توری فایبرگلاس بتن اکسپوز چیست؟

توری فایبرگلاس بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز یک نوع متریال ساختمانی است که از ترکیب مواد خاصی مانند بتن، آب، مصالح استحکام دهنده و … ساخته می شود. بتن های اکسپوز در واقع، پنل های از پیش ساخته ای هستند که با ترکیب چند ماده مختلف و هاردنر ساخته می شوند. امکان ساخت این محصولات با ابعاد متفاوت، رنگ بندی های مختلف و حتی طرح و بافت متنوع وجود دارد. اگرچه بتن به مقاومت بالا معروف است؛ اما در صورتی که نیاز به استفاده از آن در محیط هایی با فشار بالا باشد، بهتر است که از متریال های اضافه مانند توری فایبرگلاس برای افزایش مقاومت بتن اکسپوز استفاده شود.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه های ساخت متریال ها و مصالح ساختمانی، در حال حاضر مصالح بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که هر کدام می توانند با توجه به مشخصه های خاص خودشان، برای فضاهای خاصی مورد استفاده قرار گیرند. بتن اکسپوز یکی از انواع این مصالح است که به صورت از پیش ساخته در کارخانه ها تولید شده و قابل استفاده در سایز و ابعاد مشخص می باشد. اگرچه بتن به مقاومت بالا معروف است؛ اما در صورتی که نیاز به استفاده از آن در محیط هایی با فشار بالا باشد، بهتر است که از متریال های اضافه برای افزایش مقاومت این محصول استفاده شود. توری فایبرگلاس بتن اکسپوز، یکی از محصولاتی است که می تواند با هدف افزایش استحکام و مقاومت برای این محصولات استفاده شود. با ما همراه باشید تا شما را با خصوصیات، کاربرد و قیمت توری فایبرگلاس بتن اکسپوز آشنا کنیم.

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز یک نوع متریال ساختمانی است که از ترکیب مواد خاصی مانند بتن، آب، مصالح استحکام دهنده و … ساخته می شود. بتن های اکسپوز در واقع، پنل های از پیش ساخته ای هستند که با ترکیب چند ماده مختلف و هاردنر ساخته می شوند. امکان ساخت این محصولات با ابعاد متفاوت، رنگ بندی های مختلف و حتی طرح و بافت متنوع وجود دارد. برای ساخت بتن اکسپوز از فرآیندهای خاصی استفاده می شود تا تمامی حباب های موجود در بتن از قالب ها خارج گردد. در نهایت پس از ساخت، یک سطح صاف، صیقلی و بدون خط و خش روی پنل های بتنی ایجاد می شود که امکان استفاده از این پنل ها را به عنوان یک محصول دکوراتیو می دهد.

البته باید توجه داشت که بتن اکسپوز فقط به صورت پنل های از پیش ساخته قابل استفاده نیست. در شرایط خاص می توان از این ماده برای اجرای بتن اکسپوز به صورت درجا استفاده کرد. فرآیند تولید این مصالح ساختمانی کمی پیچیده تر از بتن معمولی است. به همین خاطر نتیجه کار نیز رضایت بخش تر بوده و مقاومت پنل های بتن اکسپوز و یا بتن اکسپوز درجا نسبت به بتن های معمولی بسیار بیشتر است. کما اینکه با اجرای این مصالح ساختمانی، دیگر نیازی به مصالح دیگر نبوده و می توان در هزینه های پروژه نیز صرفه جویی کرد.

کاربرد قطعات بتن اکسپوز در پروژه های عمرانی

قطعات بتن اکسپوز که به صورت از پیش ساخته در کارخانه ها تولید می شوند، کاربردهای بسیار زیادی در ساختمان سازی دارند. در ابتدای ورود این قطعات به بازار، برخی از مهندسین و طراحان داخلی تصور می کردند که استفاده از آن ها فقط محدود به خارج از ساختمان است. اما در حال حاضر با وجود سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی و پرطرفدار شدن رنگ های خنثی، امکان استفاده از قطعات بتن اکسپوز در داخل ساختمان نیز وجود دارد. بنابراین، نمی توان هیچ محدودیتی برای استفاده از بتن اکسپوز در پروژه های عمرانی قائل شد. به ویژه در ساختمان های امروزی که استفاده از رنگ های خنثی مانند رنگ بتن طرفداران خاص خودش را دارد. برای درک بهتر کاربرد این قطعات، در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • طراحی نمای ساختمان

می‌توان برای طراحی نمای ساختمان از قطعات بتن اکسپوز با مقاومت بالا در برابر رطوبت و باران استفاده کرد و از مدل‌های متنوع این محصولات بهره برد. همچنین با توری مش فایبرگلاس بتن اکسپوز، این محصولات مقاومت بالاتری در برابر شرایط جوی بیرون از منزل خواهند داشت.

  • طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان

برای طراحی دکوراسیون داخلی و تعیین دیوارپوش های ساختمانی، می توان از بتن اکسپوز استفاده کرد. این بتن ها با ابعاد متفاوت برای کف و دیوار قابل سفارش هستند که هر کدام قابلیت های خاص خودشان را دارند.

  • طراحی دیوارپوش و کفپوش پارکینگ

برای طراحی دیوارپوش و کفپوش پارکینگ های ساختمانی، می توان از بتن اکسپوز استفاده کرد. برای کفپوش پارکینگ ها استفاده از توری فایبرگلاس بتن اکسپوز جهت افزایش مقاومت آن ها در برابر فشارهای بالا توصیه می شود.

  • محوطه سازی

رنگ خنثی، مقاومت بالا، زیبایی منحصر به فرد، امکان ساخت با رنگ و ابعاد دلخواه از جمله مزایای بتن اکسپوز محسوب می شوند. این مزیت ها باعث شده اند تا بتوان از این قطعات پیش ساخته برای محوطه سازی استفاده کرد. محوطه سازی پارک ها، باغ ها و ویلاها با کمک قطعات بتن اکسپوز قابل انجام است.

  • طراحی روف گاردن

روف گاردن یکی از جذاب‎ترین بخش های آپارتمان های مسکونی است که می تواند در حفظ روحیه افراد بسیار موثر باشد. برای طراحی روف گاردن، می توان از بتن اکسپوز به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده کرد. چرا که این محصولات هم مقاومت بالایی دارند، هم به دلیل داشتن وزن سبک گزینه خوبی برای روف گاردن محسوب می شوند.

افزایش مقاومت و استحکام بتن اکسپوز با توری فایبرگلاس

بتن اکسپوز از جمله محصولات از پیش ساخته ای است که می تواند در پروژه های عمرانی مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. این قطعات از پیش ساخته، معمولا در نما و محیط های بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین، باید تحمل زیادی در برابر فشار، رطوبت، باد، باران و شرایط جوی مختلف و تغییرات آب و هوایی داشته باشند. اگرچه با تغییر در ساختار در بتن اکسپوز، تا حد زیادی می توان به مقاومت و کیفیت ایده آل در این محصولات رسید، اما باز هم روش های مختلف دیگری نیز برای افزایش مقاومت و استحکام بتن های اکسپوز وجود دارند.

توری فایبرگلاس یکی از انواع ابزارهایی است که می تواند برای افزایش مقاومت و استحکام بتن اکسپوز مورد استفاده قرار گیرد. این توری ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند. به همین خاطر زمانی که در این قطعات پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند مقاومت آن ها را در برابر رطوبت و باران افزایش دهند. این یعنی اینکه بتن اکسپوز تجهیز شده با توری فایبرگلاس می تواند برای نمای بیرونی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

البته این تنها مزیت استفاده از توری فایبرگلاس در بتن اکسپوز نیست. توری فایبرگلاس بتن اکسپوز می تواند باعث افزایش مقاومت این قطعات شود. به طوری که آن ها با داشتن توری می توانند مقاومت بیشتری در برابر فشار و وزن های مختلف داشته باشند. طول عمر این قطعات پیش ساخته به لطف به کار رفتن توری فایبرگلاس بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. در نهایت تمامی مزایای استفاده از توری فایبرگلاس بتن اکسپوز این امکان را به شما می دهند که با کمترین هزینه در پروژه به بهترین نتیجه برسید.

مشخصات توری فایبرگلاس ساخت قطعات بتن اکسپوز کدام است؟

توری فایبرگلاس انواع بسیار زیادی دارد که مشخصه های هر کدام متفاوت است. با توجه به اینکه این توری ها کاربردهای متنوعی دارند، باید متناسب با نیاز اقدام به خرید آن ها کرد. توری فایبرگلاس بتن اکسپوز محصولی است که می تواند برای افزایش مقاومت فیزیکی و شیمیایی این قطعات مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین باید دارای مشخصه های خاصی باشد تا بتوان آن را برای ساخت قطعات بتن اکسپوز مورد استفاده قرار داد. از جمله مشخصات توری فایبرگلاس بتن اکسپوز عبارتند از:

  • انعطاف پذیری مناسب

توری فایبرگلاس بتن اکسپوز باید انعطاف پذیری مناسبی داشته باشد. منعطف بودن این توری ها باید متعادل باشد. توری های سخت بیش از حد شکننده هستند و نمی توانند برای ساخت قطعات از پیش ساخته مورد استفاده قرار گیرند. نرم بودن توری ها نیز از کیفیت آن ها می کاهد. بنابراین، انعطاف پذیری آن ها باید قابل قبول باشد.

  • دارای تار و پود چسبیده به هم

با توجه به اینکه مقاومت و استحکام توری فایبرگلاس بتن اکسپوز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، لازم است که آن ها را با تار و پود چسبیده به هم سفارش دهید. در غیر این صورت ممکن است در حین استفاده از این توری ها، تار و پودشان از هم باز شود.

  • غیرقابل اشتعال

مهم‎ترین مشخصه بتن اکسپوز غیر قابل اشتعال بودن آن است. بنابراین، لازم است که تمامی متریال های به کار رفته در این بتن ها نیز دارای این مشخصه باشند. توری فایبرگلاس بتن اکسپوز باید به صورت غیر قابل اشتعال تولید شده باشد تا بتوان مشخصه غیر قابل اشتعال بودن بتن ها را حفظ کرد.

چرا از توری فایبرگلاس برای ساخت قطعات بتن اکسپوز استفاده می شود؟

توری فایبرگلاس یکی از انواع محصولاتی است که می تواند برای افزایش کیفیت و مقاومت قطعات بتن اکسپوز مورد استفاده قرار گیرد. این توری ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و به دلیل داشتن مقاومت بالا، می توانند در افزایش مقاومت محصولات مختلف نیز موثر باشند. همانطور که اشاره کردیم، یکی از کاربردهای توری فایبرگلاس، ساخت قطعات بتن اکسپوز است. این توری ها با وزن سبک و قابلیت انعطاف پذیری خوبی که دارند، می توانند به خوبی دور قطعات پیش ساخته بتنی قرار داده شوند. هر شکل و طرحی که برای قطعات بتن اکسپوز وجود داشته باشد، با کمک توری فایبرگلاس قابل پوشش خواهد بود. بنابراین، می توان گفت که این محصول یک گزینه عالی برای افزایش مقاومت بتن های اکسپوز است.

از طرفی قیمت توری فایبرگلاس نسبت به مقاومت و کیفیتی که دارد، بسیار مناسب است. بنابراین، شاید برای خرید توری فایبرگلاس و استفاده از آن، نیاز به صرف هزینه باشد؛ اما باز هم به دلیل اینکه با انجام این کار مقاومت بتن های اکسپوز افزایش پیدا می کند، ارزشش را دارد که از آن ها حتی با صرف هزینه استفاده شود.

بهترین توری فایبرگلاس ساخت قطعات بتن اکسپوز چه چشمه و گرماژی دارد؟

توری فایبرگلاس بتن اکسپوز می تواند کاربردهای بسیار زیادی برای ساخت قطعات بتن اکسپوز داشته باشد؛ اما لازم است که در هنگام خرید و استفاده از این محصولات به چشمه و گرماژ آن ها توجه داشت. توری های فایبرگلاس که برای ساخت قطعات بتن اکسپوز مورد استفاده قرار می گیرند، باید دارای چشمه مربعی شکل باشند تا هم چسبندگی خوبی داشته باشند، هم باعث افزایش استحکام بتن اکسپوز شوند. از جمله توری هایی که می توانند با گرماژ مختلف برای ساخت بتن اکسپوز استفاده شوند، عبارتند از:

  • توری 45 گرمی با عرض 100 سانتی متر
  • توری 60 گرمی با عرض 100 و 120 سانتی متر
  • توری 65 گرمی با عرض 60، 80، 100، 120، 180 و 200 سانتی متر
  • توری 75 گرمی با عرض 100 و 120 سانتی متر

قیمت هر متر مربع توری فایبرگلاس بتن اکسپوز به عواملی بستگی دارد؟

یکی از مهم ترین موضوعات برای یک پروژه هزینه های آن است. هر عاملی که بتواند باعث کاهش هزینه های پروژه شود، مورد استقبال مهندسین ساختمان سازی قرار می گیرد. اگرچه توری فایبرگلاس بتن اکسپوز می تواند هزینه های نهایی پروژه را بالاتر ببرد؛ اما قیمت مناسب این توری ها نسبت به محصولات جایگزین بزرگ ترین مزیت آن هاست. به خصوص اینکه امکان نصب و اجرای این توری ها در بتن اکسپوز در کمترین زمان و با کمترین هزینه قابل انجام است. قیمت توری فایبرگلاس در بازار بر اساس متر مربع محاسبه می شود. عوامل زیادی می توانند روی قیمت هر متر مربع توری فایبرگلاس بتن اکسپوز تاثیر بگذارند. پیشنهاد ما این است که با بررسی دقیق این عوامل، دلیل قیمت متفاوت این محصولات را درک کنید.

  • ابعاد چشمه

ابعاد چشمه به دلیل اینکه بر روی وزن و میزان مصالح ساختمانی برای ساخت توری فایبرگلاس بتن اکسپوز تاثیر می گذارد، می تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت شود. به طوری که هر چقدر ابعاد چشمه بزرگ تر باشد، قیمت این توری ها نیز پایین تر می آید.

  • وزن الیاف بر واحد سطح

وزن الیاف توری بتن اکسپوز بر واحد سطح، کیفیت این توری ها را مشخص می کند. هر چقدر وزن توری ها بالاتر رود، کیفیت و دوام آن ها نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین، توری هایی که وزن سنگین تری دارند، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت.

  • کیفیت محصول

توری فایبرگلاس بتن اکسپوز باید کیفیت بالایی داشته باشد تا بتواند باعث افزایش مقاومت و استحکام بتن شود. هر چقدر کیفیت توری بالاتر رود، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال به دلیل اینکه هدف از استفاده از این توری ها افزایش مقاومت است، توصیه ما این است که به کیفیت محصول هم توجه داشته باشید و فقط قیمت را مد نظر قرار ندهید.

  • نوع و جنس توری

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند روی قیمت توری بتن اکسپوز تاثیرگذار باشد، نوع و جنس توری است. هر چقدر جنس توری مرغوب‌تر باشد، کیفیت آن بالاتر رفته و قیمت نیز افزایش پیدا می کند. البته نوع و جنس توری باید متناسب با کاربرد در نظر گرفته شود.

مهمترین نکاتی که هنگام انتخاب و خرید مش و توری فایبرگلاس برای ساخت قطعات بتن اکسپوز باید رعایت کنید

در هنگام خرید مش فایبرگلاس بتن اکسپوز باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا در خرید خودتان اشتباه نکنید. از جمله مهم ترین نکات در هنگام انتخاب و خرید مش و توری فایبرگلاس برای ساخت قطعات بتن اکسپوز عبارتند از:

  • مقاومت قلیایی و کششی روی کیفیت توری فایبرگلاس بتن اکسپوز تاثیر می گذارند و باید در هنگام خرید حتما به آن ها توجه داشته باشید.
  • ابعاد و گرماژ توری بسیار حائز اهمیت هستند و باید حتما گرماژ مناسبی را برای خرید توری بتن اکسپوز انتخاب کنید.
  • ابعاد چشمه و وزن توری فایبرگلاس بتن اکسپوز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین، در هنگام خرید به آن ها توجه داشته و از خرید توری های سبک وزن خودداری کنید.
  • انعطاف پذیری بالای توری فایبرگلاس بتن اکسپوز باعث نرم شدن آن ها و انعطاف پذیری پایین باعث شکننده شدن آن ها خواهد شد. بنابراین، میزان انعطاف پذیری این توری ها باید متناسب باشد.

انواع کاربرد توری فایبرگلاس در کنار ساخت قطعات بتن اکسپوز

از جمله کاربردهای توری فایبرگلاس به غیر از ساخت قطعات بتن اکسپوز عبارتند از:

  • حذف وال پست در ساختمان با وال مش

وال مش توری فایبرگلاس نیاز به استفاده از وال پست ها را کاهش می دهد. این توری ها مقاومت بالایی دارند و می توانند مقاومت سازه را نیز افزایش دهند. با استفاده از وال مش، می توان در سریع ترین زمان ممکن مقاومت یک سازه را افزایش دهد. نحوه نصب و تاثیر وال مش ها نسبت به وال پست ها بسیار بیشتر می باشد.

  • مش و توری فایبرگلاس عایق کاری و آب بندی استخر و مخزن

یکی از مهم ترین مراحل برای ساخت استخر، آب بندی آن هاست. توری فایبرگلاس به دلیل داشتن خاصیت ضد آب و قیمت مناسب، می تواند بهترین گزینه برای عایق کاری استخر و مخازن شناخته شود. در مقاله “توری فایبرگلاس عایق کاری و آب بندی چیست؟” به این موضوع کاملا پرداخته ایم.

  • توری پشت سنگ اسلب و تایل

برای افزایش مقاومت سنگ اسلب و تایل های سرامیکی و کاشی، می توان از توری فایبرگلاس پشت سنگ استفاده کرد. این توری ها از ترک خوردگی این سنگ ها جلوگیری می کنند و مقاومتشان را در برابر رطوبت، مواد مضر و دماهای متفاوت افزایش خواهند داد.

  • ترمیم ترک ساختمان با توری فایبرگلاس ترک گیر

توری فایبرگلاس ترک گیر به واسطه داشتن مقاومت بالا، از گسترش ترک در دیوار جلوگیری می کند. بنابراین، می توان برای ترمیم ترک های ساختمان از این توری ها استفاده کرد تا مقاومت دیوار در برابر شرایط قلیایی افزایش پیدا کند.

  • توری فایبرگلاس سیمانکاری یا توری زیرگچی

برای افزایش مقاومت گچکاری و سیمان کاری، به جای استفاده از مصالح گران قیمت و سنگین می توان از توری فایبرگلاس استفاده کرد. این توری ها هم مقاومت را افزایش می دهند، هم به دلیل داشتن وزن سبک مقاوم در برابر زلزله نیز هستند.

  • مقاوم سازی ساختمان به روش کامپوزیت FRCM

مقاوم سازی ساختمان به روش کامپوزیت FRCM برای تعمیر سازه های قدیمی با کمترین وزن و هزینه انجام می شود. برای مقاوم سازی با این روش، می توان از توری فایبرگلاس استفاده کرد تا هم در هزینه ها صرفه جویی نمود و هم بهترین نتیجه را مشاهده کرد.

جمع بندی

توری فایبرگلاس بتن اکسپوز یکی از انواع محصولاتی است که می تواند برای مقاوم سازی ساختمان ها، قطعات پیش ساخته بتنی و بتن اکسپوز درجا مورد استفاده قرار گیرد. این توری باید مقاوم در برابر اشتعال باشد و با انعطاف پذیری خودش، به راحتی برای ساخت قطعات بتن اکسپوز استفاده شود.

5/5 - (5 امتیاز)

سئوالات متداول برای "توری فایبرگلاس بتن اکسپوز چیست؟"

آیا ساخت بتن اکسپوز پیچیدگی خاصی دارد؟

بله، از آنجایی که بتن اکسپوز در معرض دید است و از طرفی بتن اکسپوز در معرض تماس با هوا و رطوبت قرار دارد باید به روش‌‌های خاصی پرداخت و عمل آوری شود.

کاربرد بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز جهت طراحی نمای ساختمان، برای طراحی کفپوش و دیوار پوش، به عنوان نمادی برای سبک مینیمالیسم در فضای داخلی خانه و طراحی روف گاردن ساختمان‌های لوکس به کار می‌رود.

برای ساخت بتن اکسپوز چه اقداماتی انجام می‌گیرد؟

برای ساخت بتن بتن اکسپوز ابتدا باید بدانیم آیا بتن به صورت پیش ساخته است یا در جا در محل ریخته می‌شود برای بتن اکسپوز پیش ساخته در کارگاه ابتدا باید قالب مناسب انتخاب شود و سپس بتن ریزی با افزودنی‌های مخصوص بتن اکسپوز انجام گیرد، یکی از مراحل مهم تسطیح کردن سطح بتن است، پس از آن عمل آوری و پرداخت صورت می‌گیرد تا در نهایت سطی یکنواخت که برای نماکاری مناسب است ارائه شود.

بتن اکسپوز به چند نوع ساخته می‌شود؟

به شکل بتن پیش ساخته در کارگاه و بتن درجا در محل پروژه

چگونه مقاومت بتن اکسپوز در تماس با آب و هوا تامین می‌شود؟

به وسیله وال مش و توری فایبرگلاس

چرا از وال مش و توری فایبرگلاس برای تامین مقاومت بتن اکسپوز استفاده می‌شود؟

توری فایبرگلاس در برابر رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم و بادوام است از این رو در ماتریس بتن اکسپوز استفاده می‌شود، همچنین توری فایبرگلاس به خاطر داشتن مقاومت مکانیکی بالا به بتن اکسپوز در تحمل تنش‌های مکانیکی کمک می‌نماید.

ابعاد مناسب توری فایبرگلاس برای بتن اکسپوز کدام است؟

توری فایبرگلاس بر اساس وزن واحد سطح بیان می‌شود بهترین توری فایبرگلاس برای بتن اکسپوز شامل توری فایبرگلاس 45 گرمی، 60 گرمی، 65 گرمی و 75 گرمی است.

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *