زیرگچی با توری فایبرگلاس گچکاری در چیست؟

به تمام پوشش‌هایی که برای پوشش زیر گچکاری استفاده می‌شود توری زیرگچی می‌گویند که توری فایبرگلاس گچکاری نوعی از توری زیرگچی است.

مزیت و برتری توری فایبرگلاس نسبت به توری‌های مرغی چیست؟

توری مرغی از آهن گالوانیزه است که ممکن است بالقوه دچار زنگ زدگی و پوسیدگی شود در صورتی که توری فایبرگلاس دچار پوسیدگی و زنگ زدگی هرگز نمی‌گردد علاوه بر آن توری مرغی عایق مناسبی برای حرارت و رطوبت نیست در حالی که توری فایبرگلاس مقاومت بهتری در برابر رطوبت و حرارت دارد.

مزیت ویژه توری فایبرگلاس چیست؟

توری فایبرگلاس بدون اینکه ضخامت نازک کاری را افزایش دهد به عایق بندی دیوار کمک می‌کنند

نصب کدام نوع توری زیر گچی برای دیوار آسان تر است؟

توری فایبرگلاس به خاطر انعطاف پذیری بیشتری که دارد راحت تر روی دیوار اجرا می‌شود.

آیا سایت وال مش تمام چشمه‌ها و گرماژهای مختلف توری فایبرگلاس را دارد؟

بله، سایت وال مش ارائه دهنده بهترین کیفیت وال مش با چشمه‌ها و گرماژهای مختلف است.

شرکت وال مش امکان ارسال به کدام شهرستان‌ها را دارد؟

شرکت وال مش به تمامی نقاط و شهرستان‌های کشور ارسال کالا دارد.

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *