مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل چیست؟

مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل چیست؟

با گسترش پیشرفت‌های فناوری و رونق بی‌سابقه در صنعت ساخت و ساز، استفاده از مصالح متنوع و نوآورانه به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. از جمله این مصالح، مش فایبرگلاس به عنوان یکی از پیشتازان این تحولات، در حال حاضر به‌عنوان یک ابزار حیاتی برای تقویت و تثبیت سطوح مختلف، از جمله سنگ اسلب و تایل، در صنعت ساخت و ساز به‌کار می‌رود. این محصولات، با ترکیبی مناسب از الیاف شیشه‌ای با رزین‌های ویژه، امکان ایجاد استحکام و مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه و شرایط محیطی مختلف را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، این مواد به عنوان یک راهکار مدرن و هوشمندانه، نه‌تنها به افزایش دوام و پایداری ساختمان‌ها کمک می‌کنند؛ بلکه بهبود عملکرد و کیفیت نهایی ساختمان را نیز تضمین می‌کنند.

امروزه نصب سنگ‌های تزیینی یکی از مهم‌ترین المان‌های ساختمان‌های در حال ساخت به شمار می‌روند. امروزه برای معماران و طراحان داخلی قابلیت ترکیب سنگ با مصالح دیگر مانند فلزات برای جلوه بیشتر، طرح‌ها و رگه‌های سنگ، ابعاد، درخشش، جلا و…  اهمیت ویژه‌ای داشته و به همین دلیل دنبال مصالحی مانند مش و توری فایبرگلاس برای افزایش ماندگاری سنگ‌ها هستند. در هنگام نصب سنگ‌های اسلب و تایل نیز برای‌ آن که از مقاومت سنگ و چسبیدن ملات به آن و ثابت‌شدن سنگ مطمئن شوند، از مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل استفاده می‌کنند. به کمک این توری‌ها، سنگ‌های به‌کاررفته ‏در فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، مدت‌زمان طولانی در جای خود باقیمانده و زیبایی و کیفیت فضای ساختمان به‌ویژه ساختمان‌های تالارها، هتل‌ها، مراکز تجاری و سالن‌های همایش حفظ خواهد شد. ‏

مش فایبرگلاس اسلب و تایل چیست؟

مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل، نوعی ساختار مشبک از کامپوزیت‌های فایبرگلاس است که به‌عنوان پایه و نگهدارنده متریال، ملات و سنگ‌های ساختمانی، در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌رود. کامپوزیت‌های فایبرگلاس در واقع الیاف شیشه‌ای هستند که از کنار هم قرارگرفتن فیبرهای شیشه‌ای درون رزین پلیمری تولید شده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت که مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل دارای ساختاری مشبک با مقاومت بالا، عمر طولانی و وزن بسیار سبک است که می‌تواند به‌عنوان یک‌پایه نگهدارنده عالی برای سنگ‌ اسلب و تایل به کار رود.

سنگ تایل چیست و چه کاربردی در صنعت ساخت‌وساز دارد؟  ‏

کلمه تایل، کلمه‌ای فرانسوی و برگرفته از ریشه لاتین Tegula به معنی خشت آتشی شکل‌گرفته و در زبان فرانسوی، Tuile به معنای کاشی سقفی است. این نوع سنگ در صنعت ساختمان‌سازی کاربردهای زیادی دارد و برای افزایش ایمنی و اتصال آنها به محیط‌های ساختمانی مورد ‏استفاده قرار می‌گیرد.‏ در حقیقت سنگ تایل، یک برش نازک مستطیلی یا مربعی‌شکل از سنگ فراوری شده است. این نوع سنگ را می‌توان با خاک ‏رس پخته شده، سرامیک، شیشه، سنگ و فلز پوشش داد. ‏این متریال در ساختمان‌های مسکونی و اداری دارای کاربردهای گسترده‌ای است برای مثال برای کف و دیواره‌های راه‌پله‌ها، نمای خارجی، کف و دیوار، پارکینگ‌ها، کف سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه یا ترکیب تایل با قاب استیل برای تزیین دیواره‌های آشپزخانه می‌توان از این نوع سنگ استفاده نمود.

انواع سنگ تایل و مراحل ساخت آن به چه صورت است؟

سنگ‌های تایل موجود در بازار را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد:

  1. انواع سنگ تایل بر اساس جنس سنگ

یکی از مواردی که می‌تواند بر ارزش نهایی و قیمت سنگ تایل تأثیر بگذارد، جنس آن است. جنس این متریال می‌تواند از انواع مختلف سنگ‌های طبیعی مانند تراورتن، مرمریت، مرمر، کریستال، گرانیت، چینی، کوارتز، سنگ آهک، انیکس و سند استون باشد.

  1. انواع سنگ تایل بر اساس ابعاد

می‌توان گفت مهم‌ترین عاملی که باعث کاربرد فراوان این سنگ شده است، قابلیت برش آن در ابعاد مختلف است. برش‌های سنگ تایل عموماً به ضخامت 1.5 تا 3 سانتی‌متر و برش‌های مربعی و مستطیلی به ابعاد زیر تولید می‌شوند:

  • 30×30
  • 40×40
  • 50×50
  • 60×60
  • 70×70
  • 80×80
  • 20×40  و کوچکتر (به آنها اصطلاحا ریزه بار گفته می شود)
  • 30×60
  • 40×80

برای تولید سنگ تایل، ابتدا سنگ‌های طبیعی را از معدن استخراج کرده و آنها را به کارخانه منتقل می‌کنند. ‏در کارخانه با کمک تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته نامنظمی‌های سنگ گرفته شده و در ضخامت‌های معینی برش داده می‌شود. البته باید توجه کرد که اگر سنگ کوپ از جنس گرانیت باشد، اره موردنیاز برای برش آن باید دارای تیغه با براده فولاد یا چدن باشد. در مراحل بعدی، پس از تراشیده ‏شدن، جلا دادن، برش، قطعه‌قطعه کردن و تراشیدن لبه‌ها، سنگ تایل به دست می‌آید. ‏برای بالابردن دقت برش سنگ می‌توان در مرحله پایانی از واتر جت کمک گرفت. در واقع تایل یا سنگ طولی نوعی سنگ طبیعی نیست؛ بلکه شکل فراوری شده و نهایی سنگ است که با کمک مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل در جای مناسب نصب می‌گردد.

سنگ اسلب چیست و چه کاربردی در صنعت ساخت‌وساز دارد؟

سنگ اسلب نیز مانند تایل یکی از شکل‌های فراوری شده سنگ‌ها برای مصارف مختلف ساختمانی است. برای تولیدسنگ اسلب، ابتدا سنگ‌های طبیعی مانند مرمر، گرانیت، کوارتز، تراورتن، مرمریت، تراونیکس و چینی کریستال را از معادن استخراج کرده و سنگ کوپ در کارخانه توسط تیغه مخصوص و به‌صورت رفت و برگشتی ورقه‌ورقه می‌شود. در ادامه ورقه‌های برش داده شده، مراحلی مانند اپوکسی کاری، رگه گیری، صیقل‌کاری، فرزکاری را تا تبدیل به فرآورده نهایی شدن، طی می‌کند. ضخامت سنگ‌های اسلب موجود در بازار حدوداً بین 2 تا 3 سانتی‌متر و دارای عرض حداقل 80 سانتی‌متر بوده و برای نصب به مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل مخصوص نیاز است.

از سنگ اسلب در صنعت ساخت‌وساز برای کف‌پوش ساختمان‌ها به‌خصوص ساختمان‌های تجاری، لابی هتل‌ها، نمای داخلی دیوارهای ساختمان‌ها و سالن‌های همایش و مجالس، دیوارهای استخرها و سرویس‌های بهداشتی، نمای خارجی ساختمان‌ها، ورودی ساختمان‌ها، دیواره‌های آشپزخانه، تزیین کابینت و کانتر آشپزخانه، سنگ‌فرش کف پذیرایی، دیواره پشت تلویزیون، دیواره شومینه، دیوارهای جانبی آسانسور، کف و دیوارهای تالارهای مجلل و لوکس استفاده می‌شود.

کدام توری مناسب سنگ اسلب و تایل است؟

همان‌طور که گفته شد، در صنعت ساختمان‌سازی، مقاوم‌سازی و افزایش استحکام سازه اصلی ساختمان و تمامی موارد تزیینی مانند سنگ‌ها، اهمیت ویژه‌ای دارد. در حال حاضر برای نصب سنگ اسلب و تایل، دو نوع توری و مش فلزی و فایبرگلاس در بازار وجود دارد که از بین این دو، مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل بهترین انتخاب برای این کار است؛ زیرا این توری‌ها در برابر فشارهای هیدرولیکی، تهاجمات شیمیایی و عوامل فرسایشی مقاومت بسیار بالایی داشته و براثر استفاده از شوینده‌های شیمیایی، فشارهای ناگهانی و… سریعا از سازه جدا نخواهد شد. از سوی دیگر، برخلاف توری‌های فلزی، توری‌های فایبرگلاس سبک‌تر و ارزان‌تر بوده و قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری را نیز دارند.

راهنمای انتخاب توری مناسب سنگ تایل

همان‌طور که تا به اینجا توضیح دادیم، سنگ تایل و اسلب هر دو نوعی برش از سنگ‌های طبیعی اما با کاربرد و ابعاد مختلف هستند. مش و توری‌ فایبرگلاس اسلب و تایل متناسب با ابعاد سنگ موجود در بازار تولید شده و ‏به دو صورت توری فایبرگلاس تایل 65 گرمی با ابعاد 60 سانتی‌متری و توری فایبرگلاس سنگ تایل 65 گرمی با ابعاد 80 سانتی‌متری و ابعاد چشمه 3×3 طبقه‌بندی‌شده و به فروش می‌رسند؛ بنابراین قبل از انتخاب توری باید به ابعاد سنگ‌های موردنیاز ساختمان دقت کرده و برای سنگ‌های با برش کوچک، توری 60 سانتی متری و سنگ‌های برش بزرگ‌تر از توری 80 سانتی متری استفاده شود.

معیارهای انتخاب توری فایبرگلاس استاندارد اسلب و تایل

در سال‌های اخیر استفاده از مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل برای مهار دو نوع سنگ اسلب و تایل بسیار رایج شده است. معیارهای متنوعی سبب انتخاب و جایگزینی این نوع توری‌ها با توری‌های قدیمی شده‌اند. تکنولوژی پیشرفته و جدیدتر در تولید توری‌های فایبرگلاس، نسبت به توری‌های فلزی که قدیمی‌تر هستند، باعث شده تا این نوع توری‌ها امروزه در صنعت ساختمان‌سازی بسیار محبوب باشند. این توری‌ها دارای قیمت مناسب‌تری نسبت به توری‌های فلزی هستند و انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری عالی‌ای دارند. علاوه بر این وزن سبک‌تری نیز دارند که اجازه می‌دهد برای استفاده در بسیاری از کاربردها مناسب باشند.

انواع مش فایبرگلاس اسلب و تایل بر حسب گرماژ و ابعاد چشمه مش ‏

طبقه‌بندی انواع مش فایبرگلاس اسلب و تایل بر اساس 2 معیار اصلی گرماژ و ایجاد چشمه مش انجام می‌گیرد. هر چه تعداد چشمه‌ها در هر مترمربع مش بیشتر باشد، وزن مش در هر مترمربع نیز بیشتر خواهد بود. به‌طورکلی توری اسلب و تایل بر اساس گرماژ به دو دسته 65 و 75 گرمی و بر اساس ابعاد چشمه مش به 4 دسته اصلی برای انواع مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل به صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • مش با ابعاد چشمه 3×3 میلی متر (65 گرمی و عرض ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۴۰، ۱۵۰، ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۸۰، ۱۹۰ و ۲۰۰ سانتی‌متر)
  • مش با ابعاد چشمه 4×4 میلی متر (75 گرمی و عرض ۱۲۰، ۱۴۰، ۱۵۰، ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۸۰، ۱۹۰ و ۲۰۰ سانتی‌متر)
  • مش با ابعاد چشمه 7×9 میلی متر ( 75 گرمی و عرض ۱۴۰، ۱۵۰، ۱۶۰، ۱۷۰، ۱۸۰، ۱۹۰ و ۲۰۰ سانتی‌متر)
  • مش با ابعاد چشمه 1×2 میلی متر (75 گرمی و عرض ۱۰۰ و ۱۲۰ سانتی‌متر)

دلیل استفاده از توری یا مش برای مهار اسلب و تایل چیست؟

جز تمامی موارد که تا الان گفته شده است، دلایل زیادی برای استفاده از توری یا مش برای مهار سنگ‌های اسلب و تایل وجود دارد. استفاده از مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل باعث می‌شود تا سنگ‌ها قابلیت چسبندگی بیشتری داشته و بتوان سنگ را روی ملات‌های مختلف مانند سیمان و… نصب کرد. از سوی دیگر استفاده از این نوع توری باعث بالارفتن مقاومت کششی، فشاری و حرارتی سنگ شده و حتی از پشت سنگ در برابر تماس با مواد خورنده مانند اسیدها و بازها حفاظت می‌کند. در برخی موارد نیز وجود توری فایبرگلاس می‌تواند احتمال ترک‌خوردگی، لب پر شدن و شکسته‌شدن براثر فشارهای دائم مانند راه‌رفتن روی آن را تا حد زیادی کاهش دهد.

نکات مهم قبل از خرید توری اسلب و تایل ‏

قبل از خرید هر نوع توری سنگ تایل و اسلب بهتر است که توری را از جنبه‌های مختلف بررسی نمایید. مهم‌ترین نکاتی که حتماً باید قبل از خرید مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل بدانید عبارتند از:

  • توری حتماً دارای شناسنامه باشد: درصورتی‌که بخواهید توری فایبرگلاس مقاوم‌به‌قلیا یا AR-GLASS را خریداری نمایید، حتماً باید برگه آنالیز یا شناسنامه آن را چک کنید.
  • نوع مش فایبرگلاس استفاده شده در ساخت توری: توری‌های اسلب و تایل را از دو نوع مش AR-GLASS و E-GLASS می‌سازند. نوع اول (AR-GLASS) به‌عنوان مش فایبرگلاس مقاوم‌به‌قلیا شناخته شده و گران‌تر از نوع دوم یا E-GLASS است.
  • کیفیت مواد اولیه موردنیاز برای ساخت توری:کیفیت مواد مورد استفاده در ساخت توری مستقیماً به کیفیت نهایی، دوام، طول عمر و استحکام آنها ارتباط دارد. توری‌های ساخته شده از مواد اولیه درجه 1 مانند مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل، اگرچه هزینه بیشتری دارند، اما معمولاً استحکام چند برابری نسبت به توری‌های ساخته شده از مواد اولیه ارزان‌تر و کم‌کیفیت‌تر دارند.
  • گرماژ و ابعاد چشمه: طبق استانداردها، توری فایبرگلاس اسلب و تایل برای‌ آنکه بتوانند حداقل مقاومت خوبی را از خود نشان دهند باید حداقل گرماژ تولید آنها 65 گرم بر متر مربع باشد.
  • عرض توری تولیدی: در کارخانه‌ها، توری‌های اسلب و تایل را در عرض‌های متفاوتی تولید می‌کنند که خریدار با توجه به ابعاد سنگ اسلب و تایل باید مناسب‌ترین عرض را انتخاب کند تا توری به کمترین میزان بریدگی و کات شدن نیاز داشته باشد.

مراحل نصب و اجرای مش فایبرگلاس اسلب و تایل به چه صورت می‌باشد؟

نصب و اجرای مش فایبرگلاس برای انواع سنگ اسلب و تایل به دلیل برش‌های خاص و نازک این سنگ‌ها نیازمند دقت بالا و کمک‌گرفتن از نیروی متخصص است؛ اما به‌طورکلی برای چسباندن مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل به سنگ و آماده‌سازی آنها برای نصب در ساختمان‌ها، مراحل زیر را باید طی کنید:

  1. تمیز و آماده‌کردن سطح پشت سنگ و ترمیم بخش‌های شل شده، دارای آسیب، ترک‌خوردگی، شکاف، خورد شدگی و کنده‌شدگی به کمک چسب اپوکسی
  2. برش مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل به‌ اندازه ابعاد سنگ و قرار دادن آن در چسب یا ملات و نصب آن در پشت سنگ
  3. چک کردن کف و دیواره‌ها و اطمینان از تراز و یک دست بودن کل سطح و در صورت لزوم پر و صاف‌کردن سطوح غیر تراز
  4. استفاده از بستر خاکی یا سطح مناسب برای پوشش‌دادن کامل سطح زیر سنگ و جلوگیری از شکسته‌شدن آن
  5. استفاده از ماله یا ملات کم ضخامت برای پوشش‌دادن پشت سنگ و چسباندن آن به سطح تراز شده

توری فایبرگلاس و کاربردهای دیگر آن در صنعت ساخت و ساز ‏

تا الان با سنگ اسلب و تایل و مهار این سنگ‌ها در ساختمان‌سازی با کمک مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل آشنا شده‌اید. در ادامه نیز قصد داریم شما را با رایج‌ترین کاربردهای توری فایبرگلاس آشنا کنیم:

  • وکیوم کوپ سنگ: در فرایند وکیوم کردن کوپ سنگ، الیاف شیشه‌ای بافته شده با فایبرگلاس را به‌عنوان پوشش سطح با فشار هوا، چسب، رزین اپوکسی و وکیوم بر روی کوپ سنگ نصب می‌کنند تا از سنگ در برابر ضربه و حرارت محافظت کند.
  • مهار لرزه‌ای دیوارهای غیر باربر (وال مش): یکی از کاربردهای توری‌های E-Glass، تقویت و مهار دیوارهای داخلی است. طبق پیوست ششم استاندارد 2800، از ترکیب پلاستر گچی و توری فایبرگلاس، پلاستر سیمانی و توری فایبرگلاس مقاوم ‌به ‌قلیا برای تولید یک کامپیوزیت محکم برای مقاوم سازی دیوارهای داخلی در برابر نیروهای لرزه ای مانند زلزله به کار گرفته می شود.
  • مش و توری فایبرگلاس عایق‌کاری و آب‌بندی استخر و مخزن: مش فایبرگلاس چه به صورت مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل و چه به صورت یک مش عادی، در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته و ترکیب آن با پلاستر سیمانی برای عایق‌کاری و آب‌بندی استخر و مخازن آب بتنی و افزایش مقاومت آنها به کار می‌رود.
  • ترمیم ترک با توری فایبرگلاس ترک گیر: توری فایبرگلاس ترک گیر قابلیت افزایش مقاومت مصالح را داشته و با مقاومت در برابر انقباض و انبساط و تغییرات دمایی، برای ترمیم و جلوگیری از پیشرفت ترک استفاده می‌شود.
  • توری فایبرگلاس سیمان‌کاری و گچ‌کاری: این توری‌ها در هنگام سیمان‌کاری و گچ‌کاری، با ایجاد چسبندگی کافی بین ملات، سطح و پلاستر مانع از جداشدن آن می‌شود.

استعلام قیمت و فروش عمده توری فایبرگلاس جهت مهار اسلب و تایل ‏

قیمت مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل تحت‌تأثیر پارامترهای مختلفی قرار دارد. از مهم‌ترین عامل‌های تأثیرگذار بر قیمت این متریال می‌توان به نوع مواد اولیه و الیاف شیشه‌ای مورداستفاده در فایبرگلاس، کیفیت طراحی توری، ابعاد چشمه مش توری، گرماژ یا گرم تور تولیدی اشاره کرد. به‌عنوان‌ مثال هر چه گرماژ توری فایبرگلاس بیشتر باشد، به این معناست که از مواد اولیه بیشتری در تولید آن استفاده شده و طبیعی است که توری قیمت بالاتری نسبت به مدل مشابه اما با گرماژ پایین‌تر داشته باشد.

شرکت وال مش به‌عنوان یکی از فروشندگان تورهای اسلب و تایل به‌صورت عمده، مفتخر است که شما را برای خرید این متریال راهنمایی کند و محصولات وال مش را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به مشتریان خود ارائه دهد. برای استعلام قیمت فروش عمده مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل، مشاوره و اطلاع دقیق از میزان و بهترین نوع توری موردنیاز متناسب با نوع سنگ، می‌توانید با کارشناسان وال مش تماس بگیرید.

کلام پایانی و نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم تا به معرفی مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل، انواع آن بر اساس گرماژ، عرض و ابعاد چشمه بپردازیم. در ساختمان‌سازی این توری‌های فایبرگلاس علاوه بر نصب در پشت سنگ‌های سنگ تایل و اسلب کاربردهای گوناگون دیگری نیز دارند که به آنها تا حدودی اشاره شد. خرید توری اسلب و تایل نیازمند اطلاع دقیق از انواع مزایا، روش‌های صحیح اجرا و نصب، نکات و اصول اولیه و موردنیاز انتخاب توری برای سنگ و از همه مهم‌تر ابعاد و نوع توری بر اساس مصارف متنوع سنگ‌ها دارد.

5/5 - (23 امتیاز)

سئوالات متداول برای "مش و توری فایبرگلاس اسلب و تایل چیست؟"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *