مش فایبرگلاس دیوار چیست؟

مش فایبرگلاس دیوار چیست؟

مش فایبرگلاس دیوار نوعی توری با ساختار کامپوزیتی است که دارای شبکه های منظم می باشد. این توری را از الیاف نازک و مقاوم شیشه تولید می کنند. در واقع برای تولید این محصول از ترکیب الیاف پلیمری و شیشه ای استفاده می گردد. در حال حاضر مش فایبرگلاس را در انواع مختلفی تولید می کنند که هر کدام از آن ها ویژگی ها و کاربرد خاص خود را دارند. از مهمترین انواع مش فایبرگلاس دیوار از نظر جنس می توان فایبرگلاس E-GLASS و مش فایبرگلاس AR اشاره کرد. در صورتی که مش فایبرگلاس دیوار به درستی نصب و توسط پلاسترهای مخصوص مثل پلاسترهای سیمانی و گچی اندود شود بهترین راهکار برای اجرای سیستم وال مش و مهار دیوار میباشد. همچنین مش فایبرگلاس  به یکی از بهترین گزینه ها برای ترمیم، تعمیر و مقاوم سازی دیوار سازه ها تبدیل شده است.

مش فایبرگلاس دیوار یا نوار وال مش یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی است که در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. از این محصول که نوعی نگهدارنده است به عنوان وادار یا کلاف دیوار استفاده می گردد. مش فایبرگلاس دیوار نوعی توری با ساختار کامپوزیتی است که دارای شبکه های منظم می باشد. این توری را از الیاف نازک و مقاوم شیشه تولید می کنند. در واقع برای تولید این محصول از ترکیب الیاف پلیمری و شیشه ای استفاده می گردد. این ترکیب سبب شد مش فایبرگلاس از ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی برخوردار باشد.

مهمترین قابلیت این محصول کاهش هدر رفت آب از بتن و یکپارچگی سطوح می باشد. این قابلیت ها سبب افزایش کاربرد مش فایبرگلاس شد. به گونه ای که امروزه در صنایع مختلفی نظیر صنایع ساختمان سازی، آب بندی سازه های آبی، تقویت انواع گچ های ساختمانی، از بین بردن شکاف دیوار و سقف، مقاوم سازی سازه های بتنی و … استفاده می گردد.

از دیگر کاربردهای این محصول می توان به تثبیت و تقویت متریال های عایقی اشاره کرد. این مش در صنایع ساختمان سازی به مش فایبرگلاس دیوار شناخته می شود. الیاف شیشه ای مورد استفاده در مش فایبرگلاس معمولا دارای ضخامتی 5 تا 25 میکرون می باشند. به دلیل قابلیت هایی که این توری نسبت به توری های فلزی دارد کم کم جایگزین آن ها شد. این مش برخلاف مش های فلزی، بتن را در تمام سطوح تقویت و در برابر حرارت و جریان الکتریکی مقاوم است. از دیگر ویژگی های توری فایبرگلاس دیوار می توان به استحکام کششی و فشاری بالا، ایجاد مقاومت ضربه ای بالاتر در بتن، جلوگیری از فرسوده شدن، سبک وزن بودن و جلوگیری از ذوب شدن اشاره کرد. طبیعتا این کاربردها سبب افزایش محبوبیت این مش می گردد.

انواع مش فایبرگلاس دیوار بر اساس جنس کدام است؟

در حال حاضر مش فایبرگلاس را در انواع مختلفی تولید می کنند که هر کدام از آن ها ویژگی ها و کاربرد خاص خود را دارند. از مهمترین انواع مش فایبرگلاس دیوار از نظر جنس می توان فایبرگلاس E-GLASS و مش فایبرگلاس AR اشاره کرد. بسیاری از کاربران بر این باورند که این دو مش یکی هستند. چرا که ظاهری مشابه دارند. در صورتی که مش فایبرگلاس AR با توری فایبرگلاس نوع E تفاوت دارند.

مش فایبرگلاس AR مانند سایر مش های فایبرگلاس دارای ظاهری توری شکل و سبک وزن است. این مش از الیاف شیشه و یک نوع رزین مخصوص تولید می گردد. مهمترین خاصیت این مش در مقایسه با سایر مش های فایبرگلاس این است که در برابر محیط قلیایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. به همین دلیل به عنوان مش فایبرگلاس قلیا هم شناخته می شود. از این نوع توری فایبرگلاس دیوار در صنایع مختلفی استفاده می شود.

مش فایبرگلاس AR در واقع نوع ارتقا یافته توری فایبرگلاس نوع E-GLASS می باشد. این موضوع به این معنی است که قابلیت های مثبت مش فایبرگلاس AR بسیار بیشتر از E-GLASS است. سبک وزن بودن، اشغال کم فضا، مقاومت در برابر آتش و جریان الکتریکی از مهمترین ویژگی های این مش است. این توری آغشته به مواد ضد قلیایی است. به همین دلیل در برابر حملات قلیایی و مواد شیمیایی مقاوم می باشد. این توری بهترین گزینه برای ترمیم ساختمان های تاریخی- بنایی است. ولی فایبرگلاس E-GLASS برخلاف مش فایبرگلاس AR در برابر قلیا مقاوم نیست و خورده می شود. این توری از الیاف شیشه نوع E-Glass و رزین‌ پلیمری تولید می شود و در برابر فشار، جریان الکتریکی، حرارت،کشش و .. مقاومت خوبی دارد.

دسته بندی انواع مش فایبرگلاس دیوار بر اساس ابعاد چشمه

همانطور که اشاره نمودیم توری فایبرگلاس دارای انواع مختلفی است. تنوع این توری به قدری زیاد است که آن را بر اساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می کنند. یکی از این پارامترها ابعاد چشمه است. این طوری دارای ظاهری مشبک و مربع شکل است که به هر کدام از این مربع ها چشمه می گویند. تولیدکنندگان این توری را با ابعاد چشمه مختلف تولید می کنند. نکته جالب توجه اینجا است که هر کدام از ابعاد چشمه کاربرد خاص خود را دارد. به طو کلی مش فایبرگلاس دیوار را در ابعاد چشمه 3 در 3، 4 در 4، 5 در 5، 8 در 8، 10 در 10 و … تولید می کنند. حتی امکان سفارشی سازی ابعاد چشمه هم وجود دارد.

مش فایبرگلاس دیوار با چه وزنی در بازار به فروش می رسد؟

از دیگر پارامترهایی که مش فایبرگلاس را بر اساس آن دسته بندی می کنند وزن یا گرماژ مش است. مقدار الیافی که در ساخت این محصول بکار می رود وزن آن را تعیین می کند. بنابراین هرچه مقدار الیاف بکار رفته در این مش بیشتر باشد گرماژ آن نیز افزایش می یابد. علاوه بر این باید بدانید مقاومت طول عمر این توری رابطه مستقیم با وزن الیاف دارد. یعنی هرچه مقدار الیاف بکار رفته در این توری بیشتر باشد طول عمر و مقاومت آن نیز افزایش می یابد. به طور کلی توری های مش فایبرگلاس دارای وزن 110 گرم، 125 گرم، 145 گرم و 200 گرم بر متر مربع می باشند. البته امکان سفارشی سازی این محصول بر اساس وزن وجود دارد. به همین دلیل توری های مش فایبرگلاس سبک تر و سنگین تر هم در بازار مشاهده می شود.

این توری در وزن های سبک تر مثل 45 گرم، 60 گرم و 75 گرم و سنگین تر مثل 700 یا 930 گرم بر متر مربع هم تولید می شود. وزن نیز مانند ابعاد چشمه تعیین کننده کاربرد توری است. بنابراین کاربران باید با توجه به نوع کاربرد خود وزن این محصول را انتخاب کنند. از مش های فایبر گلاس با گرماژ ۱۶۵گرم بر متر مربع به منظور یکپارچه سازی المان های بنایی، فایبر گلاس با گرماژ ۱۴۵ گرم بر متر مربع به منظور مقاوم سازی کف، فایبر گلاس با گرماژ ۲۰۰ و ۳۸۰ گرم در متر مربع برای تقویت پایه و مقاومت حرارتی و از فایبر گلاس با گرماژ ۱۲۵ گرم بر متر مربع به منظور ترمیم اندودکاری ضخیم استفاده می شود.

مهاربندی دیوارها با مش فایبرگلاس دیوار چگونه است؟

به طور کلی برای مهار و کنترل دیوار از سیستم وال پست استفاده میشود. امروزه وال پست های جدیدی به نام سیستم وال مش یا همان مش فایبرگلاس طراحی و تولید شدند. سیستم وال مش (wallmesh) به دلیل کاهش هزینه ها و افزایش ایمنی موفق شد جایگزین وال پست های قدیمی شود. مهمترین کاربرد سیستم وال مش استفاده از آن در دیوار ساختمان ها به منظور افزایش پایدارسازی دیوار در برابر زلزله است. یکی از مهمترین متریال هایی که در اجرای این سیستم وال پست مورد استفاده قرار میگیرد مش فایبرگلاس دیوار است. این مش فایبرگلاس کمک می کند در زمان زلزله قاب مورد نظر به گونه ای تغییر کند که دیوار هیچگونه آسیبی از نیروی زلزله نبیند. این ویژگی مش فایبرگلاس دیوار سبب شد مهمترین کاربرد این توری در سیستم وال مش دیوار یا وال پست مش باشد تا دیوار را مهار کند.

در صورتی که مش فایبرگلاس دیوار به درستی نصب و توسط پلاسترهای مخصوص مثل پلاسترهای سیمانی و گچی اندود شود بهترین راهکار برای اجرای سیستم وال مش و مهار دیوار میباشد. در سیستم وال مشی که از مش فایبرگلاس دیوار استفاده شود معایب وال پست های قدیمی وجود ندارد. وال پست های قدیمی و فلزی سنگین وزن بودند و در برابر رطوبت، حرارت و جریان الکتریکی مقاومت خوبی نداشتند. همچنین زمان بر و هزینه بر بودن از دیگر معایب وال پست های فلزی است. در صورتی که استفاده از توری های مش فایبرگلاس در سیستم وال مش سبب میشود این نگهدارنده سبک وزن باشد و برای نصب به نیروهای متخصص نیاز نداشته باشد. مقرون به صرفه بودن، مقاومت در برابر رطوبت و حرارت، نصب سریع و راحت، خورده نشده و عایق جریان الکتریکی از دیگر مزایای این توری است.

مزایای مهاربندی دیوارها با مش فایبرگلاس دیوار چیست؟

مزایای بیشمار مش فایبرگلاس دیوار سبب کنار رفتن وال پست های قدیمی شد. به همین دلیل در مهاربندی دیوارها استفاده می شود. یکی از مهمترین مزایای استفاده از مش فایبرگلاس در مهاربندی دیوارها این است که برای نصب وال مش به توری های فایبرگلاس فقط به پلاسترهای گچی و پلاستر سیمانی نیاز می باشد. همچنین در کمترین زمان ممکن دیوارها مقاوم سازی می شوند.

ایجاد ساختاری یکپارچه از دیگر ویژگی های این توری است. ترکیب سیستم وال مش با توری فایبرگلاس سبب می شود نیروهای حاصل از زلزله که بر دیوار وارد می شوند به قابل و اسکلت ساختمان انتقال یابند. این قابلیت سبب ایمن سازی ساختمان ها در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله می شوند. بنابراین افزایش ایمنی ساختمان ها از دیگر مزایای مهاربندی دیوار با مش فایبرگلاس است.

مقرون به صرفه بودن توری فایبرگلاس سبب می شود هزینه اجرای سیستم وال مش کاهش یابد. بنابراین کاهش هزینه اجرای وال مش یکی از مهمترین مزایای مهاربندی دیوار با مش فایبرگلاس می باشد. بسیاری از اجزای تشکیل دهنده وال پست قدیمی در این سیستم حذف شده است. همچنین نیروهای نیمه حرفه ای هم می توانند وال مش را اجرا کنند. لذا هزینه نیروهای متخصص حذف می شود.

ساده و کم دردسر بودن و همچنین اجرا در سریع ترین زمان ممکن از دیگر مزایای این سیستم وال پست است. از دیگر مزایای مهاربندی دیوارها با مش فایبرگلاس دیوار می توان به سازگار بودن با انواع مصالح نظیر سیمان، گچ و سفال، جلوگیری از ریزش و تخریب دیوار در زمان وقوع زلزله، جلوگیری از ترک خوردگی دیوار و سطوح، عمر طولانی، افزایش ایمنی ساختمان، عدم محدودیت در اجرا و مقاومت در برابر محیط قلیایی اشاره کرد.

ترمیم ترک دیوار با مش فایبرگلاس دیوار چگونه است؟

همانطور که اشاره نمودیم یکی از مهمترین ویژگی های مش فایبرگلاس مقاومت کششی بسیار بالا است. علاوه بر این این توری سبک وزن، انعطاف پذیر و نازک می باشد. به همین دلیل به یکی از بهترین گزینه ها برای ترمیم، تعمیر و مقاوم سازی دیوار سازه ها تبدیل شده است. این موضوع سبب شد از توری فایبرگلاس دیوار برای ترمیم ترک دیوار استفاده شود. لذا توری های فایبرگلاس را به توری ترک گیر هم می شناسند. ترمیم ترک های سقف و دیوار یکی از رایج ترین کاربردهای این مش است.

توری فایبرگلاس ترک گیر از ویژگی های جالب توجهی برخوردار است. مقاومت بالا در برابر مواد قلیایی، مقاومت کششی خوب و قیمت مقرون به صرفه از مهمترین ویژگی ها می باشند. ترمیم ترک دیوار با مش فایبرگلاس دیوار به این صورت است که ابتدا سطح دیوار را به کمک ابزارهای مخصوص صاف و یکدست می کنند. سپس ترک های موجود را با استفاده از مش فایبرگلاس می پوشانند.

در صورتی که ترک ها در قسمت های منحنی دیوار بودند باید توری را برش داد تا بتواند ترک ها را پوشش دهد. در مرحله آخر با استفاده از پلاسترهای گچی یا سیمانی توری فایبرگلاس را به دیوار می چسبانند. وظیفه توری فایبرگلاس دیوار این است که ترک را گرفته و در جای خود نگه دارد. این واکنش مانع از گسترش و زیاد شدن ترک دیوار می شود. همچنین از نفوذ آب، رطوبت و مواد شیمیایی به داخل دیوار جلوگیری می کند.

ترمیم و مقاوم سازی بناهای تاریخی با استفاده از مش فایبرگلاس دیوار

بناهای تاریخی مهمترین ثروت هر کشوری محسوب می شود. به همین دلیل ترمیم و مقاوم سازی آن برای تمام افراد مهم می باشد. معمولا اغلب بناهای تاریخی از مصالحی مثل خشت، گل، سنگ و چوب ساخته می شوند. لذا با هر متریالی نمی توان اقدام به ترمیم آن ها کرد. از طرف دیگر وضعیت نامناسب بسیاری از بناهای تاریخی زنگ خطری برای سازمان میراث فرهنگی است. لذا در سریع ترین زمان ممکن باید اقدام به ترمیم و مقاوم سازی آن ها کرد. با توجه به اینکه بناهای تاریخی از ظرافت و حساسیت خاصی برخوردار هستند نحوه مقاوم سازی و ترمیم آن ها اهمیت ویژه ای دارد. در حال حاضر از روش های مقاوم سازی مختلفی برای ساختمان ها استفاده می شود. اما تمام آن ها مناسب مقاوم سازی بناهای تاریخی نمی باشد.

سیستم مقاوم سازی کامپوزیت FRCM یکی از جدیدترین و مدرن ترین روش های مقاوم سازی است که از آن می توان برای ترمیم بناهای تاریخی استفاده نمود. در حال حاضر استفاده از شبکه الیاف TRM یا روش مقاوم سازی FRCM به عنوان موثرترین راهکار برای ترمیم و مقاوم سازی بناهای تاریخی معرفی میشود. در این روش با استفاده از مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا و برخی ملات های ترمیم بتن می توان اقدام به بازسازی این بناها کرد. از جمله ویژگی هایی که سبب شدند این سیستم به عنوان بهترین راهکار مقاوم سازی بناهای تاریخی معرفی شود می توان به اجرای سریع با راندمان بالا و مقاومت کششی بالا اشاره کرد. از همه مهمتر اینکه سیستم مقاوم سازی کامپوزیت FRCM کمترین تغییر را در ابعاد بناهای تاریخی به وجود می آورد که این موضوع مثبت ترین قابلیت این سیستم است.

اجرای نمای ساختمان و مش فایبرگلاس دیوار

یکی دیگر از کاربردهای مش فایبرگلاس دیوار در اجرای نمای ساختمان است. از آنجایی که نمای ساختمان را با متریال های مختلفی می سازند باید مش فایبرگلاس انتخابی با توجه به نوع نمای ساختمان باشد. به عنوان مثال اگر نمای ساختمان به صورت گچکاری است برای مقاوم سازی لایه های گچ باید از توری فایبرگلاس مناسب گچکاری استفاده شود. برای تقویت ساختمان های با نمای گچ یا سیمان کاری باید این توری را زیر ملات گچ یا سیمان مدفون کرد. این کار مانع از ترک خوردگی گچ شده همچنین از نفوذ آب به دیوار جلوگیری می کند.

اما اگر در نمای ساختمان از سنگ های بزرگ و تایل استفاده شود باید از توری های پشت سنگ استفاده کرد. یکی از مهمترین خطراتی که این سنگ ها را تهدید می کند شکستگی و ترک خوردگی است. توری فایبرگلاس دیوار به دلیل انعطاف پذیری، مقاومت کششی و حرارتی بالا و همچنین ضد آب و رطوبت بودن بهترین گزینه برای مقاوم سازی نمای ساختمان های سنگی است.

نحوه استفاده از مش فایبرگلاس دیوار در نماهای سنگی به این صورت است که ابتدا توری ها را در ابعاد مورد نظر برش می دهند. سپس آن ها را با استفاده از چسب مخصوص مثل چسب اپوکسی یا رزین به پشت سنگ می چسبانند. در نهایت سنگ های نما طبق روش های رایج نصب می گردند.

قیمت مش فایبرگلاس دیوار به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت خرید مش فایبرگلاس دیوار به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت این توری نوع آن است. همانطور که اشاره نمودیم مش های فایبرگلاس در انواع مختلفی تولید می گردند که هر کدام از آن ها قیمت خاص خود را دارند. کما اینکه با توجه به ویژگی های این مصالح، قیمت هر کدام می تواند متفاوت برآورد گردد. البته که تورم ها و محدودیت های موجود در بازار داخلی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت مش فایبر گلاس دیوار خواهد بود.

با این تفاسیر از جمله مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت مش فایبرگلاس عبارتند از:

  • مقدار الیاف بکار رفته در مش
  • ابعاد چشمه
  • وزن و ضخامت توری
  • نوع مواد اولیه و کیفیت مش فایبرگلاس
  • برند تولیدکننده
  • نوع رزین بکار رفته
  • میزان مقاومت توری فایبرگلاس
  • نوع کاربرد توری
  • قابلیت های توری فایبرگلاس
  • استاندارد بودن توری
  • مقاوم به قلیا بودن
5/5 - (5 امتیاز)

سئوالات متداول برای "مش فایبرگلاس دیوار چیست؟"

برای خرید مش فایبرگلاس از چه طریقی باید اقدم نمود؟

برای سفارش و خرید مش فایبرگلاس می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان فروش شرکت وال مش با شماره 86124543 اقدام نمایید.

برای خرید مش فایبرگلاس مناسب باید چگونه اقدام کرد؟

از طریق مشاوره رایگان با کارشناسان فروش وال مش راهنمایی برای خرید مش فایبرگلاس مناسب را دریافت نمایید.

آیا برای نصب و اجرای مش فایبرگلاس روی دیوار نیاز به تخصص خاصی هست؟

خیر، مش و توری فایبرگلاس به راحتی روی دیوار نصب شده و توسط افراد حاضر در پروژه قابل انجام است.

مش فایبرگلاس در چه سایز و ابعادی به فروش می‌رسد؟

رول مش فایبرگلاس با گرماژ گوناگون و با عرض و طول مختلف به فروش میرسد.

آیا برای مقاوم سازی بناهای قدیمی می‌توان از مش فایبرگلاس استفاده نمود؟

بله، مش فایبرگلاس به خاطر خاصیت تحمل بالا در برابر تنش می‌تواند برای مقاوم سازی ساختمان‌های قدیمی استفاده شود.

نقش مش فایبرگلاس در مقاوم سازی دیوار چیست؟

مش فایبرگلاس به خاطر خواص مکانیکی بی نظیری که دارد برای مقاوم سازی دیوارها به کار می‌رود.

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *