مهندس مجری ساختمان ؛ وظایف و مسوولیت ها

مهندس مجری ساختمان ؛ وظایف و مسوولیت ها

مهندس مجری ساختمان، نقش حیاتی در عملیات اجرایی ساختمان‌ها دارد. شهرداری‌ها مسئول صدور پروانه ساختمان هستند که نام و مشخصات مجری را در آن ثبت می‌کنند. مهندس مجری، به عنوان نماینده اجرایی ساختمان، تعهداتی از قبیل تحویل نقشه‌ها و شناسنامه‌ها به شهرداری را بر عهده دارد. همچنین، سازمان نظام مهندسی ساختمان مسئول کنترل و تصمیم‌گیری در مورد عملکرد مجری است. آیین‌نامه‌ها بر این اساس تعیین می‌کنند که همه عملیات اجرایی باید توسط مجری ذی‌صلاح انجام شود. در برخی استان‌ها، نیاز به مجری در پروانه ساختمان مشخص شده و در صورت نبود آن، مالک مسئولیت عدم استفاده از مجری را دارد. تأکید بر نیاز به مجری در پروژه‌های بزرگ و با توجه به قوانین و مقررات این حوزه، مهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

راهنمای مطالعه

چند سالی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان، قوانین مشخص و دستورالعمل‌های ویژه‌ای را در خصوص اجرای صحیح عملیات ساختمان‌سازی ارائه کرده است. در همین راستا تاکید ویژه‌ای نسبت به معرفی مهندس مجری ساختمان، برای انجام عملیات اجرایی ساختمان دارد. لازم است بدانید این فرد که نماینده فنی کارفرما به حساب می‌آید، باید پاسخگوی تمامی مراحل اجرای کار به مهندس ناظر و مراجع کنترل‌کننده باشد‌. بنابراین شناخت کامل وظایف مهندس مجری ساختمان، برای افرادی که در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. از این‌رو قصد داریم در خصوص وظایف و مسئولیت‌هایی که مجری ساختمان در زمینه اجرای صحیح عملیات ساخت‌وساز دارد، توضیحاتی را خدمتتان ارائه نماییم.

مهندس مجری ساختمان کیست؟

طبق ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی، ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، مجری ساختمان به فرد حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی است. به اضافهٔ آن، طبق این قانون، فرد مذکور ملزم است تا طبق توافقنامه‌ای که با مالک ساختمان منعقد می‌نماید، مسئولیت اجرای عملیات ساختمان را بر اساس نقشه‌های تأییدشده و تمامی اسناد مندرج در توافقنامه بپذیرد.

در واقع مجری ساختمان به عنوان نماینده فنی کارفرما مسئولیت تمامی مراحل اجرایی ساختمان را بر عهده دارد. بنابراین در صورتی که ناظران بر انجام عملیات ساختمانی در ارتباط با ساختمان سوالی داشته باشند، وظیفه مجری ساختمان است که به طور کامل پاسخگوی این افراد باشد.

وظایف مهندس مجری ساختمان: وظایف و اختیارات مجری ذیصلاح ساختمان کدام است؟

مطابق ماده ۶ دستورالعمل‌های نحوه فعالیت سازندگان ساختمان، مسئولیت تمام مراحل اجرای ساختمان مطابق با آیین‌نامه‌های اجرایی و قوانین نظام مهندسی ساختمان بر عهده سازندگان حقیقی و حقوقی یا مجری ذی‌صلاح ساختمان است. در واقع مجری ساختمان باید پاسخگوی کارفرما، مرجع صدور پروانه، مراکز کنترل ساختمان، دستگاه‌های نظارت و ناظران بر اجرای عملیات ساختمان باشد. بر این اساس اگر بخواهیم شرح مختصری از وظایف مهندس ذی‌صلاح ساختمان ارائه کنیم، باید این وظایف‌ را به دو بخشی که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت، تقسیم نماییم.

الف ) وظایف عمومی یا قانونی

اجرای وظایف عمومی یا قانونی ساختمان طبق مبحث دوم مقررات ملی جاری در حوزه ساخت‌وساز شهری بر عهده مجری ساختمان است. بر همین اساس طبق قوانین وضع شده، می‌توان وظایف مهندس مجری ساختمان را به شرح زیر اعلام کرد:

  • نظارت بر نقشه‌های ساختمان، شامل انطباق نقشه‌ها با مشخصات مندرج در پروانه، ضوابط شهرسازی و مقررات ملی، قبل از شروع عملیات اجرای ساختمان
  • برنامه‌ریزی اجرایی ساختمان و ابلاغ مراحل مختلف اجرا به ناظران و مالک ساختمان
  • رعایت اصول ایمنی در محل ساخت‌وساز شامل حفظ امنیت اکیپ‌‌های اجرایی ساختمان، ایمنی کل کارگاه و تمام کارگران و حاضران در محوطه پروژه
  • هماهنگی با ناظران اجرای ساختمان و صاحب پروژه، بر اساس قوانین و مشخصات فنی در هر مرحله از انجام کار
  • استفاده از تکنسین‌ها، متخصصان، معماران تجربی، پیمانکاران، مهندسان کاردان در مراحل مختلف اجرای پروژه
  • تهیه سه نسخه نقشه کامل از ساخت یا ازبیلت در پایان‌کار به همراه امضاء و دریافت تاییدیه ناظران مربوطه در مراحل اجرای ساختمان
  • تهیه کلیه مصالح ساختمانی مورد استفاده در اجرای پروژه مطابق با استانداردها و تاییدیه‌های مراجع ذی‌صلاح
  • تعیین اکیپ‌های مورد نیاز برای اجرای ساختمان، تایید صلاحیت آنها و انعقاد قرارداد با این افراد
  • نظارت کامل بر مراحل اجرایی ساختمان بر اساس نقشه‌های مصوب شده، پروانه و ضوابط شهرداری
  • رعایت کلیه شرایط خصوصی مندرج در قرارداد، مشخصات پروانه و نقشه‌های مصوب گردیده
  • رعایت کلیه قوانین مصوب در ساخت‌وساز شهری مانند قوانین مقررات ملی، ضوابط شهرداری و بخش‌نامه‌های قانونی صادر شده توسط مراجع ذی‌ربط
  • اجرای کلیه موضوعات قرارداد منطبق با اصول مهندسی

ب ) وظایف قراردادی (شرایط خصوصی)

یکی دیگر از وظایفی که باید مجری ساختمان به آن متعهد باشد، توجه به عملیاتی کردن تعهدات و مسئولیت‌هایی است که طبق قرارداد منعقد شده با مالک یا صاحب‌کار بر عهده او قرار دارد. لازم به ذکر است که مجری ذی‌صلاح ساختمان طبق قراردادهای همسان با مالک ساختمان، وارد عملیات ساختمان‌سازی می‌شود. بنابراین تمامی وظایف مهندس مجری ساختمان در این تعهد درج گردیده است. باید بدانید که این قرارداد همسان، نوعی قرارداد با قالب یکسان بوده که توسط سازمان استان تهیه و تدوین می‌شود. بنابراین باید در دفترخانه‌ها ثبت گردیده و به سازمان استان و مرجع صدور پروانه برای اجرای ساختمان تحویل گردد.

تعهد در اجرای ساختمان از چه جهاتی حائز اهمیت است؟

امضاء تعهد اجرای ساختمان یک سند رسمی و قانونی شناخته می‌شود و تاثیرات زیادی در اجرای ساختمان دارد. بنابراین در بیان درجه اهمیت این سند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. کاهش تاخیر در عملیات اجرایی: رعایت زمان مناسب برای اجرای پروژه، برنامه‌ریزی و زمانبندی اجرای کار از اثرات تعهد مجری ساختمان نسبت به اجرای پروژه هستند‌. همچنین طبق تعهدات انجام شده، مجری ساختمان بر این امر واقف است که در صورت عدم رعایت زمان‌بندی مناسب، مشمول جریمه‌های قانونی می‌گردد.
  2. تضمین کیفیت و استحکام ساختمان: مقرراتی که در زمینه اجرای ساختمان در نظر گرفته شده منجر به رعایت استانداردهای فنی در اجرای صحیح ساختمان می‌شود. همچنین باعث بالا رفتن استحکام بنا و ایمنی آن نیز می‌گردد.
  3. امنیت مالی: تعهد بین سازندگان و مهندس مجری ساختمان منجر به تعهدات مالی طرفین می‌گردد. همین مسئله باعث بالا رفتن کیفیت کار و سرعت انجام آن می‌شود.

وظایف مهندس مجری ساختمان: مهندس مجری ذیصلاح ساختمان و شهرداری

بر طبق قوانین موجود و آیین‌نامه‌های اجرایی، شهرداری وظیفه صدور پروانه ساختمان را بر عهده دارند. همچنین موظف است نام و مشخصات مجری که توسط صاحب کار معرفی گردیده، در پروانه مربوطه قید نمایند. البته لازم است بدانید پیش از آن‌که صاحب کار مجری ساختمان را به شهرداری اعلام کند باید صلاحیت این فرد تایید و ظرفیت او توسط سازمان کنترل استان تعریف شده باشد.

همچنین شهرداری‌ها مکلف هستند ضمن قید نام مجری ساختمان در پروانه کار، تمامی وظایف مهندس مجری ساختمان و الزاماتی که بر عهده این فرد است را به اطلاع او برسانند.

علاوه بر آن مجری ساختمان به عنوان نماینده اجرای ساختمان، تعهدات و وظایفی را در مقابل شهرداری بر عهده دارد که به عنوان مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مجری ساختمان موظف است پس از پایان کار کلیه نقشه‌ها را با همان شیوه‌ای که اجرا شده، پس از اخذ امضاء تاییدیه‌های ناظران مربوطه به شهرداری تحویل دهد.
  • مجری ساختمان باید پس از طی مراحل تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، یک نسخه از آن را برای صدور پایان کار در اختیار شهرداری بگذارد.
  • از دیگر وظایف مجری ساختمان نسبت به شهرداری درج کلیه مشخصات ساختمان روی تابلو و نصب آن در محل اجرای پروژه، پیش از آغاز عملیات ساختمانی محسوب می‌شود.

مهندس مجری ذیصلاح ساختمان و سازمان نظام مهندسی

سازمان نظام مهندسی ساختمان مرجعی است که صلاحیت کنترل عملکرد مجری ساختمان را بر عهده دارد. همچنین این سازمان وظیفه دارد در صورت اطلاع و مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را بررسی و در این زمینه تصمیم‌گیری کند. علاوه بر آن وظیفه اطلاع به سازمان راه‌وشهرسازی استان و شورای انتظامی نظام مهندسی سازمان بر عهده این سازمان است. در مقابل مجری نسبت به سازمان نظام مهندسی ساختمان متعهد است در پایان کار شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را پس از دریافت تاییدیه‌های لازم در اختیار این سازمان قرار دهد.

مطابق با آیین‌نامه اجرایی چه ساختمان هایی نیاز به مجری ذی صلاح دارند؟

طبق ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳، کلیه عملیات اجرایی در ساختمان‌ها باید توسط مجری ذی‌صلاح انجام شود. بر طبق همین ماده قانونی باید تمامی عملیات عمرانی، حتی تخریب و تعمیرات جزئی در ساختمان نیز توسط چنین افرادی اجرا گردد. بنابراین مالکان ساختمان‌ها موظف هستند از این افراد در اجرای عملیات ساختمانی استفاده کنند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که قوانین و وظایف مهندس مجری ساختمان در عملیات ساختمان‌سازی، تاکنون چندین مرتبه مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است. در این میان سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید دارد در تمامی پروژه‌هایی که زیربنایی بیشتر از  ۱۵۰۰ متر مربع دارند، باید از مهندس مجری ساختمان در عملیات اجرایی استفاده گردد.

همچنین در برخی از استان‌ها اجرای قانون، درج نام مهندس مجری در پروانه برای ساختمان‌هایی با متراژ و ارتفاعی مشخص معتبر است. به طوری‌که برای صدور پروانه باید تمامی قوانین استفاده از مجری ذی‌صلاح توسط کمیسیون‌های مختلف شهری با توافق بین شهرداری‌ها و سازمان استان تعیین گردد.

وظایف مهندس مجری ساختمان: آیا مالک ساختمان می‌تواند مجری ساختمان باشد؟

برای اینکه مالک ساختمان بتواند به صورت همزمان به عنوان مجری ذی‌صلاح عملیات اجرایی نیز شناخته شود، باید دارای پروانه اجرای ساختمان باشد. در چنین حالتی است که مراجع قانونی اجازه فعالیت، به عنوان مجری ساختمان را به مالک آن خواهند داد. البته باید بدانید که حضور مجری ساختمان مطابق با آنچه که در پروانه ساختمان درج گردیده، مربوط به شهرهایی می‌شود که این قانون در آنها لازم الاجرا است.

در غیر این‌صورت مالک ساختمان می‌تواند به عنوان مجری ساختمان عملیات ساختمانی را اجرا کند.‌ اما باید این مطلب توسط مهندسان ناظر در هر مرحله از اجرای ساختمان تاکید گردد. عدم توجه به این نکته باعث می‌شود در صورت بروز هرگونه حادثه، به دلیل عدم حضور مجری، درصدی از تقصیر بر عهده ناظر ساختمان تعیین گردد. در حالی‌که به خاطر عدم استفاده از مجری ذی‌صلاح عملیات اجرایی، بیشترین تقصیر بر عهده مالک ساختمان خواهد بود.

سهمیه ظرفیت اشتغال مجری حقیقی و حقوقی مطابق با ضوابط سازمان نظام مهندسی در سال 1403

ظرفیت اشتغال مجری حقوقی دفاتر مهندسی اجرای ساختمان  به صورت دوره‌ای تعریف می‌شود. به طوری‌که در هر دوره این ظرفیت از شروع پروژه انجام وظایف مهندس مجری ساختمان محاسبه می‌گردد. همچنین باید بدانید که پایان آن نیز زمان ارسال گزارش پایان‌کار ساختمان به شهرداری یا مراجع صدور پروانه ساختمان به حساب می‌آید. علاوه بر آن ظرفیت دفاتر حقوقی مجری ساختمان با توجه به شرایط استان و تعداد دارندگان پروانه اجرای ساختمان تعیین می‌گردد. اما به طور کلی حداکثر زیربنای پروژه‌های اجرایی در دفاتر مهندسی در حدود ۵۰۰۰ متر مربع است.

از طرفی حداکثر زیربنایی که در اختیار مجریان حقیقی ساختمان قرار داده می‌شود، متناسب با پایه پروانه صادر شده برای آنها خواهد بود. بر این اساس حداکثر ظرفیتی که برای مجریان حقیقی در پایه‌های یک، دو و سه در نظر گرفته شده به ترتیب ۱۰۰۰۰، ۶۰۰۰ و ۳۰۰۰ متر مربع است.

وظایف مهندس مجری ساختمان: تعرفه مجری حقیقی و حقوقی مطابق ضوابط سازمان نظام مهندسی در سال ۱۴۰3

به طور کلی مطابق با نوع قراردادی که بین مهندسی مجری ساختمان و مالک ساختمان منعقد می‌گردد، درصد تعرفه مجری حقیقی و حقوقی متفاوت خواهد بود. متراژ ساختمان، تعداد طبقات، نوع پروژه اجرایی، فوریت اجرای پروژه و محل احداث آن مواردی هستند که در تعیین این مبلغ تاثیرگذار خواهند بود. البته طبق قوانین، معمولاً مجریان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل هزینه پروژه را به عنوان حق‌الزحمه ارائه خدمات و نظارت بر اجرای پروژه دریافت می‌کنند.

انواع قراردادهای مجری ذیصلاح مطابق با مقررات ملی ساختمان

بر اساس قوانین، قراردادهای اجرایی ساختمان به سه دسته قرارداد مدیریت پیمان، قرارداد اجرای ساختمان با مصالح و قرارداد اجرای ساختمان بدون مصالح تقسیم می‌شوند. البته لازم به ذکر است که این قراردادها مطابق با ماده ۴ از فصل هشتم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان تعیین گردیده و نکات و تبصره‌های مختلفی نیز دارند.

به طور مثال معمولاً در عملیات‌های اجرایی ساختمان انتخاب اکیپ‌های اجرای، پرداخت هزینه‌ها، پرداخت دستمزدها یا هزینه خرید مصالح که از وظایف مهندس مجری ساختمان است توسط مالک یا سازنده انجام می‌شود. بنابراین در چنین مواردی با تاییدیه سازمان‌های نظام مهندسی قراردادی با نام قرارداد مدیریت بر اجرا بین مجری ذی‌صلاح و کارفرما منعقد می‌گردد.

در این قرارداد برخی از مسئولیت‌های حقوقی که بر عهده مجری ساختمان است با توجه به مستندات و مکاتبات انجام شده، بر عهده سازنده یا مالک قرار می‌گیرد. در نتیجه مجریان ذی‌صلاح، در این گونه قراردادها آزادی عمل بیشتری نسبت به سه دسته دیگر دارد. همچنین لازم به یادآوری است که این قراردادها تعهدات و مسئولیت‌های مختلفی را برای مهندسین اجرا و مالکان به وجود می‌آورد. به طوری که باید مطابق با مفاد موجود در قرارداد به مسئولیت‌های خود متعهد باشند.

وظایف مهندس مجری ساختمان: اقدامات لازم مجری ساختمان قبل از شروع پروژه

مجری ساختمان موظف است قبل از شروع عملیات اجرایی ساختمان تمامی مشخصات ساختمان و پروژه اجرایی را بر روی تابلویی درج نماید. سپس موظف است تابلو را در کنار معابر عمومی در فاصله‌ای که برای تمامی افراد قابل رویت باشد نصب کند. البته لازم به ذکر است که ابعاد، اندازه تابلو و مشخصاتی که باید روی آن قید شود، توسط سازمان نظام مهندسی استان تعیین می‌گردد. همچنین این تابلو باید تا پایان کار مراحل اجرای پروژه و احداث ساختمان در این محل قرار بگیرد. از دیگر اقدامات مجری ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مجری ساختمان موظف است ساختمان در حال اجرا را از طریق شرکت‌های بیمه‌ای تحت پوشش بیمه کیفیت اجرای ساختمان قرار دهد.
  • در صورتی‌که مجری ساختمان شرکت حقوقی بوده، باید دارای محلی ثابت و مشخص باشد.

آیا تفاوت مجری حقیقی و حقوقی ساختمان را می‌دانید؟

مجری حقیقی اجرای ساختمان فردی است که دارای پروانه کار بوده و صلاحیت اجرای چنین پروژه‌ای را از طریق مراجع ذی‌صلاح کسب نموده است. در واقع به عنوان وظایف مهندس مجری ساختمان، این شخص موظف است مطابق با نقشه از پیش تعیین شده، کار اجرای ساختمان را پیش ببرد. همچنین وظیفه دارد مصالح با کیفیت برای اجرای پروژه انتخاب نموده تا سطح کیفیت پروژه را در حد مطلوبی نگه دارد. علاوه بر آن این فرد به عنوان مسئول ایمنی ساختمان شناخته می‌شود و باید دستورالعمل‌های ایمنی را در هنگام اجرای ساختمان رعایت نماید.

در مقابل مجری حقوقی، شرکت مهندسی به حساب می‌آید که وظیفه نظارت، طراحی و اجرای پروژه ساختمانی را بر عهده دارد. باید بدانید مجری حقوقی ساختمان  باید برای فعالیت خود شرکت را به ثبت رسانده و آگهی تاسیس شرکت را روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر کرده باشد. همچنین باید تمامی مجوزهای لازم برای فعالیت در این حوزه را اخذ نماید. البته لازم به ذکر است که شرکت مهندسی همزمان نمی‌تواند وظیفه اجرای پروژه را در کنار نظارت و طراحی انجام دهد. در حالی‌که مجری حقیقی می‌تواند در سه حوزه همزمان فعالیت کند. علاوه بر آن باید بدانید از آنجا که در شرکت حقوقی  مهندسانی با صلاحیت علمی بالا حضور دارند، شرکت حقوقی اعتبار بالاتری نسب به مجری حقیقی دارد.

همچنین لازم به ذکر است که مجری حقیقی ساختمان متناسب با متراژ پروژه، طبقات و حجم کار انتخاب می‌شود. در حقیقت این فرد متناسب با محدودیتی که به عنوان پایه اعضا برای او در نظر گرفته شده، می‌تواند فعالیت کند. اما به دلیل این‌که شرکت حقیقی از چندین مجری ذی‌صلاح تشکیل شده، پایه اعضا در آن متناسب با مجموع این افراد تعیین می‌شود. در نتیجه حوزه فعالیت وسیع‌تری نسبت به مجری حقیقی دارد.

مسئولیت های حقوقی و کیفری مهندس مجری ذیصلاح

با توجه به این‌که مهندس ذی‌صلاح از لحاظ قانونی صلاحیت عملیات اجرایی ساختمان را دارد، کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری اجرای پروژه نیز از وظایف مهندس مجری ساختمان شناخته می‌شود. در واقع چنانچه در زمان احداث ساختمان خسارت یا حادثه‌ای رخ دهد، مهندس مجری باید پاسخگوی محاکم قضایی باشد. علاوه بر آن اگر در زمان بهره‌برداری از ساختمان نیز خسارت یا حادثه‌ای که منشأ آن به زمان احداث ساختمان باز می‌گردد رخ دهد، مسئولیت آن هم بر عهده مهندس مجری ساختمان است.

در واقع عدم توجه به مسائل ایمنی در زمان اجرای پروژه و بی‌توجهی به اجرای صحیح عملیات ساختمانی که منجر به بروز خطراتی می‌شود، بر عهده مجری ساختمان خواهد بود. همچنین مواردی مانند سقوط سنگ‌نما و خسارت به ساختمان‌های مجاور در زمان خاکبرداری که به علت عدم توجه به قوانین ساخت‌وساز به وجود می‌آیند نیز از مسئولیت‌های مجری ساختمان شناخته می‌شوند.

نظارت بر عملکرد مجری ساختمان چگونه است؟

در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان و سایر مراجع کنترل کننده مراحل عمرانی ساختمان می‌توانند عملکرد مهندس مجری ساختمان را بررسی و نظارت کنند. بنابراین در صورت وقوع هرگونه مشکل، این مراجع از لحاظ قانونی مکلف هستند، تخلف‌ها را بررسی و در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. در همین راستا متناسب با نوع تخلف پس از بررسی، باید مورد را به سازمان راه‌و‌شهرسازی استان یا شورای انتظامی نظام مهندسی سازمان اعلام نمایند.

به این شیوه، این مراجع می‌توانند در صورت بروز تخلف، اقداماتی چون برخورد انضباطی یا حتی ابطال پرونده اشتغال مجری ساختمان را براساس نوع تخلف انجام دهند. بنابراین، اگر مهندس مجری از وظایف خود عقب نشینی کرده و تخلفی رخ دهد، ناظران مسئول تذکر دادن به مجری و اختصاص زمان برای اصلاح مشکل هستند. اما اگر مهندس مجری در زمان مقرر به اصلاح مشکل اقدام نکند، این امر به ناظر هماهنگ‌کننده اطلاع داده می‌شود و در این صورت، مسئولیت ارائه توضیحات لازم به سازمان نظام مهندسی ساختمان از طریق مهندس مجری ساختمان محسوب می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که حل اختلاف نظر بین ناظران و مجری ساختمان، بر عهده سازمان نظارت مهندسی ساختمان است. در نهایت این سازمان می‌تواند در زمینه اختلاف بین آنها تصمیمات مربوطه را اتخاذ نماید.

شرایط اجرای همزمان دو پروژه توسط مجری به چه صورت است؟

در صورتی‌که مهندس مجری ساختمان قوانین مشخصی را رعایت کند می‌تواند به صورت همزمان اجرای دو پروژه را بر عهده بگیرد. در این‌حالت مجری ساختمان باید تمامی پیچیدگی‌ها و سختی‌های هر دو کار را بررسی کرده و متناسب با آن فردی را به عنوان مسئول اجرای کارگاه به صورت تمام وقت در محل پروژه مستقر کند. لازم است بدانید این فرد باید از بین مهندسان معماری، عمران یا کاردان فنی رشته‌های مرتبط انتخاب شود. در نهایت باید این مسئله را از طریق مکاتبه، به اطلاع سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان برساند.

بیمه مسئولیت حرفه ای مهندس مجری ذیصلاح ساختمان چیست؟

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندس مجری ساختمان بیمه‌ای است که در صورت بروز حادثه در عملیات اجرای ساختمان و پروژه‌های در حال اجرا استفاده می‌شود. در واقع در زمان حادثه اگر مهندس مجری ساختمان مقصر شناخته شود و موظف به جبران خسارت گردد، شرکت بیمه برای جبران خسارت به کمک مهندس مجری ساختمان می‌آید. لازم به ذکر است بیمه مسئولیت مدنی مجریان ساختمان در مقابل مالک ساختمان، املاک مجاور و اشخاص ثالث یا کارگران که در اجرای پروژه نقش دارند انجام می‌شود. به موجب این بیمه‌نامه، در صورت قصور در انجام وظایف قانونی مربوط به مجریان ذی‌صلاح، جبران آن در مدت زمان اعتبار بیمه تا سقف تعهدات خریداری شده بر عهده شرکت بیمه است.

وظایف مهندس مجری ساختمان: شروط بیمه‌نامه

شرایط بیمه‌نامه می‌تواند به تعهدات بیمه‌گر در قبال حوادثی که از زمان شروع بیمه و در حوزه وظایف مهندس اجرایی ساختمان رخ داده باشند، اشاره کند. همچنین، اگر حادثه‌ای که رخ داده، قبل از شروع بیمه‌نامه رخ داده باشد، پس از بررسی‌های لازم و تایید آن، شرکت بیمه‌گر ممکن است خسارات را طبق سقف تعهدات پرداخت کند. علاوه بر این، خسارات وارد شده به کارکنانی که در پروژه تحت استخدام مهندس اجرایی ساختمان نیستند نیز ممکن است با توجه به شرایط و مقررات مربوطه تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وظایف مهندس مجری ساختمان: کلوزهای بیمه مسئولیت مدنی

در زمان خریداری مهندس مجری ذیصلاح ساختمان باید به خریداری کلوزهای بیمه مسئولیت مدنی که در زیر عنوان گردیده نیز توجه نمایید:

  1. کلوز تعدد دیات: در صورت خریداری پوشش بیمه‌ای تعدد دیه، اگر رای مراجع قضایی مبنی بر پرداخت بیش از یک دیه و یا دیات غیر مسری به زیان‌دیدگان باشد، شرکت بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه است.
  2. کلوز افزایش ریالی دیه: با توجه به افزایش سالانه مبلغ دیه، تعهدات دیه مندرج در بیمه‌نامه، بنا بر درخواست بیمه‌گذار از زمان شروع بیمه، یک، دو یا سه بار افزایش پیدا می‌کند. البته در صورتی این بند قابل اجرا است که تأخیر در رای صادره از سوی مراجع قضایی صورت گرفته باشد.

مسئولیت حرفه ای مهندس مجری ذیصلاح ساختمان

لازم به ذکر است تمامی ملاحظات و قوانین که ذکر شد، نکاتی هستند که هنگام خریداری بیمه باید به آنها توجه نمود. همچنین در زمان خریداری بهتر است مهندس مجری به دلایل زیر به طور مستقل این بیمه‌نامه را تهیه نمایند:

  1. احتمال عدم خرید کلوز توسط کارفرما
  2. احتمال فسخ بیمه‌نامه توسط کارفرما بدون اطلاع مهندس مجری ساختمان
  3. احتمال عدم همکاری کارفرما در زمان نیاز به بیمه‌نامه برای دریافت خسارت
  4. احتمال عدم کفایت سرمایه بیمه‌نامه در حوادث سنگین

حل اختلافات نظر ناظر، ناظران و ناظر هماهنگ کننده با مجری ساختمان چگونه است؟

در صورت بروز هرگونه اختلاف بین ناظر، ناظران و ناظر هماهنگ‌کننده با مجری ذی‌صلاح در خصوص وظایف مهندس مجری ساختمان، در قدم اول به ترتیب می‌توان از قوانین زیر کمک گرفت.

  1. قوانین مقررات ملی ساختمان
  2. قوانین اجرای ساختمان و مشخصات فردی پروانه ساخت
  3. دستورالعمل‌ها و قوانین مرتبط به اجرای کار در محل احداث پروژه

در صورتی‌که با موارد گفته شده موضوع اختلاف حل نگردد، ناظر هماهنگ‌کننده عملیات اجرایی ساختمان را متوقف نموده و مراتب را به کمیته داوری مستقر در سازمان استان اعلام می‌نماید. اگر نظر داور مخالف با نظر هماهنگ‌کننده باشد، ناظر موظف است در مدت ۴۸ ساعت مواردی که در اختلاف وجود داشته را به کمیته داوری سازمان استان ارسال نماید.

بعد از آن کمیته موظف است ظرف ۲۴ ساعت موضوع اعلام شده را بررسی و اعلام نظر نماید. در نهایت پس از بررسی کمیته داوری، ممکن است مشکل مرتفع گردد یا دستور توقف عملیات اجرایی صادر شود.

در این زمان مجری ذی‌صلاح ساختمان نیز می‌تواند برای اعلام درخواست رسیدگی مجدد، دلایل و مدارک خود را به کمیته داوران اعلام نماید. اما باید به این نکته اشاره کنیم که رای صادره توسط کمیته داوری سازمان استان قطعی است و طرفین باید به آن پایبند باشند.

مهندس مجری چگونه می تواند قرارداد خود را فسخ کند؟

در صورتی‌که در مراحل اجرای ساختمان مهندس مجری متوجه اقدامات غیرقانونی توسط کارفرما شود، می‌تواند در این زمینه به او اخطار دهد. اما اگر کارفرما به اخطارها توجه نکرده و نوع تخلفات او امکان حضور مجری ساختمان در مراجع حقوقی و کیفری را به همراه داشته باشد، می‌تواند در این زمینه اقدامات قانونی انجام دهد.

به این ترتیب باید مجری ساختمان طی نامه‌ای موضوع را به مرجع صدور پروانه ساختمان، مالک و ناظر اعلام کند. در نهایت پس از طی مراحل قانونی و رای هیئت داوری، اقدام به فسخ قرارداد نماید. در این‌حالت مجری ذی‌صلاح ساختمان به طور کامل از پروژه کنار گذاشته شده و تمامی مسئولیت‌ها و وظایف مهندس مجری ساختمان در پروژه مذکور لغو خواهد شد.

کلام پایانی وظایف مهندس مجری ساختمان

در مقاله عنوان شده سعی نمودیم در خصوص اهمیت حضور مهندس مجری ساختمان در اجرای پروژه‌های ساختمانی، اطلاعات مفید را در اختیارتان قرار دهیم. همانطور که بیان شد، مجری ساختمان که می‌تواند فردی حقیقی یا حقوقی باشد، مسئولیت اصلی اجرای ساختمان در حوزه‌های مالی، اداری، فنی و اجرایی را بر عهده دارد.

این فرد باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته و در صورت عدم آگاهی تمامی مسئولیت بر عهده او خواهد بود. همچنین باید بدانید که در صورت بی‌توجهی مهندس مجری ساختمان به قوانین و مقررات و انجام تخلفات، موظف است در مراجع ذی‌ربط پاسخگو باشد. به طوری‌که در صورت عدم پاسخ‌گویی و بی‌توجه به قوانین، ناظران و سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌توانند از ادامه فعالیت او جلوگیری نمایند.

5/5 - (5 امتیاز)

سئوالات متداول برای "مهندس مجری ساختمان ؛ وظایف و مسوولیت ها"

تیم تحریریه وال مش

این محتوا توسط تیم مجرب تولید محتوا وال مش تولید و منتشر شده است.

پرسش و پاسخ


نظر خود را درج کنید..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *