راهنمای ترمیم بتن از صفر تا صد

راهنمای ترمیم بتن از صفر تا صد

تعمیر بتن به یک فرآیند پیچیده تبدیل شده است که نیازمند تخصص و انتخاب دقیق روش مناسب، ارزیابی دقیق شرایط محیطی و تشخیص علل خرابی بتن است. عوامل مختلفی، از جمله ابعاد و شدت خرابی، محدودیت‌های پروژه، شرایط محیطی، نوع بتن، شرایط اقتصادی، هدف مورد نظر، مواد در دسترس، و خصوصیات مکانیکی بتن، بر انتخاب روش مناسب برای تعمیر بتن تأثیرگذارند. مراحل ترمیم بتن شامل ارزیابی دقیق شرایط، انتخاب بهترین روش، آماده‌سازی سطح بتن، اجرای تعمیرات، و نظارت بر کیفیت انجام می‌شوند. این مراحل نیازمند توجه ویژه و تخصصی هستند تا تعمیر بتن با کیفیت بالا و بهبود دوام سازه به دست آید.

در اینکه بتن یکی از مصالح پرکاربرد در امر ساختمان سازی است، شکی نیست. در کنار اینکه بتن می تواند مقاومت بسیار زیادی داشته باشد و به راحتی در محیط های مختلف به صورت قالب بندی شده و با حفظ شکل مورد استفاده قرار گیرد؛ احتمال آسیب دیدگی آن نیز وجود خواهد داشت. دلایل زیادی از جمله کرمو شدگی، ترک خوردگی بتن، سایش و فرسایش و مواد شیمیایی می توانند باعث آسیب به بتن شوند. در صورت آسیب دیدن بتن برای جلوگیری از کاهش کیفیت سازه و بهبود عملکرد آن نیاز به استفاده از روش های مختلف ترمیم بتن است که در این مقاله قصد داریم به تفصیل در مورد آن ها با شما صحبت کنیم.

دلایل آسیب بتن کدام است؟

آسیب دیدگی بتن می تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد و دلایل زیادی نیز باعث بروز چنین مشکلی می شوند. بتن ساختار بسیار مقاومی دارد و به راحتی در اثر عوامل محیطی تخریب نخواهد شد؛ اما اگر با دلایل آسیب به بتن آشنا شوید، می توانید با جلوگیری از این عوامل آسیب دوام و طول عمر بتن را افزایش دهید.

  • کرموشدگی بتن

یکی از دلایل آسیب بتن که بسیار دیده می شود و اکثر افرادی که به دنبال ترمیم بتن هستند، می خواهند این مشکل را برطرف کنند؛ کرموشدگی بتن است. کرموشدگی بتن به صورت لانه زنبوری خود را نشان می دهد. شن ها یا سنگدانه های درشت بدون ملات چسباننده در کنار هم قرار می گیرند و این موضوع باعث لانه زنبوری شدن بتن خواهد شد. کرموشدگی بتن می تواند ناشی از اختلاط نامناسب، عدم استفاده از آب در کنار سیمان، قالب بندی غیر حرفه ای بتن، ویبره نامناسب و … باشد. کرمو شدن بتن می تواند مقاومت فشاری آن را بسیار کاهش دهد.

تخریب کاور بتن
تخریب کاور بتن
  • ترک خوردگی بتن

یکی از انواع آسیب‌های بتن که می‌تواند بسیار خطرناک باشد، ترک‌های خوردگی بتن هستند. ترک‌های ایجاد شده ممکن است به دلیل ریزی نادرست بتن، عدم رعایت قوانین بتن ریزی در هوای گرم، بارگذاری بیش از حد بر روی بتن، و یا اختلاط و ترکیب نامناسب ایجاد شوند. هر چقدر طول، عرض و عمق ترک بتن بیشتر باشد، خطر آن نیز افزایش پیدا می کند. ترک های برشی به صورت مورب با زاویه 45 درجه روی سطح نمایان می شوند. ترک های خمشی به شکل قائم هستند.

  • تخریب بتن در اثر سیکل یخ زدن و آب شدن

گاهی بتن قادر است آب را جذب کند. در شرایط هوایی سرد، آبی که در بتن جذب شده، به سرعت ممکن است یخ بزند و در هوای گرم روزانه، آبی که یخ زده بوده مجدداً می‌تواند به حالت مایع برگردد. این تغییرات حجمی در بتن ممکن است به وسیله انبساط و انقباض، آسیب‌های قابل توجهی به بتن وارد کند که عموماً با حضور ترک‌ها و فرسایش بتن مشهود می‌شود. برای شناسایی دقیق و تحقیق درباره آسیب‌های ممکن ناشی از دوره‌های یخ زدن و آب شدن، نیاز به بررسی دقیق داریم و باید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد، به‌ویژه در زمان ابتدایی که هنوز در حال تشخیص آنها هستیم.

  • حملات سولفاتی

گاهی اوقات دیده می شود که در خاک ها، آب های زیر زمینی، یون سولفات وجود دارند. این یون می تواند با واکنش دادن به سیمان، کلسیم هیدروکسید و … به بتن آسیب بسیار زیادی وارد کند و مقاومت و دوام آن را کاهش دهد. در این حمله کلسیم سولفات به کلسیم آلومینات هیدراته شده حمله می کند و باعث تشکیل اترینگایت ها می شود. سولفات منیزیت نیز می تواند به بتن حمله کند و یک سری واکنش های شیمیایی را ایجاد کند. این حمله سولفاتی باعث تخریب بتن و کاهش کیفیت ساختار آن خواهد شد.

  • واکنش‌های قلیایی در سنگدانه ها

در برخی از مواقع اسیدهای قلیایی سیمان می توانند با سنگدانه های خاص واکنش دهند. این واکنش قلیایی باعث ایجاد مشکل در ساختار بتن شده و کیفیت بتن را پایین می آورد. بسته به میزان واکنش قلیایی سنگدانه ها، شدت آسیب دیدگی بتن نیز می تواند متفاوت باشد.

  • خوردگی فولاد مدفون در بتن

میلگرد موجود در بتن می تواند باعث آسیب به آن شود. در صورتی که اسیدیته داخل بتن به کمتر از 10 برسد، یون های کلرید و اکسیژن و رطوبت باعث ایجاد واکنش در آرماتورها و میلگردهای به کار رفته در بتن می شوند. در این صورت حجم فولاد افزایش پیدا می کند و این موضوع باعث ایجاد فشار روی بتن اطراف می شود. ترک خوردگی و لایه لایه شدن بتن از جمله مشکلاتی است که در اثر خوردگی فولاد مدفون در بتن رخ می دهد.

  • سایش و فرسایش

از جمله عوامل آسیب به بتن که بسیار در بتن کف شاهد آن هستیم، سایش و فرسایش است. در صورتی که سطح بتن در معرض سایش و اصطکاک قرار بگیرد، به مرور زمان لایه رویین بتن از بین می رود. چرا که خمیر سیمان مقاومت بالایی در برابر سایش ندارد. در این صورت سنگدانه ها نیز در معرض سایش قرار می گیرند و پس از مدتی، بتن آسیب می بیند. معمولا برای جلوگیری از بروز این مشکل در هنگام ساخت بتن از روان کننده های مختلف استفاده می شود.

انواع ملات ترمیم بتن کدام است؟

برای ترمیم بتن روش های مختلفی وجود دارد. اما بهترین روش استفاده از ملات ترمیم بتن است که می تواند به صورت پودری تهیه شود و روی سطوح بتنی آسیب دیده مورد استفاده قرار گیرد. این ملات ترمیم کننده با قابلیت چسبندگی فوق العاده به راحتی با آب ترکیب می شوند و می توانند روی سطوح افقی و عمودی اجرا شوند. از نظر ترکیبات به کار رفته در ملات ترمیم کننده بتن، می توان این ملات ها را به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد که هر کدام خواص و ویژگی های خاص خودشان را دارند.

  • ملات ترمیم کننده بتن پایه اپوکسی
  • ملات ترمیم کننده بتن پایه پلیمری
  • ملات ترمیم کننده بتن پایه سیمانی

ملات ترمیم کننده بتن پایه اپوکسی چیست؟

یکی از انواع ملات های ترمیم کننده بتن که فروش بسیار خوبی نیز دارد و می تواند با کارایی خود به عنوان پرکننده های معدنی مورد استفاده قرار گیرد، ملات ترمیم کننده بتن پایه اپوکسی است. این نوع ملات می تواند به صورت دو جزئی یا سه جزئی باشد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. ملات ترمیمی پایه اپوکسی دو جزئی شامل رزین و یک عامل پخت است. اما ملات ترمیم اپوکسی سه جزئی شامل رزین، عامل سخت کننده و پودر سنگدانه ها است که هر کدام کارایی خوبی را برای ترمیم بتن دارند.

ملات ترمیم کننده بتن پایه اپوکسی برای تعمیرات سریع و با مقاومت حداکثری بتن مورد استفاده قرار می گیرد. ملات های ترمیم کننده بتن بر پایه اپوکسی در کاربردهای عمودی نیز قابل استفاده اند و دچار افتادگی نمی شوند. همچنین این ملات ها می توانند از ویژگی های بسیار خوبی از جمله مقاومت بالا در برابر واکنش های قلیایی، سایش و ضربه، مواد شیمیایی و … برخوردار باشند. مزیت این ملات این است که چسبندگی بسیار خوبی دارد و بدون نیاز به انقباض در حین سخت شدگی، روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

ملات ترمیم کننده بتن پایه پلیمری چیست؟

یکی دیگر از انواع ملات ترمیم بتن، ملات ترمیم کننده پایه پلیمری است. این نوع ملات در واقع همان ملات ترمیمی پایه سیمانی بتن است که مشخصات مکانیکی آن با کمک یک سری افزودنی های پلیمری اصلاح شده است. این ملات پلیمری از ترکیباتی از سیمان، آب، ماسه و پلیمر تهیه می‌شوند. پلیمر مورد استفاده در این ملات ممکن است شامل لاتکس‌های پلیمری، پودرهای پلیمری قابل پخش، پلیمرهای حل شونده در آب و رزین‌های مایع باشد که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند.

اضافه کردن پلیمرها به ملات پایه سیمانی باعث بهبود مشخصات فنی ملات و افزایش مقاومت کششی و خمشی آن خواهد شد. با کمک ملات پایه پلیمری برای ترمیم بتن می توان قدرت چسبندگی بتن را افزایش داد، از ترک خوردگی بتن جلوگیری کرد و همچنین شاهد مقاومت بتن در برابر گسترش ترک ها بود. این ملات ترمیم کننده پلیمری با توجه به خواص مکانیکی خوب و عالی خودش، انتخابی بسیار مناسب برای تعمیر سطوح بتنی آسیب دیده می باشد.

ملات ترمیم کننده بتن پایه سیمانی چیست؟

آخرین نوع ملات ترمیم بتن که باید با آن آشنا شوید، ملات ترمیم کننده بتن پایه سیمانی است. این نوع ملات از ترکیب آب، سیمان پرتلند و ماسه ساخته می شود و برخلاف ملات پلیمری دیگر در آن پلیمر به کار نرفته است. این نوع ملات ساده ترین ملات ترمیم کننده بتن است که کارایی بسیار خوبی نیز دارد. البته بیشتر برای ترمیم بتن سطحی از این نوع ملات استفاده می شود. اگر لایه خارجی بتن آسیب دیده باشد برای ترمیم آن می توان از این ترمیم کننده استفاده کرد.

ترمیم ترک بتن
ترمیم ترک بتن

ملات ترمیم کننده بتن پایه سیمانی برای بازیابی عملکرد بتن آسیب دیده عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان نمی دهد. این نوع ملات ممکن است در سنین اولیه در اثر انقباض های ناشی از خشک شدگی ترک برخورند. قدرت چسبندگی پایین این نوع ملات نیز پایین است و به راحتی نمی توان از آن ها برای چسباندن روی بتن قبلی استفاده کرد.

روش های ترمیم بتن کدام است؟

برای استفاده از ملات ترمیم بتن باید از هر یک از روش های بتن ریزی و تزریقی استفاده کرد. با توجه به نوع و میزان خرابی بتن، انواع مختلفی از روش‌های ترمیم می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. انتخاب بهترین روش ترمیم بتن، بستگی به عوامل گوناگونی دارد و توصیه می‌شود که این تصمیم به شرکت‌های تخصصی و با تجربه سپرده شود تا با توجه به شرایط موجود، بهترین راهکار ترمیم بتن پیشنهاد گردد.

  • روش دستی

یکی از روش های ترمیم بتن استفاده از ماله کشی دستی است. در این روش از ماله و ملات ترمیم کننده بتن برای رفع مشکلات کم عمق و نواحی ترمیم کوچک و محدود استفاده می شود. بنابراین در مواقعی که عمل تخریب بتن زیاد است، استفاده از این روش توصیه نمی شود. همچنین در صورتی که میلگردهای بستر بیرون هستند و برش هایی از زیر در اثر تراکم اطراف مواد ترمیمی و پشت سر میلگردها وجود دارند، استفاده از روش دستی یا همان ماله کشی برای ترمیم بتن توصیه نمی شود.

چسبندگی ملات ترمیم بتن که با روش دستی اجرا می شوند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که اگر چسبندگی این ملات پایین باشد، نمی توان شاهد عملکرد مناسب ملات روی بتن بود و احتمال افت کیفیت بتن نیز به حداقل می رسد.

  • روش بتن پاششی

یکی دیگر از روش های ترمیم بتن که با ملات بتنی انجام می شود، استفاده از روش بتن پاششی است. در این روش مواد ترمیمی با کمک فرآیند بتن پاششی روی سطوح مختلف بتنی زده می شوند. این روش برای مواقعی که محدودیت اقتصادی برای قالب گیری داریم و یا اینکه دسترسی به برخی از مکان ها برای ترمیم بتن سخت است، مورد استفاده قرار می گیرد. بتن پاششی با می تواند برای تعمیرات بتن روی سازه های مختلف از جمله پل ها، سدها، فاضلاب، سازه ها و … مورد استفاده قرار گیرد.در صورت نیاز به مقاوم سازی و ترمیم بتن روی سازه های مسلح به فولاد، تیر و … و همچنین پوشش بنایی دیوارها، می توان از بتن پاششی استفاده کرد. نازل بتن پاششی باید قادر به تعیین کیفیت مصالح ترمیمی در محل را داشته باشد.

  • روش پمپ کردن

روش پمپ کردن یا شاتکریت از جمله روش های ترمیم بتن است. در این روش می توان از یک پمپ با فشار و حجم مشخص استفاده کرد که امکان پاشیدن ملات ترمیم کننده بتن را به سطح مورد نظر فراهم می کند. روش پمپ کردن از جمله روش‌هایی است که معمولاً برای ترمیم بتن سطح مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دو صورت خشک و تر قابل انجام می‌باشد. استفاده از پمپ برای ترمیم بتن با تولید کمترین میزان گرد و غبار همراه است، اما به دلیل اثرات مضر آن بر روی سلامت پرسنل انسانی، استفاده از این روش با چالش‌هایی مواجه است.

  • روش سنتی یا ثقلی

روش ثقلی یکی از روش های ترمیم بتن است. در این روش سطح درزگیر باید به صورت محدب انتخاب شود و می توا پس از خشک شدن سطح آن را با کاغذ سنباده مسطح کرد. اگر درز آسیب دیده در بتن بیشتر از 20 میلی متر باشد، لازم است که شیارهایی به فاصله 25 میلی متر از لبه های بتن با عمق 30 میلی متر زده شوند. سپس با کمک قلم چکش می توان عمق این سوراخ ها و شیارها را تمیز کرد. سطوح داخلی و لبه‌های کانال کنده شده باید بدون دانه‌های شل و با سطحی خشن باشند. ایجاد کانال برای ریختن مخلوطی از سیمان به‌صورت مایع درون آن ابتدا انجام می‌شود. سپس، مخلوط سیمانی به‌صورت مطلوب درون کانال ریخته می‌شود تا آن را پر کند. سپس پس از خشک شدن کانال، می‌توان سطح آن را با استفاده از آب و کاغذ سنباده صاف کرد.

  • روش تزریقی

روش تزریقی از جمله روش های ترمیم بتن است که می تواند برای پر کردن ترک های بتن، کاهش لانه زنبوری ها یا کرموشدگی بتن و … مورد استفاده قرار گیرد. در این روش، می‌توان از ملات ترمیم کننده بتن که قابلیت تزریق داشته باشد، استفاده کرد تا کارایی بتن افزایش یابد و شاهد عملکرد مناسب بتن در ساختمان‌ها باشیم.

در روش تزریقی باید از ملات ترمیم کننده استفاده کرد که در هنگام تزریق در بتن چسبندگی بسیار خوبی داشته باشد، تا ترک‌های بتنی به طور کامل پر شوند و احتمال پیشرفت آن‌ها به حداقل می‌رسد. معمولا از ملات ترمیم کننده پایه اپوکسی بتن برای این روش استفاده می کنند. چرا که چسبندگی این ملات بسیار زیاد است و انقباض آن ها پس از خشک شدن بسیار پایین و نزدیک به صفر می باشد.

ترمیم کاور بتن با ملات ترمیمی
ترمیم کاور بتن با ملات ترمیمی

عوامل موثر برای انتخاب روش ترمیم بتن و تعمیر بتن چیست؟

انتخاب بهترین روش برای ترمیم بتن نیازمند تخصص و تجربه بسیار زیادی است. افرادی که تا به امروز در زمینه تعمیر بتن فعالیت کرده اند، می دانند که باید با ارزیابی آزمایشگاهی غیر مخرب در سازه های بتنی، عامل ایجاد کننده تخریب در بتن را شناسایی کنند. سپس با کارشناسی شرایط محیطی، بهره برداری و محدودیت های موجود، اقدام به انتخاب بهترین روش تعمیر بتن کنند. عوامل زیر می توانند به انتخاب روش ترمیم بتن کمک کنند.

  • اندازه تخریب ایجاد شده در بتن و شدت آن
  • محدودیت های موجود در اجرای پروژه
  • محدودیت های بهره برداری
  • شرایط دمایی در محل پروژه و محدودیت های ایجاد کننده
  • اکسپوز یا غیر اکسپوز بودن بتن
  • شرایط اقتصادی و شیمیایی بهره برداری
  • هدف مورد نظر برای اجرای ترمیم بتن
  • مصالح در دسترس و موجود
  • مشخصات مکانیکی بتن

مراحل ترمیم بتن چیست؟

ترمیم بتن باید طبق مراحل خاص و با توجه به نیاز پروژه و کمک اکیپ های اجرایی، انجام شود. این فرآیند شامل اقدامات مختلفی است که هر کدام به منزله بهبود کارایی بتن و دوام و طول عمر آن انجام می شوند. بنابراین، ضروری است که کار تعمیر بتن را به دقت و به ترتیب مراحل زیر انجام داده و در نهایت، پروژه تعمیر بتن و تقویت آن را به مشتری تحویل دهیم.

گام اول: ارزیابی شرایط و تعیین علل خرابی بتن

اولین و مهم ترین گام برای تعمیر بتن، تشخیص علت خرابی آن است. آنالیزها و آزمایشات مختلفی وجود دارند که می توانند برای بررسی وضعیت بتن قبل و بعد از خرابی مورد استفاده قرار گیرند. بازرسی چشمی، آزمایش روی نمونه بتن خراب و تست های غیر مخرب از جمله این آزمایشات هستند. اینکه علت خرابی چیست و چه عواملی می توانند مجددا باعث خرابی شوند، روی تعمیر بتن تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

گام دوم: انتخاب روش ترمیم بتن

مرحله دوم، انتخاب بهترین روش برای انجام این کار است. متخصصین و کارشناسان خبره در این زمینه، روش تعمیر متناسب با علت خرابی را پیشنهاد می کنند. در این صورت ممکن است برای جلوگیری از خرابی مجدد بتن، تغییراتی در سطح بتن داده شود. البته حذف این شرایط برای ترمیم بتن همیشه امکان پذیر نیست و گاهی اوقات نمی توان شرایط آب و هوایی را تغییر داد. به هر حال طراح و متخصص باید درک دقیق و کاملی روی زوایای بتن داشته باشند تا در برابر عوامل مخرب جلوگیری کنند. انتخاب بهترین نوع ماده ترمیم کننده بتن باید به گونه ای انجام شود که در نهایت منجر به افزایش دوام و طول عمر بتن گردد.

مرحله سوم: آماده‌سازی سطح بتن دچار تخریب

قبل از استفاده از مواد ترمیم کننده بتن، ضروری است که سطح به طور کامل آماده‌سازی شود. آماده‌سازی سطح بتن تخریب شده نیازمند تجربه و تخصص بسیار زیادی است. گاهی اوقات لازم است که سطح بتن از بین برود تا بتوان به‌طور کامل بتن را تعمیر کرد. برای آماده‌سازی سطح بتن تخریب شده، اقداماتی انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از بخار آب برای از بین بردن چربی های روی سطح بتن
  • استفاده از مواد چسبنده و بهبود دهنده اتصالات از جمله لاتکس و دوغاب لاتکسی
  • غرقاب کردن سطح بتن پایه و اشباع سازی آن با آب در نوبت های مختلف
  •  ازبین برده سطح نازکی از بتن با کمک کاغذهای سمباده ای
  • تمیز کردن سطح بتن به صورت موضعی با کمک مواد شیمیایی و مواد شوینده بدون حلال
  • استفاده از اسید شویی برای تمیز کردن سطح بتن و از بین بردن لایه نازکی از سطح رویین بتن.
  • صاف کردن سطوحی که دارای پستی و بلندی هستند.

مرحله چهارم: اجرای تعمیر بتن

پس از آماده‌سازی سطح برای ترمیم بتن، نوبت به تعمیر آن با استفاده از ملات می‌رسد. این مقاله توضیح می‌دهد که می‌توان از روش‌های دستی، پاششی، پمپ‌کردن، ثقلی و یا تزریقی برای تعمیر بتن آسیب‌دیده استفاده کرد. گاهی اوقات این روش‌ها به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند تا اثربخشی بیشتری در تعمیرات سازه ایجاد شود. نظارت کامل و دقیق بر فرآیند اجرای تعمیر بتن آسیب‌دیده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. توصیه می‌شود که کنترل کیفیت بتن آسیب‌دیده همزمان با مراحل اجرای آن صورت گیرد.

انجام آزمایشات مختلف با توجه به مراحل ترمیم بتن و نظارت مکرر روی آن باعث می شود تا احتمال بروز هر گونه اشتباه یا اختلال در طی اجرای تعمیرات به حداقل برسد. این کار باید با ایجاد ایمنی و افزایش استحکام سازه انجام شود. بنابراین باید نتیجه کار باعث افزایش مقاومت بتن و ایمنی آن گردد.

ترمیم ترک بتن با ملات سیمانی
ترمیم ترک بتن با ملات سیمانی

مهمترین نکات ترمیم بتن چیست؟

  • ترمیم بتن باید حتما با ملات ترمیم کننده مناسب انجام شود. بسته به شدت تخریب هر یک از ملات ها می توانند کارایی متفاوتی را داشته باشند.
  • بتنی که نیاز به مرمت و ترمیم دارد باید حتما قبل از اینکه ترمیم بتن انجام شود، مرطوب گردد. در این صورت چسبندگی ملات استفاده شده افزایش پیدا خواهد کرد.
  • بتن ریزی با کمک روش های دستی چندان قابل قبول نیست و بهتر است که برای بهبود عملکرد ملات از روش های تزریقی یا پاششی استفاده کرد.
  • روش دستی بیشتر در مواقعی که سطح رویین بتن آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در صورتی که دسترسی به سطح بتنی به سادگی امکان پذیر نیست، می توان از روش بتن پاششی استفاده کرد. در این روش بتن کارایی بسیار خوبی خواهد داشت.
  • ترمیم بتن باید با کمک متریال های درجه یک و قابل اعتماد انجام شود. از این رو حتما برای خرید ملات ترمیم کننده به فروشگاه های معتبر مراجعه کرده و از برندهای معتبر اقدام به خرید این ملات کنید.
  • ملات‌های ترمیم کننده با حجم‌های متفاوت در بسته‌بندی‌های مختلف تولید می‌شوند. بسته به نیاز پروژه، می‌توانید از هر یک از این ملات‌ها استفاده کنید.

پارامتر‌های موثر بر هزینه تعمیر بتن آسیب دیده

یکی از سوالات متداولی که مشتریان معمولاً درباره تعمیر و بازسازی بتن مطرح می‌کنند، مربوط به هزینه‌های این فرآیند است. در واقع، مجموعه‌ای از فاکتورها تأثیرگذار بر هزینه نهایی تعمیر بتن می‌باشند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

نوع ملات

ملات ترمیم کننده بتن به سه دسته مختلف تقسیم بندی می شوند که ملات پایه سیمانی ارزان ترین نوع ملات است. بسته به نوع ملات انتخاب شده و برند تولید کننده آن، هزینه تعمیر بتن نیز می تواند متفاوت باشد.

حجم آسیب دیدگی

از جمله مهم ترین فاکتورهای موثر روی قیمت حجم آسیب دیدگی است. هر چقدر حجم آسیب دیدگی بتن بیشتر باشد، ملات بیشتری نیز برای ترمیم مورد استفاده قرار می گیرد که این موضوع باعث افزایش هزینه می شود. میزان بتن آسیب دیده از نظر متراژ نیز روی هزینه تاثیر زیادی خواهد داشت.

نحوه اجرای ملات

هر یک از روش های اجرای ملات مانند پاششی، پمپی و تزریقی نیاز به اکیپ های اجرایی متخصص و همچنین تجهیزات خاص دارد که این موارد می توانند روی هزینه تاثیرگذار باشند.

کلام پایانی

اهمیت ترمیم بتن در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری بر آن شد تا این مقاله به طور کامل به روش‌های ترمیم بتن‌های آسیب‌دیده اختصاص یابد. بر اساس اطلاعات مقاله، افراد می‌توانند برای ترمیم و تعمیر بتن آسیب‌دیده از متریال‌های مختلفی استفاده کنند، از جمله ملات‌های ترمیم کننده پایه اپوکسی، پلیمری و سیمانی. با توجه به اهمیت تعمیر بتن آسیب‌دیده، بسیار حیاتی است که فرآیند تعمیرات را به شرکتی با تجربه و تخصص در این زمینه امکان‌پذیر سپرده شود. در این صورت طول عمر سازه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

سئوالات متداول برای "راهنمای ترمیم بتن از صفر تا صد"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *