توری فایبرگلاس نسوز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توری فایبرگلاس نسوز چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توری فایبرگلاس نسوز یک نوع محصول ساختمانی است که برای افزایش ایمنی در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این توری از الیاف شیشه‌ای ساخته شده است و مقاومت بالایی در برابر دماهای بالا تا 550 درجه سانتیگراد دارد. با ظاهری مشابه به دیگر انواع توری‌ها، اما با مقاومت بیشتر به دلیل الیافی که در آن استفاده می‌شود، طراحی شده است. برای تولید، ابتدا الیاف شیشه‌ای را طبق فرآیندی خاص ذوب می‌کنند. سپس الیاف مذاب را در کارخانه‌های مربوطه به صورت رشته‌های نخ تولید می‌کنند و با استفاده از دستگاه‌های خاص، به صورت توری بافته می‌شود. پس از آن، توری‌ها با لایه پوشش رزینی پوشش داده می‌شوند تا مقاومت آن‌ها در برابر حرارت و سایر عوامل افزایش یابد.

استفاده از این محصول در ساختمان‌ها و صنایع مختلف، با مزایای زیادی همراه است. این توری‌ها مقاومت بالایی در برابر سایش، مواد شیمیایی، حرارت، و آب دارند. همچنین وزن سبکی دارند و قابلیت حمل و نقل آسان را فراهم می‌کنند. به علاوه، مقاومت آن‌ها در برابر تابش UV نیز باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که توری فایبرگلاس نسوز دارد، استفاده از آن در صنایع مختلف به عنوان یک مصالح ساختمانی محبوب روزبه‌روز در حال افزایش است. این محصول باعث افزایش ایمنی و پایداری ساختمان‌ها و سازه‌ها می‌شود و به عنوان یک راهکار موثر در مقابله با خطرات مختلف، بسیار ارزشمند است.

امروزه برای افزایش ایمنی در ساختمان‌ها از محصولات مختلفی استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها توری فایبرگلاس نسوز است. این محصول که تحت عنوان مش فایبرگلاس هم شناخته می‌شود، قادر به تحمل دمای بالا حتی تا 550 درجه سانتی‌گراد است و در سازه‌هایی که احتمال احتراق در آن‌ها وجود داشته و مصالح مقاوم نسبت به دمای بالا نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توری فایبرگلاس نسوز از نظر ظاهری مشابه دیگر انواع توری‌ها است و حالتی مشبک دارد اما مقاومت آن نسبت به دیگر توری‌ها بیشتر بوده که این موضوع به دلیل الیافی است که در آن به کار می‌رود. در ادامه این مطلب به معرفی توری فایبرگلاس نسوز، کاربردها و مزایای استفاده از آن در ساختمان‌سازی می‌پردازیم.

توری فایبرگلاس نسوز چیست؟

توری فایبرگلاس نسوز یکی از جدیدترین انواع محصولات ساختمان است که کاربردهای زیادی دارد. توری فایبرگلاس نسوز، نوعی کامپوزیت تولید شده با الیاف شیشه است که به دلیل شکل شبکه‌ای یا چشمه‌ای، توری نام دارد. از این محصول کاربردی، به دلیل مقاومت بالایی که نسبت به حرارت و دمای بالا داشته و استحکامی که دارد در صنایع گوناگون استفاده می‌شود که ساخت و ساز یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

نکته جالب، قابلیت انعطاف‌پذیری آن با وجود استحکام نسبتا بالاست که امکان استفاده از توری به شکل‌های مختلف را فراهم می‌کند. به علاوه این مدل توری از مقاومت فشاری و کششی خوبی هم برخوردار است که شکل‌پذیری توری را بیشتر کرده و آن را کاربردی‌تر می‌کند. همه این ویژگی‌ها و ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، موجب شده که این محصول نسبت به محصولات مشابه در بازار محبوبیت بیشتری داشته باشد.

توری فایبرگلاس نسوز چگونه تولید می‌شود؟

توری فایبرگلاس نسوز، محصولی تولید شده از الیاف شیشه‌ است و با در کنار هم قرار گرفتن الیاف نخ فیبر شیشه تولید می‌شود. در واقع  این محصول را می‌توان محصولی تولید شده از ضایعات شیشه‌ای دانست. برای تولید این محصول ابتدا ضایعات شیشه‌ای را طبق فرآیندی خاص ذوب می‌کنند.

سپس مواد مذاب در کارخانه‌های مربوطه و با استفاده از دستگاه‌هایی به‌خصوص به صورت رشته‌های نخ الیاف شیشه تولید می‌شود. الیاف ابتدا مراحل مختلفی برای مقاوم‌سازی را طی می‌کنند. سپس، با استفاده از دستگاه تولید توری، در کنار هم قرار گرفته و به صورت چشمه‌ای بافته می‌شوند. در نهایت، توری‌های نسوز فایبرگلاس شکل می‌گیرند.

توری تولید شده در این مرحله با وجود مقاومت کششی، خام و بسیار منعطف است. به همین دلیل ابتدا آن را مستحکم کرده و سپس برای عرضه و فروش روانه بازار می‌کنند. برای افزایش استحکام، این محصول را با یک لایه پوشش رزینی پوشش می‌دهند.

توری‌های تولید شده را در حوضچه‌ای از رزین فرو می‌برند و در کوره‌های خاص با هوای بالا قرار می‌دهند تا رزین آن‌ها را سفت و سخت کند. سپس، توری‌های پوشیده از رزین را دور هسته‌ای از مقوا می‌پیچند و برای عرضه به مصرف‌کنندگان آماده می‌کنند.

خواص و مزایای استفاده از مش فایبرگلاس نسوز کدام است؟

توری‌های نسوز فایبرگلاس امروزه یکی از پرکاربردترین‌ مصالح برای استحکام‌سازی ساختمان‌ها و موارد مشابه محسوب می‌شوند. استفاده از این محصول مزایای زیادی دارد و همین مزایا آن را به یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده‌اند. از مهم‌ترین مزایا و خواص توری‌های نسوز فایبرگلاس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی توری فایبرگلاس نسوز به گونه‌ای است که امکان استفاده از آن در کنار انواع مختلف مصالح وجود دارد. به عبارتی ساختمان با هر متریال و مصالحی که ساخته شده باشد، توری فایبرگلاس به مقاوم‌سازی آن کمک می‌کند.
  • طراحی مشبک و پنجره‌ای و پوشش رزینی روی توری‌ فایبرگلاس نسوز موجب شده که این محصول نسبت به آب مقاوم بوده و جاذب رطوبت نباشد.
  • توری فایبرگلاس نسوز در ابعاد مختلف تولید می‌شود و مصرف‌کنندگان قادرند که با توجه به اندازه‌های مورد نیاز خود این محصول را خریداری کنند.
  • توری‌های نسوز از جنس فایبرگلاس، وزن سبکی هم دارند که این موضوع یک مزیت خوب برای حمل و نقل و جابجایی آن‌ها محسوب می‌شود.
  • این محصول علاوه بر نسوز بودن، به عنوان یک عایق الکتریکی خوب نیز قابل استفاده است.
  • توری فایبرگلاس نسوز را می‌توان در کنار متریالی مانند پلاستر سیمانی، گچی و… قرار داد و با استفاده از آن محصولات پیش‌ساخته ساختمانی را تولید کرد.

ویژگی بارز توری فایبرگلاس نسوز که باید بدانید

استفاده از توری‌ فایبرگلاس نسوز به دلیل ویژگی‌های آن‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است. این متریال که ابتدا در ساخت و ساز و پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شد، امروزه در انواع صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای فراوان توری فایبرگلاس نسوز و استقبال از به‌کارگیری آن در صنایع، به لطف ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که از آن‌ها برخوردار است. این ویژگی‌ها را در ادامه معرفی خواهیم نمود.

مقاومت در برابر سایش

یکی از ویژگی‌های توری‌ فایبرگلاس نسوز، مقاومت آن به حرارت است. یکی از مشکلات توری‌های معمولی ساییده شدن آن‌ها به مرور زمان و در هنگام برخورد با مصالح مختلف است که در نهایت باعث پارگی توری و از بین رفتن اثر آن می‌شود. این در حالی است که توری‌ فایبرگلاس نسوز نسبت به سایش مقاوم بوده و به راحتی پاره نمی‌شود.

مقاومت شیمیایی

توری‌ فایبرگلاس نسوز نسبت به مواد شیمیایی هم مقاومت بالایی داشته و در اثر برخورد با این مواد دچار خوردگی یا خرابی نمی‌شود. این ویژگی‌ باعث شده که از آنها در محیط‌هایی مانند آزمایشگاه‌ها یا کارخانجات تولید مواد شیمیایی برای مقاوم‌سازی بخش‌های مختلف استفاده شود.

پایداری در برابر حرارت و آب

همان‌طور که در مزایای فوق ذکر شد، این نوع از توری‌ها برای داشتن لایه رزینی به عنوان پوشش و ساختار مشبک، دارای پایداری در برابر آب و عدم جذب رطوبت هستند. این خاصیت باعث می‌شود توری‌ها تا مدت زمان بیشتری قابل استفاده باقی بمانند و فرسودگی آن‌ها به تعویق بیفتد. علاوه بر این، توری فایبرگلاس نسوز مقاومت قابل توجهی نسبت به حرارت نیز دارد که این ویژگی از تاثیر الیاف مورد استفاده در تولید و فرآیند مقاوم‌سازی آن ناشی می‌شود.

سبک و قوی

توری‌های نسوز فایبرگلاس وزن بسیار پایینی دارند، در نتیجه به راحتی می‌توان آن‌ها را جابجا کرد، به محل مورد نظر منتقل کرد و در هر جایی نصب و استفاده کرد. با وجود وزن سبک، توری فایبرگلاس نسوز از مقاومت بالایی هم برخوردار است و به راحتی پاره نمی‌شود. توری فایبرگلاس نسوز شکل‌پذیر هست اما برای شکل‌ دادن به آن‌ حتما باید از ابزارهای مخصوص استفاده کرد.

مقاومت در برابر UV

مقاومت در برابر UV از دیگر ویژگی‌های این محصول است. این ویژگی از تغییر شکل توری در برابر تابش اشعه UV محافظت کرده و طول عمر و کارایی این محصول را افزایش می‌دهد.

انواع توری و مش فایبرگلاس نسوز موجود در بازار بر اساس گرماژ و ابعاد چشمه کدام است؟

ابعاد چشمه یا شبکه توری فایبرگلاس نسوز که همان فاصله میان الیاف است در انواع مختلف این محصول متفاوت است و این موضوع موجب تنوع کاربردهای آن می‌شود. به علاوه این مدل توری یا مش در گرماژهای مختلف تولید می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند براساس نیاز خود گرماژ مناسب را انتخاب کنند.

مش فایبرگلاس  نسوز

گرماژ (براساس گرم) ابعاد چشمه (براساس میلی‌متر)
55 2.5*2.5
55 2.82*2.82
60 2.5*2.5
65 2.82*2.82
70 5*5
75 4*5
80 5*5
90 5*5
100 4*5
110 5*5
120 4*5
125 5*5
135 5*5
140 4*5
145 10*10
150 4*5
160 5*5
165 4*5

 

نکته مهمی که در مورد انواع توری‌ فایبرگلاس نسوز باید بدانید، تنوع این محصول از نظر مواد و متریالی است که در ساخت آن به کار می‌رود. الیاف شیشه‌ای که در تولید توری‌ فایبرگلاس نسوز استفاده می‌شوند دارای دو نوع E-Glass و AR هستند. نوع اول توری‌های ساخته شده از الیاف شیشه‌ای هستند که مقاومت خوبی داشته و کاربردهایی مشخص دارد.

نوع دوم اما توری‌هایی هستند که 32 درصد آ‌ن‌ها از الیاف فایبرگلاس و 68 درصد آن‌ها از PVC تشکیل شده است. این فرآیند ساخت و ترکیبات موجب تنوع بیشتر در کاربردهای توری‌ فایبرگلاس نسوز – پی وی سی می‌شود. به طوری که از این نوع توری هم برای تولید توری پنجره‌ای و هم برای توری‌های فلزی و رابیتس استفاده می‌شود.

کاربرد توری و مش فایبرگلاس نسوز چیست؟

انواع توری فایبرگلاس نسوز در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. البته نوع به‌کارگیری این محصول در هر صنعت بسته به وزن و گرماژ آن متفاوت است. از جمله صنایعی که این نوع توری در آن‌ها به کار می‌رود، موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • توری فایبرگلاس نسوز محصولی کاربردی در تولید استخر، بالکن، مخازن نگهداری آب و… است که باعث مقاوم‌سازی بتن و به‌ نوعی آب‌بندی آن می‌شود.
  • از این محصول برای ایجاد سطوح یکپارچه و جلوگیری از ترک در دیواره‌های ساختمان، پل‌ها و… استفاده می‌شود.
  • این محصول برای مقاوم‌سازی پانل‌ و سازه‌های گچی نیز مناسب است و از ترک خوردن و شکستن سازه‌های گچی جلوگیری می‌کند.
  • توری فایبرگلاس نسوز در سازه‌های سنگی برای جلوگیری از شکستن و خورد شدن سنگ هم استفاده می‌شود.
  • این محصول برای اجرای وال مش و پایداری دیوار در سازه‌های ساختمانی نیز مناسب و کاربردی است.
  • از توری‌ها فایبرگلاس در صنایع نفت و گاز برای مقاوم‌سازی پل‌ها و… استفاده می‌شود.
  • این محصول در صنایع حمل و نقل برای مقاوم‌سازی اتاق خودروها، پوشش قطعات موتور و… نیز قابل استفاده است.
  • مقاومت این محصول در برابر مواد شیمیایی آن را به متریالی کاربردی برای استفاده در صنایع شیمیایی تبدیل می‌کند. این محصول برای پوشش مخازن شیمیایی، دستگاه‌های تصفیه آب و… استفاده می‌شود.

کاربرد مش فایبرگلاس نسوز در صنعت نفت و گاز

یکی از کاربردهای اصلی تور‌ی‌های نسوز فایبرگلاسی در صنعت نفت و گاز است. از این محصول در صنایع نفت و گاز مانند صنایع پالایشگاهی به عنوان پوشش حفاظتی در مقابل آتش استفاده می‌شود. همچنین در کارخانجات یا برج‌های حفاری که احتمال احتراق وجود داشته و استفاده از محصولات مقاوم به حرارت ضروری است هم از این مدل توری استفاده می‌کنند، زیرا توری فایبرگلاس نسوز نسبت به حرارت و دمای بسیار بالا مقاوم است.

چرا از توری فایبر گلاس نسوز در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، یکی از کاربردهای مهم، استفاده از این محصول در صنایع ساخت و ساز است. در واقع با وجود کاربردهای متنوعی که این محصول در صنایع مختلف دارد اما بیشتر افراد آن را به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، برای مقاوم‌سازی سازه می‌شناسند. علت استفاده از این محصول در پروژه‌های ساخت و ساز، مقاومتی است که نسبت به حرارت و دمای بالا دارد. در نتیجه اگر در محل ساختمان حریق رخ دهد از ریزش دیوارها و سقف جلوگیری می‌کند.

به علاوه توری فایبرگلاس نسوز یک لایه نسبتا نازک اما مقاوم است که ضخامت بخش‌های مختلف سازه را افزایش نمی‌دهد. دیگر متریالی که پیش از توری فایبرگلاس نسوز برای مقاوم‌سازی سازه استفاده می‌شدند، دارای ضخامت نسبتا زیاد بودند که این موضوع موجب افزایش ضخامت دیوار و سقف می‌شد.

توری فایبرگلاس نسوز اما سبک و نازک بوده و امکان اجرای آن در هر بخشی وجود دارد. به علاوه وزن پایین توری فایبرگلاس نسوز‌ امکان استفاده از آن‌ها برای سقف یا دیوار در ساختمان‌های مرتفع را نیز فراهم کرده و فشار یا باری اضافه به ساختمان وارد نمی‌کنند.

مش فایبرگلاس نسوز چه دمایی را می تواند تحمل کند؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، توری فایبرگلاس نسوز، محصولی مقاوم نسبت به حرارت و دمای بالاست و قادر به تحمل دما تا 550 درجه سانتی‌گراد نیز است. البته تحمل این متریال به مسائلی مانند الیاف به کار رفته در تولید آن هم بستگی دارد.

نحوه اجرای توری فایبرگلاس نسوز چگونه است؟

برای اجرای این متریال ابتدا باید پلاستر مناسب را انتخاب کرد. به منظور اجرا ابتدا باید سطح مورد نظر را از آلودگی‌هایی مانند رنگ و روغن پاک کرد. سپس ناهمواری‌هایی که در سطح وجود دارند را یکدست کرد تا محل قرارگیری توری هموار و صاف باشد.

پس از آن باید مقدار مناسب و مورد نیاز از توری فایبرگلاس نسوز را با قیچی یا کاتر مخصوص برش داد و روی سطح مورد نظر با پیچ یا میخ، فیکس کرد. در مرحله بعد باید پلاستر گچی یا سیمانی که ترکیب گچ یا سیمان با مقدار مناسب آب هستند را آماده کرد و با ماله دستی یا پاشش اسپری روی توری فایبرگلاس ریخت. این کار باید تا جایی انجام شود که توری زیر لایه پلاستر مدفون شود. بعد از این کار توری و پلاستر آماده استفاده هستند و امکان‌ جای‌گذاری این متریال در دیوار و… برای افزایش مقاومت وجود دارد.

پیش از خرید توری فایبرگلاس نسوز به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پیش از اینکه برای خرید توری فایبرگلاس نسوز اقدام کنید، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید تا بهترین نوع این محصول با توجه به نیاز خود را خریداری کنید.

  • کیفیت محصول: باتوجه به اینکه توری فایبرگلاس نسوز به منظور افزایش استحکام استفاده می‌شود، تهیه نوع مقاوم آن حائز اهمیت است. تهیه این محصول از برندهای معتبر، شما را بابت کیفیت آسوده‌خاطر می‌کند.
  • مقاوم در برابر حرارت: حتما به مقاومت توری در برابر حرارت توجه کنید و در صورت خرید حضوری این موضوع را تست و بررسی کنید.
  • ابعاد و ضخامت: همان‌طور که گفته شد، توری‌های نسوز فایبرگلاس در ابعاد مختلف، با ضخامت متفاوت تولید می‌شوند. برای تهیه بهترین نوع این محصول ضخامت مورد نیاز خود را از قبل مشخص کنید.
  • قیمت: در زمان خرید به قیمت محصول توجه داشته باشید. بهتر است قبل از خرید قیمت توری فایبرگلاس نسوز را از چند فروشنده استعلام بگیرید.
  • مقدار سفارش: پیش از اقدام به خرید توری فایبرگلاس نسوز، مقدار مورد نیاز خود را مشخص کنید تا با خرید توری بیشتر از میزان نیاز باعث هدر رفت سرمایه خود نشوید.

اشتباهات رایج در اجرای توری فایبرگلاس نسوز

استفاده از توری‌های فایبرگلاس نسبتاً آسان است، اما برخی اشتباهات رایج در اجرای آن وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده اشتباه از توری در روکش دیوار. برای مقاوم‌سازی دیوار در یک ساختمان نیازی نیست که کل مساحت دیوار را با استفاده از توری فایبرگلاس نسوز پوشش داد و تنها استفاده مقطعی از آن در چند بخش از دیوار کافی است و مقاومت مورد نیاز را ایجاد می‌کند.

از دیگر اشتباهات مرسوم در استفاده و اجرا می‌توان به استفاده از ابزار نامناسب رای اجرای مش اشاره کرد. در صورتی که ابزار اولیه برای اجرا مناسب نبوده و قطعات پیش‌ساخته مش به درستی ایجاد نشوند، مقاومت مورد نظر را نخواهند داشت.

مشاوره، قیمت و خرید توری و مش فایبرگلاس نسوز

برای کاهش اشتباهات در اجرا و خرید بهترین نوع این محصول بهتر است قبل از اقدام به خرید، در مورد انواع این محصول، ویژگی‌های آن و… مشاوره داشته باشید. به منظور مشاوره، اطلاع از قیمت و نحوه و چگونگی خرید می‌توانید با کارشناسان شرکت مقاوم‌سازی وال مش در ارتباط باشید. کارشناسان ما علاوه بر ارائه توضیحات لازم در مورد مشخصات فنی این محصول، شما را در زمینه خرید بهترین نوع آن راهنمایی می‌کنند.

کلام پایانی

در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها یا اجرای هر سازه‌ای که نیاز به مقاومت داشته باشد از محصولات مختلف استفاده می‌شود و در سازه‌هایی که مقاومت حرارتی در آن‌ها مطرح باشد، توری فایبرگلاس نسوز یکی از پرکاربردترین‌ها است. همان‌طور که در این مطلب گفته شد از این محصول در صنایع مختلف استفاده می‌شود و نحوه به‌کارگیری آن بسته به نوع صنعت، محل استفاده و …. متفاوت است. بهتر است پیش از خرید و استفاده از این محصول در مورد کاربرد و چگونگی استفاده از آن تحقیقات لازم را انجام دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

سئوالات متداول برای "توری فایبرگلاس نسوز چیست و چه کاربردهایی دارد؟"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *