وال پست دیوار هبلکس چیست؟

وال پست دیوار هبلکس چیست؟

دیوار هبلکس از انواع دیوارهای مدرن به شمار می رود که استفاده از آن توجه مهندسان زیادی را جلب کرده است. دیوارهای هبلکس دارای مشخصات و ویژگی های خاصی می باشند. این نوع دیوار از بلوک هایی که نام آن ها ACC یا بتن هوادهی اتوکلاو است ساخته شده است. وزن این نوع بلواک ها بسیار سبک است. وال پست دیوار هبلکس از انواع وال مش های کاربردی به شمار می رود. با توجه به اینکه امروزه از دیوار هبلکس به عنوان یک المان پرکاربرد استفاده می شود به همین دلیل استفاده از وال پست دیوار هبلکس نیز در صنعت ساختمان سازی افزایش پیدا کرده است.

وال پست دیوار هبلکس از انواع وال مش های کاربردی به شمار می رود. با توجه به اینکه امروزه از دیوار هبلکس به عنوان یک المان پرکاربرد استفاده می شود به همین دلیل استفاده از وال پست دیوار هبلکس نیز در صنعت ساختمان سازی افزایش پیدا کرده است. استفاده از وال پست مخصوص دیوار هبلکس دارای مزایای زیادی است. در صورتی که تمایل دارید با دیوار هبلکس و وال پست مخصوص این نوع دیوار آشنا شوید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

دیوار هبلکس چیست؟

دیوار هبلکس از انواع دیوارهای مدرن به شمار می رود که استفاده از آن توجه مهندسان زیادی را جلب کرده است. دیوارهای هبلکس دارای مشخصات و ویژگی های خاصی می باشند. این نوع دیوار از بلوک هایی که نام آن ها ACC یا بتن هوادهی اتوکلاو است ساخته شده است. وزن این نوع بلوک ها بسیار سبک است. این نوع بتن ها به کمک چسب مخصوص به یکدیگر وصل می شوند و بعد از اینکه اتصال بتن ها به یکدیگر انجام شد دیوار هبلکس تشکیل می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده دیوار هبلکس جزو انواع روش های جدید پیاده سازی دیوار به شمار می رود. مصالحی که برای ساخت این نوع دیوار مورد استفاده قرار می گیرند از جنس بتن متخلخل می باشند. این نوع مصالح دارای مشخصات خاصی نظیر وزن سبک، اجرای آسان، عایق کاری مناسب و… می باشند. این نوع دیوار اولین بار در سال 1920 توسط یکی از معماران ساختمانی برجسته به کمک مخلوطی از آهک، سیمان، آب، ماسه و مقداری پودر آلومینیوم ساخته شد. از سال 1920 تا کنون از دیوار هبلکس برای طراحی سازه های مختلف استفاده می شود. مزایای بیشمار دیوار هبلکس باعث شده است که امروزه از آن در صنعت ساختمان سازی استفاده زیادی شود.

مزایای دیوار هبلکس

  1. بلوک هایی که برای اجرای دیوار هبلکس مورد استفاده قرار می گیرند دارای وزن سبکی هستند. به همین دلیل وزن دیوار هبلکس نیز سبک است.
  2. بلوک های هبلکس در برابر حرارت و دما دارای مقاومت بسیار بالایی هستند. در صورتی که تمایل دارید ساختمان شما مقاومت بسیار زیادی در برابر دما و حرارت بالا داشته باشد بهتر است از بلوک های هبلکس برای دیوار چینی استفاده کنید.
  3. مقاومت این نوع دیوارها در برابر زلزله بسیار زیاد است. به همین دلیل امروزه استفاده از این نوع دیوارها در مناطق زلزله خیز به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
  4. دیوار هبلکس به دلیل ویژگی ها و مشخصاتی که دارد عایق بسیار مناسبی در برابر گرما، صدا و سرما می باشد.
  5. این نوع دیوار عایق مناسبی در برابر آتش سوزی است و از انتقال آتش به سایر قسمت های ساختمان جلوگیری می کند.
  6. بلوک های هبلکس دارای ابعاد بزرگی هستند به همین دلیل دیوار چینی به کمک این نوع بلوک ها به راحتی امکان پذیر است. در نتیجه می توان گفت برای اجرای دیوار هبلکس به کمک این نوع بلوک ها نیاز به تیم اجرایی و صرف وقت زیادی نیست.
  7. بلوک هایی که برای ساخت دیوار هبلکس مورد استفاده قرار می گیرند را می توانید به راحتی و به کمک اره چوب بری برش دهید.
  8. اجرای این نوع دیوار به راحتی امکان پذیر است.
  9. با اجرای دیوار هبلکس می توان ضرر و زیان های ناشی از حوادث طبیعی نظیر زلزله، طوفان و… را کاهش داد.

بررسی تجهیزات مورد نیاز برای اجرای دیوار هبلکس

برای اجرای انواع دیوارهای بتنی و… از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که دیوار هبلکس نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. برای اجرای دیوار هبلکس به تجهیزات زیر نیاز است:

  • اره دستی: از اره دستی جهت برش دادن بلوک های هبلکس استفاده می شود. به کمک اره دستی می توان به راحتی بلوک ها را برش داد و از آن ها استفاده کرد. توجه داشته باشید که اره دستی باید دارای کیفیت زیادی باشد تا بتوانید به کمک آن بلوک ها را به راحتی برش بزنید.
  • برس مخصوص: از برس برای صاف کردن و تمیز کردن سطح بلوک ها استفاده زیادی می شود. تمیز کردن سطوح به کمک برس باید با دقت زیادی انجام شود.
  • تراز بنایی: از مهم ترین کاربردهای تراز بنایی می توان به تراز نمودن سطح بلوک هبلکس اشاره کرد.
  • چکش هبلکس: از این نوع چکش برای تنظیم بلوک های هبلکس استفاده زیادی می شود.
  • ماله: به کمک ماله می توان چسب را روی بلوک ها را ریخت. از ماله برای پوشش سطح به کمک چسب نیز استفاده می شود.
  • شیار زن: یکی از کاربردی ترین وسایل برای اجرای دیوار هبلکس شیار زدن است. از این وسیله برای ایجاد شیار روی بلوک های هبلکس استفاده می شود. از این شیارها می توان برای عبور دادن کابل های برق از دیوار هبلکس استفاده کرد.
  • کاردک: از کاردک برای جدا نمودن ملات های اضافه موجود روی دیوار هبلکس استفاده می شود. بعد از استفاده از ملات باید به کمک کاردک تمامی ملات های اضافه روی سطح دیوار را تمیز کنید.
  • گونیا و همزن چسب: در صورتی که تمایل دارید بلوک های هبلکس را با دقت بیشتری برش دهید باید از گونیا استفاده نمایید. برای یکنواختی ملات نیز می توانید از همزن استفاده کنید.
  • دریل: دریل یکی دیگر از انواع وسایل کاربردی برای اجرای دیوار هبلکس می باشد.

وال پست دیوار چیست؟

وال پست جزو کلاف ها با طول مشخص است که متشکل از دو بخش مختلف تیر و ستون می باشد. در ساختمان سازی از وال پست دیوار استفاده می شود و به کمک وال پست می توان دیوارها را به شکل یکپارچه اجراء نمود. از وال پست برای طراحی میانقاب های غیر سازه ای و سازه ای استفاده می شود. این نوع میانقاب ها دارای مقاومت زیادی در مقابل زلزله هستند. علاوه بر این از وال پست می توان برای محافظت از درب و پنجره، محافظت از نما بیرونی ساختمان، نگهداری عایق مربوط به تاسیسات و… استفاده کرد. وال پست را می توان در اسکلت های بتنی و فلزی اجراء نمود.

وال پست هایی که برای طراحی سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

سیستم وال پست به روش وال مش
سیستم وال پست به روش وال مش
  • وال پست قائم:

این نوع وال پست دیوار به شکل موازی و قائم با اجزای مختلف سازه نظیر ستون قرار می گیرد. این نوع وال پست به شکل H است به همین دلیل آجر یا بلوک ها را می توان به راحتی درون آن قرار داد. به کمک این نوع وال پست می توان مهار دیوار را از قسمت بیرونی به راحتی انجام داد. شایان ذکر است زمانی که دهانه بزرگ است وال پست قائم از قسمت رویی تیر طبقه پایین به بخش زیرین تیر طبقه بالا در قسمت دهانه جوش داده می شود. این نوع وال پست باعث افزایش درگیری دیوار با اسکلت می شود و استحکام دیوار را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد.

  • وال پست افقی:

از وادار افقی برای کاهش دادن ارتفاع آزاد در دیوارهایی که بیشتر از 3.5 متر هستند استفاده می شود. به کمک وادار افقی می توان دیوار را از قسمت قاب به آسانی جدا کرد علاوه بر این از وادار برای نگهداری از تیرک ها استفاده می شود.

ویژگی های وال پست دیوار چیست؟

ویژگی های وال پست باعث شده است که امروزه از آن استفاده زیادی شود. از مهم ترین ویژگی وال پست دیوار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت زیاد در مقابل آب و هوا از مهم ترین ویژگی های وال پست دیوار می باشد.
  • وال پست دیوار جزو مناسب ترین عایق های حرارتی و صوتی به شمار می رود.
  • وال پست دارای مقاومت زیادی در مقابل آتش است.
  • وال پست باعث ایجاد خود مراقبتی بین هر یک از اعضای قاب سازه ای می شود.
  • وال پست دیوار دارای دهانه ای مناسب برای انجام تهویه طبیعی می باشد.
  • انجام دادن حرکت های نسبی بین فریم دیوار و وال پست از مهم ترین مشخصات وال پست دیوار به شمار می رود.
مهار دیوار به روش وال مش
مهار دیوار به روش وال مش

وال پست دیوار هبلکس چیست؟

وال پست دیوار هبلکس نسل جدید وال مش است. این نوع وال پست امروزه جایگزین وال پست های قدیمی و مرسوم هبلکس شده است. این نوع وال پست را می توان به آسانی ایجاد کرد و اجرای آن در سریع ترین زمان ممکن امکان پذیر است. امروزه از دیوار هبلکس برای ساخت پارتیشن یا دیوارهای داخلی هر سازه ای استفاده می گردد. از وال پست برای پیشگیری از خرابی دیوارهای داخلی سازه در زمان زلزله یا هرگونه فشاری استفاده می شود.  وال پست دیوار هبلکس دارای مزایای زیادی است و از مهم ترین دلایل استفاده از این وال پست برای دیوارهای هبلکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وال پست دیوار هبلکس از تشکیل شدن ستون های بسیار کوتاه در دیوارهایی که قادر نیستند کلیه ارتفاع طبقه را مورد پوشش قرار دهند پیشگیری می نماید.
  • از این نوع وال پست برای جلوگیری از ایجاد پیچش در قسمت های مختلف سازه استفاده می شود.
  • وال پست دیوار هبلکس از ایجاد طبقه های نرم در بخش میان قاب ها و ایجاد تغییرات ارتفاع در قسمت بازشوها و طبقات جلوگیری می کند.
  • از این نوع وال پست برای ایجاد بهبود در طراحی سازه استفاده می شود.
  • وال پست مخصوص دیوار هبلکس از وارد شدن نیروی ناشی از زلزله به هر یک از اجزای سازه جلوگیری می کند.

مراحل اجرای وال مش در دیوار هبلکس

اجرای وال پست دیوار هبلکس را می توانید طی چند مرحله مختلف انجام می شود. از مهم ترین مراحل برای اجرای وال مش مخصوص دیوار هبلکس توسط پیمانکاران اجرای وال پست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای دیوار چینی با بلوک هبلکس

چینش دیوار چینی از هبلکس یک مرحله اساسی برای ایجاد وال‌پست دیوارهای ساختمانی است. این دیوارها نسبت به ساختارهای سنتی مانند دیوارهای آجری و آهکی، از نظر استحکام و پایداری بیشتری برخوردار هستند. بلوک‌های هبلکس به دلیل ابعاد بزرگی که دارند، امکان چیدن سریع‌تری را فراهم می‌کنند و این امکان را به شما می‌دهند تا دیوارهای خود را با سرعت بیشتری ساخته و اجرای پروژه را بهبود بخشید. از ویژگی‌های مهم بلوک‌های هبلکس می‌توان به قابلیت برش دادن آسان اشاره کرد. این ویژگی این امکان را به شما می‌دهد که برای عبور کابل‌ها یا انجام کارهای دیگر، بخش‌هایی از دیوار هبلکس را به راحتی برش دهید و نیاز به تخریب کل دیوار نداشته باشید.

یکی از نکات مهم در چینش این دیوارها دقت در چیدن ردیف اول است. این امر برای حاصل شدن یک دیوار منظم و با استحکام ضروری است. همچنین پس از چیدن هر ردیف، باید به وسیله چکش پلاستیکی بلوک‌ها را تراز کرده و سپس روی سطح بلوک‌ها چسب مخصوص را با ضخامت مناسب بریزید. در هنگام تراز کردن بلوک‌ها و بریزیدن چسب، نیاز است تا به نکات فنی اهمیت داده شود. از جمله مهمترین موارد، دقت در ترکیب چسب پودری با آب است؛ چرا که چسب سفت نمی‌تواند صاف شود و چسب رقیق از اطراف بلوک‌ها سرازیر می‌شود. همچنین ایجاد درزهای عمودی بین ردیف‌ها نیز به منظور استحکام بیشتر دیوار چینی ضروری است.

  • اجرای لایه اول پلاستر ( اندود زیرین ) بر روی دیوار هبلکس

قبل از انجام این مرحله باید نسبت به آماده سازی پلاستر گچی یا پلاستر سیمانی مورد نظر خود اقدام کنید. در این مرحله باید اولین لایه پلاستر را روی دیوار هبلکس اجراء کنید.

  • اجرای نوار وال مش بر روی دیوار هبلکس

در این مرحله از اجرای وال پست دیوار هبلکس باید نوارهای مش را روی لایه اول پلاستر قرار دهید. سپس یک لایه پلاستر معدنی را روی نوارها اجراء کنید. برای نصب نوار وال مش می توانید از میخ استفاده کنید. علاوه بر این وال مش را می توانید در زمان دیوارچینی یا بعد از انجام دیوار چینی اجراء کنید. بعد از اجرای وال مش می توانید به کمک پلاستری مناسب سطح وال مش را بپوشانید. این مرحله باید با دقت زیادی انجام شود زیرا اجرای نوار وال مش از مهم ترین مراحل اجرای وال پست دیوار هبلکس می باشد.

  • مهار لبه های دیوار در وال مش توسط پروفیل نبشی یا ناودانی و چسب اپوکسی

در مرحله آخر از اجرای وال پست دیوار هبلکس برای مهار لبه های دیوار در سیستم وال مش می توانید از ناودانی یا نبشی استفاده کنید. توجه داشته باشید که نبشی یا ناودانی باید مطابق با نقشه تهیه اجراء شود. علاوه بر این برای نصب ناودانی یا نبشی می توانید از اتصالات جوشی، اتصالات پیچی یا چسب اپوکسی استفاده کنید. شایان ذکر است که ناودانی با نبشی باید در فاصله هایی مشخص و به کمک چسب اپوکسی روی تیرها نصب و اجراء شود. انجام این مرحله نیز به سادگی امکان پذیر است و نیاز به داشتن تخصص زیادی ندارد.

کاهش هزینه اجرای وال پست دیوار هبلکس با سیستم وال مش

برای اجرای وال پست در دیوار هبلکس یا اجرای سیستم وال مش نسبت به اجرای وال پست های مرسوم هزینه کمتری صرف می شود. در واقع هزینه نهایی اجرای وال پست دیوار هبلکس به الیافی که استفاده می شود وابسته است. دستمزد اجرای وال پست دیوار هبلکس به صورت متر مربع تعیین می شود. به این نکته توجه داشته باشید که با اجرای سیستم وال پست مخصوص دیوار هبلکس نسبت به وال پست مرسوم می توانید هزینه هایتان را حدود 30 درصد کاهش دهید.

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی هزینه های ناشی از اجرای وال پست دیوار هبلکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بزرگی پروژه روی هزینه اجرای وال پست تاثیر زیادی دارد.
  • دستمزد تیم اجرایی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار روی هزینه اجرای وال پست می باشد.
  • قیمت مواد مورد استفاده در اجرای وال پست دیوار هبلکس می تواند روی هزینه نهایی تاثیر زیادی داشته باشد.
  • نوع روش اجرای وال پست تاثیر زیادی روی هزینه نهایی دارد.
  • از دیگر عوامل تاثیرگذار روی هزینه اجرای وال پست می توان به ارتفاع، طول و ضخامت دیوار اشاره کرد.
  • نوع تجهیزات مورد استفاده برای اجرای وال پست در تعیین هزینه نهایی تاثیر زیادی دارد.

کاهش مدت زمان اجرای وال پست دیوار هبلکس با سیستم وال مش

وال پست دیوار هبلکس را می توان نسبت به وال پست های قدیمی با سرعت بالاتری اجراء کرد. در این سیستم کلیه تیرک ها، وادارها، میلگرد بستر، صفحات فلزی و… حذف می شوند. حذف تیرک ها، بستر و… باعث افزایش سرعت می گردد. علاوه بر این در سیستم وال مش مرحله اجرای دیوارچینی با بلوک با سرعت زیادی انجام می گردد. با اجرای وال پست دیوار هبلکس می توانید در زمان و هزینه ها صرفه جویی نمایید. اجرای این سیستم همچنین باعث افزایش کیفیت پروژه می شود. به همین دلیل امروزه استفاده از این روش مدرن افزایش پیدا کرده است و استفاده از روش های قدیمی به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید وال پست دیوار هبلکس دارای مزیت های بیشماری است. به همین دلیل امروزه استفاده از وال مش جایگزین وال پست های قدیمی شده است. در صورتی که تمایل به اجرای وال پست دیوار هبلکس دارید بهتر است قبل از هر چیز با کارشناسان در این زمینه مشورت کنید. علاوه بر این برای اجرای وال پست باید از افراد متخصص یا نیمه حرفه ای کمک بگیرید. در این مطلب به بررسی وال پست دیوار هبلکس پرداختیم امیدواریم با مطالعه این مطلب توانسته باشید اطلاعات کاربردی و مفیدی را در مورد این نوع وال پست بدست آورده باشید.

 

 

5/5 - (7 امتیاز)

سئوالات متداول برای "وال پست دیوار هبلکس چیست؟"

برای اتصال بلوک هبلکس و پر کردن فضای خالی بین آنها از چه متریالی استفاده می‌شود؟

از چسب مخصوص هبلکس که پودری بوده و بر پایه پلیمر می‌باشد.

دیوار هبلکس از چه مصالحی ساخته شده است؟

دیوار هبلکس از بلوک های بتنی اتوکلاو شده (به عبارت دیگر حرارت دیده در کوره مخصوص) تهیه می‌شود

برای مقاوم سازی و کنترل حرکت خارج از صفحه دیوار هبلکس از چه استفاده می شود؟

وال مش ها بهترین گزینه برای مقاوم سازی دیوارهای بلوک هبلکس هستند و سازگاری بسیار بالایی با آنها دارند.

چه نوع وال پستی برای دیوارهای بلوک هبلکس مناسب تر است؟

وال مش مناسب ترین گزینه برای دیوار بلوک هبلکس می‌باشد زیرا با وزن کم بلوک هبلکس سازگاری دارد و مقاومت آن را تامین می‌کند.

وسایل و تجهیزات معمول برای اجرای دیوار بلوک هبلکس چیست؟

معمول ترین وسیله ها برای اجرای دیوار هبلکس اره، چکش پلاستیکی مخصوص، ماله دستی، شیار زن، دریل و کاردک می‌باشد.

استفاده از وال مش مخصوص دیوار هبلکس چه مزیت ویزه‌ای دارد؟

با استفاده از وال مش سرعت اجرای دیوار به شکل چشمگیری افزایش خواهد یافت و با سرعت بالقوه اجرای دیوار هبلکس سازگاری دارد.

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *