تفاوت بلوک لیکا و پرلیت چیست؟

تفاوت بلوک لیکا و پرلیت چیست؟

صنعت ساختمان با توجه به پیشرفت تکنولوژی، مصالح جدیدی را به جای مصالح سنتی مورد استفاده قرار داده است. این مصالح جدید بلوک پرلیت و بلوک لیکا هستند که در ساختمان‌سازی به کار می‌روند. این مقاله به مقایسه این دو نوع بلوک می‌پردازد. بلوک پرلیت : بلوک پرلیت از ترکیب پرلیت (یک ماده معدنی خاص)، سیمان و آب تولید می‌شود. ویژگی بارز این بلوک، عایق‌بودن به حرارت و صدا است. پرلیت به علت ساختار خود بافت توخالی دارد و عایق حرارتی عالی‌ای را ارائه می‌دهد. علاوه بر این، به عنوان یک عایق صوتی نیز عمل می‌کند. بلوک پرلیت سبک‌تر از بلوک لیکا است که به ایجاد تسهیلات در حمل و نقل و نصب منجر می‌شود. بلوک لیکا: بلوک لیکا از خاک رس منبسط شده و مواد مختلفی از جمله سیمان و آب تولید می‌شود. یکی از ویژگی‌های برجسته بلوک لیکا، مقاومت فشاری بالای آن است. این بلوک ها برای پروژه‌هایی با بارهای فشاری بالا بسیار مناسب هستند. از نظر مقاومت فشاری بالاتری نسبت به بلوک پرلیت برخوردار هستند. انتخاب بین بلوک پرلیت و بلوک لیکا وابسته به نیازها و اولویت‌های پروژه شماست. اگر نیاز به عایق حرارتی و صوتی بالا دارید، بلوک پرلیت بهترین گزینه خواهد بود. اگر مقاومت فشاری اولویت دارد، بلوک لیکا مناسب‌تر است. برای انتخاب بهترین گزینه، مشورت با متخصصین ساختمانی توصیه می‌شود.

بلوک لیکا و بلوک پرلیت دو نوع مصالح ساختمانی محبوب در صنعت ساخت و ساز هستند. هر دو نوع بلوک دارای ویژگی‌ها و مزایا منحصر به فردی هستند که در این مقاله به مقایسه آنها خواهیم پرداخت. با توجه به این که هر دو نوع  این بلوک‌ها از بلوک‌ سبک صنعتی به حساب می­ آیند، ولی به دلیل تفاوت در نوع پوکه ای که در ساخت از آن استفاده می­شود ویژگی‌های آن­ها  نیز با هم فرق خواهد کرد. تفاوت بلوک پرلیت و لیکا در نوع بلوک های سبک سیمانی است و در ساخت آن معمولا از پوکه صنعتی استفاده می شود. این نوع  بلوک­ ها ویژگی های خاص خود را دارند و استفاده از آن فایده­ های بسیار زیادی خواهد داشت.

بلوک لیکا چیست؟

یکی از با اهمیت ترین بلوک سبک، بلوک لیکا است که از تولیدات مهم ایران است. بلوک لیکا از ترکیب سبک دانه با سیمان و آب به وجود می­ آید. برای سبک نگه داشتن این قطعه­ ها، ریزدانه های طبیعی از بتن حذف می‌شود و محصولات پایانی شامل یک سری تخلخل بیشتری در مقابل بتن نیمه سبک خواهد بود. همچنین وزن بلوک بتنی دانه سبک عموما کمتر از ۱۱۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب خواهد بود. در نظر داشته باشید که ضخامت جداره بلوک توخالی برای استفاده بیشتر از خاصیت عایق آن از بلوک معمولی خواهد بود. بلوک لیکا در گونه های متفاوت دیواره اطراف و تیغه ه­ای ساخته می­‌شوند و همچنین دارای کاربرد وسیعی در سقف­ های تیرچه و بلوک، دیوارهای پیرامونی ، نما و جداکننده ها استفاده می‌شود .

بلوک پرلیت چیست؟

یک نمونه از بلوک‌ سیمانی ساختمانی بلوک پرلیت است که با  استفاده از پوکه پرلیت تولید شده است. با توجه به این که در بلوک لیکا شن و ماسه حذف می­شود و جایگزین آن پوکه لیکا است. همچنین در بلوک پرلیت شن و ماسه حذف شده و جایگزین آن پوکه پرلیت خواهد بود. به خاطر بافت حجیم پوکه پرلیت و وزن بسیار کم آن، بلوک تولید شده با دانه پرلیت نیز وزن سبکی خواهد داشت. یکی از مصالح ساختمانی سبز بلوک پرلیت است. زیرا هم مواد اساسی پرلیت یک نمونه مواد معدنی است که از طبیعت به دست آورده می­‌شود و همچنین با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد. یکی از ویژگی‌های بلوک پرلیت می‌توانید به ویژگی عایق صدا بودن آن‌ در مقابل صوت و حرارت و … اشاره کرد.

ویژگی بلوک لیکا چیست؟

  • عایق حرارتی : بلوک لیکا دارای عایق حرارتی بسیار خوبی است. این ویژگی باعث کاهش نیاز به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌شود و به بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها کمک می‌کند.
  • عایق صوتی : بلوک لیکا نیز عایق صوتی خوبی دارد. این ویژگی به کاهش نفوذ صداها از خارج به داخل و بالعکس کمک می‌کند.
  • مقاومت مکانیکی : با وزن سبک خود، بلوک لیکا به مقاومت مکانیکی مناسبی دارد، که به تقلیل از خطر آسیب در مواجهه با زلزله کمک می‌کند.
  • مقاومت در برابر آتش :  بلوک لیکا مقاومت خوبی در برابر آتش دارد و به ایمنی در مواجهه با حریق کمک می‌کند.
  • وزن سبک : وزن کم بلوک لیکا موجب سرعت بیشتر در اجرای پروژه‌ها و کاهش هزینه های حمل و نقل می‌شود.
  • قابلیت مقاومت در برابر شوری و رطوبت : بلوک لیکا می‌تواند در معرض شوری و رطوبت قرار گیرد و همچنین مقاومت خوبی در مقابل خوردگی دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که بلوک لیکا برای پروژه‌های دریایی و مناطق با آب و هوای مرطوب مناسب باشد.
  • عمر طولانی : بلوک لیکا دارای عمر طولانی است و به عنوان یک مصالح مستدام شناخته می‌شود.

ویژگی بلوک پرلیت:

  • عایق حرارتی : بلوک پرلیت نیز دارای عایق حرارتی خوبی است و می‌تواند در کاهش انتقال حرارت به ساختمان‌ها موثر باشد.
  • وزن سبک : بلوک پرلیت سبک‌تر از بلوک لیکا است و مناسب برای استفاده در ساختمان‌های سبک و یا ساختمان‌هایی که بار مرده‌ای کمتری دارند.
  • قابلیت شیارزنی : مانند بلوک لیکا، بلوک پرلیت نیز قابلیت شیارزنی دارد و ایجاد فضاهای برای نصب سیستم‌های الکتریکی و لوله‌کشی را آسان می‌کند.
  • قابلیت پردازش و تنظیم شکل : بلوک پرلیت قابلیت پردازش و تغییر شکل دارد و به معماران امکان ایجاد طرح‌های مختلف را می‌دهد.
  • مقاومت در برابر حرارت : بلوک پرلیت مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و می‌تواند در ساختمان‌هایی که با دماهای بالا روبرو هستند مفید باشد
  • قابلیت ضد جذب آب : بلوک پرلیت آب را جذب نمی‌کند و از آسیب‌های ناشی از رطوبت در ساختمان جلوگیری می‌کند.
  • مقاومت در برابر آتش : بلوک پرلیت مقاومت بالایی در برابر آتش دارد و می‌تواند به افزایش ایمنی در مواجهه با حریق کمک کند.

در نهایت، انتخاب بین بلوک لیکا و بلوک پرلیت بستگی به نیازهای ویژه پروژه شما دارد. هر کدام از این دو مصالح ساختمانی ویژگی‌ها و مزایا منحصر به فردی دارند که می‌تواند در بهبود کیفیت و عملکرد ساختمان‌ها تاثیرگذار باشد. مهمترین نکته این است که مواد مناسبی را بر اساس شرایط محیطی و نیازهای پروژه خود انتخاب کنید تا به نتایج بهتری در ساختمان‌نگاری دست یابید. از طرف دیگر، بلوک لیکا در مورد مقاومت مکانیکی عملکرد بهتری دارد، در حالی که بلوک پرلیت به دلیل وزن سبک‌تر خود و قابلیت پردازش بهتر مناسب برای پروژه‌های خاصی می‌باشد.

تفاوت بلوک لیکا و پرلیت چیست؟

بلوک لیکا و بلوک پرلیت دو مصالح ساختمانی متفاوت هستند و برخی ویژگی‌ها و مزایا را دارند که می‌توانند در انتخاب میان آنها تاثیرگذار باشند. در ادامه مقایسه بین این دو نوع بلوک به شما اطلاعات بیشتری خواهیم داد.

مقدار استقامت گرمایی بلوک لیکا در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد بیش از ۱۲۰ دقیقه و در بلوک پرلیت بیش از ۱۸۰ دقیقه است. بنابراین بلوک پرلیت درمقابل آتش سوزی استقامت زیادتری خواهد داشت. در نظر داشته باشید که بلوک لیکا از استقامت فشاری مناسب تری در مقابل بلوک پرلیت خواهد داشت و همچنین بلوک لیکا قیمت بهتری در مقابل بلوک پرلیت خواهد داشت. به طور کلی قدرت جذب آب در بلوک سبک دانه مناسب تر از بلوک گازی است. بنابراین جذب آب بلوک پرلیت نسبت به بلوک لیکا مناسب تر است.

تفاوت بلوک لیکا و پرلیت در نحوه ساخت و تولید چیست؟

در این قسمت قرار است مقایسه بلوک لیکا و پرلیت در مورد نحوه ساخت و تولید باشد . بلوک‌های پرلیت توسط متخصصین با روش‌های مختلف تولید می‌شوند که بستگی به امکانات و توانایی‌های تولیدکنندگان دارد.

شیوه تولید بلوک پرلیت با دقت اندازه ­گیری بالا ماده اولیه که شامل پوکه معدنی، ماسه، سیمان و آب شروع می‌شود و با قالب‌گرفتن این ماده به وسیله سیستم­ های ویژه بلوک زنی انجام می­‌شود. سپس پس از قالب گیری و پرس کردن ماده داخل قالب، عمل ­آوری از طریق بخاردهی به بلوک صورت می­‌گیرد تا استقامت بلوک در هنگام خشک شدن به وسیله رطوبت موجود زیاد شود. در این قسمت اغلب ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد و پس از آن بلوک پرلیت در بازار به فروش می­‌رسد.

در ساخت بلوک لیکا، اول آب، سیمان و دانه لیکا باهم ترکیب می­‌شوند. بعد از آن این ترکیب داخل قالب مخصوص با ابعاد معین ریخته می­‌شود و سپس مرحله خشک شدن آن شروع می­‌شود تا بلوک لیکا بدست بیاید. توجه داشته باشید که بلوک لیکا سبک و متخلخل است که توانایی فشار 100-30 کیلوگرم بر سانتی متر مربع را خواهد داشت که مراحل آن را به صورت واضح خواهیم گفت.

مرحله اول ( تهیه ملات بلوک )

برای تهیه بلوک لیکا نیاز است ابتدا دانه های لیکا ( همان رس سبک شده منبسط ) با آب و سیمان مخلوط شوند. خاک رس را از محل دپو به کارخانه می آوردند و روی نقاله هایی که قابلیت اندازه گیری وزن را دارد ریخته می‌شود سپس املاح معدنی موجود در آن توسط آهنربا جدا می­‌شود. این کار برای این انجام می‌شود که در صورت وجود املاح معدنی در خاک رس بعد از عبور از دستگاه ممکن است به آن آسیب بزند. بعد از این مرحله، خاک رس به داخل آسیاب ویژه ای که سطح زیر آن سوراخ دارد ریخته می‌شود. برای تشکیل یک مخلوط گلی شکل آب به خاک رس اضافه می‌شود و با استفاده از یک میکسر حلزونی تازه به خوبی مخلوط می‌شود.

مرحله دوم ( خشک کردن ) :  در این مرحله دانه لیکا داخل کوره، حرکت کرده تبدیل و به گندله می­‌شوند.

مرحله سوم ( پختن ) :

پختن این بلوک ها طی 3 مرحله جداگانه انجام می‌شود. در ابتدا دانه های را خشک شده برای 2 ساعت در دمای 200 درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود. سپس برای پخت دوباره عملیات پخت در دمای 200 درجه سانتی گراد تکرار می‌شود. برای بار دوم این دما را به 400 افزایش می‌دهیم و در مرحله سوم نیز دما را به 1200 درجه سانتی گراد می‌رسانیم. در این مرحله، خاک رس به نزدیکی نقطه ذوب می‌رسد و گازهای تولید شده باعث ایجاد حفره‌هایی در دانه‌های لیکا می‌شود. سپس بلوک ها به محل خنک کردن منتقل می‌شوند.

بلوک لیکا سبک تر است یا بلوک پرلیت

باید در نظر داشته باشید که سبک بودن بلوک منجر به این می­‌شود که فرایند ساخت و ساز با سرعت بیشتری صورت بگیرد و بنابراین وزن کلی سازه نیز کاهش قابل ملاحظه ­ای خواهد داشت. با کم شدن وزن سازه خسارت هایی که ممکن است در اثر زلزله وارد شود نیز کم شود. همچنین وزن سازه ساخته شده با بلوک لیکا در مقایسه با سازه‌ای که با آجر ساخته می‌­شود تقریبا دو و نیم برابر کمتر خواهد بود.

همچنین از جمله مزیت های بلوک پرلیت سبک وزن بودن آن است. بلوک پرلیت به علت وجود حفره های هوا در بافت های سلولی وزن کمتری در مقایسه با بلوک بتنی سنتی دارند. این مزیت منجر می‌­شود تا در هنگام ساخت و ساز سریع تر کار کنید و هزینه هایی که مربوط به نیروی کار و حمل و نقل می­‌شود را به طور قابل ملاحظه­ ای کاهش دهید. بنابراین از مطالب فوق می­توان به این نتیجه رسید که در مقایسه بلوک لیکا و پرلیت هر دو سبک هستند.

قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک لیکا و پرلیت

قیمت هر متر مربع از دیوارهای بلوک لیکا و پرلیت به عوامل مختلفی وابسته است، شامل نوع بلوک، ابعاد، مکان ساخت، کارگری، مصالح، و سایر عوامل. برای دریافت قیمت دقیق، مشورت با پیمانکاران ساختمانی یا متخصص های مرتبط در ارتباط باشید. در طی ارتباط با این افراد، شما می‌توانید جزئیات پروژه‌تان را ارائه دهید (مانند ابعاد دیوار، نوع بلوک و پرلیت مورد استفاده، موقعیت پروژه، و غیره) تا بتوانند به شما یک پیشنهاد قیمت مناسب ارائه دهند. این امر به خاطر تفاوت‌های متعددی که ممکن است در هر پروژه وجود داشته باشد، ضروری است.

تفاوت بلوک لیکا و پرلیت در مقاومت

در مقایسه بلوک لیکا و پرلیت از نظر مقاومت، منظور مقاومت فشاری است که به بررسی آن می­‌پردازیم. به طور کلی مقاومت فشاری بلوک‌ لیکا حداقل ۲۰ و حداکثر حدود ۴۵ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است. همچنین مقاومت فشاری بلوک پرلیت نیز به 29-23 کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع خواهد رسید. بنابراین می­توان به این نتیجه رسید که مقاومت فشاری بلوک لیکا از بلوک پرلیت بیشتر است.

تفاوت بلوک لیکا و پرلیت در سرعت اجرا دیوارچینی

در این مرحله به مقایسه بلوک لیکا و پرلیت از نظر سرعت دیوار چینی می ­پردازیم. یکی از کاربردهای بلوک لیکا و پرلیت در دیوار چینی است که به دو شکل توخالی و توپر ساخته می­‌شود. که می­توان گفت هر دو بلوک لیکا و پرلیت در سرعت اجرا دیوارچینی بسیار بالایی دارند و تفاوت چندانی در سرعت عمل با یکدیگر ندارند.

تفاوت بلوک لیکا و پرلیت در عایق صوت

بلوک­ های پرلیتی از ضریب انتقال صوتی بسیار بالایی برخوردار است و به این صورت است که بسیار کم و یا خیلی ضعیف صدا را انتقال می­‌دهد. ولی در بلوک لیکا این ویژگی موجود نیست. در واقع بلوک لیکا مقدار بسیار کمی از انتقال صدا پیشگیری می­کند و فرکانس صوتی را به آسانی از بافت های بلوک لیکا انتقال می­‌دهد. در صورتی که بلوک پرلیت علاوه براینکه عایق مناسبی دارد، به خاطر محبوس شدن کیسه­ های هوایی در ساختارش، از بیرون رفتن گرما به محیط جلوگیری می­‌کند.

مقایسه بلوک لیکا و پرلیت از نظر عایق صوت به این صورت است که در بلوک‌ لیکا صوت عبوری از آن‌ها را تقریبا ۴۶ دسی‌بل کمتر خواهد بود. ولی این میزان در مورد بلوک پرلیت به 56-50 دسی‌بل خواهد رسید. بنابراین می­توان به این نتیجه رسید که می‌توان نتیجه بلوک‌ پرلیت به عنوان یکی از عایق هایی که نسبت به بلوک لیکا عملکرد بهتری دارد معرفی کرد.

تفاوت بلوک لیکا و پرلیت در عایق رطوبتی چیست؟

علاوه بر این در محیط­ های که سازه در کنار رطوبت بسیار زیاد قرار دارد مثل ویلاهای شمالی کشور استفاده از بلوک پرلیت، مورد مناسبی می باشد. سبک وزن بودن بلوک پرلیت موجب استقامت سازه در مقابل زلزله می شود. بنابراین از بلوک پرلیت بیشتر در مکان­ هایی که احتمال زلزله وجود دارد استفاده می شود. چرا که این نوع بلوک­ ها از پایداری و استحکام بسیار زیادی برخوردارند و تا سال­ های زیادی با همان کیفیت و عملکرد ماندگار خواهند بود. توجه داشته باشید که قیمت بلوک پرلیت نسبت به بلوک لیکا بیشتر است ولی فواید بیشتری در مقابل آن دارد که این قیمت در برابر مزیت ­هایی که دارد قابل توجیح است.

تفاوت بلوک لیکا و پرلیت در عایق دمایی چیست؟

مقایسه بلوک لیکا و پرلیت به جز عایق بودن نسبت به صوت، به عایق بودن نیز در مقابل حرارت هم مربوط خواهد شد. هرچه ضریب انتقال حرارت یک جسم به میزانی کمتر باشد، در این صورت جسم گرمای کمتری را از خود عبورخواهد داد. ضریب انتقال حرارتی بلوک پرلیت  1.09-0.761 وات بر مترمربع کلوین خواهد بود. و همچنین ضریب انتقال حرارتی بلوک لیکا ۲ وات بر مترمربع کلوین که  در این مورد را یکی از عیب­ های بلوک لیکا می­توان نام برد. بنابراین بلوک پرلیت  عایق مناسب تری در مقابل حرارت است.

باید به یاد داشت که بلوک لیکا تنها حدود 10٪ از انتقال گرما را مهار می‌کند، در حالی که بلوک پرلیت در مواجهه با آتش نه تنها استقامت بالایی دارد بلکه آتش را گسترش نمی‌دهد و شعله‌ها را انتقال نمی‌دهد. بر همین اساس، در صورتی که از بلوک پرلیتی استفاده کنید سازه شما مقاوم تر خواهد بود.

مهار دیوار بلوک لیکا و پرلیت با وال مش

یکی از راهکاری جدیدی که برای مهار و مقاوم سازی دیواره­ های غیر سازه­ای بسیار کارآمد خواهد بود، وال مش است. این سیستم موجب پایداری اصولی دیواره ­ها می‌شود در هنگام پدیدار شدن اتفاقات طبیعی همانند زلزله، از خراب شدن و ضرر و زیان جلوگیری ­کند. مهار کردن لرزه یکی از با اهمیت ترین علل اجرا کردن وال مش به حساب می ­آید. در واقع وال مش با تکیه کردن بر تکنولوژی کامپوزیت سیمانی که مسلح الیاف شیشه ­ای است، ساخته شده است. در این قسمت به یکی از مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

از جمله مزیت هایی که ناشی از اجرای وال مش است و از اهمیت بالایی برخوردار است، افزایش یکپارچگی و منسجم کردن دیوارها است. منسجم بودن دیوارها در مواجهه با بارهای جانبی ناشی از زلزله، اثرات منفی را به صورت کنترل شده کاهش می‌دهد.

بلوک لیکا بهتر است یا بلوک پرلیت

در مقاله مقایسه بلوک لیکا و پرلیت تمام نکات مربوطه گفت شد. بنابراین بلوک لیکا و پرلیت هر دو به عنوان مصالح در ساخت تیغه، دیوار و سقف استفاده می­‌شود. چندین تفاوت در مورد بلوک لیکا و پرلیت در قسمت های قبل گفت شد. اکنون شما می­توانید با توجه به نیاز و خواسته ­ای که از بلوک دارید، بهترین آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر برای شما عایق بودن در مقابل صوت و حرارت اهمیت زیادی دارد از بلوک پرلیت استفاده کنید و اگر مقاومت فشاری برایتان اهمیت دارد باید از بلوک لیکا استفاده کنید. در این مقاله تلاش شد تا تمام نکات مرتبط را پوشش داده شود و امیدواریم که این اطلاعات مفید بوده باشد.

5/5 - (11 امتیاز)

سئوالات متداول برای "تفاوت بلوک لیکا و پرلیت چیست؟"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

مقالات مرتبط


پرسش و پاسخ


2 نظر

  1. با عرض سلام سوالم این هست که تفاوت قیمت بلوک لیکا و پرلیت چشمگیر و قابل توجه میباشد یا از نظر قیمت تفاوت چندانی ندارند و اینکه سیستم وال مش بر کدام بلوک ایمن تر است وبا ان همخوانی بهتری دارد؟

    1. با عرض سلام و درود، بلوک پرلیت به خاطر جنس و متریالی که دارد بسیار سبک است و بلوک لیکا هم به خاطر ساختار متخلخلی که دارد وزن حجمی پایینی دارد، هر دو نوع این بلوک‌ها برای اجرای وال مش مناسب هستند و در مورد قیمت نیز به خاطر فراوانی مواد اولیه هر دو نوع این بلوک‌ها قیمتی در یک رنج دارند برای مطالعه بیشتر در خصوص بلوک های پرلیتی مقاله بلوک پرلیت چیست را مطالعه نمایید.

نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *