توری فایبرگلاس سنگ آنتیک چیست؟

توری فایبرگلاس سنگ آنتیک چیست؟

توری فایبرگلاس سنگ آنتیک، ابزاری اساسی در فرآیند بقچه کردن سنگ‌های آنتیک است که از جنس فایبرگلاس ساخته شده است. این توری، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش، به عنوان یکی از اجزاء کلیدی در تقویت و تثبیت سنگ‌های آنتیک استفاده می‌شود. از جمله ویژگی‌های برجسته این توری می‌توان به مقاومت بالا، انعطاف‌پذیری، و زیبایی آن اشاره کرد. با توجه به مقاومت بالایی که توری فایبرگلاس آنتیک دارد، می‌تواند به طور موثری سنگ‌های آنتیک را در برابر فشار، کشش، و شکست محافظت کند. همچنین، این توری از جنس انعطاف‌پذیری است که امکان سازگاری آن با شکل و سطح سنگ‌ها را به خوبی فراهم می‌کند و از نظر ظاهری نیز، نمایی زیبا و جذاب را به ساختمان می‌بخشد. با استفاده از توری فایبرگلاس آنتیک، مقاومت سنگ‌های آنتیک در برابر عوامل محیطی مختلف بهبود می‌یابد و احتمال حوادث ناشی از شکست یا خرابی آن‌ها کاهش می‌یابد. این توری باعث می‌شود که سنگ‌های بقچه شده با استفاده از آن، نمایی زیبا و مقاومت بیشتری را به ساختمان‌ها بخشیده و آن‌ها را در برابر عوامل مختلفی از جمله رطوبت، حرارت، و مواد شیمیایی محافظت کند.

در صنعت ساختمان‌سازی برای افزایش مقاومت و استحکام مصالح سنگی مانند سنگ‌های آنتیک از روش‌های مختلف استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها توری فایبرگلاس سنگ آنتیک است. این مدل توری چسبندگی سنگ به ملات را افزایش داده و چسبندگی سیمان و گچ را نیز بیشتر می‌کند، در نتیجه مصالح ساختمانی به شکل بهتری روی دیوار باقی می‌مانند. با استفاده از آنها، سنگ‌های زینتی و گران‌قیمت نما عمر طولانی‌تری خواهند داشت. دیرتر خراب شده و احتمال شکستگی یا ریزش آن‌ها از نمای ساختمان کمتر می‌شود. برای آشنایی و اطلاع از کاربردهای آن، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سنگ آنتیک چیست؟

سنگ‌های آنتیک یا سنگ‌های تزئینی از انواع مصالح ساختمانی هستند که به دلیل ظاهر خود طرفداران زیادی داشته و به علت نحوه ساخت، از قیمت نسبتا بالایی برخوردار هستند. این مدل از سنگ‌های ساختمانی که در سال‌های اخیر مورد توجه مجموعه‌های ساخت و ساز بوده است از قطعات و تکه‌های کوچک انواع سنگ‌های طبیعی ساخته شده است. در واقع با کنار هم قرار گرفتن تکه‌های کوچک از سنگ‌هایی مانند مرمر یا تراورتن و ترکیب آن‌ها با یکدیگر و سپس چسباندن آن‌ها با ابزارهای مخصوص، سنگ آنتیک تشکیل می‌شود.

این مدل سنگ به دلیل ویژگی‌های ظاهری، کاربردهای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به طراحی و نماسازی ساختمان، اجرای دیوار بین کابینت، اجرای TV-Wall یا دیوار پشت تلویزیون، طراحی و تزئین شومینه، راه‌پله و… اشاره کرد. علاوه بر شکل ظاهری، جنس و ساختار این متریال باعث شده که استفاده از آن در محیط‌هایی مانند بیمارستان که نظافت راحت اولویت در انتخاب متریال است، امکان‌پذیر باشد.

مانند دیگر سنگ‌ها برای نصب این مدل سنگ در سطوح مختلف از ملات گچ یا سیمان استفاده می‌شود. سنگ‌های آنتیک به تنهایی قابلیت چسبیدن به ملات را دارند اما با توجه به ویژگی‌ تخلخل در آن‌ها، امکان کنده شدن از سطح نیز بعد از اجرای آن‌ها وجود دارد. به منظور جلوگیری از این مشکل و برای اتصال هرچه بهتر این مدل سنگ‌ها به سطح مورد نظر مانند دیوار در نمای بیرونی از توری فایبرگلاس سنگ آنتیک استفاده می‌شود.

توری فایبرگلاس سنگ آنتیک چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

اجرا و اتصال سنگ‌های آنتیک در هر بخش از ساختمان به وسیله متریالی مخصوص انجام می‌شود که در اصطلاح توری فایبرگلاس سنگ آنتیک نام دارد. این توری، از انواع توری پشت سنگ است که موجب تقویت سنگ‌های به‌کار رفته در ساختمان، افزایش چسبندگی و استحکام آن ها در برابر فشار و… می‌شود. مش یا توری فایبرگلاس، محصولی از جنس کامپوزیت است که استفاده از آن برای مقاومت و پایداری سنگ‌های آنتیک مهم و حیاتی است.

این توری معمولا از الیاف مصنوعی ساخته شده و در پشت سنگ‌های آنتیک نصب می‌شود و یک گزینه بی‌نظیر برای ساختمان هاست.همچنین ویژگی‌هایی دارد که آن را برای انواع ساختمان‌ها، در هر منطقه‌ای به محصولی قابل استفاده و کاربردی تبدیل می‌کند. مهم‌ترین ویژگی‌های آن عبارتند از:

  • مقاومت بالا نسبت به رطوبت که این محصول را برای استفاده در ساختمان‌های مناطق مرطوب کاربردی کرده و چسبندگی سنگ روی ملات را بیشتر می‌کند.
  • مقاومت کششی بالا که موجب افزایش مقاومت و استحکام سنگ در برابر فشار شده و احتمال کنده شدن آن از سطح را کاهش می‌دهد.
  • مقاومت به مواد و محصولات شیمیایی مانند اسیدها و بازها که امکان اجرای سنگ‌های آنتیک در محیط‌هایی که از این مواد استفاده می‌شود را نیز ایجاد می‌کند.
  • بالا بردن استحکام سنگ و چسبندگی آن به سطح مورد نظر
  • جلوگیری از ترک خوردن و شکستگی سنگ در سطح و کاهش احتمال ریزش آن حتی در شرایط خاص مانند زمین‌لرزه
  • جلوگیری از پاشیده شدن سنگ به خصوص در سنگ‌های آنتیک طبیعی که از اتصال تکه ‌سنگ‌های کوچک‌تر تولید می‌شوند.

توری فایبرگلاس چه کاربردی در سنگ آنتیک دارد؟

این توری با بالا بردن قدرت چسبندگی این متریال موجب جلوگیری از ریزش آن، کاهش هزینه‌های ساخت و ساز و رسیدگی به نمای ساخمان را تا حد زیادی کاهش داد. هر چند این محصول را بیشتر به منظور بالا بردن قدرت چسبندگی سنگ و اجرای اولیه آن استفاده می‌کنند اما نباید از دیگر کاربردهای آن برای سنگ‌های آنتیک غافل شد.

اجرا و استفاده از آن برای بالا بردن مقاومت سنگ‌های آنتیک، از ایجاد شکست در سنگ‌ها و ترک و شکاف در سازه جلوگیری می‌کند. همچنین با ایجاد فضایی یکدست پشت سنگ، اجرای آن را روی دیوار یا سطح مورد نظر را ساده‌تر می‌کند. نصب این توری موجب حفظ ساختار سنگ در مراحل تولید و ساخت آن می‌شود.

به علاوه این توری تکه‌های مختلف سنگ را در کنار هم نگه می‌دارد و حتی اگر بخشی از سنگ دچار ترک شود هم نمای ساختمان تحت تاثیر قرار نگرفته و دیوار یا نما در محل سنگ ترک‌خورده از هم پاشیده نمی‌شود. علاوه بر موارد گفته شده، اجرا در کارخانه، حمل و نقل سنگ‌ها را نیز ساده‌تر می‌کند و مقاومت سنگ در برابر ضربات حین جابجایی را بیشتر می‌کند. این مدل توری با جلوگیری از پاشیده شدن سنگ، از هزینه‌های بعدی برای تعمیر و رسیدگی به سطوحی که سنگ آنتیک برای تزئین آن‌ها استفاده شده، جلوگیری می‌کند. برای مثال در صورتی که از سنگ آنتیک برای اجرای دیوار پشت تلویزیون استفاده شود، این تور با ایجاد مقاومت و جلوگیری از ریزش مانع ایجاد ضرر و زیان‌هایی مانند افتادن سنگ روی تلویزیون و… می‌شود.

انواع سنگ آنتیک چیست؟

سنگ‌های آنتیک بر اساس روش و نوع ساخت دارای دو دسته سنگ‌های آنتیک طبیعی و سنگ‌های آنتیک مصنوعی هستند. هر دسته از سنگ‌های آنتیک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در قیمت، نحوه اجرا و کاربرد این سنگ‌ها تاثیر دارند. برای استفاده از این سنگ‌ها در صنعت ساخت و ساز ابتدا باید با انواع آن‌ها آشنا شوید. در ادامه به معرفی سنگ‌های آنتیک طبیعی و مصنوعی می‌پردازیم.

سنگ آنتیک طبیعی

گران‌ترین و شیک‌ترین نوع سنگ‌های آنتیک، سنگ آنتیک طبیعی است که از کنار هم قرار گرفتن تکه‌ سنگ‌های طبیعی ساخته می‌شود. تکه سنگ‌هایی مقاوم مانند تراورتن و مرمریت با استفاده از چسب‌های مخصوص سنگ در کنار هم قرار گرفته و چسبانده می‌شوند و سنگ آنتیک طبیعی را تشکیل می‌دهند. سنگ‌های آنتیک طبیعی دارای تنوع رنگ، جنس و سایز هستند و امکان تولید آن‌ها صرفا با یک نوع سنگ خاص مانند تراورتن یا مرمریت هم وجود دارد.

در بیشتر موارد این سنگ‌ها را به صورت ترکیبی طراحی می‌کنند تا شکل ظاهری جذاب‌تری داشته باشند. برای اتصال این نوع سنگ به سطوح مختلف نیز از این محصول استفاده می‌شود. از ویژگی‌های سنگ آنتیک طبیعی می‌توان به تخلخل آن‌ها اشاره کرد. همچنین برای تولید آن‌ها نیاز است که قطعات سنگ‌های سازنده برش داده شده و به اندازه و شکل مناسب دربیایند.

سنگ آنتیک مصنوعی

دسته دیگر سنگ‌های آنتیک، سنگ‌های آنتیک مصنوعی هستند که برای تولید آن‌ها از سمنت پلاست استفاده می‌شود. این دسته از سنگ‌های آنتیک دارای جنس و رنگی به‌خصوص هستند و برخلاف سنگ‌های طبیعی، تولید آن‌ها نیازی به برش ندارد. سنگ‌های آنتیک مصنوعی را می‌توان در اشکال و سایزهای مختلف تولید کرد.

برخلاف سنگ‌های طبیعی، این دسته از سنگ‌های آنتیک تخلخلی ندارند و در زمان تولید این ویژگی آن‌ها با استفاده از تجهیزات ویژه از بین می‌رود. اتصال و اجرای این مدل از سنگ‌های آنتیک نیز با این محصول انجام می‌شود، با این تفاوت که نبود تخلخل در سنگ‌ها موجب بهتر چسبیده شدن آن‌ها روی سطح می‌شود. سنگ‌های مصنوعی نسبت به سنگ آنتیک طبیعی از مقاومت بالاتری هم برخوردار هستند.

مزایا و معایب سنگ آنتیک چیست؟

سنگ‌های آنتیک جزو سنگ‌های ساختمانی پرکاربرد در سال‌های اخیر هستند که هم برای اجرای نمای بیرونی و هم برای طراحی بخش‌های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دلایل پرکاربرد بودن این سنگ‌ها اجرای ساده آن‌ها و امکان مقاوم‌سازی است. البته استفاده از این نوع سنگ مزایای مختلف دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • استحکام و مقاومت مناسب
  • جذب کم رطوبت
  • قدرت چسبندگی بالا
  • امکان نصب و استفاده روی سطوح مختلف
  • کیفیت بالا
  • مقاومت در برابر یخ زدگی و دمای پایین
  • مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا
  • ضد ساییدگی
  • عایق انرژی، سر و صدا
  • نظافت سریع و آسان
  • ایجاد ظاهری زیبا روی نما

سنگ‌های آنتیک در کنار مزایای فراوان دارای معایبی هم هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این مدل از سنگ‌ها قابلیت رنگ‌پذیری ندارند.
  • شکل‌پذیری این سنگ محدود است و امکان اجرای آن در سطوح دارای قوس وجود ندارد.
  • در صورت عدم استفاده از توری فایبرگلاس سنگ آنتیک برای نصب آن‌ها، احتمال ریزش دارند.
  • و…

عوامل موثر بر قیمت سنگ آنتیک

همان‌طور که اشاره شد، سنگ‌های آنتیک جزو سنگ‌های نسبتا گران ساختمانی هستند. البته این محصول دارای قیمت‌های متفاوتی در بازار است و عوامل مختلفی در تنوع قیمت آنها تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به جنس سنگ‌های پایه در نوع طبیعی اشاره کرد. معمولا سنگ‌هایی که دارای مرمریت بیشتری باشند از قیمت بالاتری نسبت به سنگ‌های حاوی تراورتن، برخوردار هستند.

همچنین در سنگ‌های آنتیک مصنوعی نیز مسائلی مانند مقدار ماده پایه در تولید سنگ و ابعاد و اندازه آن‌، در قیمت‌گذاری این متریال تاثیرگذار است. علاوه بر قیمت اصلی سنگ، قیمت و هزینه اجرا، نیز به قیمت نهایی این محصول افزوده می‌شود زیرا در بیشتر موارد استفاده از سنگ‌های آنتیک بدون توری فایبرگلاس سنگ آنتیک امکان‌پذیر نخواهد بود.

توری فایبرگلاس سنگ آنتیک در چه عرض و ابعاد چشمه مش تولید می شود؟

این محصول دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی است. ابعاد این محصول هم از نظر مساحت کلی و هم از نظر ابعاد چشمه مش یا توری متفاوت هستند. چشمه تور، شبکه‌های هم‌شکل و هم‌اندازه در سطح توری هستند که حالت مشبک توری را ایجاد می‌کنند. انواع آنها برای اساس عرض و ابعاد چشمه به شرح زیر است:

  • توری فایبرگلاس  120 تا 200 سانتی‌متری با چشمه 4*4 میلی‌متر
  • توری فایبرگلاس  120 تا 200 سانتی‌متری با چشمه 9*7 میلی‌متر
  • توری فایبرگلاس 120 تا 200 سانتی‌متری با چشمه 10*10 میلی‌متر
  • توری فایبرگلاس  120 تا 200 سانتی‌متری با چشمه 5*5 میلی‌متر

توری پشت سنگ آنتیک در چه گرماژی به فروش می رسد؟

علاوه بر ابعاد و عرض چشمه، این محصول از نظر گرماژ یا وزن پایه نیز دارای انواع مختلفی است که برای استفاده در صنعت ساخت و ساز باید به آن توجه شود. انواع توری فایبرگلاس از نظر گرماژ، برای اتصال این سنگ‌ها در سطحی به‌خصوص استفاده می‌شوند.

برای مثال از نوع 45 گرمی به دلیل وزن پایین و فشار کمی که به سازه وارد می‌کند برای تقویت سنگ‌های آنتیک، سرامیک، کاشی و… استفاده می‌شود. همچنین توری‌های 75 گرمی نیز چنین کاربردی دارند. انواع توری‌های فایبرگلاس در گرماژهای دیگر مانند 110، 125 و 145 گرم هم تولید می‌شوند اما به دلیل وزن بالا امکان استفاده از آن‌ وجود ندارد.

مراحل بقچه کردن سنگ آنتیک با توری و مش فایبرگلاس

به منظور فرآوری و استفاده از بعضی انواع سنگ در نمای ساختمان یا اجرای آن‌ها در سطوح مختلف از فرآیندی به نام بقچه کردن استفاده می‌شود. این فرآیند برای سنگ‌هایی که احتمال شکستن، ریزش یا خرابی آن‌ها وجود دارد استفاده می‌شود تا مقاومت آن بیشتر شده و احتمال حوادث و مشکلات گفته شده به حداقل برسد. برای بقچه کردن سنگ از توری‌های مخصوص استفاده می‌شود.

همان‌طور که در مورد سنگ‌های آنتیک گفته شد، این مدل سنگ‌ها از قطعات و تکه‌های کوچک سنگ‌های دیگر تولید می‌شوند. در نتیجه احتمال شکستن و از هم باز شدن آن‌ها وجود دارد. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل، این مدل سنگ‌ها را نیز بقچه می‌کنند. بقچه کردن سنگ‌های آنتیک با استفاده از توری فایبرگلاس سنگ آنتیک انجام می‌شود و مراحل آن به شرح زیر هستند:

  • برای بقچه کردن سنگ‌ آنتیک با استفاده از توری فایبرگلاس سنگ آنتیک ابتدا توری مناسب را انتخاب می‌کنند. توری باید از گرماژ و ابعاد مناسبی برخوردار باشد تا حین فرآیند بقچه کردن پاره نشود. بسته به نوع سنگ و ابعاد مورد نظر برای بقچه کردن گرماژ 145 تا 200 برای سنگ‌های آنتیک مناسب است.
  • در مرحله بعد سنگ‌های مورد نظر برای بقچه کردن آماده می‌شوند. بهتر است سنگ‌ها از نظر شکل ظاهری تناسب داشته باشند و به چند دسته با وزن یکسان تقسیم شوند.
  • سپس توری دور تا دور سنگ قرار گرفته و با استفاده از چسب و ابزار مخصوص به سطح سنگ متصل می‌شود. با استفاده از توری و طی فرآیند بقچه کردن، مقاومت سنگ نسبت به برش زدن بیشتر می‌شود.

فرآیند بقچه کردن با استفاده از توری فایبرگلاس سنگ آنتیک، به خصوص برای سنگ‌های آنتیک طبیعی که از تکه سنگ‌های تراورتن یا مرمریت تولید می‌شوند، اهمیت زیادی دارد. این فرآیند علاوه بر مقاوم‌سازی، مانع نفوذ حشرات به بخش‌های متخلخل سنگ نیز می‌شود.

قیمت توری فایبرگلاس سنگ آنتیک چقدر است؟

توری فایبرگلاس سنگ آنتیک با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. تنوع قیمت این محصول دلایل مختلفی دارد و عوامل زیادی در تعیین آن تاثیرگذار هستند که عبارتند از:

  • کیفیت مواد اولیه به کار رفته در تولید، که تعیین‌کننده مقاومت کششی و حرارتی آن هستند.
  • ابعاد و عرض چشمه‌ها
  • گرماژ و وزن پایه توری
  • برند تولیدکننده
  • میزان عرضه و تقاضا در زمان خرید
  • قیمت توری در بازار جهانی
  • نحوه خرید از نظر عمده یا جزئی بودن
  • هزینه حمل و نقل توری تا محل مورد نظر
  • خرید از طریق واسطه یا خرید از تولیدکننده به صورت مستقیم
  • و…

توری و مش فایبرگلاس سنگ آنتیک را چگونه بخریم؟

همان‌طور که اشاره شد، قیمت به عوامل مختلفی بستگی داشته و این محصول را می‌توان در رنج قیمتی متفاوتی پیدا کرد. تنوع قیمت، گاهی باعث سردرگمی مشتریان در زمان خرید می‌شود. به منظور جلوگیری از این مشکل و تهیه بهترین نوع از نظر کیفیت و کارایی و هم از نظر قیمت و به صرفه بودن هزینه انجام شده، بهتر است پیش از اقدام به خرید با کارشناسان فروش این محصول مشورت کنید.

به منظور خرید و دریافت مشاوره برای استفاده از این محصول و دیگر محصولات مشابه در پروژه‌های خود می‌توانید به کارشناسان فنی و فروش وال‌مش مراجعه کنید. کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان، قیمت و شرایط نصب و اجرای توری فایبرگلاس سنگ آنتیک را در اختیار شما قرار می‌دهند و با راهنمایی‌ آن‌ها می‌توانید بهترین نوع این محصول را متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

کلام پایانی

استفاده از توری فایبرگلاس سنگ آنتیک راهکاری هوشمندانه برای تقویت دوام سنگ‌های گران‌قیمت ساختمانی و مراقبت از آن‌ها است. این توری باعث اتصال بهتر سنگ به ملات می‌شود و با ایجاد یک لایه مقاوم پشت سنگ، از کنده شدن و افتادن آن جلوگیری می‌کند.

با توجه به اینکه توری فایبرگلاس سنگ آنتیک، محصولی مقاوم به رطوبت، فشار و کشش است، با استفاده از آن نمای ساختمان‌ها در هر منطقه‌ای طول عمر بیشتری خواهد داشت. این محصول کاربردی به عنوان یکی از ملزومات ساخت و سازهای امروزی، کاربردهای زیادی دارد. جهت تهیه این محصول و راهنمایی در مورد چگونگی استفاده و انتخاب بهترین نوع آن می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

5/5 - (33 امتیاز)

سئوالات متداول برای "توری فایبرگلاس سنگ آنتیک چیست؟"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *