الیاف شیشه چیست؟

الیاف شیشه چیست؟

الیاف شیشه، یکی از مصالح پرکاربرد در صنایع مختلف است، زیرا با استحکام بالا و وزن کم، در طراحی‌ها انعطاف پذیری فراهم می‌کند. این الیاف در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد و به عنوان عایق حرارتی در ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. الیاف شیشه، با ویژگی‌های متنوعی مانند مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر رطوبت، و خواص الکتریکی در صنایع الکتریکی، ساختمان‌سازی، و خودروسازی کاربردهای گسترده دارند. این محصول با مزایای استحکام کششی بالا و قابلیت مقاومت در برابر مواد شیمیایی، معایبی چون سایش و شکنندگی نسبتاً بالا را به همراه دارد.

یکی از مصالحی که در سال های اخیر بسیار شاهد به کار رفتن آن در صنایع مختلف بودیم، الیاف شیشه است. الیاف مقاوم استحکام بالایی در برابر شرایط مختلف دارند و در عین حال با وزن کم قابل استفاده در صنایع گوناگون هستند. انعطاف پذیری در طراحی الیاف شیشه، امکان تولید این الیاف در وزن ها و ابعاد مختلف و همچنین مقاومت بالای این الیاف باعث کاربردهای متنوع آن در صنایع گوناگون شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع الیاف مقاوم شیشه ای، کاربردهای این الیاف و هر آن چیزی که باید در مورد آن ها بدانید، آشنا کنیم.

الیاف شیشه چیست؟

این محصول در سال های اخیر به دلیل خواص بسیار متنوعی که در اختیار مصرف کنندگان می دهد، توانسته در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. الیاف مقاوم (شیشه ای) در ساخت بدنه خودروها، قایق های تندرو و مسابقه ای، کلاه ایمنی موتورسواران و … مورد استفاده قرار گیرد و در صنعت ساختمان سازی نیز به وفور شاهد استفاده از این الیاف هستیم.
این محصول از حرارت دادن مواد معدنی که از قبل از بلور شدن سرد می شوند، تشکیل می گردد. این الیاف با وجود داشتن بافت ظریف، بسیار خمش پذیر هستند و می توانند از شیشه ساخته شوند. این الیاف با قطر ثابت حدود 5 الی 25 میکرون و طول نامحدود تولید می گردند.
این الیاف‌ها دارای تنوع بالایی هستند و ساختمان و ابعاد متفاوتی دارند. این محصول در واقع مشابه با تار مو هستند که در صورت نیاز به اجرای آن ها به صورت پارچه ای، در کنار هم بافته می شوند و مقاومت بسیار بالایی را از آن خود می کنند. متریال مورد نظر در حال حاضر امکان خرید با وزن ها و ابعاد مختلف دارند. میزان گرماژ این الیاف در هر متر مربع نشان از کیفیت و میزان استحکام آن ها دارد.

مزایای الیاف شیشه:

الیاف شیشه چندین سال است که به صورت تخصصی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این یعنی اینکه عملکرد این الیاف در صنایع متفاوت ثابت شده است. این محصول مقاوم‌سازی به عنوان عایق حرارتی در ساختمان ها و سازه های مختلف قابل اجرا است. ترکیب الیاف شیشه با بتن، ملات و اپوکسی امکان پذیر است تا ساختار این الیاف مقاومت بیشتری پیدا کند. به طور کلی، مزیت های اجرای این الیاف بسیار زیاد است و در آینده ای نه چندان دور آنقدر این الیاف با تنوع و مقاومت بالایی تولید می شوند که به احتمال زیاد می توان آن ها را جایگزینی عالی برای بسیاری از مصالح شناخت.

 مزایا:

  • دارای قیمت نسبتا پایینی هستند و این موضوع صرفه اقتصادی را برای آن ها به همراه دارد.
  • استحکام کششی آن بسیار بالا است که اجازه می دهد این الیاف به دلیل انعطاف پذیری بالای خود بتوانند در محیط های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
  • مقاومت شیمیایی آن بالا بوده و در برابر مواد شیمیایی مختلف عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد.
  • با انواع چسب و رزین FRP سازگاری دارند. به همین خاطر مقاومت این الیاف در محیط های مختلفی که چسب در آن ها اجرا شده است، بسیار زیاد می باشد.
  • عایق الکتریکی خوبی است و رسانایی ندارد. از این رو برای محیط هایی که نیاز به استفاده از متریال های عایق الکتریکی هست، این محصول گزینه بسیار خوبی می باشد.
  • مقاومت آن در برابر حرارت بالا است. از این رو در محیط هایی که با دمای بالا سر و کار دارند، استفاده از این الیاف می تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.
  • به دلیل مقاومت بالایی که در برابر مواد شیمیایی دارند، می توانند بدون خوردگی در محیط های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرند.

معایب این الیاف چیست؟

الیاف شیشه در کنار مزایای متنوعی که دارد، می تواند یک سری نقاط ضعف نیز داشته باشد. البته با توجه به اینکه در حال حاضر این الیاف با روش های مختلفی مقاوم سازی می شوند، نمی توان معایب زیادی را برای آن ها بر شمرد. یکی از مهم ترین معایب این الیاف این است که در تماس با یکدیگر دچار سایش می شوند. به همین خاطر نگهداری از این الیاف باید به صورت اصولی انجام شود تا آسیبی به الیاف وارد نگردد.
شکنندگی الیاف مقاوم شیشه ای نیز زیاد دیده شده است که البته با وجود مقاوم سازی با روش های مختلف، این موضوع کمتر دیده می شود. مقاومت خستگی الیاف شیشه نسبتا پایین است. این پایین بودن باعث شده تا دوام این الیاف در برابر خستگی کاهش بیاید. نسبت به سایر الیاف ها، این الیاف دارای مدول پایین تری است که این موضوع از یک طرف باعث افزایش انعطاف پذیری الیاف مقاوم شیشه ای می شود، از طرف دیگر مقاومت آن را کاهش می دهد.

خواص این الیاف (الیاف شیشه) چیست؟

الیاف شیشه به دلیل داشتن خصوصیات خاص و جنسی باکیفیت می توانند مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف از حدود نشان دهند. از نظر رطوبت، مقاومت شیمیایی و خواص الکتریکی می توان خواص الیاف شیشه را مورد بررسی قرار داد.

  • مقاومت شیمیایی: الیاف شیشه در برابر مواد شیمیایی اسیدی و بازی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. البته به شرط وجود یک لایه مقاوم کننده در این الیاف. همچنین باکتری ها، قارچ ها و سایر جانوران روی مقاومت الیاف شیشه تاثیرگذار نیستند.
  • مقاومت در برابر رطوبت: الیاف مقاوم شیشه ای مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و رطوبت را جذب نمی کند. از این رو برای مکان های حساس به رطوبت قابل استفاده می باشد.
  • خواص الکتریکی: الیاف شیشه در برابر جریان برق از خود مقاومت نشان می دهد و به نوعی عایق جریان برق است. از این رو برای ساخت اجزا و قطعات الکتریکی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
  • خواص فیزیکی: الیاف های شیشه ای دارای انعطاف پذیری مناسب، استحکام کششی بالا و مدول الاستیسیته نسبتا بالایی اند.
کاربرد الیاف شیشه
کاربرد الیاف شیشه

الیاف شیشه تک جهته چیست؟

از نظر بافت الیاف شیشه را می توان به دو دسته تک جهته و دو جهته تقسیم بندی کرد. الیاف شیشه تک جهته، از به هم بافتن الیاف ظریف شیشه در یک راستا تشکیل شده است و بافت تک جهته دارد. خواص مکانیکی الیاف مقاوم شیشه ای تک جهته نسبت به الیاف شیشه دو جهته ضعیف تر است. اما به هر حال در صورت بافت دقیق و حرفه ای این الیاف، می توان این الیاف را با فیبر کربن و پلیمرهای مختلف مقایسه نمود. الیاف شیشه تک جهته سبک، قوی و انعطاف پذیر هستند و قابلیت شکل پذیری در مدل ها و قالب های مختلف را دارند.
این الیاف می توانند در صنایع کشتی رانی، ساخت قایق و بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار گیرند. الیاف مقاوم شیشه ای تک جهته در گرماژ مختلف در بازار موجود است و می تواند مانند یک پارچه مورد استفاده قرار گیرد. بافت این الیاف و طول و عرض آن ها روی کاربردی که دارند، بسیار موثر هستند و حتما باید این موارد در هنگام خرید الیاف شیشه مورد بررسی قرار گیرند.

الیاف شیشه دو جهته چیست؟

از دیگر انواع الیاف شیشه موجود در بازار، می توان به الیاف مقاوم شیشه ای دو جهته اشاره کرد. این الیاف دارای دوام بسیار زیادی هستند و همانطور که از نامشان مشخص است، بافت آن ها به صورت دو جهته است. در واقع این الیاف به گونه ای تولید شده اند که تار و پودهای آن ها به یکدیگر عمود هستند. البته نوع بافت الیاف شیشه ای با هم متفاوت می باشد و باید حتما به این مشخصه در هنگام خرید الیاف شیشه توجه داشته باشید.
الیاف های شیشه ای دو جهته به راحتی با رزین اپوکسی قابل استفاده است و می تواند اجزا و المان های سازه را به یکدیگر متصل کرد. وزن سبک در کنار خواص مکانیکی عالی باعث شده تا این الیاف در بسیاری از صنایع از جمله صنایع ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرد. الیاف شیشه دو جهته نسبت به الیاف مقاوم شیشه ای تک جهته مقاومت بالایی را از خود نشان می دهند و وزن آن ها نیز نسبت به این الیاف بالا می باشد. کاربردهای این الیاف بسیار متنوع است و می توان برای ساخت قایق، کشتی، ساخت هواپیما، ساخت وسایل ورزشی و … از این الیاف استفاده کرد.

اهمیت خرید الیاف شیشه با کیفیت چیست؟

یکی از مهم ترین مواردی که باید در هنگام خرید الیاف شیشه توجه داشته باشید، کیفیت است. متاسفانه برخی از افراد صرفا به دلیل اینکه تصور می کنند الیاف شیشه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، اقدام به خرید این الیاف می کنند؛ ولی بعدا متوجه می شوند که الیاف مقاوم شیشه ای از آن کیفیتی که مد نظرشان بوده است، پایین تر می باشد.
الیاف شیشه به دلیل اینکه بیشتر به عنوان یک ماده مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرد، باید دارای مقاومت بالایی نیز باشد. چرا که عملکرد نامناسب این الیاف باعث می شود تا مشکلات زیادی برای کاربرد و هدف مورد نظر به وجود بیاید. خوردگی و ساییدگی این الیاف از جمله اتفاقاتی هستند که به دلیل بی کیفیت بودن الیاف های مذکور شاهد آن ها هستیم. با توجه به مناسب بودن قیمت الیاف مقاوم سازی، توصیه می کنیم که حتما به کیفیت این الیاف توجه داشته باشید. در غیر این صورت ممکن است نتوانید از حداکثر مقاومت و استحکام این الیاف بهره مند شوید.

انواع این الیاف (الیاف شیشه) چیست؟

الیاف شیشه از نظر جنس و ترکیباتی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. به طور کلی، در ابتدا این الیاف یک نوع خاص بیشتر نداشتند؛ اما به مرور زمان به دلیل اینکه نقاط ضعف و پتانسیل این الیاف برای بهبود کارایی تشخیص داده شد، این الیاف را با تنوع بالایی در بازار موجود شدند.

انواع آن:

  • E-glass

  • الیاف E-GLASS یکی از ساده ترین الیاف های شیشه ای است. این الیاف حاوی اجزای اکسید قلیایی مانند اکسید آلومینیوم و سیلیکات بور آلومینیوم می باشد. این الیاف مقاومت بالایی در برابر حرارت، رطوبت و … دارد. الیاف مقاوم شیشه‌ای حساسیت نسبتاً زیادی در برابر مواد شیمیایی دارند، زیرا پوشش مقاومی بر روی آنها برای افزایش مقاومت در برابر این مواد اعمال نشده است.
  • C–Glass

  • الیاف شیشه C-GLASS از دیگر انواع الیاف های شیشه ای موجود در بازار است. این الیاف دارای بوروسیلیکات کلسیم بوده و مقاومت بیشتری را در برابر محیط های خورنده ایجاد می کند. این الیاف شیشه ای می تواند در برابر مواد شیمیایی مقاومت بیشتری از خود نشان دهد و در برابر مواد قلیایی و اسیدی مقاوم باشد.
  • AR–Glass

  • مش الیاف مقاوم در برابر قلیا ساخته شده از الیاف مقاوم به قلیاست که یکی از معروف ترین انواع الیاف های شیشه ای موجود در بازار است. این الیاف دارای سیلیکات قلیایی زیرکونیوم است که مقاومت آن را در برابر مواد شیمیایی و قلیایی افزایش داده است. این الیاف شیشه ای بیشتر برای جلوگیری از ترک خوردن بتن مورد استفاده قرار می گیرند. الیاف شیشه ای با قدرت و استحکام قلیایی بالا، در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفته و از جمله کاربردها، اجرای وال مش از اهمیت بسزایی برخوردار است.
  • S–Glass

  • این محصول مقاوم سازی S-GLASS از دیگر انواع الیاف های شیشه ای موجود در بازار با استحکام حداکثری است. این الیاف شیشه ای نسبت به الیاف شیشه ای معمولی یا E-GLASS 40 درصد مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و خواص آن در برابر دماهای بالا نیز بیشتر است. از این الیاف برای ساخت کامپوزیت هایی که دارای استحکام بالایی می باشند، استفاده می شود.
انواع الیاف شیشه
الیاف شیشه

کامپوزیت فایبرگلاس چیست؟

فایبرگلاس در واقع یک نوع کامپوزیت است که از الیاف شیشه به همراه مواد پلیمری تشکیل می شود. به همین خاطر به این نوع محصول، کامپوزیت فایبرگلاس گفته می شود. الیاف شیشه به عنوان یک ماده تقویت کننده و مواد پلیمری به عنوان یک ماده زمینه ای مورد استفاده قرار می گیرند و عملکرد بسیار خوبی را در اختیار قرار می دهند.
کامپوزیت فایبرگلاس در صنایع مختلفی از جمله صنایع نظامی، ساخت و ساز، ساخت کشتی و قایق و … مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت حداکثری این کامپوزیت به دلیل ترکیب الیاف فایبرگلاس به همراه مواد پلیمری است که باعث می شود این کامپوزیت بتواند در برابر مواد شیمیایی، مواد اسیدی و قلیایی مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان دهد.

کاربرد‌های الیاف شیشه:

ساختمان سازی

الیاف مقاوم شیشه ای یکی از متریال های متداول در ساختمان سازی است. در گذشته از متریال های مختلف فولادی برای مقاوم سازی استفاده می شد؛ اما در حال حاضر نیاز ساختمان ها به روش های نوین افزایش پیدا کرده است و الیاف مورد بحث به عنوان جایگزینی برای بسیاری از مصالح ساختمانی گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرند. کامپوزیت های تقویت شده با این الیاف می توانند به عنوان یک جایگزین برای فولاد مورد استفاده قرار گیرند. این مصالح می توانند جایگزین آرماتورها و میلگردها شوند. به ویژه در زمانی که آن ها در برابر حملات شیمیایی و خوردگی مستعد هستند.
یکی از کاربردهای اصلی این محصول در ساختمان سازی نوین، مقاوم سازی است. در واقع این الیاف به دلیل اینکه مقاومت بالایی در برابر خوردگی، مواد شیمیایی، رطوبت و عوامل این چنینی دارند، می توانند جایگزین بسیاری از مصالح گران قیمت شوند. وال مش از جمله کاربردهای اصلی الیاف شیشه است که با کمک این الیاف و ملات اجرا می شود و می تواند جایگزین وال پست های قدیمی گردد. در صورت نیاز به اجرای مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله و مهار لرزه ای اجزای غیر سازه ای می توان از الیاف شیشه ای مقاوم به قلیا یا الیاف E-GLASS استفاده کرد.

صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی در کشور ایران از جمله صنایعی است که در زمینه مصالح مورد استفاده پیشرفت زیادی نکرده است. اکثر مصالحی که از قدیم برای ساخت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند نیز در حال حاضر استفاده می شوند. با این حال در چند دهه اخیر در جهان شاهد به کار رفتن الیاف های مختلف برای خودروسازی هستیم. چرا که اولویت این صنعت ساخت خودروهایی است که دارای حداکثر ایمنی هستند و وزن آن ها برای افزایش سرعت، پایین است.

کاهش 10 درصدی وزن خودرو می تواند باعث افزایش 6 تا 8 درصد راندمان مصرف سوخت شود. به همین خاطر الیاف مقاوم شیشه ای به عنوان یک الیافی که وزن سبکی دارد، می تواند برای مقاوم سازی خودروها مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر کاهش وزن خودروها، باعث کاهش هزینه های خودروسازی و بهبود کارایی آن ها شود. برای ساخت فضای بیرونی و داخلی خودروها می توان از متریال مد نظر استفاده کرد که مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارد.
علاوه بر صنعت خودروسازی، در صنایع دیگر حمل و نقل مانند ساخت اجزای قطار، ساخت موتور سیکلت و … نیز می توان از الیاف شیشه استفاده کرد. در حال حاضر یکی از متداول ترین کاربردهای الیاف شیشه ساخت کلاه های ایمنی موتورسواران است. این الیاف به دلیل اینکه وزن سبکی دارند، به راحتی می توانند برای تهیه کلاه های سبک و ایمن موتورسواران مورد استفاده قرار گیرند.

صنعت هوا و فضا

یکی از مهم ترین معیارها برای انتخاب مصالح مورد نیاز جهت ساخت هواپیما، موشک و …، وزن کم مصالح است. محصول مورد بحث به دلیل وزن سبک و مقاومت در برابر شعله و ضربه، در صنعت هوا و فضا به عنوان یک مصالح پرکاربرد مورد استفاده قرار گرفته است.
برای ساخت کامپوزیت های قابل مصرف در هواپیماها، هلی کوپتر و … می توان از الیاف مورد استفاده کرد. بخش هایی از اتاقک موتور هواپیما، پره های روتور، اجزای ساختاری ثانویه هواپیما و اتاقک های چمدان و آنتن در هواپیماهای بزرگ و کوچک می توانند با کمک این الیاف طراحی شوند که هم مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف و ضربه داشته باشند، هم وزن و بار اضافه ای را به هواپیماها وارد نکنند.

صنایع دریایی و قایق‌ها

الیاف شیشه  مقاومت خوبی که در برابر رطوبت دارد. با استفاده از این مقاومت توانسته یکی از مصالح ساختمانی مناسب برای اجرا در کشتی ها و قایق ها باشد. این الیاف در قایق های تفریحی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و اجازه ورود آب را به داخل قایق نمی دهد.
در ساخت هواپیما و وسایل حمل و نقل هوایی، توجه به وزن مصالح اساسی است. همچنین، در ساخت قایق و کشتی نیز باید به وزن آن‌ها توجه گردد. الیاف مورد استفاده وزن سبک و استحکام بالایی دارند. مقاومت آن ها در برابر رطوبت نیز باعث شده تا بتوان آن ها را انتخابی عالی برای نصب در قایق ها و کشتی ها شناخت.

لاینینگ مخازن

پوشش لاینینگ GRP که با کمک الیاف ذکر شده تهیه می شود، یکی از محصولاتی است که برای جلوگیری از نشت و جذب آب در مخازن بتنی، آب زیر زمینی، مخازن ذخیره سازی شیمیایی و … مورد استفاده قرار می گیرد. این پوشش لاینینگ از رشد جلبک ها، قارچ ها و بسیاری از میکروارگانیسم های زنده به داخل مخازن حاوی آب و مایعات مختلف دیگر جلوگیری می کند.
لاینینگ مخازن می تواند یک پوشش دائمی روی مخازن ایجاد کند. به همین خاطر می تواند برای افزایش طول عمر مخازن و افزایش کارایی آن ها مورد استفاده قرار گیرد. مخازنی که با این الیاف‌ها پوشیده می شوند، می توانند برای ذخیره سازی و نگهداری از آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرند. پوشش لاینینگ با الیاف شیشه اجرا شده است. این پوشش مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، پوسته پوسته شدن و نشت آب دارد. استفاده از ضخامت مناسب الیاف اجرا شده برای لاینینگ مخازن، مقاومت ویژه در برابر فشارهای هیدرولیکی و مکانیکی بالا را ایجاد می‌کند. همچنین، مقاومت مخازن در برابر گرما و سرما با این روش افزایش می‌یابد.

الیاف شیشه در مخازن
الیاف شیشه در مخازن

مزایای استفاده از الیاف شیشه در لاینینگ مخازن چیست؟

استفاده از الیاف شیشه در لاینینگ مخازن می تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. همانطور که اشاره کردیم، این الیاف در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و می توانند باعث ماندگاری مخازن شوند. علاوه بر این باعث اجزای الیاف شیشه روی مخازن، یک لایه محافظ روی آن ها ایجاد می شود که مقاومت شیمیایی مخازن را بالا می برد. از این مواد قلیایی و اسیدی روی مخازن تاثیر کمتری خواهند گذاشت.
اجرای این الیاف در مخازن، با عدم انقباض و جلوگیری از ترک خوردگی، آنها را به یکی از پرفروش‌ترین الیاف در لاینینگ مخازن تبدیل کرده است. از طرفی باید بدانید که با این الیاف و فرآیند لاینینگ مخازن می توان حفره های موجود در بدنه مخازن را پر کردن و بدنه را در برابر خوردگی محافظت نمود. به غیر از تمامی این موارد، نگهداری از الیاف شیشه برای لاینینگ مخازن بسیار ساده بوده و می توان با خیالی آسوده آن را اجرا کرد.

صنعت پزشکی

کاربرد الیاف شیشه در صنعت پزشکی به طور دقیق مورد بررسی قرار نگرفته است. اما از الیاف مشابه مانند الیاف کربن برای ساخت ایمپلنت ها و قطعات پزشکی مختلفی استفاده می شود. چرا که اولا این الیاف دارای وزن سبکی هستند و به راحتی می توانند در بدن جایگذاری شوند، دوما قیمت و استحکام مناسبی دارند.
باید تحقیقات بیشتری در مورد کاربردهای این متریال در صنعت پزشکی انجام شود. به نظر می رسد که در حال حاضر این الیاف مورد تحقیق بسیاری از دانشمندان در زمینه پزشکی قرار گرفته اند. حتی در بسیاری از آزمایشگاه ها و مراکز درمانی نیز از این الیاف استفاده می شود. برای ساخت بیمارستان ها و افزایش مقاومت آن ها نیز می توان از الیاف گفته شده استفاده کرد.

صنعت نظامی

در صنایع نظامی استفاده از مصالح مقاوم در برابر ضربه، خوردگی و با دوام اهمیت بسیار زیادی دارد. الیاف شیشه از جمله متریال هایی است که می تواند در صنایع نظامی کاربردهای بسیار متنوعی داشته باشد. یکی از کاربردهای جالب این الیاف ساخت کلاه های نظامیان است. کلاه های نظامیانی که با این الیاف ها مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته باشند و ایمنی نظامیان را با حداقل وزن تامین می کنند.
برای ساخت وسایل حمل و نقل نظامی نیز می توان از این الیاف استفاده کرد. چرا که این الیاف وزن محدود، استحکام بالا و مقاومت خوبی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی دارند و می توانند از تخریب وسایل حمل و نقل نظامی در شرایط مختلف جلوگیری کنند.

تجهیزات ورزشی

الیاف مورد بحث در این مطلب به دلیل داشتن وزن سبک، طراحی متفاوت، شکل دهی آسان و ضریب اصطکاک کم یکی از بهترین مصالح برای ساخت تجهیزات ورزشی است. به طور گسترده از این الیاف در تجهیزات ورزشی مختلف از جمله ساخت تخته اسکی، ساخته پارو، راکت تنیس و بدمینتون استفاده می کنند.

قیمت الیاف شیشه چقدر است؟

قیمت این متریال بسته به کیفیت و استحکامی که در اختیار قرار می دهد، بسیار مناسب است. با این حال فاکتورهای متنوعی می توانند روی قیمت انواع آن موثر باشند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وزن

  • الیاف مورد بحث در وزن های مختلف (در هر متر مربع) ساخته می شوند. هر چقدر وزن آن بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود.
  • نوع بافت

  • نوع بافت و پیچیدگی آن روی قیمت این محصول تاثیرگذار می باشد. هر چقدر این الیاف بافت محکم تری داشته باشند، قیمت بالاتری نیز خواهند داشت.
  • تک جهته یا دو جهته بودن

  • الیاف شیشه دوجهته به دلیل پیچیدگی ساخت قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های تک جهته خواهند داشت.

کلام پایانی

در این مقاله در مورد الیاف شیشه، کاربردها و انواع آن صحبت کردیم. این الیاف، یکی از پرفروش‌ترین مواد در صنایع گوناگون است. این الیاف در صنعت عمران و ساختمان‌سازی نیز به کار می‌روند. استحکام بالا در برابر رطوبت، ضربه، جریان الکتریکی از جمله مشخصه های این نوع الیاف می باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

سئوالات متداول برای "الیاف شیشه چیست؟"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *