دیوار بلوک لیکا چیست؟

دیوار بلوک لیکا چیست؟

بلوک لیکا یک مصالح ساختمانی سبک و مقاوم است که به دلیل ویژگی‌هایی مانند قیمت مقرون به‌صرفه و وزن کم، برای انواع پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بلوک‌ها دارای ابعاد مختلفی هستند و می‌توانند در انواع پروژه‌ها استفاده شوند. اجرای دیوار با بلوک لیکا با توجه به استانداردهای مشخص شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانداردهای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت می‌گیرد. از جمله نکات مهم به اجرای دیوار با بلوک لیکا، ترتیب و تراز بلوک‌ها، ضخامت ملات، تاسیسات و فراهم کردن فضای لازم جهت عبور لوله‌ها اشاره می‌شود. وال مش نیز به عنوان جایگزینی موثر برای وال پست در مهار دیوارهای اجرایی با بلوک لیکا مطرح شده است. این محصول شبکه‌ای شطرنجی با جنس شیشه‌ای است که برای افزایش مقاومت و استحکام دیوارهای بلوک لیکا در برابر زمین‌لرزه و بارهای دیگر استفاده می‌شود. نصب وال مش به ترتیب آماده‌سازی سطح، نصب وال مش و اجرای نازک کاری را شامل می‌شود. در نهایت، در انتخاب و خرید بلوک‌های لیکا باید به عواملی مانند ابعاد بلوک، وزن، عایق بودن صوتی و حرارتی، مقاومت در برابر ضربه و قیمت توجه داشت. ابعاد بلوک باید با نیاز پروژه تناسب داشته باشند، و وزن بلوک‌ها نقش مهمی در استحکام سازه ایفا می‌کند. بلوک‌ها عموماً دارای خواص عایقی مناسبی هستند، و مقاومت در برابر ضربه نیز یکی از مزایای آنهاست. انتخاب بلوک‌ها با توجه به اهمیت عوامل فوق بهره‌وری و کیفیت پروژه را تضمین می‌کند.

بلوک لیکا از مصالح ساختمانی نوینی است که به تازگی کاربرد زیادی در ساختمان­ سازی پیدا کرده است. این محصول که عایق است، در اجرای دیوارهای غیر باربر و جدا کننده به کار می­رود. بلوک­ های لیکا از سیمان، سبک دانه، ماسه بعلاوه آب تشکیل می ­شوند. برای آشنایی بیش­تر و کسب اطلاعات جامع در مورد این بلوک­ ها لطفا ادامه مطلب را دنبال کنید.

بلوک لیکا چیست؟

واژه لیکا در واقع ترکیبی از حروف اول کلمات عبارت light expanded clay aggregate است و معنی دانه رس سبک منبسط را دارد. به بیان دیگر، دانه­ های لیکا حاصل انبساط خاک رس در کوره­ای هستند که دمای آن تا 1200 درجه نیز بالا می­رود. سنگدانه­ های لیکا معمولا دارای شکل گرد و سطح زبرند و زمانی که در ترکیب با سیمان و آب به کار می­روند، محصول مورد نظر را به وجود می ­آورند. این محصول در دو نوع توخالی و توپر تهیه و توزیع می­شود و عموما برای اجرای سقف و دیوار کاربرد دارد.

انواع بلوک لیکا کدام هستند؟

لیکا نوعی بلوک سبک به شمار می­رود و خود شامل چندین نوع مختلف است که بسته به نوع نیاز مورد مصرف قرار می­گیرند؛ از جمله:

  • بلوک دیواری توخالی (سه جداره)
  • بلوک دیواری توخالی (چهار جداره)
  • بلوک دیواری توخالی (هشت جداره)
  • بلوک دیواری توخالی ته‌­پر (نیمه)
  • بلوک دیواری توخالی ته­‌پر (سه جداره)
  • بلوک دیواری توخالی ته­‌پر (سه سوراخ)
  • بلوک تیغ ه­ای توپر
  • بلوک تیغ ه­ای توپر فارسی­‌بر
  • بلوک تیغ ه­ای تو­پر (نیمه)
  • بلوک تیغ ه­ای توخالی ته­‌پر (دو سوراخ)
  • بلوک تیغ ه­ای توخالی ته‌­پر (سه جداره)
  • بلوک لیکا در ابعاد آجر

ویژگی­‌های بلوک لیکا کدام است؟

بلوک لیکا دارای خصوصیاتی است که به شرح زیر هستند:

وزن پایین:

بلوک لیکا ذاتا یک بلوک سبک است و قطعا وزن کمی دارد. همین امر، کار با آن را ساده می­کند. این بلوک ­ها به دلیل کم­ وزن بودن، حمل و نقل بی ­دردسری دارند و علاوه بر این، سرعت اجرای دیوار با استفاده از آن­ها نیز بیش­تر است. همچنین نباید از این نکته غافل شد که پایین بودن وزن لیکا به شکل مستقیم روی کاهش وزن سازه نیز موثر است. به عنوان مثال، در صورتی که برای اجرای ساختمان از بلوک لیکا به جای آجر استفاده کنید، نیروی کل وارد شده به سازه کم­تر خواهد بود و همین موضوع باعث می­‌شود بنا در برابر زمین ­لرزه و … مقاوم­ تر عمل کند.

ایجاد آسایش حرارتی:

مقاومت بلوک لیکا از نظر حرارتی زیاد است و به عبارت دیگر، عایق حرارتی محسوب می‌­شود. از این رو کارشناسان پیشنهاد می­‌کنند این بلوک­‌ها به عنوان عایق در اجرای دیوارهای خارجی ساختمان به کار روند تا میزان تبادل حرارت بین فضای داخلی و خارجی به حداقل میزان خود برسد. به این شکل، فضای داخل ساختمان در فصل تابستان خنک و در فصل زمستان گرم خواهد بود.

رفتار مناسب در برابر حریق:

خطر آتش ­سوزی همواره در کمین ساختمان­‌هاست؛ اما خبر خوش این که بلوک­‌های لیکا از نظر حرارتی نارسانا هستند. این یعنی می­‌توانند در برابر حریق مقاومت کنند؛ آن هم چیزی در حدود 2 تا 3 ساعت. این بلوک­‌ها در طی این مدت زمان دوام آورده و تخریب نمی­‌شوند.

عدم ایجاد ترک و جمع‌­شدگی تحت کنترل:

در بلوک­‌های لیکا خبری از ترک­‌خوردگی نیست. از سوی دیگر، این بلوک­‌ها پس از خشک شدن حداقل میزان جمع‌­شدگی را دارند که مزیت مهم دیگرشان محسوب می­‌شود.

سادگی اجرا:

استفاده از بلوک لیکا چالش خاصی ندارد و به سادگی صورت می­گیرد. سبک و توخالی بودن این بلوک‌­ها این امر را سبب می­‌شود. مسلما سادگی اجرا به کاهش مدت زمان اجرای پروژه نیز منجر می­‌شود که مزیت دیگری است.کار با بلوک لیکا بسیار راحت است. توخالی بودن بلوک لیکا، یکی از عوامل راحتی کار با این بلوک است.

آکوستیک بودن:

هیچ­کس از شنیدن صدای اتفاقاتی که در همسایگی رخ می­دهد، خشنود نیست. چنین مواردی معمولا به این خاطر رخ می­دهد که دیوارها عایق صوتی خوبی نیستند. دیوارهای یک ساختمان باید آکوستیک باشند؛ یعنی صدا نتواند به سادگی از آن­ها عبور کند. بلوک­ های لیکا می­توانند چنین دیوارهای آکوستیکی ایجاد کنند.

مهاربندی:

بلوک­ های لیکا دارای تورفتگی در دو سمت خود هستند و این امر کمک می­کند در زمان اجرا بخشی از ملات وارد حفره ایجاد شده برود. به این شکل، بلوک ­ها از کنار نسبت به هم مهار می­‌شوند. این کار منجر به مهار دیوار در حین رخداد زمین لرزه خواهد شد.

بهترین ملات جهت استفاده برای بلوک لیکا کدام است؟

ملات پیشنهادی برای اجرای بلوک‌­های لیکا فوم ملات پلی اورتانی است؛ به دلایل زیر:

  • سرعت بخشیدن به اجرای فرایند تیغه ­چینی
  • پایین آوردن وزن سازه تا حد امکان
  • عدم احتیاج به آب
  • ایجاد عایق برودتی و حرارتی با کیفیت بهتر
  • قدرت کشش بالا
  • جابجایی بدون دردسر
  • قابل استفاده شدن ملات در کم­تر از یک دقیقه
  • گیرش ملات در عرض دو ساعت

تفاوت بلوک لیکا و بلوک هبلکس چیست؟

بلوک­‌های لیکا و هبلکس در مقایسه با یکدیگر دارای تفاوت­‌های زیر هستند:

  • بلوک هبلکس نسبت به لیکا وزن کم­تری دارد و این مدت زمان اجرای پروژه را کاهش می­دهد.
  • هر دو بلوک دارای مقاومت بسیار خوب در برابر آسیب ­های خارجی هستند و ساختمان را در برابر زمین ­لرزه ایمن می­سازند.
  • وقتی بحث خشک شدن و جمع شدن وسط باشد، لیکا در مقایسه با هبلکس ضریب جمع­ شدگی پایین­تری دارد.
  • تنوع ابعاد بلوک­ های هبلکس نسبت به بلوک های لیکا بسیار کم است. بلوک­ های هبلکس را برای در آوردن به اندازه دلخواه بایستی توسط ابزار برش داد و همین امر سرعت پیش رفتن پروژه را در استفاده از آن­ها پایین می ­آورد.
  • بلوک ­های هبلکس باید در زمان اجرای دیوار توسط بنا زنجاب شوند؛ زیرا دارای قدرت جذب آب بالایی هستند. این امر نیز از سرعت اجرا کاسته و بلوک لیکا را به عنوان گزینه بهتر معرفی می­کند.
  • بلوک­ های هبلکس حین اجرای گچ و خاک نیازمند توری مرغی هستند؛ اما انواع لیکا خیر.
  • اجرای ملات در رابطه با بلوک لیکا باید به شکل عمود باشد؛ اما در مورد بلوک هبلکس به شکل استاندارد انجام پذیر نیست.

مراحل ساخت بلوک لیکا کدام است؟

لیکا، یک نوع پوکه معدنی به شمار می­رود که تولید آن در صنعت و به دست انسان صورت می­گیرد. ساخت بلوک لیکا شامل سه مرحله زیر است:

  1. ابتدا باید خاک رس بر اساس نوع نیاز و با کیفیت مطلوب تهیه شود. پس از انتقال خاک به محل ساخت بلوک، قطعات اضافی داخل خاک باید جدا شوند. این کار از ورود آسیب و خسارت به دستگاه ­ها جلوگیری می­نماید. پس از وارد شدن خاک رس به داخل دستگاه، باید به آن آب افزود تا از ترکیب آن­ها گل حاصل شود. مواد دیگر نیز به همین شکل برای ترکیب با گل تهیه شده اضافه می­شوند.
  2. در این مرحله، مواد ترکیب شده به درون کوره وارد می­گردند تا خشک شوند.
  3. در مرحله بعدی باید حرارت مورد نظر را جهت پخت مواد ایجاد کرد. مدت زمان مشخصی جهت پخت مواد لازم است که باید سپری شود.
  4. پس از پخت مواد، باید صبر نمود تا دانه­ های لیکا سرد شده و گاز داخل آن­ها نیز تخلیه شود.
  5. در آخرین مرحله و با تخلیه گازی که داخل دانه­ های لیکا بود، حفره ­هایی روی سطح آن­ها تشکیل می‌­شود. سپس دانه­ ها به خنک­ کننده انتقال داده می­شوند تا دمایشان کاهش پیدا کند.

معایب بلوک لیکا کدام است؟

همانند هر محصول ساختمانی دیگر، بلوک لیکا نیز معایبی دارد که در ادامه با آن­ها آشنا خواهید شد:

  • ترد و شکننده بودن و در نتیجه، اتلاف زیاد
  • گران تمام شدن به خاطر اتلاف مصالح
  • نیاز به نیروی کار زیاد جهت اجرا
  • نیاز به اجرای لایه ­ای از گچ و خاک روی سطح بلوک‌­ها جهت فراهم نمودن امکان سفیدکاری

هزینه نهایی برای یک متر مربع از بلوک لیکا چقدر است؟

عوامل مختلفی در قیمت­ گذاری بلوک ­های لیکا تاثیرگذارند که عبارتند از:

  • ابعاد
  • وزن تقریبی
  • تعداد
  • مقاومت فشاری، صوتی و حرارتی
  • نوع وسیله مورد استفاده جهت حمل
  • نوع ارسال (فله­ ای یا به شکل پالت)

دیوارچینی با بلوک لیکا چگونه انجام می­‌شود؟

بلوک لیکا را می‌توان به راحتی برای ساخت دیوارها استفاده کرد. اما برای داشتن یک دیوار مقاوم، باید رعایت کامل مشخصات فنی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانداردهای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را در نظر گرفت. بلوک‌ها قبل از استفاده باید با دقت آب‌پاشی شوند تا جلوگیری از جذب آب ملات و خشک شدن زودتری آنها شود. برای داشتن یک دیوار با تراز و هماهنگی در نصب بلوک‌ها، نیاز به طراحی دقیق دیوار و اجرای آن با رعایت استانداردهای اشاره شده دارید. همچنین توجه به اختلاف‌های ضخامت در دیوارها بسیار حائز اهمیت است.

در صورت نیاز به تاسیسات و عبور لوله‌ها از دیوار، باید مکان‌های مربوطه تعبیه و فراهم شوند. از آنجا که بلوک‌های لیکا بسیار سبک هستند، می‌توان آنها را به آسانی برش داد و استفاده کرد. اما تراز و هماهنگی دیوارها بسیار حائز اهمیت است و برای داشتن یک سازه مقاوم نباید بلوک‌های لیکا را با مصالح دیگر نظیر آجر ترکیب کرد. این ترکیب باعث از بین رفتن هماهنگی دیوارها می‌شود و خطر ترک‌خوردگی ایجاد می‌کند. به کلی، برای دیوارهای با بلوک‌های لیکا، مشخصات فنی، طراحی دقیق، آب‌پاشی بلوک‌ها قبل از استفاده، توجه به اختلاف‌های ضخامت، فراهم کردن تاسیسات و عبور لوله‌ها، و جلوگیری از ترک‌خوردگی از اهمیت بالایی برخوردارند.

مهار دیوار بلوک لیکا با وال مش

به روز شدن تکنولوژی ساخت و به میان آمدن پای مصالح نوینی مانند مش فایبرگلاس سبب استفاده روزافزون از آن در اجرای ساختمان شده است. این محصول با داشتن خصوصیات بی­نظیر مکانیکی، از جمله مقاومت کششی قابل توجه نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری از خود نشان می­دهد. مش فایبرگلاس، شبکه ­ای شطرنجی با شکل تار و پود پارچه است که جنس شیشه ای دارد و در رول­ های دارای طول و عرض معین تهیه و عرضه می­شود. نام دیگر این شبکه ­ها وال مش است؛ محصولی که برای جایگزینی وال پست به کار می­رود و در این زمینه بسیار هم موفق عمل می­کند.

بله، وال مش گزینه عالی برای جایگزینی وال پست و مهار دیوارهای بلوک لیکا است. این محصول مقاومت زیادی در برابر زلزله و باد دارد. این محصول مقرون به صرفه نیز هست و ساختار و اجرای آن پیچیدگی­ های وال پست را ندارند. همین موارد هستند که از آن گزینه مطلوبی برای جایگزینی نوع سنتی وال پست در مهار دیوار اجرایی با بلوک لیکا می­سازند.

نکاتی که قبل از خرید بلوک لیکا باید بدانید

در زمان انتخاب و خرید بلوک­های لیکا باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید:

ابعاد بلوک:

از مهم­ترین فاکتورهای تعیین کننده در زمینه خرید این بلوک ­ها و هر نوع دیگری است. به طور کلی، کلیه بلوک ­های سبک (از جمله لیکا) در ابعاد گوناگون تولید و عرضه می­‌گردند. هر کدام از ابعاد بلوک لیکا جهت استفاده در بخش ­های خاصی از پروژه و بر اساس نیاز شما مناسب هستند. از این رو باید به دنبال انتخاب مدلی باشید که ابعاد آن با نیازتان تناسب داشته باشد. البته این مورد معمولا به نظر معمار یا بنا بستگی دارد و به شما ابلاغ می­شود. تنها کافی است بدانید تنوع ابعاد بلوک ­ها زیاد است و باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد.

وزن بلوک:

دیگر موردی که مثل اندازه نقش مهمی در انتخاب و خرید شما ایفا می­کند، وزن بلوک­ هاست. بلوک‌های لیکا از نوع سبک هستند و وزن کمتری نسبت به دیگر مصالح دارند. این محصولات در انواع مختلف از نظر وزن موجود هستند. به عنوان یک اصل، این مورد را به یاد داشته باشید که هر چه وزن بلوک مورد نظر کم­تر باشد، مقاومت و استحکام سازه در برابر نیروی وارده از سوی زمین لرزه بالاتر خواهد رفت. در کنار این مورد بهتر است فاکتورهای دیگری مانند کیفیت را نیز در نظر بگیرید.

عایق بودن از نظر صوتی:

عایق بودن یا نبودن یک محصول ساختمانی این روزها امتیاز مهمی محسوب می­شود. این هم نکته ­ای است که باید در زمان خرید بلوک­ های لیکا مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی می­توان گفت کلیه انواع بلوک ­های سبک از مقاومت خوبی در مقابل انتقال صدا برخوردار هستند و بلوک لیکا نیز به عنوان یکی از این بلوک ­ها این خصوصیت را داراست. عایق بودن بلوک­ های لیکا البته به اندازه انواع سیپورکس و هبلکس نیست؛ اما باز هم به عنوان یک ویژگی مثبت تلقی می­شود.

عایق بودن در برابر آتش:

یکی دیگر از موارد مهمی که اهمیت خود را در زمان بروز حوادثی چون آتش ­سوزی نشان می­دهد، عایق بودن بلوک در برابر حریق است که از آن با عنوان عایق بودن از لحاظ حرارتی نیز یاد می­شود. به طور کلی، بلوک ­های لیکا نیز مانند دیگر انواع بلوک سبک در برابر آتش ­سوزی مقاومت خوبی از خود بروز می­دهند. در پروژه‌های مسکونی با تعداد واحدهای زیاد در هر طبقه، اهمیت بلوک‌ها به دلیل مقاومت در برابر آتش بیشتر می‌شود. آتش‌سوزی می‌تواند به سادگی از یک واحد به واحدهای مجاور منتقل شود.طبیعتا هر چقدر ارتفاع ساختمان نیز بالاتر رود، اهمیت این امر بیش­تر خواهد شد.

مقاومت مناسب در برابر ضربه:

بلوک خریداری شده باید حتماً دارای مقاومت مناسب در برابر زلزله باشد. بر اساس آیین ­نامه 2800، به ­کارگیری مصالح دارای مقاومت در برابر ضربه جهت ساخت کلیه ساختمان­ ها ضروری است.

قیمت:

مسلما قیمت را نمی­توان نادیده گرفت. هزینه­ ای که خرید و حتی اجرای یک محصول ساختمانی به همراه دارد، نقش بسیار پررنگی در انتخاب آن ایفا می­کند. این مورد، مقوله­‌ای است که بیش­ترین میزان توجه را جلب می­کند و باید هم این­طور باشد. به طور کلی، بلوک­ های لیکا در مقایسه با انواعی که استاندارد ACC دارند، پایین­تر است. با این وجود، بلوک لیکا خود با توجه به فاکتورهای مذکور دارای تنوع قیمت است. در خرید محصولات ساختمانی، همواره به موازنه قیمت با کیفیت مورد نظرتان توجه کنید تا از انتخاب صحیح و مناسب برای نیازهای خود مطمئن شوید.

5/5 - (11 امتیاز)

سئوالات متداول برای "دیوار بلوک لیکا چیست؟"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *